שרשור

Assiduous

New member
האם יש קשר בין צורף, צורפות, והצטרפות למפלגה?


האם יש קשר בין הצורף ואמנות הצורפות שבה הוא שולט (כסף) להצטרפות למפלגה כלשהיא?
 
אולי ראית אצל קליין

את ההשערה שצרף מתכת בהקשר של הלחמה התפתח לכל חיבור ומכאן הצטרפות למפלגה - התחברות למפלגה.
 

Assiduous

New member
אבל משהו בזה לא מובן לי

מהיכן מגיע "צירוף" בהקשר של הלחמה?
אאל"ט בכל מופעי התנ"ך צירוף הוא במשמעות בדיוק הפוכה של הסרה או ניקוי.

וְאָשִׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ וְאֶצְרֹף כַּבֹּר סִיגָיִךְ וְאָסִירָה כָּל בְּדִילָיִךְ:

וְיָשַׁב מְצָרֵף וּמְטַהֵר כֶּסֶף וְטִהַר אֶת בְּנֵי לֵוִי וְזִקַּק אֹתָם כַּזָּהָב וְכַכָּסֶף וְהָיוּ לַיקֹוָק מַגִּישֵׁי מִנְחָה בִּצְדָקָה

וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת הַכֶּסֶף וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת הַזָּהָב.

וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל גִּדְעוֹן עוֹד הָעָם רָב הוֹרֵד אוֹתָם אֶל הַמַּיִם וְאֶצְרְפֶנּוּ לְךָ שָׁם וְהָיָה אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ זֶה יֵלֵךְ אִתָּךְ הוּא יֵלֵךְ אִתָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ זֶה לֹא יֵלֵךְ עִמָּךְ הוּא לֹא יֵלֵךְ:
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ההקשרים של מתכת ואש והשורש צ-ר-ף שמזכיר ש-ר-ף

לא מתקשרים לי להסרה. בדוק את ההגדרות במילון ספיר לערך "צורף" (הן הפועל, הן שם העצם), נראה לי שהן יקשרו לך בין המשמעויות.
 

Assiduous

New member
ההסתכלות הזאת מאוד סינכרונית לכאורה

בעוד שהאינטרס שלי הוא דוקא בגישה הדיאכרונית.
עם כל הכבוד, מילון ספיר זה לא בדיוק המקום לקבל תשובות לשאלות מסוג זה. מכיון שהייעוד שלו הוא לשימוש מעשי במילים ולא לפרש או לשער השערות בנוגע להיסטוריה של מילים ומשמעויותן שכבר אינן רלוונטיות עוד לדובר בן ימינו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
דווקא לא... המשמעויות מחולקות לפי הרבדים (תקופות)

ויש לך בתחילת כל משמעות סימון של הרובד:
[תנ] = תנ"ך
[תמ] = תלמוד, מדרשים (לשון חכמים)
[יב] = ימי ביניים
[עח] = עברית חדשה
&nbsp
אני מעתיקה לכאן את המשמעויות של הפועל:
1.[תנ] מַתיך באש כּדֵי להפריד את המַתֶכת מן הפּסולֶת: וּצרפתים כִּצרֹף את הכסף ובחנתים כִּבחֹן את הזהב (זכריה יג 9); הוא צרף את כלי הזהב
2. [תנ] (בהשאלה) מטַהֵר, מזַקֵק: בחנני ה' ונסני צָרפה כליותי ולבי (תהילים כו 2)
3. [תמ] שׂורף, מַעביר בּאֵש: וחכמים מטהרין עד שיצרפנו (כלים יב, ה); צרפן (כלי חרס)... בגפת טמאה (תוספתא כלים בבא קמא ג, יג)
https://goo.gl/96AvKa
&nbsp
המשמעויות שכתובות שם לפועל "צורף" מהתנ"ך אינן המשמעויות המקובלות של הפועל כיום. למעשה כיום ההקשר הוא רק של שם העצם (כמו בתנ"ך):
"מוּמחֶה לַעבודת זָהב וכֶסף (לתַכשיטים וכד'): מעשה חרש וידי צורף (ירמיה י 9); ותקח אמו מאתים כסף ותתנהו לצורף, ויעשהו פסל ומסכה (שופטים יז 4)"
https://goo.gl/ewgUpp
ובפסוקים האלה אי אפשר לומר שמדובר בהסרה/ניקוי כפי שכתבת.
 

