שלום ! שאלתי : מה מוסיף לימוד הקבלה ?

דוד YY

New member
שלום ! שאלתי : מה מוסיף לימוד הקבלה ?

מה יהודי שומר מצוות חסר בלי הלימוד הזה ?
 
שאלה גדולה וחשובה שאלת

והתשובה היא, שהאדם השומר תורה מצוות מחויב ללמוד את כל התורה, והקבלה היא אחד מארבעת חלקי פרד"ס התורה שאנו מחויבים בהם. ראה את דברי הזוהר ששם אליהו הנביא שהיה מתגלה לרבי שמעון בר יוחאי במערה, ולאחר מכן עם חבריו במערת האידרא רבה, ומלמד אותם את סודות התורה, ואמר לרשב"י, וז"ל: זוהר פרשת נשא דף קכד ע"ב: "בהאי חיבורא דילך דאיהו ספר הזוהר וכו' יפקון ביה מן גלותא ברחמי", [בחיבור שלך הזה שהוא ספר הזוהר וכו' יצאו בזכותו מין הגלות ברחמים]. וכן דברי הזוהר בתיקוני הזוהר, ששם רשב"י מדבר על הדור שלנו, דור העיקבא דמשיחא: תיקוני הזוהר תיקון ל' נתיב תנינא: "וי לון מאן דגרמין דיזיל ליה מן עלמא, ולא יתוב לעלמא, דאילין אינון דעבדי לאורייתא יבשה, ולא בעאן לאשתדלא בחכמה דקבלה. [אוי להם לאותם אנשים הגורמים, שרוחו של משיח יסתלק וילך לו מהעולם, ולא יוכל לשוב לעולם, שהמה, הם העושים את התורה ליבשה, (כלומר, בלי משהו לחלוחית של שכל ודעת, כי מצטמצמים רק בחלק המעשי של התורה) ואינם רוצים להשתדל ולהבין בחכמת הקבלה (לידע ולהשכיל בסודות התורה וטעמי מצוה)]. ווי לון דגרמין עניותא וחרבא וביזה והרג ואבדן בעלמא. [אוי להם, שהם גורמים במעשיהם הללו, שיהיו עניות וחרב וחמס וביזה והריגות והשמדות בעולם]." עכ"ל. וכן ראה דברי האר"י הקדוש שפרש את דברי הזוהר האלה בהקדמה לכתבי האר"י, וז"ל: " בהיותו עוסק בחכמת המשנה והתלמוד בבלי ולא יתן חלק גם אל סודות התורה וסתריה, כי הרי זה דומה לגוף היושב בחושך בלתי נשמת אדם נר ה' המאירה בתוכה, באופן שהגוף יבש בלתי שואף ממקור חיים, אשר זהו ענין אומרו במ"א ההוא הנ"ל וז"ל: "דאילין אינון דעבדי לאורייתא יבשה ולא בעאן לאשתדלא בחכמת הקבלה וכו'.", באופן כי הת"ח העוסקים בתורה לשמה ולא לשמו (של עצמו)לעשות לו שם, צריך שיעסוק בתחילה בחכמת המקרא והמשנה והתלמוד כפי מה שיוכל שכלו לסבול ואח"כ יעסוק לדעת את קונו בחכמת האמת, וכמו שציוה דוד המלך ע"ה את שלמה בנו: 'דע את אלהי אביך ועבדהו'." וכן שם בהמשך ההקדמה הוא אומר: " וז"ס מה שכתוב לעיל, כי הקורא במשנה ובתלמוד נקרא עבד המשמש את רבו ע"מ לקבל פרס, משא"כ בחכמת האמת, כי הוא מתקן כביכול ונותן כוח למעלה וזהו נקרא עוסק בתורה לשמה בלי ספק. ולא עוד אלא שלא נברא האדם אלא כדי שילמוד חכמת הקבלה, אלא שצריך שיהיה גופו נקי בתחלה ע"י המצות המעשיות שכל תכליתן לדבר זה והם מוכרחים עכ"פ, ואח"כ תוכל הנשמה הנקראת נר ה' נשמת אדם להאיר בגוף הזה כנר הנתונה תוך עששית זכוכית, ומאירה ונותנת לו כח להבין סתרי התורה ומגלה עמוקות מני חשך. וז"ס מהשאומר ההכתוב, 'מצות ה' ברה מאירת עינים' רוצה לומר, להבין סתרי תורה על ידה שהם תכלית הכל." עכ"ל.
 

