שרון יוזם להגדיל ב-40% את התמיכה באברכים

שרון יוזם להגדיל ב-40% את התמיכה באברכים

שרון יוזם להגדיל ב-40% את התמיכה באברכים
נכתב ע"י: ענבל אביב, רנית נחום הלוי

לפיד: "ידענו ש-290 מיליון ש"ח ליהדות התורה הם רק צעד ראשון בכניעת הממשלה לסחטנות החרדית"; פינס: "מדוע הצעת ההחלטה התווספה ברגע האחרון לסדר היום? כיצד בכוונת רה"מ לבטל את ההפחתה בתמיכות מבלי לשנות ההקצאה בתקציב?"

הממשלה מתכוונת להעלות ב-40% את הסיוע לאברכים. כך עולה מהצעת החלטה שהעבירה (יום ד´, 23.2.05) מזכירות הממשלה לעיון השריםף לקראת ישיבת הממשלה ביום א´. לזאת מתנגדים כמה שרים בממשלה, ובראשם שר פנים אופיר פינס, שאף שיגר אל ראש הממשלה מכתב-התנגדות בנושא [על כך בהמשך].

הצעת-ההחלטה מבטלת החלטה קודמת מ-2003, ובמסגרתה תופחת התמיכה באברכים. כעת נכתב בהצעת ההחלטה, כי מכיוון שרוב האברכים שמלאו להם 23 עומדים בראש משפחות ברוכות ילדים, ההחלטה הקודמת המצויינת לעיל, מפחיתה את המקורות התקציביים של משפחות אלה, וכעת, הממשלה מציעה לבטל הפחתה זו, ולקבוע שיעור תמיכה זהה לתלמידים שטרם הגיעו לגיל 23 ולאלה שמעבר לגיל זה.

קולות מחאה נגד ההצעה נשמעו מחברי האופוזיציה בממשלה, כשבראשם סיעת שינוי. ראש האופוזיציה, ח"כ יוסי [טומי] לפיד, אמר כי החזרת הקצבאות לאברכים, עליה תחליט הממשלה ביום א´, מוכיחה כמה שינוי צדקה כאשר החליטה לפרוש מהממשלה.

"ידענו ש-290 מיליון ש"ח ליהדות התורה הם רק צעד ראשון בכניעת הממשלה לסחטנות החרדית, וזו גם הסיבה שבגללה שינוי תצביע נגד התקציב. הזהרנו את מפלגת העבודה שלא תצטרף לממשלה אלא אם היא תורכב מ-3 המפלגות הגדולות וללא החרדיות. אני קורא לשמעון פרס להתנות את המשך ישיבתם בקואליציה בצירוף שינוי במקום החרדים, למען התקציב, ההינתקות ושלטון תקין".

ח"כ אהוד רצאבי משינוי אומר בתגובה, כי "שרון מחזיר את הקצבאות בדלת אחורית על חשבון הציבור העובד שהוא ברובו חילוני". ח"כ חמי דורון משינוי אמר, כי "הצעת ממשלת שרון מראה בצורה בוטה ביותר את פשיטת הרגל הכלכלית והמוסרית של שרון ונתניהו. קניית שלטון בכסף ושוחד פוליטי הינם הדרכים הפופולריות ביותר להשגת מטרת משפחת שרון".

יו"ר סיעת שינוי, ח"כ חן רשף, אמר בתגובה: "היה ברור ש-290 המיליון ששולמו לחרדים הם רק ההתחלה. עכשיו מגיע תשלום נוסף ואחריו יעבירו עוד כספים רבים. לא ברור מדוע שרון מבזבז מאות מיליונים מכספי משלם המיסים כדי לשחד את החרדים המתנגדים להינתקות, במקום פשוט לקיים את ההסכם הקואליציוני המקורי עם שינוי בדבר ברית הזוגיות וחוק טל ולהקים ממשלת אחדות אמיתית בהינתקות".

