תלמידי ישראל קרסו במבחן העולמי במתמטיקה ומדעים

Cranio

Well-known member
הישגי התלמידים בישראל במתמטיקה ובמדעים ירדו בצורה חדה בשנים האחרונות, כך עולה מתוצאות מחקר "טימס" הבינלאומי ל-2023 שפורסמו היום (רביעי).
הציונים הממוצעים של התלמידים בישראל בשני המקצועות הם הנמוכים ביותר מאז 2007.
הירידה שנרשמה בארבע השנים האחרונות בהישגי התלמידים היא החדה ביותר בקרב מדינות ה-OECD שהשתתפו במחקר – 32 נקודות בכל אחד משני תחומי הדעת.
שינוי זה חריג גם בהשוואה למדינות שאינן חברות ב-OECD.

מתוך 35 המדינות שהשתתפו בשני המחזורים האחרונים של המחקר, רק בארבע מדינות נרשמו ירידות דומות או חדות יותר, והן: בחריין, ירדן, קזחסטן ומלזיה.



במשרד החינוך ניסו לייחס את הירידה למשבר הקורונה, וטענו לקשר בין מדיניות הסגרים השמרנית, כלשונם, לבין ההידרדרות בהישגים.
עם זאת, מהנתונים עולה כי אין מתאם ברור בין אורך הסגרים לבין ההישגים.
כך, למשל, בארצות הברית ובצ'ילה הוטלו סגרים ארוכים יותר מאשר בישראל, אך הירידה בהישגים בשתי המדינות היתה מתונה יותר.
במשרד החינוך הודו כי המחקר אינו מאפשר לקבוע קשרים של סיבה ותוצאה בכל הנוגע לשינויים בהישגים, וכי ניתן להצביע רק על מתאם בין הירידה בהישגים לבין המגפה ומדיניות הסגרים.
בממוצע עולמי, ירדו הישגי התלמידים בשני המקצועות בין 11 ל-12 נקודות לעומת 32 נקודות בישראל.

1733310489944.png


המחקר נערך על ידי הארגון הבין-לאומי להערכת הישגים חינוכיים (IEA) אחת לארבע שנים.
המבחן האחרון, שתוצאותיו התפרסמו היום, נערך במאי 2023 בקרב מדגם ארצי של כ-2,500 תלמידי כיתה ח' מ-195 בתי ספר.
במדגם לא נכללו תושבי מזרח ירושלים או תלמידים מהחברה החרדית.
מבין 44 המדינות שנבדקו, ישראל דורגה במקומות ה-23 וה-25 במתמטיקה ובמדעים, בהתאמה - לעומת המקומות ה-9 וה-16 ב-2019.


פער אדיר, של יותר ממאה נקודות בשני המקצועות, נרשם בין הישגי התלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה לאלה של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.
במדעים תלמידים מרקע גבוה קיבלו, בממוצע, 530 נקודות לעומת ציון ממוצע של 427 לתלמידים מרקע נמוך.
במתמטיקה נרשם פער גבוה אף יותר, כאשר תלמידים מרקע חזק קיבלו בממוצע 543 לעומת תלמידים מרקע נמוך שציונם הממוצע היה 424.

מבחן בינלאומי: הישגי התלמידים בישראל במתמטיקה ובמדעים הם הנמוכים ביותר מאז 2007
 
נערך לאחרונה ב:
הישגי התלמידים בישראל במתמטיקה ובמדעים ירדו בצורה חדה בשנים האחרונות, כך עולה מתוצאות מחקר "טימס" הבינלאומי ל-2023 שפורסמו היום (רביעי).
הציונים הממוצעים של התלמידים בישראל בשני המקצועות הם הנמוכים ביותר מאז 2007.
הירידה שנרשמה בארבע השנים האחרונות בהישגי התלמידים היא החדה ביותר בקרב מדינות ה-OECD שהשתתפו במחקר – 32 נקודות בכל אחד משני תחומי הדעת.
שינוי זה חריג גם בהשוואה למדינות שאינן חברות ב-OECD.

מתוך 35 המדינות שהשתתפו בשני המחזורים האחרונים של המחקר, רק בארבע מדינות נרשמו ירידות דומות או חדות יותר, והן: בחריין, ירדן, קזחסטן ומלזיה.



במשרד החינוך ניסו לייחס את הירידה למשבר הקורונה, וטענו לקשר בין מדיניות הסגרים השמרנית, כלשונם, לבין ההידרדרות בהישגים.
עם זאת, מהנתונים עולה כי אין מתאם ברור בין אורך הסגרים לבין ההישגים.
כך, למשל, בארצות הברית ובצ'ילה הוטלו סגרים ארוכים יותר מאשר בישראל, אך הירידה בהישגים בשתי המדינות היתה מתונה יותר.
במשרד החינוך הודו כי המחקר אינו מאפשר לקבוע קשרים של סיבה ותוצאה בכל הנוגע לשינויים בהישגים, וכי ניתן להצביע רק על מתאם בין הירידה בהישגים לבין המגפה ומדיניות הסגרים.
בממוצע עולמי, ירדו הישגי התלמידים בשני המקצועות בין 11 ל-12 נקודות לעומת 32 נקודות בישראל.