דוד YY

New member
התכוונתי לחידוש מהקבלה שלא ניתן

למצוא בספריה התורנית המצויה.
 
החידוש מהקבלה הכי טוב וחשוב שאני יכול לומר לך

זה שאת חכמת הקבלה ניתן למצוא בספריה התורנית המצויה. רק צריך להיות מודע לחשיבות של הלימוד הזה לכל עובד השם אמיתי. ראה את דברי אחד מגדולי המקובלים בדורות האחרונים, הרב יהודה לייב אשלג "בעל הסולם" בהקדמה שלו לספר הזוהר פרוש הסולם: נז) ומכאן תבין את היבשות והחשכות שמצאונו בדורנו זה שלא נשמע כמוהן בכל הדורות שקדמו לנו, שהוא משום שאפילו העובדי ה' שמטו ידיהם מהעסק בסודות התורה, וכבר המשיל הרמב"ם ז"ל משל אמיתי על זה, ואמר שאם שורה של אלף אנשים סומים הולכים בדרך, ויש להם לפחות פקח אחד בראשם הרי הם בטוחים כולם שילכו בדרך הישר, ולא יפלו בפחים ומכמורות, להיותם נמשכים אחר הפקח שבראשם. אבל אם חסר להם אותו האחד, בלי ספק שיכשלו בכל דבר המוטל בדרך, ויפלו כולם לבור שחת. כן הדבר שלפנינו, אם היו לפחות עובדי השי"ת עוסקים בפנימיות התורה, והמשיכו אור שלם מא"ס ב"ה, הרי כל בני הדור היו נמשכים אחריהם, וכולם היו בטוחים בדרכם שלא יכשלו, ואם גם עובדי השי"ת סלקו את עצמם מחכמה זו, אין פלא שכל הדור נכשל בגללם. ומגודל צערי, לא אוכל להאריך בזה. נח) אמנם ידעתי הסבה, שהיא בעיקר מתוך שנתמעטה האמונה בכלל, והאמונה בקדושי עליון חכמי הדורות, בפרט, וספרי הקבלה והזוהר מלאים ממשלים גשמיים, ע"כ נפל הפחד על כל אחד, שלא יצא שכרו בהפסדו, כי ח"ו קרוב להכשל בפסל ודמות. והיא שהעירני לעשות ביאור, מספיק, על כהאר"י ז"ל, ועתה על הזוהר הקדוש. והסרתי הפחד הזה לגמרי. כי ביארתי והוכחתי בעליל, את הנמשל הרוחני של כל דבר, שהוא מופשט מכל דמיון גשמי, למעלה מהמקום ולמעלה מהזמן, כמו שיראו המעיינים, למען לאפשר לכל המון בית ישראל ללמוד ספר הזוהר, ולהתחמם באורו הקדוש. וקראתי הביאור בשם "הסולם" להורות, שתפקיד ביאורי הוא בתפקיד כל סולם, שאם יש לך עליה מלאה כל טוב, אינך חסר אלא "סולם" לעלות בו, ואז כל טוב העולם בידיך. אמנם אין "הסולם" מטרה כלפי עצמו: כי אם תנוח במדרגות הסולם ולא תכנס אל העליה, אז לא תושלם כונתך. כן הדבר בביאור שלי על הזוהר, כי לבאר דבריהם, העמוקים מכל עמוק, עד סופם. עוד לא נברא הביטוי לזה, אלא עשיתי על כל פנים בביאורי זה, דרך ומבוא לכל בן אדם שיוכל על ידו לעלות ולהעמיק ולהסתכל בספר הזוהר גופו, כי רק אז, תושלם כונתי בביאורי זה.
 