Assiduous

New member
תודה טריליאן

זה שמילון ספיר מציין את הרבדים זה לא חדש. אולי לא הבהרתי את עצמי היטב.
מילון ספיר לעתים -אאל"ט, נוקט גישה בפרשנות המבוססת על השערות כשיש מגוון פרשנויות. זה לא תפקידו של מילון.
&nbsp
לפני שאמשיך הלאה בתגובתי אלייך ובכלל בדיון (כמו שציינתי גם לאיתי) אני מנסה להבין מהי הפעולה של הצורף בתקופה ההיא, ואיך היה נהוג להסיר סייגים. מבחינתי, המשך הדיון בלי לענות על תשובות אלה הוא חסר משמעות; כי קודם כל צריך להכיר את המציאות שהייתה ואז לשער השערות על פיה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
פרשנות היא סוג של השערה, זה חלק מתפקידו של מילונאי

לברור מתוך מגוון הפרשנויות את אלה הנראות לו ביותר. מה אתה חושב שעשה קליין, למשל? לפעמים מילונאי יכול להביא גם יותר מפרשנות אחת, זה תלוי בסוג המילון וכו'. לא הבחנתי ב"פרשנות יתר" במילון ספיר, הוא דווקא לא "ממציא" את הגלגל בכלל...
&nbsp
אני לא יודעת להסביר לך על צורפים בתקופה ההיא, זו שאלה שצריך להפנות להיסטוריונים, ארכיאולוגים וכו' והיא חורגת מנושא הפורום הזה.
 

Assiduous

New member
ויחד עם זאת

אני מוכרח לציין שכמעט תמיד אחד המקומות הראשונים שאני מסתכל בו לפני כל שאלה בפורום הוא מילון ספיר, מכיון שזה המילון היחיד שמשמש אותי כרגע.
 

Assiduous

New member
בסוס השלישי גלידה


הפעם הראשונה שבה נתקלתי בסוס זה (כלומר בפתגם הזה) הייתה אתמול או שלשום אאל"ט בפורום באחת מתגובתייך. אין לי מושג מה המשל ומה הנמשל. ומדוע מילון ספיר נמשל לסוס:)
 
הצורף

הוא אומן הכסף והזהב: הַפֶּסֶל נָסַךְ חָרָשׁ וְצֹרֵף בַּזָּהָב יְרַקְּעֶנּוּ.
ואומנם כנראה המשמעות היסודית הייתה "זיקוק" הפרדה של הכסף מהסיגים, אבל מכאן ועד להרחבה לכל מלאכת אומן הכסף (כולל הלחמה) הדרך קצרה.
וכמובן יש לסייג ולהדגיש שאין זו אלא השערה.
 

Assiduous

New member
אם כן, השאלה - מניין למילון ספיר לקבוע בשאלת הביצה והתרנגול

כשכתב 'זיקוק' למה התכוונת? האם התכוונת להסרת בידיים או באמצעות הרתחה והפרדה על בסיס נקודות התכה שונות? (בדומה לזיקוק מוצרי נפט למיניהם)

אם המשמעות המקורית הייתה להסרה של סיגים בידיים (אני לא סילברסמית' ואין לי כרגע מושג באיזה תהליך מדובר, אשמח כמובן ללמוד על התרבות החומרית בתקופה ההיא בהקשר הספציפי הזה אם אתם מתמצאים. אבל להבנתי נכון לעכשיו מדובר בהתעסקות בידיים ולא בשיטה הכימית), אם כן השאלה היא מניין למילון ספיר לקבוע בשאלת הביצה והתרנגול מה קדם למה.

"צוֹרֵף1
1.[תנ] מַתיך באש כּדֵי להפריד את המַתֶכת מן הפּסולֶת: וּצרפתים כִּצרֹף את הכסף ובחנתים כִּבחֹן את הזהב (זכריה יג 9); הוא צרף את כלי הזהב
2. [תנ] (בהשאלה) מטַהֵר, מזַקֵק: בחנני ה' ונסני צָרפה כליותי ולבי (תהילים כו 2)
3. [תמ] שׂורף, מַעביר בּאֵש: וחכמים מטהרין עד שיצרפנו (כלים יב, ה); צרפן (כלי חרס)... בגפת טמאה (תוספתא כלים בבא קמא ג, יג)"

אולי המשמעות הראשונה היא זו שבאה בהשאלה (וכפי שהבנתי גם מאיתי בתשובה זו שאני מגיב עליה)?
 
כי:

  1. באופן כללי כמעט תמיד כיוון התפתחות המשמעות הוא מהפיזי למופשט.
  2. צר"ף אולי קשור לצר"ב או לשר"ף מה שמתאים למשמעות הפיזית.
 

Assiduous

New member
בדיעבד

הגעתי למסקנה שעליי לסגת מהדיון הספציפי על מילה זו בכל זמן שלא אדע מה הייתה התרבות החומרית בעניין זה בתקופות ההן. אנסה לבדוק בימים הקרובים במה מדובר ואז אהיה חכם יותר לחזור ולדון. אם יש לך כיוון או מקור ספרותי לבדיקה אשמח אם תודיע לי. בכל מקרה תודה רבה על שתרמת מזמנך לענות לי.
 
למעלה