צפה בקובץ המצורף 120998


המחקר נערך על ידי הארגון הבין-לאומי להערכת הישגים חינוכיים (IEA) אחת לארבע שנים.
המבחן האחרון, שתוצאותיו התפרסמו היום, נערך במאי 2023 בקרב מדגם ארצי של כ-2,500 תלמידי כיתה ח' מ-195 בתי ספר.
במדגם לא נכללו תושבי מזרח ירושלים או תלמידים מהחברה החרדית.
מבין 44 המדינות שנבדקו, ישראל דורגה במקומות ה-23 וה-25 במתמטיקה ובמדעים, בהתאמה - לעומת המקומות ה-9 וה-16 ב-2019.


פער אדיר, של יותר ממאה נקודות בשני המקצועות, נרשם בין הישגי התלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה לאלה של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.
במדעים תלמידים מרקע גבוה קיבלו, בממוצע, 530 נקודות לעומת ציון ממוצע של 427 לתלמידים מרקע נמוך.
במתמטיקה נרשם פער גבוה אף יותר, כאשר תלמידים מרקע חזק קיבלו בממוצע 543 לעומת תלמידים מרקע נמוך שציונם הממוצע היה 424.

מבחן בינלאומי: הישגי התלמידים בישראל במתמטיקה ובמדעים הם הנמוכים ביותר מאז 2007
מדובר על כיתות ח'
 

Cranio

Well-known member
מדובר על כיתות ח'
אז זה מנחם אותך שמדובר רק בכיתות ח'?
את לא חושבת שזו תמונת מצב של המתרחש בכל הכיתות ?
מסתבר שלא, ואת מסייגת זאת רק לשכבת כיתות ח' בלבד במנותק מהשאר.
 
אז זה מנחם אותך שמדובר רק בכיתות ח'?
את לא חושבת שזו תמונת מצב של המתרחש בכל הכיתות ?
מסתבר שלא, ואת מסייגת זאת רק לשכבת כיתות ח' בלבד במנותק מהשאר.
נא לא להכניס לי מלים לפה, ממש לא מרוצה מההשלכות ודיי חושבת שהעובדה שלפיד מונה לראש ממשלה, למרות שרק למעט מאוד זמן, לא משדר טוב לציבור.
לא ייתכן שבמאה ה-21, מי שאין לו בגרות, יתמנה לראש ממשלה!
גם התקשורת אשמה בכל התחקירים שעשו על ההשוואה בינינו למה שהולך בסקנדינביה ושהראו שלא צריך בגרות בכדי להצליח בחיים, כמו כתבות ודעות בסגנון הבא:

היחיד שניסה לשנות משהו וגם הצליח במעט היה בנט כשהיה שר החינוך, אולם גם הוא עשה טעויות, שהגביל את האפשרות להוציא בגרות לפני כיתה יא'.
אין כל סיבה שנער בכיתה י' או ט' יצטרך להתחנן ולהביא כל מיניי מבחנים (קרני) ואישורים מביה"ס שהוא יכול להיבחן מוקדם יותר.

לטעמי, בכלל צריך להוציא את הבינוניות מביה"ס, להחזיר את ההקבצות שהיו בזמננו ומי שירצה להשתלב בהקבצה גבוהה, שיתאמץ ושהחזקים לא יצטרכו להתעכב בשביל ליישר קו.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
חושבת שהעובדה שלפיד מונה לראש ממשלה, למרות שרק למעט מאוד זמן, לא משדר טוב לציבור.
לא ייתכן שבמאה ה-21, מי שאין לו בגרות, יתמנה לראש ממשלה!
למה לא? זה לא יכול לשדר גם את ההיפך המוחלט? שגם מי שלא מצליח מסיבה כלשהי להוציא תעודת בגרות, יכול בכל זאת להגיע רחוק בחיים? למה תעודת הבגרות היא חזות הכל? היא הרי לא קובעת מי חכם ומי לא. לכל היותר, מעבר לכך שיש כאלה שמסלול חייהם פשוט לא הוביל לשם, זה יכול להעיד על כושר שקדנות וכדו'. אבל אדם יכול להתברר כחכם וטוב בתפקידו (למשל כראש ממשלה) בלי תעודת בגרות ומהכיוון השני, כולנו מכירים פרופסורים שהבינה וחוכמת החיים מהם והלאה.
 
