לדעתי צודק פייד, וכמה חבל שהוא צודק
החברה המערבית המושפעת קשות מהתרבות האמריקאית שמה דגש חזק ביותר על היכולת "לעשות כסף". כתוצאה מכך כבר זמן רב שיש תהליך של בחירה במקצועות לימוד המובילים למקצועות "ריווחיים". מה שקורה בפועל הוא שהתלמידים הטובים יותר (די הרבה פעמים אלה התלמידים הטובים בכל המקצועות) בוחרים את מקצועות הלימוד שיובילו אותם למקצועות האלו ולאו דוקא באלו שהם מתעניינים בהם. כך קורה שהתלמידים הטובים בבית ספר לומדים מתמטיקה מוגבר, פיסיקה מוגבר, ביולוגיה מוגבר וכד´, כדי להתקבל להנדסות, רפואה, מנהל עסקים וכדומה. וכך קורה שמה שפייד מצביע עליו הוא הנפוץ יותר. שבכיתות בהם לומדים את המקצועות המוגברים בתחומים ה"מדעיים" נמצאים התלמידים המוכשרים יותר בדרך כלל. זה קורה ללא קשר לנטיה הטבעית שלהם. מי יודע כמה סופרים מוצלחים, הסטוריונים נפלאים ופילוסופים מוצאים את עצמם בשנים האחרונות עוסקים במקצועות "ריווחיים", ומתוסכלים כי בעצם הייעוד האמיתי שלהם היה אחר, רק כי החברה שלנו דוחפת אותם לשם. בגלל זה גם נוצרת התופעה של ההבדל הגדול בציוני הפסיכומטרי בין הכיתות, כפי שאמר פייד. התלמידים הטובים, אלה שיהיו גם התלמידים הטובים באוניברסיטה, יקבלו בממוצע ציונים הרבה יותר טובים בפסיכומטרי, ויתרכזו בממוצע בכיתות מוגברות המתמטיקה, הפיסיקה, הכימיה וכדומה. כמובן שיש יוצאים מן הכלל שבוחרים באמת במקצוע שמעניין אותם, אבל הם היוצא מן הכלל המדגיש עוד יותר את הכלל. לדעתי זה לא שמתמטיקה, או כימיה, או פיסיקה "קשים" יותר ולכן מתאימים לאנשים "החכמים" יותר. זה הולך להיפך. האנשים "החכמים" יותר נדחפים על ידי החברה לבחור במקצועות האלו. ענין של ביצה ותרנגולת.