גלגול נשמות על פי הקבלה

אומרים חז"ל: "אם ראשונים בני מלאכים, אנו בני אנשים. אם ראשונים בני אנשים, אנו כחמורים" (מסכת שבת קיב ב). ויש שפירשו את הכפילות: אם אתה מבין שהראשונים הם מלאכים כך יאה לך, אתה ראוי לתואר אדם. אך אם הנך חושב שהם רק בני אדם, אינך אלא חמור (בן איש חי, רב פעלים ח"א פתיחה)" עניין הגלגולי הנשמות : הנושא הזה הוא עמוק, מורכב, ועם פרטים ופרטי פרטים מני ים. אך בכל זאת אשתדל להביא לך את עיקרי הדברים באופן כללי בקיצור, על פי הקבלה. בחטא אדם הראשון התחלקנו לשישים ריבוא (600,000) חלקי נשמות מקוריים, שכל אחת מתחלקת לשני חצאים זכרי ונקבי, שעמדו במעמד הר סיני וקיבלו את התורה והמצוות. מאז מעמד הר סיני, כל נשמה ונשמה עובדת על התיקון שלה בכל גלגול וגלגול בדרך של תו"מ (תורה ומצוות) לשם שמיים (על מנת להשפיע נחת רוח ליוצרו), ובמקביל הייסורין משלימים את מה שלא עשינו בתו"מ לשם שמיים, כפי שכותב בעל הסולם בהקדמה לספר הזוהר (אות טז' עיין שם). ובכלל הייסורין הנ"ל הם עונשי הגהנום. חלק הנשמה שתוקן בכל גלגול אם שמרנו תו"מ, נישאר באור המקיף שלנו ורק החלק שלא תוקן באותו הגלגול, חוזר לכאן עוד הפעם להזדמנות נוספת. במידה ואף על ששמרנו תו"מ, אך זה לא היה בשלמות, או לא מספיק לשם שמיים, ולא התקדמנו בזיכוך במשך שלושה גלגולים, הנשמה שלנו לא תחזור יותר להתגלגל באותה הצורה, אלא תתפצל ל- 3 חלקים ותחזור להתגלגל ב-3 אנשים שונים. ועוד הפעם באותו עיקרון הלאה והלאה, שרק החלק הלא מתוקן חוזר בגלגול. כל זה למעט את חצי הנשמה הנקבי, שלכתחילה היה יותר מזוכך, והן השלימו את תיקונן לרוב בגלגול הראשון, וחוזרות להתגלגל רק על מנת לעזור לנו הגברים בתיקון שלנו (עזר כנגדו). לכן ביפני עצמן לא צריכות את לימוד התורה ורוב מצוות העשה (שהזמן גרמן), אך אוספות עברות שצריכות תיקון, אם לא שומרות את מה שכן נצטוו. תהליך זה של גלגלי הנשמות מסביר את דברי הגמרא לעיל, וכן את ההתרבות של אנשי עמנו במשך הדורות מ- 600,000 במקור, לעשרות מיליונים בדורות יותר מאוחרים. וכמו כן, מה שמסביר את ירידת הדורות במשך הזמן. כי רק החלק שעדין מקולקל ממשיך לחזור לעולם הזה כאמור, וכל פעם יותר ויותר קטן, יותר מפוצל, ופחות מזוכך (שארית הפסולת).
 

דוד YY

New member
יפה מאוד מה שכתבת - יישר כח!!!!

לגבי מה שכתבת "הנשמה שלנו לא תחזור יותר להתגלגל באותה הצורה, אלא תתפצל ל- 3 חלקים ותחזור להתגלגל ב-3 אנשים שונים. ועוד הפעם באותו עיקרון הלאה והלאה, שרק החלק הלא מתוקן חוזר בגלגול". מה זאת אומרת: תתפצל לשלושה חלקים, היכן התודעה מהנשמה הראשונה נמצאת ? יש רופא בארצות הברית ד"ר בריאן וויס שמשתמש ברגרסיה לחיים קודמים, http://www.falunnews.org.il/articles_p/2002/10/c_06/26486_13.htm ובספרו הוא מספר שהוא החזיר למספר גלגולים - משמע שהתודעה היא אחת. האם זה יכול להסתדר עם מה שכתבת לגבי התפצלות הנשמה ?
 
