מספר נקודות
ראשית לגבי עדכון מהדורות ספרים. יש לי תחושה שרוב המגיבים כאן לא ממש התנסו בעולם הוצאה לאור של ספרים ופרסומים (כולל חומר לימודי/מקצועי),כי אז השאלה ("מדוע צריך מהדורות של מעודכנות ספרי לימוד ואי אפשר להשתמש ביסודות הגיאומטריה מלפני 2000 שנה") לא היתה נשאלת. תשוו ספר מתמטיקה מתחילת המאה ותתקדמו נניח ב-20 שנה. תראו את ההבדלים ומדוע מוציאים ומעדכנים מהדורות חדשות ולא משתמשים בספר מהמאה ה-19 למשל, להוראת קלקולוס קלאסי (וגם הוא לא השתנה במהלך 150 האחרונות לפחות). אין טעם לפרט יותר אם עובדות בסיסיות אינן ידועות, שאז אין בכלל בסיס לדיון. כאגב, לאותו עניין, בקורסים מסויימים (וחודים מסויימים.) האו"פ טורחת גם טורחת לעדכן את הספרות כל הזמן (גם מבלי שהלומדים "מרגישים").במה זה תלוי? בעיקר בפוליטיקה הפנימית/ארגונית של ניהול הקורסים (וכמובן אם יש עדכון שאי אפשר להתעלם ממנו). יש אקדמאים שלא מסתפקים בכתיבת הספר הלימוד, בבחינת שגר ושכח, אלא ממש מלווים אותו דרך כל הפיילוטים, ובודקי ומתקנים עשרות תיקונים ויותר(מהותיים, לא הגהות ו-pc). זה עובר גם בדיקות עמיתים ועוד ועוד. לסוגיית "התפיסה המעוותת" (ניסוח לא מוצלח וממצה) - התפיסה המעוות נוצרת בכמה פרספקטיבות שאין טעם בפורום להכנס אליהם (מודה, עצלנות כתיבה שלי). אבל המוטיב החוזר הוא משהו שאכנה "סרבול מחשבתי". זה אגב שוב באשמת שימוש בחומרים ישנים - והסיבה מדוע מחפשים לעדכנם, ללטשם ולשפרם תמידית. (לפחות אלה שלא יכולים [עם עצמם] לשבת על התחת כל היום ולאכול עוגיות, כי הם מקבלים משכורת ממילא... כן, מה לעשות ניסיתי להתאפק, אבל נפלט
). את הסרבול ראיתי, בכמה קורסים למתמטיקה שנה שלישית/רביעית אצל סטודנטים (למתמטיקה) מצטיינים - שעברו מהאו"פ למוסד "רגיל" (נניח הטכניון, לשם הדיון). בבוחן אמצע סמסטר ענו תשובות מסורבלות, בהיקף של פי 3 בערך מלל מיותר. אני משתמש בגוף רבים כי נתקלתי בתופעה אצל כמה וכמה כאלה, בזמנים ונסיבות שונות, למרות שאני מסכים שזה לא מדגם מייצג במשהו. וכל זה משום שלמדו קורסים כמו אינפי I באו"פ ששם יושבים "עורכי-דין מתמטיים" בצוות הקורס (ניסיון תרגום המושג מאנגלית) ולא מתמטיקאים (לטעמי). הם גם אלה שמגייסים ומרוממים/משפילים מנחים לפי האג'נדה שלהם. כך שהסטודנטים המסכנים נאלצים להתייסר בניסוחים ארוכים ולא לעניין, אחרת נענשים על סעיף "חוסר ריגורוזיות". ורק להמחיש שזו בעיה באותם צוותי קורסים ולא "בראש" של הסטודנטים. אחרי שהם מקבלים הנחייה איך להתנסח בתמציתיות ולעניין בפתרון בעיה מתמטית (שלא כמו ההודעה הזו...) הם מוציאים/הוציאו את הציונים מהגבוהים בכיתה. בחור אחד (סטודנט שסיים כמצטיין בחוג לממטיקהבטכניון לאחר שעבר אליה מהאו"פ) אף ציין שחבל שלא תודרך איך לנסח תשובותיו קודם, כי בגלל זה "אכל אותה" בכמה קורסים [בסמסטר קודם] שלא הבינו מה כל המלל המיותר (ראה הודעה זו שוב...
). גם מבחינת אספק הזמן, אם אתה צריך להקדיש המון זמן לצורניות זה גורע מאפשרות להקדיש תשומת לב לתוכן, ואתה בנחיתות במבחן. אני יודע שזה נשמע כגישת אנטי, וזה אכן אנטי כנגד מספר קורסים (בודדים - וכולם במתמטיקה, זה תחום שאני מעט מכיר). אם לדייק ולדקדק, האנטי מכוון רק נגד מספר צוותי קורסים מאוד מסויים, שלדעתי סתם משניאים, מסבכים שלא לצורך, ואף לא מלמדים נכון (מבחינה פדגוגית), את הנושא. שוב, איש וטעמו. 3 קורסים שאני זוכר כרגע שיש "לי" איתם בעיה: 1. אינפי I הנודע לשימצה (וקצת עם המשכיו) = סרבול נוראי, גישה משנות ה-60 שתורגמה מהקורס של האו"פ הבריטית בשנות ה-70. האו"פ הבריטית מזמן שינתה את הגישה והקורס שם כיום מודרני ושונה לחלוטין (בליבה) מהירושה של המנדט שאנחנו עוד סוחבים. יש שם הרבה מאוד מה לשפר ולחדש. 2. חישוב נומרי - שוב המקור הבריטי המיושן והבעייתי שנזנח בכל מקום שמכבד עצמו חוץ מישראל. (חומר הקורס מאמצע/סוף שנות ה-70! => הוא עוברת באו"פ בתחילת שנות ה-80, כמה זמן עבר מאז? פרופ' יהודית גל-עזר מהחלוצות ומפתחות הקורס מנסה כבר שנים לדחוף לעדכון וחידוש...העידכון האחרון שהצליחה להעביר הוא מ-88' למיטב ידיעתי). 3. ואחרון חביב - "אשנב למתמטיקה" - שההצעה היתה [מתבייש להזכיר כמה שנים עברו מאז] להשאיר (פחות או יותר) את יחידות 1-6 (+להרחיבן ולשפרן מהרבה בחינות) ופשוט לשנות את כל היתר, (גם אינדוקציה אמורה להשאר אם זכור לי נכון, אך בפורמט אחר) - לכיוון כללי שכולל יותר לוגיקה, מבנים דיסקרטיים מסוימים (כן יש קורס שעוסק [בערך] בזה, אבל יש מספיק "מבנים דיסקרטיים" ל-4 קורסים אם רוצים), והצגות מסויימות - בגוון המודרני שלהן. ונקודה אחרונה: אם נשאל, "האם אפשר להוציא משהו מועיל מאשנב למתמטיקה"? ברור שאפשר כמעט מכל דבר. גם זבל אורגני טוב לדישון. האם אני ממליץ על הקורס כ-אשנב לתחום המתמטיקה? לא, ממש אבל ממש לא (כמו שאומרים). ולסיומת של הסיומת: אם כבר לומדים את היחידות/ספרים של הקורס: ללמוד יחידות 1-6 ואולי החומר על האינדוקציה - בלבד.