ח"כ חיים אורון מיח"ד אומר בתגובה, "שוק המציאות בפריחה. במאמצים לגבש רוב לתקציב במשרד ראש הממשלה ובאוצר קונים ומוכרים במכל הבא ליד, במקום לשלוח אברכים מעל גיל 23 לעבוד, כמו כל סטודנט אחר במדינה, עולים שוב על מסלול מיוחד לא שוויוני ומקפח".

פינס: טעות קשה שתקבור הישגים


השר אופיר פז-פינס שיגר כאמור מכתב מחאה לראש הממשלה, בו הוא מביע את התנגדותו הנחרצת למהלך.

"אתמול בשעת ערב מאוחרת, הגיעה אלי הצעת ההחלטה בדבר ביטול החלטות הממשלה (102 ו-363), שקבעו כי התמיכה הממשלתית הניתנת לאברכים בני 23 ומעלה, תהיה נמוכה ב-40% ביחס לתמיכה המקבילה הנהוגה לגבי תלמידים שטרם הגיעו לגיל 23 - החלטה שהתקבלה ב-2003 בכדי לעודד אברכים להשתלב בשוק העבודה בהתאם למסקנות וועדת טל".

עוד כותב פינס: "בהצעת ההחלטה נאמר כי ביטול הפחתת התמיכה ייעשה ´מבלי לשנות את היקף ההקצאה בתקציב המדינה לתמיכה בתלמידי המוסדות התורניים´", בעקבות כך, מבקש השר פינס לקבל תשובות מראש הממשלה לשאלות מהותיות בהן:

מדוע הצעת ההחלטה התווספה ברגע האחרון לסדר יומה של ישיבת הממשלה הקרובה? וכיצד בכוונת ראש הממשלה לבטל את ההפחתה בתמיכות מבלי לשנות את ההקצאה בתקציב המדינה?

פינס ממשיך ודן בהצעת ההחלטה ושואל: כמה אברכים עתידים להנות מביטול ההפחתה? מהו סכום התמיכה הניתן כיום לאברכים בני פחות מ-23, ממנו חלה ההפחתה? וכמה אברכים בני 23 ומעלה עתידים להנות מהצעת ההחלטה?

פינס שואל עוד: "כשר הפנים אשר נתקל מדי יום בבעיות הנובעות מהיעדר תקציב, אני רואה חשיבות רבה באישורו בהקדם של תקציב המדינה על-מנת שניתן יהיה להניע את המשק קדימה. יחד עם זאת, אסור שבדרך לאישור תקציב המדינה תקבל הממשלה החלטות מיותרות ומזיקות, שיחוללו ריב ומדון ויעלו לאוצר המדינה ממון רב.

הצעת ההחלטה שבכוונתך להביא לממשלה בטיעון שהיא נחוצה לפרנסתם של אותם אברכים, תזיק בראש ובראשונה לאברכים עצמם שיאבדו את התמריץ המרכזי שהיה להם להשתלב בשוק העבודה. גם נחיצותה של ההצעה להעברת התקציב איננה ברורה לי מכיוון שיהדות התורה שקיבלה כבר כ-290 ש"ח למוסדותיה, תתמוך ברובה בהצעת התקציב ואילו ש"ס הודיעה קבל עם ועדה שלא תתמוך בתקציב".

השר פינס מסכם ואומר, כי לדעתו ביטול הפחתת התמיכה עלול להיות "טעות קשה שתקבור באחת את ההישגים המעטים שהושגו עד כה ביחס לשילובם של תלמידי הישיבות בחברה היצרנית".

"אינני מקל ראש במצוקתן הכלכלית של משפחות ברוכות ילדים בחברה החרדית", אומר פינס, "אך סבורני כי באמצעות כניסה למעגל העבודה יצליחו אותם אברכים לפרנס את משפחתם בכבוד וזאת מבלי שכל הכנסתם תגיע מכספי משלם המסים".

בסוף המכתב מבקש השר פינס מראש הממשלה להסיר לאלתר את הצעת ההחלטה "המיותרת וחסרת התועלת הזאת" מסדר יומה של ישיבת הממשלה.

עודכן ב- 24/02/2005 14:02:00
 
למעלה