אין מקרא יוצא נמידי פשוטו
בס"ד לידידי יוסי ר1, שלום רב לך שוב! נכון שאין מקרא יוצא מידי פשוטו אבל מה לעשות שהינך שואל "שאלת עומק" ומצפה לתשובה "רדודה"??
הנני מתכוון לאמר שהרי, לא כתוב בתורה לא אמת ולא שקר, זה ידוע לנו
רק מהרצון להבין יותר לעומק אלא רק "דעת טוב ורע". ידוע ומפורסם שהתורה ניתנת להבנה גם על "חיידר אינגלה" וגם לרמת ההבנה של הגאון מווילנא, לדוגמא. ואם באנו להתעמק מעבר למה שכתוב ואנו מנסים להבין את סוד העניין הרי ש
נתחייבנו מראש להסבר לא פשטי אלא מעמיק מעבר ל"פשוטו של מקרא". כך גם הבנתי את תמיהתך; אינך מסתפק בהבנה הרגילה שפשוט הנחש=יצה"ר פיתה א תחוה וזו את אדם וכך נענשו וגורשו מההטבות שהיו להם, ילד בחיידר, אכן כך מבין את ההסבר. ועבורך,על מנת להבין כתבתי לך מדברי ה"מכתב מאליהו" ומ"נפש החיים" שהם השכילו להבין לעומק את שרשי ונסיבות החטא וכך יש לנו הבנה יותר מעמיקה ומבט יותר רחב על סוגיא זו. במאמר המוסגר , מתאר לעצמי שאת יודע שכ-ל התנ"ך למעשה ניתן להבנה בכמה רבדים(=פרד"ס) וישנן סוגיות שדורשות יידע מקדים והיקף ידיעות גדול יותר ופחות, תלוי לפי העניין. מכל מקום חשבתי שלסבר אזנך, כאדם נבון ומעמיק, להוסיף גם מתוך ה"מכתב מאליהו" מאמר נפלא נוסף שאולי בצירופו אולי ניתן יותר לבהין את סוגייתנו- חטא אדה"ר. שם המאמר הוא
"צילו גל גוף" לפני שאביא את תמצית המאמר הנני מתנצל על ההסבר הבאנאלי הבא, אבל רק על מנת שנתאם טרמינולוגיות: "אמת ושקר" הינם מושגים אבסולוטיים, כידוע. 2+2 למשל, לא ניתן לחוות דיעה מהי התוצאה; היא 4 בכל קנה מידה! למרות הפילוסופיות העוסקות גם בפתרון אחר של התוצאה. לעומת זאת "טוב ורע" הינם מושגים יחסיים; מה שטוב לך לא טוב לזולת ומה שטוב היום מחר הוא רע. לאכול בשר זה טוב?? אבל לאדם עם כולסטרול גבוה זה לא טוב. וכך הלאה, לא חסרות דוגמאות. למאמר: הקב"ה כשברא את העולם ברא אותו במספר רבדים של רוחניות. כלומר ישנם בריות יותר עכורות וישנן יותר זכות. למן המלאכים ועד אחרון יצורי בעלי החיים. (איני נכנס לדומם, צומח, חי ומדבר לפי שעה. אלא, רק על יצורים ובריות עם נפש משכלת) יסוד חשוב מאין כמותו לדעת, שאין כל אפשרות של מציאות כל שהיא ללא שהקב"ה כביכול מפנה מקום בעצמ
ו(שהרי "מלא כל הארץ כבודו") להתהוות, לקיום ומציאות נברא כלשהו!! קיום נברא, עצם קיומו הוא למעשה "על חשבון" המחיר של "אנוכיות" מסויימת של הנברא. כוונתי לאמר, ש
אם לא היה לנברא תחושה וידיעה על קיומו ומציאותו הוא פשוט לא היה קיים כלל!! גם המלאך שהזך ביותר הגם שאינו בעל גוף, יש בו "עכירות" מסויימת; תחושתו וידיעתו על מציאותו וקיומו. אנו, איננו תופשים כלל עד כמה המלאכים זכים. לנו הם...מלאכים! אבל, יש להם
צל צילו של "אנכי" החיוני ודרוש
לצורך קיומו ולמעשה גם לצורך תפקידו ועבודתו הרוחנית!! לאדם הראשון שהיה כל כך זך עד שהמלאכים התקנאו בו (כלשון הרב דסלר) וחשבו אותו לאל (!!) ורצו לאמר לפניו שירה (מושג, שפירושו שחשבו המלאכים שראוי לעבדו כא-ל ממש!!), בכל זאת בהיותו בעל גוף והיה בעל בחירה, עצם אפשרות הבחירה בכלל (בלי להיכנס בין מה למה ; בין "אמת לשקר" או בין "טוב לרע"!), כבר יוצרת מין "חוצפה" שיש לו אפשרות(=אופצי'ה) למרוד בקב"ה. ידיעת אדם בראשית הדברים היתה שאין בכלל מקום שלא להכיר ולעבוד את ה'. לא ידע בכלל מהרע (כנ"ל בהערתי הקודמת בשם הרב חיים מוולוז'ין) יש את ה' וזו האמת היחידה שיש והכיר. זולת זה הכל שקר. אם
טוב לפעול כך או לא , פשוט לא היה במושגיו. מציאותו אבל, הקנתה לו את הבחירה אם ניתן "לשפר" את האמת, כלומר איך ראוי לעבוד טוב יותר את ה'. לא נמנעה ממנו האפשרות לעבוד כמונו ע"י בחירה וטוב. אפשרות זו היתה קיימת לפני. כפי, הדוגמא שהבאתי, שלנו עקרונית יש האפשרות להיכנס לאש, אבל מי בוחר בכך?? (חוץ משניים לאחר ההתנתקות, לדאבון לב!!) ושוב,
לולא בריאת האדם עם כוח הבחירה , לא היה טעם לשום דבר בבריאת העולם כולו!!. נגזר מכך, ש
היותו בעל בחירה כבר הכניסה אותו להתמודדות בין שני ערכים. בתחילה בין מהי האמת לגבי עבודת האדם ומהו השקר הראוי לריחוק. בטעותו בגלל ה"אנוכיות" (שהיא חלק מעצמיותו, כמובא לעיל) רצה "להרגיש" גם משהו שהוא הוא עושה בעצמו ולא הכל ניתן לו מוכן. ומהו?? ירידה לצורך עליה. יבחר בטוה וכך "יעשה בעצמו" ואז יעבוד את ה', אמנם בכלים חדשים שלא ניתנו לו בתחילה, אבל, יגיע לתוצאות גבוהות יותר מנקודת ההתחלה שלו. וכאמור , טעה בשיקול הדעת הזו וקרה מה שקרה של צאצאיו במשך למעלה מ-5700 שנה מתקנים את חטאו; עונש המיתה . עונש המיתה מחוייב בגלל חטאו כי פגם באכילה בגוף. אמנם בחלק הרוחני נסלח לו אבל "רושם החטא" בגוף לא יכול לעבור רק ע"י מיתה; רקבון הגוף וחיות חדשה עם גוף חדש! אכן, הסבר עמוק , אבל מי התחיל ???