תודה, ברוכים תהיו

ראשית צריך להבין שמה שקורה בתהליך גלגול הנשמות של הגויים, שאנו שומעים מהחוקרים שלהם ומהתורות הרוחניות שלהם, שונה מהתהליך שעוברות נשמות של יהודים, ולכן בעניין שלנו אנו מסתמכים רק על המקורות של היהדות והמקובלים. לגבי איפה התודעה בזמן שהנשמה (שלא תוקנה בכלל אחרי 3 גלגולים) מתחלקת ל- 3 חלקים, אז אתה יכול לשאול גם את אותה השאלה על הנשמה המקורית שהחלק שלה שלא תוקן חוזר כל פעם בגוף חדש, גם שם איפה התודעה נמצאת? הרי היא כבר במס' גופים שונים. אז התשובה היא, שכל עוד שאנו נמצאים בגוף עם סכל שמגביל אותנו למושכלות גשמיות, קשה לנו לתפוס מושגים ותמורות רוחניים, ואחד מהדברים שהקבלה מלמדת אותנו זה איך לרכוש כלים חדשים להבנת מושגים רוחניים מופשטים, ששם נמצא כל הידע והשורש הרוחני לכל מה שקורה בעולם הגשמי שלנו, ולכן יש חשיבות גדולה כל כך בלימוד חכמה זו, לכל עובד ה' אמיתי.
 

דוד YY

New member
שאלה ...

יש סיפור מאוד מפורסם על שחקן קולנוע שהוחזר שבע גלגולים אחורה (הר' זמיר הביא את הסיפור הזה בספר המהפך) בכל פעם הוא היה בתקופת חיים אחרת לפי הסדר מתקופה קרובה לתקופה מוקדמת. אם נמצא תיעוד דומה אצל יהודי, הרי שזה לא יתיישב עם דבריך. ועוד דבר, כתבת: <כל זה למעט את חצי הנשמה הנקבי, שלכתחילה היה יותר מזוכך, והן השלימו את תיקונן לרוב בגלגול הראשון, וחוזרות להתגלגל רק על מנת לעזור לנו הגברים בתיקון שלנו (עזר כנגדו). לכן ביפני עצמן לא צריכות את לימוד התורה ורוב מצוות העשה (שהזמן גרמן), אך אוספות עברות שצריכות תיקון, אם לא שומרות את מה שכן נצטוו. > מדבריך משמע שאישה אינה מתגלגלת לזכר. והנה יש תיעודים בהפנוט על אישה שבחייה הקודמים הייתה גבר. וכן להיפך גבר שבחייו הקודמים היה אישה. מה דעתך ?
 
תשובה...

כבר כתבתי לך בתשובה הראשונה ש"הנושא הזה הוא עמוק, מורכב, ועם פרטים ופרטי פרטים מני ים. אך בכל זאת אשתדל להביא לך את עיקרי הדברים באופן כללי בקיצור", כך שבוודאי לא הייתי יכול לכלול את כל הפרטים שיש בנושא הגדול הזה, ולכן לא נכנסתי אפילו לנושא של אישה בגלגול של גבר ולהפך. בכל מקרה, מצורף קישור לתשובה שכתבתי פה בפורום לפני מס' שבועות בנושא הומוסקסואליות על פי הקבלה, ששם מפורט באיזה מקרים בדרך כלל אישה מתגלגלת באיש ולהפך. לגבי הסיפור שהבאת על השבעה גלגולים זה דווקא מתיישב היטב עם דברי גם אם תמצא את זה ביהודי, מאחר שכתבתי לך ש"במידה ואף על ששמרנו תו"מ, אך זה לא היה בשלמות, או לא מספיק לשם שמיים, ולא התקדמנו בזיכוך במשך שלושה גלגולים, הנשמה שלנו לא תחזור יותר להתגלגל באותה הצורה, אלא תתפצל ל- 3 חלקים ותחזור להתגלגל ב-3 אנשים שונים.", אבל ברוב המקרים שאנו כך מתקדמים בזיכוך בשיעור מסוים ומעלה, אנו יכולים לחזור עשרות ומאות פעמים בגלגול מבלי להתחלק לשלושה גופים שונים. כך ששוב, יש בנושא הזה הרבה פרטים שונים ומעניינים, לכן חשוב וכדאי ללמוד את החכמה הזו בצורה מסודרת.
 

דוד YY

New member
תודה על הקישור שהבאת בנושא הומוסקסואליות

לגבי מה שכתבת בנשמה שהתפצלה לשלוש נשמות וכן מה שכתבת שנשמת אדם הראשון התפצלה ל600.000 נשמות, אם נצליח לשחזר בגלגול עד אדם הראשון אז אני אזכור את חיי בתור אדם הראשון ? ובסוף מי מקבל את השכר האם אני עם התודעה שלי או שהכל אח"כ יצטרף לתודעה אחת גדולה (אדם הראשון) ואני אאבד את התודעה שלי ?
 
