תיאוריה אישית לגבי אלוהים

Denet

New member
תיאוריה אישית לגבי אלוהים

תיאוריה אישית לגבי אלוהים, שלגבי כל מי ששואל לא באה משום ספר\סרט גם אם יש ספר\סרט שיש בהם את התיאוריה הזאת: אלוהים לא מודע לגבי זה שהוא אלוהים, בן-אדם שהולך ברחוב ב-11 לספטמבר ושובר את שתי הרגליים, שנייה אח"כ מתפוצצים התאומים, ואסונות או הצלחות שקורים לאלוהים, יקרו איפשהו בעולם בסמליות... אבל במקרה שיש רק אלוהים 1 כזה, יש הרבה דברים שלא תלויים בו, כי לאף אחד לא יכולה להיות כמות כזו של אסונות, או הצלחות שיספיקו לכל העולם..
 
אלוהים הוא פראקטל

זה נראה כאילו כל דבר שקורה בעולם הוא פראקטאלי. כלומר תוכל למצוא לכל דבר הקבלה במימד אחר. מימד זה כולל זמן, צבע וכו'.
 

00000000000

New member
ו...?

בדרך כלל משמעות המילה "אלוהים" היא "הגורם הראשוני של הכל". לאנשים רבים משמעותה היא "הגורם הראשוני האינסופי של הכל, שמנהל את היקום" (אינסופי מכיוון שכל הדברים שנוצרו ממנו הם רק חלק משלם), ולאנשים אחרים זה עשויים להיות הגדרות נוספות או שונות. "אינסופי" מופיע בדרך כלל בהקשר של "אינסופי מכל הבחינות", ולכן זאת הגדרה ששוללת הגדרות לא אינסופיות, כגון זו שאתה העלית ("אלוהים לא מודע לגבי..."). ההגדרה שלך הופכת את "אלוהים" להיות בעל תכונה פרטית כלשהי, ולכן שוללת את אינסופיותו מכל בחינה. המשותף להגדרות הפופולריות: הן באות לענות על שאלות כגון "מניין הופיע היקום" או קיימת טענה כי "אלוהים" הגדיר כך את עצמו בכתבי קודש כלשהם. כמובן שניתן להמציא הגדרות אחרות, דוגמת: "אלוהים" זה הגורם הראשוני של הכל והוא אינו מודע לעצמו", "אלוהים הוא פרקטלי", "אלוהים זה נחש ענק בשם דאמבאלא"... וכדומה. הנקודה היא שאז צריך לענות גם על השאלות הבסיסיות באופן שונה. ההגדרה של "אלוהים" כאינסופי, עונה על השאלה: "מה הגורם הראשוני של הכל". ההגדרה שלו כ"בעל תכונות בדידות" לא עונה על שאלה זו באותו אופן. לכן לא מספיק לומר "אלוהים הוא כך וכך", אלא צריך גם להסביר כיצד זה עונה על השאלות שבגללם צריך בכלל הגדרה של "אלוהים". ---- נ.ב. השאלה "מדוע יש בעולם אסונות וסבל" כבר נענתה על ידי דתות ותיאולוגיות רבות באופנים שונים.
 
ושוב....

ולא מובן לי כלל כיצד יצור אנושי כל כך אפסי יכול בכלל להבין משהו על עולמו של הבורא
 
הכוונה היא

שאתה אדם את בשר ודם אתה כלום יש לך אינטילגנציה והכל אבל אתה אפסי ביחסית אליו אתה לא יודע מה היא דרך חשיבתו אתה לא יכול להבין אותו כמו ילד קטן שלא מבין מה הגדולים עושים אותו דבר אתה
 

00000000000

New member
../images/Emo13.gif

לזרוק משפטים כאלה כל אחד יכול... אינך מבין באמת על מה מדובר.
 
האם אתה מבין

את אלוהים? או לחילופין את כל המשפטים אשר מופרחים בשמו/ה או עליו/ה?
 

00000000000

New member
השאלה לא ממוקדת.

ברור שאי אפשר לענות על שאלה כמו "האם אתה מבין את כל המשפטים שעשויים להאמר על משהו". אלוהים מוגדר בדרך כלל כישות אינסופית מכל הבחינות (לכן גם אין גם טעם להתייחס אל זה כאל זכר/נקבה. זה פשוט לא דומה). אלא אם כן ההגדרה שלך ל"אלוהים" היא שונה.
 

Cherry lips 16

New member
מה, מה, מה???

מה זאת אומרת "יכול בכלל להבין משהו על עולמו של הבורא"??? זה פורום "תאולוגיה", ואיפה המקום, אם לא כאן, לדון בנושאים מעיין אלה? אני לא מבינה איך אתה יכול לכתוב משפט כזה בפורום, האמור לעסוק בהבנתם של בני האדם בכל הקשור לאלהים...??????? מלך החיות2, על 'זכות הדיבור', שמעת?!? Cherry lips 17
 

אלי ו.

