תהילים נא, שיר השירים ועוד

Marinette

New member
תהילים פרק נ"א, פסוק ז'

"הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אמי". אני תוהה על משמעות הפסוק ומדוע הוא נאמר. עד כמה שידוע לי, ביהדות מקובל שלא כל מעשה של מין הוא חטא, אלא רק מין שנעשה בדרכים שהוגדרו כאסורות (ומהן הדרכים המותרות? את זה מסבירים לנו בבירור בספרי החוקים שניתנו לאחר מעמד הר סיני). עכשיו, לא נאמר לנו בתנ"ך שדוד בא לעולם כתוצאה מחטא; עד כמה שאנחנו יכולים לראות, משפחתו של ישי מופיעה כמשפחה נורמטיבית ולא מסופר לנו על שום סיפור אפל ברקע. אם זה כך, למה דוד מרגיש שהוא חולל בחטא? מהו החטא שעשתה אמו?
 

usa2003

New member
אולי יש קשר לתמר כלתו של יהודה

שהתחפשה לקדשה ועמדה לצד הדרך , יהודה בן יעקב ביקש את שרותיה כשהיה בדרכו לתמנתה לגזוז את הצאנו. הסכימה לשרת אותו תמורת חותמו פתילו ומטו+ איזה גדי עיזים ( סימן זיהוי) מכל המגע הזה תמר התעברה ונולדו לה תאומים זרח ופרץ ---> מפרץ השתלשל דוד המלך . לעיון בראשית לח'. שווה לקרוא את הפרק.
 

ע מ י ש

New member
ומי אמר לך שהכוונה היא לאמו?

וזאת בהנחה כי אכן דוד המלך הוא שחיבר את המזמור
 

ע מ י ש

New member
מה שהוא אומר, בתפילת החרטה שלו

הוא כי הוא חטא רבות וכי החטא נמצא אתו ואצלו מיום הוולדו או מיום הווצרותו. אין הכוונה לכך שהוריו חטאו.
 
ההסבר פשוט מאוד

דוד למעשה מראה שהוא כמו כולנו נולד לתוך החטא. אנחנו לא אנשים מושלמים (למרות שיש כאלה שחושבים כך). הן בעוון חוללתי- נוצרתי מתוך חטא, ושוב בסגנון דומה "בחטא יחמתני אמי". כולנו נולדנו חוטאים ולא מושלמים. ואת זה ירשנו לצערינו מהזוג הראשון אדם וחוה. הם הורישו לנו את המוות והחטא וחוסר השלימות. אם לא החטא שלהם היינו היום אמורים להיוולד מושלמים ללא חטא
 

פלגיה

New member
לא כתוב במפורש בתנ"ך

על פי המדרש נסיבות הולדתו של דוד היו בעייתיות מאוד, והיה לדוד ולכל משפחתו יסוד מבוסס לחשד שדוד אינו בנו של ישי אלא ממזר.(תיאור מפורט נמצא ב"ילקוט המכירי"תהילים קי"ח כ"ח המפרש בדיוק את הפסוק הזה) לכן היה דוד רועה צאן, לכן גם כשהגיע שמואל למשוח את אחד מבניו של ישי למלך על ישראל, דוד בכלל לא היה נוכח שם והיה צריך להביאו במיוחד, ורק לאחר ששמואל דרש זאת במפורש.
 

ע מ י ש

New member
ואיזה פסול יש ברעית צאן?

מה רצו שיהיה מהנדס? גם משה רבנו היה רועה צאן
 

פלגיה

New member
אין פסול ברעית צאן לכשעצמה

אבל לעשות זאת בגיל 28 (עפ"י המדרש), ולהמשיך להיות עם הצאן כאשר הנביא מכבד את כל המשפחה בביקור - מראה שהוא נדחק לקרן זווית, כדי שיראו אותו מה שפחות (כמובן שגם מראהו ה"אדמוני" לא סייע לו בקרב משפחתו) ואני מסכימה עם יוסי ר1 שזה ממש לא נמצא בפשט הפסוקים, אלא "הלבשה" של המדרש על פסוקים אלה.
 

ע מ י ש

New member
דוד הוא דמות שלמה

על הטוב ועל הרע, כתביו ומעשיו מעידים עליו, מבחינתי לא צריך להוסיף מה שאין אבל זה מעניין.
 

