תלמידים מקשים כתות רגילות
ברצוני להעלות שאלה לדיון בדבר תלמידים עם בעיות התנהגות קשות בכתות רגילות. המגמה במערכת החינוך מזה מספר שנים להכיל תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכתות הרגילות. איני רוצה לגעת כעת במידת הצלחת ההתמודדות של מערכת החינוך עם משימה זו, אלא להעלות לדיון קבוצה אחת מתוך "אוכלוסיית התלמידים בעלי צרכים המיוחדים" - תלמידים עם הפרעות התנהגות קשות. בעוד שכלפי קבוצות אחרות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים , ניתן לייצר סבלנות וסובלנות, הרי שכלפי קבוצה זו קיימת התקוממות גבוהה במערכת ולעיתים אף אוזלת יד גדולה בהתמודדות. לא אחת תלמיד עם הפרעת התנהגות מסוגל לשתק צוות שלם בבית הספר (מנהל, יועצת, פסיכולוג, מורים ולעיתים גם אנשי צוות אחרים כמו מזכירה ואיש תחזוקה המגוייסים אף הם למשימות יזומות סביבו) כך שאלו יעסקו רוב שעות היום רק בו. חוסר הסובלנות, לחץ ההורים (של תלמידים אחרים שהם בדרך כלל קורבנות התלמיד הנ"ל) ואוזלת היד של הצוות מביאים את בית הספר די מהר למקום בו הפתרון המסתמן הוא הוצאה של אותו תלמיד אל מחוץ לבית הספר. לאו דווקא למסגרת שנועדה להיטיב עימו , כמו על מנת "לפטור את בית הספר מעונשו". ממקום כזה, לא מפליא כי הוריו של אותו תלמיד לא רק שלא ישתפו פעולה עם בית הספר, אלא גם יהפכו למתנגדים ומתוקף כך גם מגבים של ההתנהגות השלילית, מצב אשר בדרך כלל מביא להחרפת הקשיים בבית הספר. הייתי שמחה לשמוע את דעתכם, מה אתם חושבים האם אכן תלמידים בעלי הפרעות התנהגות קשות צריכים גם הם להיות משולבים בחינוך הרגיל או שמא מקומם במציאות הקיימת במערכת החינוך , אכן מחוץ לכתה הרגילה? במידה וניתן אנא ספרו על התנסויות אישיות מוצלחות ומה הביא להצלחה. אם ניתן , אשמח גם לקבל הפניות למודלים שפותחו לצורך התמודדות עם תלמידים בעלי הפרעות התנהגות בכתות רגילות. תודה דיאנה דיאנה
ברצוני להעלות שאלה לדיון בדבר תלמידים עם בעיות התנהגות קשות בכתות רגילות. המגמה במערכת החינוך מזה מספר שנים להכיל תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכתות הרגילות. איני רוצה לגעת כעת במידת הצלחת ההתמודדות של מערכת החינוך עם משימה זו, אלא להעלות לדיון קבוצה אחת מתוך "אוכלוסיית התלמידים בעלי צרכים המיוחדים" - תלמידים עם הפרעות התנהגות קשות. בעוד שכלפי קבוצות אחרות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים , ניתן לייצר סבלנות וסובלנות, הרי שכלפי קבוצה זו קיימת התקוממות גבוהה במערכת ולעיתים אף אוזלת יד גדולה בהתמודדות. לא אחת תלמיד עם הפרעת התנהגות מסוגל לשתק צוות שלם בבית הספר (מנהל, יועצת, פסיכולוג, מורים ולעיתים גם אנשי צוות אחרים כמו מזכירה ואיש תחזוקה המגוייסים אף הם למשימות יזומות סביבו) כך שאלו יעסקו רוב שעות היום רק בו. חוסר הסובלנות, לחץ ההורים (של תלמידים אחרים שהם בדרך כלל קורבנות התלמיד הנ"ל) ואוזלת היד של הצוות מביאים את בית הספר די מהר למקום בו הפתרון המסתמן הוא הוצאה של אותו תלמיד אל מחוץ לבית הספר. לאו דווקא למסגרת שנועדה להיטיב עימו , כמו על מנת "לפטור את בית הספר מעונשו". ממקום כזה, לא מפליא כי הוריו של אותו תלמיד לא רק שלא ישתפו פעולה עם בית הספר, אלא גם יהפכו למתנגדים ומתוקף כך גם מגבים של ההתנהגות השלילית, מצב אשר בדרך כלל מביא להחרפת הקשיים בבית הספר. הייתי שמחה לשמוע את דעתכם, מה אתם חושבים האם אכן תלמידים בעלי הפרעות התנהגות קשות צריכים גם הם להיות משולבים בחינוך הרגיל או שמא מקומם במציאות הקיימת במערכת החינוך , אכן מחוץ לכתה הרגילה? במידה וניתן אנא ספרו על התנסויות אישיות מוצלחות ומה הביא להצלחה. אם ניתן , אשמח גם לקבל הפניות למודלים שפותחו לצורך התמודדות עם תלמידים בעלי הפרעות התנהגות בכתות רגילות. תודה דיאנה דיאנה