פירוש
"ט ע ם . שאסור לנעול מנעל של עור ביוה״כ או בחשעה באב או ל א ב ל : מפני שהם משכא דחוויא (=עור הנחש) שהוא מצד הקליפות. ומפני שביו״כ עולה מלכות למעלה בבינה ואין בהם אחיזה לחיצונים לכן לא נאסר אלא מנעלים של עור. (כלומר , ביום הכיפורים המלכות עולה בבינה ואז כל החיצונים נופלים , ולכן אנו נמנעים ממנעלים של עור כדי להראות את זה. כי מנעלי עור הם מצד הנחש כי בחטא אדם הראשון הפכו "כותנות אור" שהיו לו ל"כותנות עור" ונעלי העור המלבישים את החלק התחתון של הרגל מסמלים את זה). אמנם שאר מנעלים מותרים כי גם מנעלים דקדושה לא נתבטלו ח״ו כו׳ רק אותם מנעלים של עור משכא דחוויא כתנות עור אשר עליהם נאמר רנליה יורדות מוות אלו לבד נתבטלו . (כלומר - שאר המנעלים שאינם עור מותרים , כי עדיין יש למלכות מנעלים דקדושה. רק אותם נעלי העור הרומזים ל"כותנות עור" ולעור הנחש , אלו לבד מתבטלים ביום הכיפורים. כי על המלכות נאמר "רגליה יורדות מוות" כלומר שהחלקים התחתונים שלה יורדים בין הקליפות , ואלו הם נעלי העור. אבל ביום הכיפורים כאשר רגליה עולים מבין הקליפות , ורגליה לא יורדות מוות ביום ההוא , אז לא לובשים נעלי עור) וכיון שכתנות עור הי׳ מאותו החטא וגם שגרם מיתה וחירוב , ולכן מטעם הנ״ל אסור לאבל מנעלים של עור וגם בתשעה באב . ( ש״ע של האר״י ז׳׳ל): (וכיוון שגם חורבן בית המקדש והמוות בכל אדם נגרמו בגלל חטא אדם הראשון הקשור ל"עור הנחש" וה"כותנות עור" , לכן גם לאבל אסור ללבוש נעלי עור וגם בתשעה באב. שולחן ערוך האר"י)
"ט ע ם . שאסור לנעול מנעל של עור ביוה״כ או בחשעה באב או ל א ב ל : מפני שהם משכא דחוויא (=עור הנחש) שהוא מצד הקליפות. ומפני שביו״כ עולה מלכות למעלה בבינה ואין בהם אחיזה לחיצונים לכן לא נאסר אלא מנעלים של עור. (כלומר , ביום הכיפורים המלכות עולה בבינה ואז כל החיצונים נופלים , ולכן אנו נמנעים ממנעלים של עור כדי להראות את זה. כי מנעלי עור הם מצד הנחש כי בחטא אדם הראשון הפכו "כותנות אור" שהיו לו ל"כותנות עור" ונעלי העור המלבישים את החלק התחתון של הרגל מסמלים את זה). אמנם שאר מנעלים מותרים כי גם מנעלים דקדושה לא נתבטלו ח״ו כו׳ רק אותם מנעלים של עור משכא דחוויא כתנות עור אשר עליהם נאמר רנליה יורדות מוות אלו לבד נתבטלו . (כלומר - שאר המנעלים שאינם עור מותרים , כי עדיין יש למלכות מנעלים דקדושה. רק אותם נעלי העור הרומזים ל"כותנות עור" ולעור הנחש , אלו לבד מתבטלים ביום הכיפורים. כי על המלכות נאמר "רגליה יורדות מוות" כלומר שהחלקים התחתונים שלה יורדים בין הקליפות , ואלו הם נעלי העור. אבל ביום הכיפורים כאשר רגליה עולים מבין הקליפות , ורגליה לא יורדות מוות ביום ההוא , אז לא לובשים נעלי עור) וכיון שכתנות עור הי׳ מאותו החטא וגם שגרם מיתה וחירוב , ולכן מטעם הנ״ל אסור לאבל מנעלים של עור וגם בתשעה באב . ( ש״ע של האר״י ז׳׳ל): (וכיוון שגם חורבן בית המקדש והמוות בכל אדם נגרמו בגלל חטא אדם הראשון הקשור ל"עור הנחש" וה"כותנות עור" , לכן גם לאבל אסור ללבוש נעלי עור וגם בתשעה באב. שולחן ערוך האר"י)