שלום

יוסי ר1

Active member
טוב ורע בהקשר מוסרי

לmasorti שלום. את טענתך בדבר "טוב למאכל" כקביעה טכנית שניתן לעיכול אני יכול לקבל, וגם ציינתי אפשרות מעין זו בדברי ("כך שגם אם תפרש "ותראה כי טוב" כ"טוב למאכל", " סוף ציטוט). אבל אם נאמץ את אבחנתך בדבר קיום צו רק מפחד העונש, לא נוכל להמנע מההכרה כי הציוי הוא שרירות לב בלבד של הגורם המצווה. וקשה לי להאמין כי תפיסה זו תואמת חלק כלשהו בתנ"ך. אפשר בהחלט לקבוע כי צו הא-ל אינו מובן לבני האדם. אך לחשוב שהוא שרירות לב? מסופקני. אנו גורסים שהא-ל התנכ"י אינו כח טבע,(סופת הוריקן שאין בה לא עונש לרשע ולא תמורה לטוב, למשל קבלן שיקום שאולי ידפוק מכה משיקום ההריסות...) כי אם ישות שפעולתה וציווייה תכליתיים, ובעלי ערך, ערך שאנו מודדים בתחום האתי. לגבי אבחנתך על מילוי צו ככבוד למצווה - לדעתי זה נופל בתחום הערכי. לכבד זה טוב, לבזות זה רע. כבוד אינו אינדיפרנטי. לגבי תשובתך לmsg בעניין אכילת הפרי או הגזע. דבריו במקום, על פי דברי חז"ל שאתייחס אליהם להלן. אגב,תשובתך זו גרמה לי לשים לראשונה לב למשהו שלא הבחנתי בו קודם. החטא הראשון היה דווקה חטאה של האדמה, שעל פי דברי חזל לא קיימה את הציווי להוציא "עץ פרי עושה פרי" ואילו האדמה הוציאה רק "עץ עושה פרי".לדברי חזל הבריאה האידאלית היתה שאפשר יהיה לאכול את כל חלקי העץ ולא רק את הפרי, אולם האדמה חטאה בכך שנמנעה מהציווי והוציא יבול שרק את הפרי ראוי למאכל. זו אגב מקור הדיעה שעץ הדעת היה אתרוג, שגם טעם העלים והענפים זהה לפרי. (טעמתי!). על כל פנים, לפחות אליבא דחז"ל, האדמה חטאה, כלומר היחס המוסרי למעשה כאל חטא היה קיים עוד לפני המאכל מהעץ!.
 

masorti

New member
תגובה...

אין קשר הכרחי בין קיום צו בגלל פחד מעונש לבין שרירותיות לב של הגורם המצווה. הגורם המצווה יכול לפעול מתוך שיקולים מוסריים ו/או תכליתיים, אלא שמקבל המצווה אינו מבין את אותם שיקולים ומבחינתו זו שרירות לב. במקרה כזה הוא יקיים את הצו רק מפחד העונש על הפרתו. מילוי צו בגלל כבוד למחוקק זה לא משהו ערכי במובן שאתה מתכוון אליו. זה "ערכי" במובן שכבוד כלפי מישהו זה רגש חיובי ולא נייטרלי, אבל זה לא מוכיח על "טוב". אני מזכיר לך שראשי העולם התחתון משמשים כבוררים וכל הצדדים נשמעים להחלטותיהם ולהוראותיהם מתוך הערצה וכבוד (ולא רק מתוך פחד). אני אף פעם לא טעמתי עלים וענפים של אתרוג (וכי אני אנטילופה?), אז אני סומך עליך בקשר לטעמם.
 

יוסי ר1

Active member
שרירות לב

צר לי לחלוק עליך. לענ"ד יש להבחין בין הסיבה שהא-ל בחר לצוות עלינו לקיים מצוות, וזה משהו שאנו כבני אדם לעולם לא נבין לאשורו. לעומת זאת, אנו חושבי, מניחים ומאמינים שהוא ציווה אותנו מתוך תכלית, ולכן אנו נופלים בקטגוריית עשות טוב או רע בהתאם לקייומינו או המנעותינו מקיום, ולא מניחים שהציווי נובע משרירות לב. אך נראה לי שגלשנו לפורומים אחרים. לעניין ענפי אתרוג, לכשתזדמן בפעם הבאה למטע אתרוגים, טול נא עלה או שניים, ושים בכוס התה. הארומה שעולה מהכוס היא של אתרוג, והטעם, טעם גן עדן.
 

גרי רשף

New member
Apple והחתיכה החסרה

אינני יודע כמה מיכם שמו לב שהסמל של חברת Apple הוא התפוח- פרי עץ הדעת- לאחר שאדם וחוה נגסו ממנו. נכון שהטקסט אינו כותב שזה תפוח ונכון שמדובר בפרי עץ הדעת טוב ורע, אך עדיין- יפה שבחרו לעצמם מוטיב תנכי כסמל.
 

פלגיה

New member
לא חשבתי על זה

אני חושבת שפרשנות התפוח התחילה בציורים של אומני ימי הביניים.
 

גרי רשף

New member
אינני בטוח..

..רק שזה נראה מתאים יותר לחאוות הדעת שבסיפור גן העדן, ובכל מקרה- המיתוס התנכי קדם לסיפור שלגיה. אני מקווה שלא יקלקלו לי את זה..
 

מוגג

New member
אני זקוק

לחוות - דעת נוספת. ~מאסיף לאסיף תואמות התפוח~
 
למעלה