New member
נדמה לי שהנקודה היא שההבנה שלנו

ההגיון שלנו, והיכולת שלנו לראות דברים אינה יכולה להבין את מעשי האל. בשרשור קודם דברנו על ספר איוב. איוב סבל על לא עול בכפו, חבריו מנסים להבין את ההגיון בסבל שלו, על מה הוא "נענש". בשלב מסוים מגיעה תגובת האל, התגובה לאיוב היא משהו בסגנון: "האם אתה מתימר להבין את דרכי האל? האם אתה מבין את הבריאה, את העולם, את הטבע, שאתה מנסה להבין את ההגיון האלוקי???" או בלשון ספר איוב: איוב פרק לח א וַיַּעַן-יְהוָה אֶת-אִיּוֹב, מנהסערה (מִן הַסְּעָרָה); וַיֹּאמַר. ב מִי זֶה, מַחְשִׁיךְ עֵצָה בְמִלִּין-- בְּלִי-דָעַת. ג אֱזָר-נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ; וְאֶשְׁאָלְךָ, וְהוֹדִיעֵנִי. ד אֵיפֹה הָיִיתָ, בְּיָסְדִי-אָרֶץ; הַגֵּד, אִם-יָדַעְתָּ בִינָה. ה מִי-שָׂם מְמַדֶּיהָ, כִּי תֵדָע; אוֹ מִי-נָטָה עָלֶיהָ קָּו. ו עַל-מָה, אֲדָנֶיהָ הָטְבָּעוּ; אוֹ מִי-יָרָה, אֶבֶן פִּנָּתָהּ. ז בְּרָן-יַחַד, כּוֹכְבֵי בֹקֶר; וַיָּרִיעוּ, כָּל-בְּנֵי אֱלֹהִים. ח וַיָּסֶךְ בִּדְלָתַיִם יָם; בְּגִיחוֹ, מֵרֶחֶם יֵצֵא. ט בְּשׂוּמִי עָנָן לְבֻשׁוֹ; וַעֲרָפֶל, חֲתֻלָּתוֹ. י וָאֶשְׁבֹּר עָלָיו חֻקִּי; וָאָשִׂים, בְּרִיחַ וּדְלָתָיִם. יא וָאֹמַר--עַד-פֹּה תָבוֹא, וְלֹא תֹסִיף; וּפֹא-יָשִׁית, בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ. יב הֲמִיָּמֶיךָ, צִוִּיתָ בֹּקֶר; ידעתה שחר (יִדַּעְתָּ הַשַּׁחַר) מְקֹמוֹ. יג לֶאֱחֹז, בְּכַנְפוֹת הָאָרֶץ; וְיִנָּעֲרוּ רְשָׁעִים מִמֶּנָּה. יד תִּתְהַפֵּךְ, כְּחֹמֶר חוֹתָם; וְיִתְיַצְּבוּ, כְּמוֹ לְבוּשׁ. טו וְיִמָּנַע מֵרְשָׁעִים אוֹרָם; וּזְרוֹעַ רָמָה, תִּשָּׁבֵר. טז הֲבָאתָ, עַד-נִבְכֵי-יָם; וּבְחֵקֶר תְּהוֹם, הִתְהַלָּכְתָּ. יז הֲנִגְלוּ לְךָ, שַׁעֲרֵי-מָוֶת; וְשַׁעֲרֵי צַלְמָוֶת תִּרְאֶה. יח הִתְבֹּנַנְתָּ, עַד-רַחֲבֵי-אָרֶץ; הַגֵּד, אִם-יָדַעְתָּ כֻלָּהּ. יט אֵי-זֶה הַדֶּרֶךְ, יִשְׁכָּן-אוֹר; וְחֹשֶׁךְ, אֵי-זֶה מְקֹמוֹ. כ כִּי תִקָּחֶנּוּ אֶל-גְּבוּלוֹ; וְכִי-תָבִין, נְתִיבוֹת בֵּיתוֹ. כא יָדַעְתָּ, כִּי-אָז תִּוָּלֵד; וּמִסְפַּר יָמֶיךָ רַבִּים. כב הֲבָאתָ, אֶל-אֹצְרוֹת שָׁלֶג; וְאוֹצְרוֹת בָּרָד תִּרְאֶה. כג אֲשֶׁר-חָשַׂכְתִּי לְעֶת-צָר; לְיוֹם קְרָב, וּמִלְחָמָה. כד אֵי-זֶה הַדֶּרֶךְ, יֵחָלֶק אוֹר; יָפֵץ קָדִים עֲלֵי-אָרֶץ. כה מִי-פִלַּג לַשֶּׁטֶף תְּעָלָה; וְדֶרֶךְ, לַחֲזִיז קֹלוֹת. כו לְהַמְטִיר, עַל-אֶרֶץ לֹא-אִישׁ-- מִדְבָּר, לֹא-אָדָם בּוֹ. כז לְהַשְׂבִּיעַ שֹׁאָה, וּמְשֹׁאָה; וּלְהַצְמִיחַ, מֹצָא דֶשֶׁא. כח הֲיֵשׁ-לַמָּטָר אָב; אוֹ מִי-הוֹלִיד, אֶגְלֵי-טָל. כט מִבֶּטֶן מִי, יָצָא הַקָּרַח; וּכְפֹר שָׁמַיִם, מִי יְלָדוֹ. ל כָּאֶבֶן, מַיִם יִתְחַבָּאוּ; וּפְנֵי תְהוֹם, יִתְלַכָּדוּ. לא הַתְקַשֵּׁר, מַעֲדַנּוֹת כִּימָה; אוֹ-מֹשְׁכוֹת כְּסִיל תְּפַתֵּחַ. לב הֲתֹצִיא מַזָּרוֹת בְּעִתּוֹ; וְעַיִשׁ, עַל-בָּנֶיהָ תַנְחֵם. לג הֲיָדַעְתָּ, חֻקּוֹת שָׁמָיִם; אִם-תָּשִׂים מִשְׁטָרוֹ בָאָרֶץ. לד הֲתָרִים לָעָב קוֹלֶךָ; וְשִׁפְעַת-מַיִם תְּכַסֶּךָּ. לה הַתְשַׁלַּח בְּרָקִים וְיֵלֵכוּ; וְיֹאמְרוּ לְךָ הִנֵּנוּ. לו מִי-שָׁת, בַּטֻּחוֹת חָכְמָה; אוֹ מִי-נָתַן לַשֶּׂכְוִי בִינָה. לז מִי-יְסַפֵּר שְׁחָקִים בְּחָכְמָה; וְנִבְלֵי שָׁמַיִם, מִי יַשְׁכִּיב. לח בְּצֶקֶת עָפָר, לַמּוּצָק; וּרְגָבִים יְדֻבָּקוּ. לט הֲתָצוּד לְלָבִיא טָרֶף; וְחַיַּת כְּפִירִים תְּמַלֵּא. מ כִּי-יָשֹׁחוּ בַמְּעוֹנוֹת; יֵשְׁבוּ בַסֻּכָּה לְמוֹ-אָרֶב. מא מִי יָכִין לָעֹרֵב, צֵידוֹ: כִּי-יְלָדָו, אֶל-אֵל יְשַׁוֵּעוּ; יִתְעוּ, לִבְלִי-אֹכֶל.
 