פלגיה

New member
אוי, הכתיב חסר הניקוד

לא הבנתי מה הכנסת את שלמה בעסק
זה נכון שהתנ"ך מספק דמות שלמה של דוד, אבל גם המדרש בא להביע רעיונות הקשורים אליו. לרוב זה לא סותר אלא מאיר צדדים אחרים באישיותו. זה גם לא חייב לתאר את המציאות כפי שהיתה באמת, הוא יכול לתאר משהו באופן סימבולי. ולפעמים באמת חסרים מדרשים, ואז יש מקום להמציא כאלה.
 

ע מ י ש

New member
המדרשים הם בסופו של דבר

המקבילה של עיונים מודרניים בתנך ובדמויותיו, חלקם מעניינים ומרתקים וחלקם התחכמויות תפלות. אני בעד כל עיון וחידוש, התנך הוא פלטפורמה שאינה מתכלה וטובה להמראות לכל הכוונים. אני בודאי לא מסכים כי רק קריאה אמונית יכולה להביא לדיונים מעניינים או פוריים.
 

usa2003

New member
הנביא המליך את האדם הכי פחות

מרושת במערכת למלך . לכן אמרו על שאול הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה . דוד היה עסוק בעבודתו כרועה צאן , מה הוא התבטל כמו אחיו וחיכה לאיזה מינוי פוליטי בגלל שהוא חבר מרכז? זה הסיפור .השילטון הישראלי הוא של ראש אחד --> מלך עם איזון של נביא . לכן הנביא מחפש את האדם הכי בלתי תלוי שקיים במערכת !! לא צריך אדם מושחת שישב כמלך , נידרש אדם ישר שניצמד לחוקים ולתורה בניגוד להיום כאשר ראש ממשלה סוחב עליו שובל של סירחון פוליטי טרם הכנסו לתפקיד . דמוקרטיה זה השיטה של הגויים ( היוונים) ליהודים עם ישראל יש את המלך והנביא בלבד.
 

פלגיה

New member
ממש לא חשבתי על זה כך

זו נקודת מבט מרעננת על הנושא. אני מניחה שאתה ממשיך את התזה גם להמלכת שלמה, לא? מה קורה אחר כך?
 

יוסי ר1

Active member
נראים דברי עמיש מדברי האחרים.

המזמור כולו מדבר על חרטה של דוד, ובמיוחד לאחר תוכחת נתן הנביא על סיפור בת שבע (כבשת הרש). דוד טוען כי הוא עצמו חטא הרבה, עד כי החטא הוא כמעט טבעו, כביכול נולד במזל חטא. עם זאת, דוד מדבר על עצמו, ואינו מדבר בשם הפרשנות הנוצרית של החטא הקדמון כמהות האדם כחוטא שאינו יכול לגאול את עצמו. הוא מבקש מהקב"ה את טהרתו ומחיקת חטאיו, וע"י כך יוכל לעבוד את הא-ל בשמחה. אין בפרק זה רמיזות למשפחולוגיה של דוד שפלגיה הביאה, (למרות שדבריה נכונים מאד, אבל לא בהקשר פרק זה)
 
מחשבה קטנה

בהחלט נראה כי דוד מתייחס כאן לעצמו, ומנסה להמחיש את העובדה שהוא חוטא מאז לידתו. אך אולי (רק אולי) מתייחס כאן המלך דוד למוצאו. הרי הוא מזרע רות המואביה, ומואב מוצאם מחטא.
 

masorti

New member
אין שום קשר לדוד...

שימי לב שבכל פרקי תהילים (לפחות באלה שסרקתי כרגע) ההתייחסות לדוד ולמאורעות בחייו בתחילת המזמור היא בגוף שלישי, ואילו המשך המזמור הוא בגוף ראשון. ה"אני" במזמור פשוט אינו דוד אלא משורר כלשהו. יתכן שאותו "מנצח" היה ממזר ויתכן שלא. אבל לא מדובר בדוד. את מוזמנת להביא מובאות מתהילים בהן מצוינים חד משמעית אירועים מחיי דוד תוך תיאור בגוף ראשון. (ואני לא מדבר על תיאור מעורפל של "ניצלתי מאויבי" או משהו כזה, אלא על תיאור שניתן לשייך בודאות לאירוע שקרה לדוד).
 

יוסי ר1

Active member
תהילים נ'א - מדבר בפירוש על דוד!

פסוק ב' מתאר במפורש "בבא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת שבע". לגבי מזמור ס'ט , זה שדוד מוזכר בגוף שלישי, לא מצביע על כך שאין זה מזמור שלו - או אודותיו. "שיר השירים אשר לשלמה" , גם בגוף שלישי, אינו של שלמה? אינו על שלמה? (לא השאלה מי כתב לפי המחקר, אלא איך הקורא אמור להבין מיהו הדובר ועל מי מדובר)
 
למעלה