שומרי הסביבה
New member
תחנות דלק זעירות והתקני תדלוק אוניב
באיחור מה אני שמחה לדווח כי בדיון שנערך במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא תמ"א 18 (תחנות דלק) שינוי מס' 4 - התקבלה החלטה שלא לאפשר הקמתן של תחנות דלק זעירות בדרך של היתר בלבד (למעט באזורי תעשייה, שם מותר גם היום להקים תחנות כך) - אלא רק בהליך המלא של הגשת תכנית. בכך תם (יש לקוות ) מאבק בן כשנתיים ביוזמה להליך מקוצר, שלעמדתנו היה מוביל לנזק סביבתי חמור ולפגיעה בזכות הציבור. אחד הנושאים המרכזיים המעסיקים של משרד התשתיות בנושא תחנות דלק היא התחרות. בשם פתיחת השוק לתחרות ישנו הליך המאפשר אישור תחנות דלק בסמכות ועדה מקומית בלבד (בעקבות חוק משק הדלק), מה שמוביל באזורים מוסיימים לאינפלציה של תכניות לתחנות דלק, מעבר לנדרש. מה שקורה הוא שמאוחר יותר מבקשים גם מסחר וכו', כדי לאזן את הבסיס הכלכלי, ובכלל - זוהי דרך נוחה טובה להשביח קרקע חקלאית, ואח"כ נראה. טענתנו היא כי שימוש בהתקני תידלוק אוניברסליים יפתחו מאוד את השוק לתחרות, מבלי הנזק הסביבתי הנגרם כתוצאה מהקמת תחנות חדשות (והעלות הכלכלית כמובן*. להלן שאילתא בנושא התקני התידלוק האוניברסליים ותשובת שר התשתיות בנושא: היו"ר מוחמד ברכה: שאילתא מס' 1141, של חבר הכנסת מלכיאור – לפרוטוקול. 1141. יישום חוק משק הדלק (קידום התחרות) חבר הכנסת מיכאל מלכיאור שאל את שר התשתיות הלאומיות ביום י"ב בשבט התשס"ד (4 בפברואר 2004): על-פי התיקון לחוק, התשנ"ח, סעיף 7(ב), באחריות שר התשתיות לקבוע כללים להפעלת התקני תדלוק אוניברסליים. בנוסף, בימים אלו מקודם ביוזמת משרדך שינוי לתוכנית המיתאר הארצית לתחנות תדלוק, תמ"א 18 (שינוי 4). רצוני לשאול: 1. מדוע לא קובע השר את התקנים כפי שמצוין בחוק משק הדלק? 2. מדוע תומך השר בהליך אישור מזורז להקמת תחנות זעירות, על אף הסיכון הסביבתי והציבורי הכרוך בכך? תשובת שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי: (לא נקראה, נמסרה לפרוטוקול) 1. לאחר בדיקת הנושא עם הצוות המקצועי במשרד, התקבלה החלטה עקרונית להפעיל במשק דלקן אוניברסלי. התקנת התקנות בנושא תלווה בפתרון כמה בעיות טכניות: במשק קיימים שני התקנים בלעדיים, עם זכויות יוצרים מוגנות. נבדקת ההיתכנות הטכנולוגית להפיכת אחד מהם בהסכמה לאוניברסלי, או, לחלופין, טכנולוגיה חדשה של קורא אוניברסלי בתחנות התדלוק. נחתמו הסכמים ארוכי טווח בין חברות הדלק לגופים המוסדיים, העסקיים והכלכליים – נבדקת אפשרות קיצורם. עם פתרון הבעיות הטכניות יתקין השר תקנות ליישום הדלקן האוניברסלי במשק הדלק. 2. שר התשתיות הלאומיות אינו נוקט הליך מזורז להקמת תחנות זעירות אלא באמצעות שינוי תמ"א 18 במועצה הארצית לתכנון ובנייה. השינוי המוצע בתוכנית מאפשר הקמת תחנות דלק זעירות בשטח מצומצם מזה שהותר עד כה, וקובע כמה ייעודי קרקע נוספים להקמת תחנות אלה, כדוגמת חניון באזור מסחרי ואזורי מלאכה ותעסוקה. אין כוונה להכניס תחנות דלק זעירות לקרקע המיועדת למגורים. כל יתר ההוראות בנושא בטיחות ואיכות הסביבה עומדות בעינן, בהתאם לתמ"א המקורית שאושרה ב-1996. הדיונים להכנת תמ"א 18 (שינוי 14) מתנהלים במינהל התכנון של משרד הפנים, בשיתוף נציגים מכל הגופים הנוגעים בדבר, בהם משרד התשתיות הלאומיות, משרד התחבורה, המשרד לאיכות הסביבה, משרד האוצר, פיקוד העורף, נציבות הכבאות, המשטרה, הגופים הירוקים והרשויות המקומיות.