על לא דבר

"שיחזור גלגולים" זה לא משהו שקשור למקורות שלנו התורניים והקבליים, כך שאינני יודע אם יש באמת דבר כזה בכלל, או אם תוכל לזכור או לא. מסברא אומר לך שאם היה כזה דבר שנקרא שיחזור גלגולים, אז הגיון אומר שזה היה מגיע רק עד לשורש נשמתך המקורי של האחד משישים ריבו. לגבי השכר, אז בשלב הראשון של תחיית המתים כל גוף שעשה תיקון בעל שיעור ממשי כל שהוא, יקום עם אותו החלק של הנשמה שהוא תיקן באותו גלגול ויקבל את השכר על מעשיו עם אותו הגוף. בשלב הסופי, המודעות שלנו תזדכך לרמה כזו שכבר ייאלמו כל המסכים של העלמא דשיקרא, שגורמים לנו לחשוב שיש פרוד כל שהוא בינינו לאנשים אחרים מסבבינו, ואז הכל יחזור להיות שוב אחד כמו לפני חטא אדם הראשון.
 

REALI

New member
שלום יהודי פשוט

לגבי ההרצאה על סוד הצדק העליון, יש מקורות לגילגולים שהוא סיפר עליהם? שכם - זמרי - ר"ע.? תרח - איוב ,אשתו של תרח - אשתו של איוב - חנה ? במיוחד באיוב אני לא מבין איך הוא בדמגוגיה שלו מספר לאנשים רגע אחד שאיוב בא כדי לתקן את תרח ורגע אח"כ מספר להם שהוא בכלל המצאה של משה רבינו. ושלא לדבר על זה שכבר בהתחלה הוא סיפר שהסיבה שאיוב סבל זה בכלל כדי לנסות אותו כמו שמסופר בתחילת הספר. וכמו שאתה שומע לא התלהבתי כ"כ מההרצאה שלו (זאת אומרת, מיכולת ההרצאה שלו מאד התלהבתי, מהמסקנות שלו פחות), מה שהוא אמר, בשני משפטים, זה שכאן בעולם באמת אין צדק, אבל ביחס לעולם הבא ולגלגולים אחרים אז נעשה צדק. ושבעצם אנחנו לא צריכים לחפש צדק, אלא רק לשאול האם האדם הגיע למטרתו והשלמתו. המשותף לגלגולים ולעוה"ב ולהשלמתו של האדם הפרטי בעולם, הוא שאין לנו מושג מהם ומה קורה בהם, אז תמיד אפשר לזרוק ששם הצדק נעשה. אולי זה נכון, אבל זו לא חכמה גדולה לומר את זה וודאי שזה לא פותר את הבעיה העמוקה של מדור הי"ו. בכל אופן על זה אתה יכול לדון איתו, אני מעוניין בעיקר לשמוע האם הגילגולים הנ"ל מופיעים במקורות?
 
בהחלט שיש מקורות לגלגולים שהרב סיפר עליהם

רק שכפי שהרב אמר בהרצאה הם מפוזרים טיפין טיפין בספרי הקבלה, ואפשר לראות אותם על גבי הזוהר, ובשמונה השערים של כתבי האר"י הקדוש, במיוחד בשער הגלגולים. לגבי המסקנה שלי מהנאמר בהרצאה בשתי משפטים (שדרך אגב צריך לראות אותה מס' פעמים כדי להכיל ולרדת לסוף דעתו של כל הנאמר שם), זה שהתמונה השלמה של הצדק העליון הקיים באמת, הרבה יותר רחבה ממה שאנו יכולים לראות אותה מזווית הפזל הבודד של שבעים שנות חיינו, ולכן לבוא להתבכיין ולהתמרמר על מר גורלנו, ועל רשעות ח"ו של בוראנו, זה קצת טיפשות וקטנוניות ללא בדיקת הנתונים בצורה רצינית ומקיפה שהתורה והקבלה מגלים לנו. ועד שנעשה זאת, עדיף להאמין שהבורא יודע מה הוא עושה, ושהוא הטוב והמיטיב כפי שהתורה מלמדת אותנו, וכפי שחז"ל שכן הכירו את נתונים בצורה רצינית ומקיפה שהתורה והקבלה מגלים לנו, העידו עליו. לגבי איוב, לא זכור לי שהרב אמר שהוא המצאה של משה רבנו, ואם תרצה תפנה אלי במסר אישי ואתן לך את הטלפון של הרב הנכבד והנחמד, ותוכל לשאול אותו את כל השאלות, ובטוחני שהוא ישמח לענות לך.
 

