שרון: ייתכן והמחווה תסייע לבסס שלטון הרשות

שרון: ייתכן והמחווה תסייע לבסס שלטון הרשות

שרון: ייתכן והמחווה תסייע לבסס שלטון הרשות
נכתב ע"י: עומר שיקלר

ועדת השרים המיוחדת שהוקמה על-ידי רה"מ אישרה שחרור 500 אסירים פלשתינים; בשלב מאוחר יותר תדון הוועדה בשחרור 400 אסירים נוספים; ועדת התיאום הצבאית המשותפת תתכנס על-מנת לתאם העברת שתי הערים הפלשתיניות הראשונות

ועדת השרים המיוחדת לענייני שחרור אסירים שמונתה על-ידי ראש הממשלה, אריאל שרון, התכנסה הבוקר (א´, 13.2.05) ואישרה פה אחד את רשימת 500 האסירים הראשונים שצפויים להשתחרר מבתי כלא ישראליים. גם הממשלה בישיבתה השבועית אישרה את הרשימה. בשלב שני אמורים להשתחרר 400 אסירים נוספים.

שחרור האסירים - בימים הקרובים


שחרור הגל הראשון של האסירים צפוי בימים הקרובים, לאחר שלציבור תינתן אפשרות לערער על השחרור, עם פרסום שמותיהם באינטרנט.

לאחר ישיבת הוועדה אמרה שרת המשפטים, ציפי לבני, כי ברשימת האסירים שאושרה נשמר העיקרון של שחרור אסירים ללא "דם על הידיים". אך ציינה, כי ברשימה שאושרה ישנם כמה אסירים שעדיין לא ריצו שני שלישים מתקופת מאסרם.

ראש הממשלה ושר הביטחון עומדים לאשר, כחלק מהמחוות לפלשתינים, את חזרתם של 56 פלשתינים שגורשו במהלך העימותים בכנסיית המולד בבית לחם בשנת 2002. בין המגורשים גם 13 פלשתינים, אשר הוגדרו כמבוקשים בכירים וגורשו למדינות אירופה. חלקם היו מעורבים בפיגועים בהם נרצחו אזרחים ישראלים.

שרון: ייתכן ומחווה זו תסייע לרשות לבסס את שלטונה


על-פי החלטת הוועדה, יש להמליץ בפני נשיא המדינה ובפני הגורמים המוסמכים לשחרר 500 אסירים ועצירים פלשתינים, וזאת על-פי הרשימה שאושרה בישיבה. בנוסף הוחלט, כי ההמלצה תובא לאישור הממשלה בנוגע לשחרור אסירים שאינם עומדים בקריטריון לפיו - לא ישוחררו אסירים שריצו פחות משני שלישים מתקופת המאסר שהוטלה עליהם.

הוועדה החליטה, כי ריכוז הפעולות לביצוע השחרורים ייעשה על-ידי ועדה מתאמת בראשות המנהל הכללי של משרד המשפטים. בוועדה גם ייטלו חלק נציגי כל הרשויות שיש להן נגיעה לעניין.

במהלך הדיון אמר שרון, כי שחרורם של אסירים ביטחוניים פלשתינים הינו מהלך עליו התחייבה ישראל במסגרת המשא-ומתן. שרון ציין, כי "זהו אינו מהלך קל או פשוט אך ייתכן ומחווה זו תסייע לרשות הפלשתינית לבסס את שלטונה ותגביר את האמון ההדדי בין הצדדים".

על-פי החלטת הוועדה, האסירים המנהליים שמועדי שחרורם חל עד יום 28 לפברואר 2005 לא יכללו בתוך רשימת ה-500 ובמקומם יוכנסו אסירים אחרים, שפוטים או מנהליים, וזאת על-פי המלצת השב"כ ובאישור מנכ"ל משרד המשפטים. השחרור יבוצע על-ידי צה"ל במועד שייקבע על-ידי מנכ"ל משרד המשפטים.

בנוסף, הוחלט, כי הוועדה המקצועית תחל בהכנת רשימת ה-400 הנוספים.

ראש הממשלה קבע, כי על-פי הצעת שרת המשפטים, ציפי ליבני, מנכ"ל משרד המשפטים יכין מסד נתונים מלא ושלם של כל האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל כך שניתן יהיה להשתמש בו בהמשך התהליך.

ח"כ אלדד: אין ספק אריק טוב לערבים


במועצת יש"ע מגיבים לעניין שחרור המחבלים ואומרים, כי "אנו תוהים איזו מדינה דמוקרטית היתה משחררת מחבלים מסוכנים שרצחו את אזרחיה? זהו מסר של סלחנות בנוגע לטרור ולגיטימציה לרצח יהודים. כל אזרח ישראלי צריך להיות מודאג בעקבות שחרור האסירים, שרובם ככולם לא שינו את עורם ולצערנו יחזרו לפעולות טרור".

ח"כ אריה אלדד מהאיחוד הלאומי אומר בתגובה: "בשעה שוועדת השרים מחליטה על שחרור מחבלים שחלקם ודאי ישובו לעסוק בטרור ורצח יהודים, מבקשת המשטרה להאריך מעצרם של 6 מפגינים שנעצרו בערב שבת בצומת גוש קטיף שמחו על המשך ירי הפצמ"רים. אין ספק אריק טוב לערבים".

חברו לסיעה, ח"כ אורי אריאל הוסיף ואמר, כי "החלטתו של ראש הממשלה היא מעשה חמור ומסוכן. חלקם של האסירים לא ריצו אפילו שני שליש מגזר דינם. כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים".

ישראל תעביר שתי ערים לאחריות הפלשתינים


בנוסף, מתכנסת היום ועדת התיאום הצבאית המשותפת לישראל ולרשות הפלשתינית לדון בהעברת יריחו ועיר נוספת בגדה לשליטה הביטחונית של הפלשתינים. קיום הפגישה סוכם אמש בין שר הביטחון, שאול מופז, למוחמד דחלאן. בנוסף סוכם בין השניים, כי שוטרים מהעיר חברון יועברו ליריחו על-מנת לאמנם לקראת העברת האחריות על העיר.

הערכה היא, כי העיר הנוספת שתועבר הינה קליקליה או טול כרם. הערים צפויות לעבור לידי הפלשתינים בימים הקרובים. בראש הצד הישראלי עומד מפקד כוחות צה"ל בגדה, תת-אלוף גדי אייזנקוט, ומפקד כוחות הפלשתיניים באזור, הגנרל חאג´ איסמעיל.

כחלק מההבנות עליהם סוכם בפיסגת שארם ביום ג´ האחרון, ישראל הודיעה כי תפסיק לרדוף את 500 הפלשתינים המבוקשים על-ידה בשל מעשי טרור, תעביר לאחריות הפלשתינים חמש ערים, תאפשר כניסת פועלים פלשתינים לעבודה בישראל וכמו כן תקל את המעבר במחסומים.

ביום שישי דיווחנו על עתירה שהגישו יצחק פס ומתתיהו שבו, המוחזקים בכלא לאחר שהורשעו בעבירות ביטחון. השניים עתרו לבית המשפט נגד הממשלה ונגד ועדת השרים המיוחדת שהוקמה לענייני שחרור אסירים. הם טענו, כי המדינה לא קיימה כל דיון בעניינם של העותרים, אשר הינם אסירים ביטחוניים יהודיים. זאת לעומת דיונים שקיימה בענייניהם של אסירים ערביים. לדבריהם, מדובר בהפלייה על בסיס גזעי.

עודכן ב- 13/02/2005 14:32:00
 
למעלה