00000000000

New member
כפי שאמרתי,

אם אתה מגדיר "אלוהים" כמשהו אינסופי מכל הבחינות, יוצא מכאן שמדובר במשהו שלא משתנה עם הזמן, ולא "חושב" אלא רק "עושה". למעשה יוצא מכאן שהיקום כולו עשוי מ"אלוהים" האינסופי יותר. הסיבה שאי-אפשר "להבין את מחשבותיו" של אלוהים, היא ש"אלוהים" לא חושב. כמובן שדבר זה לא מונע מלהבין מהם החוקים שלפיהם היקום (שהוגדר כחלק מאלוהים) פועל, ויתכן שזה לא מונע מלהסביר אף מהם החוקים שלפיהם מתנהלים חלקים אחרים של "אלוהים" (אם כי סביר שזה לא יהיה מובן מכיוון שלא תהיה לנו נקודת השוואה התייחסותית). כך או כך, ברור שיש אמירתו של 'מלך החיות2' מראה שלא היה לו מושג על מה דיברתי. יש פורומים אחרים ל"אמירות" מחב"תיות.
 

אלי ו.

New member
קפיצה מחשבתית

איך הגעת ל"לא חושב אלא עושה"? אני הייתי הולך יותר לכיוון של תהליכי מחשבה שלא ממש נהירים לנו.
 

00000000000

New member
שינויים בזמן.

תהליכי חשיבה מבוססים על שינויים בזמן. הגדרת "אלוהים" כאינסופי (זהו הבסיס לתיאור של הווצרות יש מאין, במספר תיאולוגיות) שוללת את קיום "אלוהים" כחלק ממערכת כלשהי, מרחב או זמן. אם תיארת ישות בעלת תהליכי חשיבה (אפילו לא נהירים) - תיארת ישות שאינה אינסופית. עם זאת ברור שהעולם מתנהל. אם תגדיר ישות אינסופית שהעולם הוא חלק ממנה - תגיע להגדרה של: "לא חושב אלא עושה".
 
למעלה