REALI

New member
תודה,

אותי אישית מעניינת השאלה למה בכלל קרתה השואה. כלומר יש שאלה על הצדק, מאחר והיתה שואה, היכן הצדק האלהי. וכיוון שנהרגו שם מליונים ללא אבחנה בין צדיק ורשע, אין ברירה אלא לומר שהצדק יבוא על מקומו בעולם הבא. אמנם יש שאלה יותר כוללת וראשונית והיא למה בכלל צריך את השואה בדברי ימי ישראל? והתחלתי לחקור את השאלה הזאת.
 
אענה לך במשל

אדם מכפר נידח הגיע לעיר הגדולה בפעם הראשונה, וראה שכולם לבושים בחליפות יפות בניגוד לבגדי הרועה הפשוטים שלו. שאל הכפרי את האנשים איפה משיגים כאלה חליפות יפות? ואמרו לו שקונים בד משובח בחנות הבדים, והולכים לחייט שיתפור מהבד את החליפה. קנה הכפרי במיטב כספו בד לחליפה והלך לחייט שמדד את מידותיו, נקב במחיר ואמר לו לחזור למחרת לקבל את החליפה המוכנה. הכפרי שהמתין בעיר לחייט לסיים את הבגד החדש היה משועמם והחליט לחזור לאחר שעה קלה לראות איך מתקדם החייט בתפירת החליפה החדשה, כאשר הוא נכנס וראה את החייט גוזר עם מספרים גדולות את הבד לפי המידה המסומנת, קפץ עליו הרועה והתחיל להרביץ לו עם מקל הרועים, תך כדי תרעומת גדולה על החייט על כך שהוא גוזר לו את הבד היקר שהוא קנה במיטב כספו. אחרי שתפסו אותו העוברים ושבים והרגיעו אותו, אמרו לו, שוטה שבעולם, בשביל לתפור חליפה צריך לגזור ולחתוך במקומות הנכונים, שרק ע"י כך אפשר להגיע לשלמות של החליפה. כך גם בעולמינו הקב"ה גוזר וחותך במקומות הנכונים, שרק ע"י כך אפשר להגיע לשלמות של העולם וחיי הנצח המושלמים של הנבראים. ומי שיש לו תרעומת על הקב"ה הטוב והמטיב שהוא החייט של העולם, הוא לא יותר מאשר השוטה מהכפר הנידח, שעדיין לא מבין איך הדברים עובדים. כמו כן כתב הרב אהרון ראטה "בעל השומר אמונים", שכמה עשרות שנים לפני השואה עברה בת קול בעולמות של מעלה במשך תקופה ארוכה, והכריזה על השואה שעתידה לקרות ושכל מי שרוצה לסיים את התיקון שלו בצורה שלמה מוזמן לרדת עכשיו לעולם. ושנשמות רבות ירדו מרצונם לעולם למטרה זו. כמו כן כותב הרב אשלג "בעל הסולם" בהקדמה לספר הזוהר, שבששת האלפים שנה של העולם הזה יש לנו שני מסלולים, אחד של תורה ומצוות לשמה (עם דגש על הלשמה), והשני הוא של ייסורין, שתפקידם להשלים את מה שלא עשינו מבחירה שלנו בדרך של התו"מ לשמה, כדי שכולנו (שישים ריבוא הנשמות מהר סיני) בסוף הששת אלפים שנה נגיע לגמר תיקונינו והעולם הבא, בסוד הכתוב: "כי לא ידח ממנו נידח". כך ששוב, כל מה שנראה לנו כייסורים פה בעולם, זה רק בעבורנו ולטובתנו כדי להשלים את חיי הנצח שלנו לעולם הבא, בקרוב בימינו אמן. שבת שלום.
 
למעלה