שרשור הפסח

DarlingAdam

New member
הבעיה שלי עם פסח,

שגיליתי בליל הסדר, היא כמויות השנאה והגזענות והנקמנות והשמחה לאיד שנכתבות שם, ושרוב עם ישראל חוזר עליהן מדי שנה. נסו לקרוא פעם את ההגדה בעיניים לא משוחדות. "הכאיבו לנו לפני כמה אלפי שנים, ומאז כל שנה מצווה עלינו לאחל לאותו העם מוות ואימה ותינוקות מתים ברחובות ומיני מיתה משונים - *כל שנה*". no offence to anyone here טורפדואית, אני מצטער שאת מרגישה שלא יצאת מעבדות לחירות, ואם אנחנו כבר פה, אני מצטער שאת חושבת שליטל או כל אחדית אחרת פה מתקיפים אותך עם כל מילה, או שאת לא מרגישה פה בבית, או שאין לך עם מי לדבר פה.
 

ליטל ו

New member
חני, נחמד שאת פה, אבל

זה כל עוד את מכבדת דרכי חיים ששונות משלך, של אנשים אחרים מהפורום.
 

אורי 0

New member
../images/Emo24.gifלא התכוונתי לפגוע בך

אבל (אולי בניגוד לאדם) אני מרגיש בהגדה בבית כמו אדם בסמולויל. נמאס לי כבר להתבאס שקוראים רק חצי ממנה (טוב שלא ישבת אף פעם בסדר חילוני, זוועה: "יללה, קדימה תקראו כבר, שנגיע לאוכל"). רק שכמו שאני יכול לצחוק על סבתא שלי זכרונה ואבא שלי יבדל"א, ולהתעצבן וכן הלאה, כך גם עם ההגדה. מה לעשות שאני לא מאמין באלוהים וכן הלאה? דרך אגב, יש קטעים בהגדה שיכולים לעצבן גם יהודיות כשרות לפסח: ה"צא ולמד" הזה, שמנסה להסביר לנו שפרעה לא היה כל-כך גרוע כי לבן הארמי היה יותר גרוע. את יכולה לשמור קלה כחמורה, לצחוק ולהעביר קטעים, ואת יכולה לאכול פיתות ולהתייחס לכל העניין בחרדת קודש. קצת כמו היחס לטרנסיות. היית חושבת שהמטפחת על הראש קובעת, אבל קובע מה שבתוך הראש, ובעיקר מה שבתוך הלב. לא כך?
 

DarlingAdam

New member
מותר לך להביע דעה.

את חייבת אבל להגיד שדעות אחרות הן "מעוותות" ולציין שזה "גועל נפש"? זה לא מוסיף כבוד לדעה שלך.
 

ליטל ו

New member
את ממש לא חייבת לקבל כל דעה.

אבל כאן אנחנו לפחות אמורים להתבטא בכבוד אחד כלפי הדעות של השני, גם אם אנחנו לא מסכימים אתן.
 

DarlingAdam

New member
תפיסת העולם שלי,

גורסת שאם מישהו אומר "עם X הוא טוב יותר מכל השאר" או "איזה טוב שעם Y סובל", זו גזענות. עניין של הגדרה כנראה.
 

אורי 0

New member
מה אני יעשה?

לא אני כתבתי את השורות האלה בהגדה. רק ציטטתי אותם. לדעתי "ייחוד" בין זכר ונקבה, משמעו זיווג. וזה שהקבלה מדברת על יסוד זכר ויסוד נקבה באלוהות גם לא אני המצאתי (אם כי אני לא יודע כמעט כלום על קבלה). ברור שמנקודת ראות מונותאיסטית אדוקה (של הרמב"ם למשל) זו כפירה בעיקר. כנראה שיש ביהדות תפיסות בעייתיות כאלה. באשר לגזענות: צריך להפריד בין גזענות במובן המצומצם, שהיא תפיסה שמדרגת את בני האדם לפי "גזעים", לבין גזענות במובן הרחב, שזו כל תפיסה שרואה קבוצה אתנית מסוימת כעליונה על אחרות, יהיו הסיבות אשר יהיו. גזענות "מצומצמת" היתה פופלרית ביותר לפני מאה שנה בערך, עד שבא היטלר והוציא לה שם רע. גזענות במובנה הרחב היא השקפה ששותפים לה בדרך זו או אחרת 90-99% מאוכלוסית מדינות המערב, בודאי בישראל. אבל מה, לא נעים לדבר על זה - אז כולם, או לפחות הרוב, מכחישים. שנית, ארון הספרים שלנו כולל דברים הרבה יותר קשים מסתם גזענות (מצוות מחית זכר עמלק למשל), אבל הם לא ממש מחייבים אותך. אני מכיר גזענים אתאיסטים ודתיים שנלחמים למען צדק, שויון וחרות לכל. בדיוק כמו שהאוונגליונים הם טקסטים אנטישמיים, שלעומתם מחוירים "הפרוטוקולים", והנצרות היתה דת שהאנטישמיות היתה מיסודותיה במשך 1500 שנה, אבל היום הנוצרים ככלל לא אנטישמים. אז כתוב באיזה מקום, אז מה?
 
גזענות

1) "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך". 2) אנחנו העם הנבחר (תורת הגזע). 3) הרב עידו אלבה (רב גדול המקובל בעיקר על הפלגים הלא קיצוניים): "יש הבדל בין הריגת גוי ליהודי". רוצה עוד?
 

ליאתו

New member
חג שמח

לחיי היציאה מעבדות לחירות, ומאפילה לאור גדול. וכל המרבה הרי זה משובח. חג שמח.
 

FreakOnALeash

New member
זה גם חג של מסכנים

עשו לנו, וגרמו לנו, ואכלנו מצות, ואוי. פלא שאנחנו משתמשים במילה 'אנטישמיות!' באינפלציה?
 

אורי 0

New member
פיספסת טקסט קוירי

שים לב: לפני ששותים כל כוס אומרים את הנ"ל: "הנני מוכן ומזומן לקיים מצוות כוס X של ארבע כוסות לשם ייחוד קודשא בריך הוא ושכינתה על ידי טמיר ונעלם בשם כל ישראל". ובתרגום מארמית: "כדי שהקדוש ברוך הוא והשכינה שלו יזדווגו על-ידי טמיר ונעלם וכו'" כלומר לא רק שיש לך סקס במרום, יש גם שילוש (1. הקדוש ברוך הוא. 2. השכינה. 3. "טמיר ונעלם"). בקיצור, לסלאשרים שמכניסים טקסטים חתרניים להיכלותינו קוראים "מקובלים".
 

אורי 0

New member
לא , במקרה הזה זכותה

זה אכן חילול הקודש. אבל אני לא בטוח שהתרגום שלי שגוי.
 
למעלה