באיחור מה אני שמחה לדווח כי בדיון שנערך במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא תמ"א 18 (תחנות דלק) שינוי מס' 4 - התקבלה החלטה שלא לאפשר הקמתן של תחנות דלק זעירות בדרך של היתר בלבד (למעט באזורי תעשייה, שם מותר גם היום להקים תחנות כך) - אלא רק בהליך המלא של הגשת תכנית. בכך תם (יש לקוות ) מאבק בן כשנתיים ביוזמה להליך מקוצר, שלעמדתנו היה מוביל לנזק סביבתי חמור ולפגיעה בזכות הציבור. אחד הנושאים המרכזיים המעסיקים של משרד התשתיות בנושא תחנות דלק היא התחרות. בשם פתיחת השוק לתחרות ישנו הליך המאפשר אישור תחנות דלק בסמכות ועדה מקומית בלבד (בעקבות חוק משק הדלק), מה שמוביל באזורים מוסיימים לאינפלציה של תכניות לתחנות דלק, מעבר לנדרש. מה שקורה הוא שמאוחר יותר מבקשים גם מסחר וכו', כדי לאזן את הבסיס הכלכלי, ובכלל - זוהי דרך נוחה טובה להשביח קרקע חקלאית, ואח"כ נראה. טענתנו היא כי שימוש בהתקני תידלוק אוניברסליים יפתחו מאוד את השוק לתחרות, מבלי הנזק הסביבתי הנגרם כתוצאה מהקמת תחנות חדשות (והעלות הכלכלית כמובן*. להלן שאילתא בנושא התקני התידלוק האוניברסליים ותשובת שר התשתיות בנושא: היו"ר מוחמד ברכה: שאילתא מס' 1141, של חבר הכנסת מלכיאור – לפרוטוקול. 1141. יישום חוק משק הדלק (קידום התחרות) חבר הכנסת מיכאל מלכיאור שאל את שר התשתיות הלאומיות ביום י"ב בשבט התשס"ד (4 בפברואר 2004): על-פי התיקון לחוק, התשנ"ח, סעיף 7(ב), באחריות שר התשתיות לקבוע כללים להפעלת התקני תדלוק אוניברסליים. בנוסף, בימים אלו מקודם ביוזמת משרדך שינוי לתוכנית המיתאר הארצית לתחנות תדלוק, תמ"א 18 (שינוי 4). רצוני לשאול: 1. מדוע לא קובע השר את התקנים כפי שמצוין בחוק משק הדלק? 2. מדוע תומך השר בהליך אישור מזורז להקמת תחנות זעירות, על אף הסיכון הסביבתי והציבורי הכרוך בכך? תשובת שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי: (לא נקראה, נמסרה לפרוטוקול) 1. לאחר בדיקת הנושא עם הצוות המקצועי במשרד, התקבלה החלטה עקרונית להפעיל במשק דלקן אוניברסלי. התקנת התקנות בנושא תלווה בפתרון כמה בעיות טכניות: במשק קיימים שני התקנים בלעדיים, עם זכויות יוצרים מוגנות. נבדקת ההיתכנות הטכנולוגית להפיכת אחד מהם בהסכמה לאוניברסלי, או, לחלופין, טכנולוגיה חדשה של קורא אוניברסלי בתחנות התדלוק. נחתמו הסכמים ארוכי טווח בין חברות הדלק לגופים המוסדיים, העסקיים והכלכליים – נבדקת אפשרות קיצורם. עם פתרון הבעיות הטכניות יתקין השר תקנות ליישום הדלקן האוניברסלי במשק הדלק. 2. שר התשתיות הלאומיות אינו נוקט הליך מזורז להקמת תחנות זעירות אלא באמצעות שינוי תמ"א 18 במועצה הארצית לתכנון ובנייה. השינוי המוצע בתוכנית מאפשר הקמת תחנות דלק זעירות בשטח מצומצם מזה שהותר עד כה, וקובע כמה ייעודי קרקע נוספים להקמת תחנות אלה, כדוגמת חניון באזור מסחרי ואזורי מלאכה ותעסוקה. אין כוונה להכניס תחנות דלק זעירות לקרקע המיועדת למגורים. כל יתר ההוראות בנושא בטיחות ואיכות הסביבה עומדות בעינן, בהתאם לתמ"א המקורית שאושרה ב-1996. הדיונים להכנת תמ"א 18 (שינוי 14) מתנהלים במינהל התכנון של משרד הפנים, בשיתוף נציגים מכל הגופים הנוגעים בדבר, בהם משרד התשתיות הלאומיות, משרד התחבורה, המשרד לאיכות הסביבה, משרד האוצר, פיקוד העורף, נציבות הכבאות, המשטרה, הגופים הירוקים והרשויות המקומיות.