שתי שאלות

kikkler

New member
שתי שאלות

1) יש לי מהלך שהולך ככה - Ebmaj7 | Bb-7 | F-7 אני רוצה להוסיף לפני הפה מינור 7 (בתיבה של סי מינור) עוד אקורד שיוביל לפה - הבעיה היא שבאותו מקום במלודיה מנוגן התו פה - מה ש קצת גורם לקלאשים עם אקורד שאני מנסה - יש למישהו רעיונות ? 2) מהלך אחר - Bb-7 | Eb7 | Abmaj7 | Bb7 | Ebmaj7 תיבה לפני אחרונה, סי במול 7 שמתווה מודולציה לדומיננטה - איזה טנשנים הוא יקבל ? 9 או במול/דיאז 9, במול/דיאז 5 או לא, מה ? לי זה נשמע הכי טוב כאולטרד(במול 9 ודיאז 5), אבל במלודיה יש 9 רגיל.. לא יודע..
 

cut2

New member
לגבי השאלה הראשונה

נסה את זה: Ebmaj7 | Bb-7 | C-7 | F-7 או C7, תלוי באופי המלודיה.
 

kikkler

New member
דו 7 מתנגש

זה מה שאמרתי אני אנסה שניה דו מינור
 

elad2040

New member
בקשר לטנשנים

כשקראתי, כמו כולנו את "יסודות בהרמוניה של הג'אז והמוסיקה הקלה" די דילגתי על הטנשנים. זה לא כל כך מעניין. אתה יכול להשתמש באיזה טנשנים שבא לך, אם זה נשמע לך טוב, תכל'ס.
 

kikkler

New member
ממש לא

יש הבדל, שנובע מההרמוניה. על דומיננטה בתחליף טריטון ינוגן מודוס לידיאן פלאט פייב, שינבע ממנו שימוש ב9 בקר, לעומת דומיננטה בטו פייב מינורי למשל שידרוש סאונד אולטרדי.
 

giladsh

New member
טעות...

על דומיננטה בתחליף טריטוני ינוגן המודוס לידיאן b7 ולא כמו שכתבת. זהו מודוס שאפשר (אך לא נהוג) לקרוא לו גם "מיקסולידי #4 ". לגבי ה-9 בקר צדקת, ולגבי טו פייב מינורי- אמנם יתבקש בד"כ b9 אך אין הכרח דווקא לסאונד alt. יש מקרים בהם המנגינה תמנע לחלוטין שימוש בסאונד זה (למשל, אם קיים בה צליל ה-5 ביחס לשורש האקורד- צליל שאינו קיים במודוס ה- alt).
 

elad2040

New member
הממ... קצת פחות החלטיות אולי?

הדברים שאמרת הם כלי עבודה ולא חוקים.
 

kikkler

New member
טוב פחות או יותר הסתדרתי

מה שעשיתי זה בחלק הראשון פשוט כתבתי דו 7 בסוגריים, כך שהוא לא ינוגן בזמן נגינת המלודיה אלא רק בסולואיים (כתבתי ריהרמוניזציה לג'אז למי שלא הבין) בקשר לטנשנים בחרתי בסוף ב13 במול 9, כלומר סאונד דימינישד חצי אחד.. די מתאים בתכלס כי זה סה"כ טו פייב מג'ורי וזה המודוס המתבקש תודה בכ"ז על העזרה
 

giladsh

New member
תשובות/ תגובות...

1) אני מאמין שרצית למצוא דומיננטה לפה מינור. בגלל שדומיננטה כזאת מכילה את הטריטון מי-סיb, היא לעולם תתנגש עם המנגינה שלך -פה (אם תשתמש בדו 7 כלשהו או בסול במול 7 יהיה כאן (בהתאמה) מקרה של צליל ה-4 או maj7 על אקורד דומיננטי, צלילי המנע ה"חמורים" ביותר ). גם על דומיננטות אחרות יהיה זה צליל מנע, שכן צליל זה תמיד יהיה חצי טון מעל צליל ה-3 או ה-7. הפתרון הוא לוותר על דומיננטה ולהשתמש בסאב דומיננטה המכילה את הצליל "פה". אפשרות שתהיה הקרובה ביותר ל"צליל דומיננטי" היא אקורד דו 7sus4b9, המכיל בס הנפתר בקוינטה למטה כמו בדומיננטה, 7 כמו בדומיננטה ואת הצליל b9 , האופייני לדומיננטות הנפתרות לאקורד מינורי. אקורד זה יהווה בעצם "דומיננטה מרוככת"- ללא טריטון, ויתן מענה מושלם לסיטואציה. 2)ברגע שיש לך 9 רגיל במנגינה אתה לא יכול להשתמש בשום אקורד המכיל b9 או #9, כלומר האפשרויות שלך הם: 9,13 עם או בלי #11, או לחלופין, 9, b13שוב, עם או בלי #11. באופן כללי, אם אתה דווקא רוצה לשמוע אקורדים אחרים ממה שמאפשרת המנגינה, בהחלט אפשר להשאיר אותם לסולואים, כמו שעשית במקרה הראשון, אך כל עוד קיימת מנגינה חייבים להתחשב בה! (ובמקרה השני לא עשית את זה-"מודוס מתבקש" הוא מודוס המתחשב במנגינה). נ.ב. 1) בקשר למי שהציע סול חצי מוקטן- זהו אקורד מצויין בהחלט וכמעט זהה למה שאני הצעתי. בעצם, אם מוסיפים לו את צליל ה-11, זהו בדיוק אותו אקורד רק בהיפוך. 2) אותו אדם אמר שתכל'ס אפשר להשתמש בכל טנשן שנשמע לך טוב. אז בשביל מה בכלל ללמוד תיאוריה? כל אחד יעשה מה שבא לו! ועכשיו ברצינות- התיאוריה באה בדיוק בשביל להסביר למה דברים מסויימים נשמעים טוב יותר מאחרים ובכך גם לתת כיוון ולקרב את הפתרון לבעיות שונות. תמיד יש "תחומים אפורים" שהדעות לגביהם חלוקות, אך תאוריות ש"הצליחו" עשו זאת באופן כללי בגלל הסכמה רחבה שיצרו (והתיאוריה בספר הנ"ל היא בהחלט אחת כזו).
 

kikkler

New member
בקשר ל9

זה לא ממש צליל שמנוגן על האקורד, אלא יותר צליל שוהה מהאקורד הקודם..
 
למעלה