למה לא? זה לא יכול לשדר גם את ההיפך המוחלט? שגם מי שלא מצליח מסיבה כלשהי להוציא תעודת בגרות, יכול בכל זאת להגיע רחוק בחיים? למה תעודת הבגרות היא חזות הכל? היא הרי לא קובעת מי חכם ומי לא. לכל היותר, מעבר לכך שיש כאלה שמסלול חייהם פשוט לא הוביל לשם, זה יכול להעיד על כושר שקדנות וכדו'. אבל אדם יכול להתברר כחכם וטוב בתפקידו (למשל כראש ממשלה) בלי תעודת בגרות ומהכיוון השני, כולנו מכירים פרופסורים שהבינה וחוכמת החיים מהם והלאה.
חוזרת על בקשתי, נא לא להכניס לי מלים לפה, אפשר להצליח בחיים ללא תעודת בגרות, אולם למשרות ציבוריות כן צריך להיות רף תחתון של השכלה, בטח ובטח למשרה כמו ראש ממשלה.
אפשר להחריג, במידה ומישהו הצליח מעל ומעבר למצופה, כמו למשל ביל גייטס שפרש מלימודיו האקדמיים.
לגבי חוכמת החיים של פרופסורים, לא טענתי שכל פרופסור יתמנה, אלא רק שיהיה רף תחתון של השכלה, כפי שיש כיום בצבא.
בכדי להתמנות לתפקיד סא"ל, אתה חייב שיהיה לך תואר ראשון ולתפקידים בכירים יותר אתה חייב שיהיה לך תואר שני, לכן מתבקש שראש ממשלה גם יהיה בעל תואר שני, לפחות.
 

Cranio

Well-known member
חוזרת על בקשתי, נא לא להכניס לי מלים לפה, אפשר להצליח בחיים ללא תעודת בגרות, אולם למשרות ציבוריות כן צריך להיות רף תחתון של השכלה, בטח ובטח למשרה כמו ראש ממשלה.
אפשר להחריג, במידה ומישהו הצליח מעל ומעבר למצופה, כמו למשל ביל גייטס שפרש מלימודיו האקדמיים.
לגבי חוכמת החיים של פרופסורים, לא טענתי שכל פרופסור יתמנה, אלא רק שיהיה רף תחתון של השכלה, כפי שיש כיום בצבא.
בכדי להתמנות לתפקיד סא"ל, אתה חייב שיהיה לך תואר ראשון ולתפקידים בכירים יותר אתה חייב שיהיה לך תואר שני, לכן מתבקש שראש ממשלה גם יהיה בעל תואר שני, לפחות.
ואני חוזר על כך שאת הכנסת אותן בעצמך.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
חוזרת על בקשתי, נא לא להכניס לי מלים לפה, אפשר להצליח בחיים ללא תעודת בגרות, אולם למשרות ציבוריות כן צריך להיות רף תחתון של השכלה, בטח ובטח למשרה כמו ראש ממשלה.
אפשר להחריג, במידה ומישהו הצליח מעל ומעבר למצופה, כמו למשל ביל גייטס שפרש מלימודיו האקדמיים.
לגבי חוכמת החיים של פרופסורים, לא טענתי שכל פרופסור יתמנה, אלא רק שיהיה רף תחתון של השכלה, כפי שיש כיום בצבא.
בכדי להתמנות לתפקיד סא"ל, אתה חייב שיהיה לך תואר ראשון ולתפקידים בכירים יותר אתה חייב שיהיה לך תואר שני, לכן מתבקש שראש ממשלה גם יהיה בעל תואר שני, לפחות.
חזרת על דברייך אבל דבר אחד חסר לי בכל תגובתך והוא ל-מ-ה? למה צריך את הרף התחתון הזה ומי קובע מהו הרף התחתון הנצרך? בוודאי אם את מסכימה שאפשר להצליח גם בלי תעודת בגרות (וגם להיות מוצלחים) ושגם תעודת בגרות אינה ערובה לעניין. אז למה צריך את הרף התחתון הזה שציינת 4 פעמים בתגובה אחת (אולי הגזמתי, לא באמת ספרתי :)) שהוא נחוץ?
 
חזרת על דברייך אבל דבר אחד חסר לי בכל תגובתך והוא ל-מ-ה? למה צריך את הרף התחתון הזה ומי קובע מהו הרף התחתון הנצרך? בוודאי אם את מסכימה שאפשר להצליח גם בלי תעודת בגרות (וגם להיות מוצלחים) ושגם תעודת בגרות אינה ערובה לעניין. אז למה צריך את הרף התחתון הזה שציינת 4 פעמים בתגובה אחת (אולי הגזמתי, לא באמת ספרתי :)) שהוא נחוץ?
מאותה סיבה שהוא נחוץ לצבא.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מאותה סיבה שהוא נחוץ לצבא.
מי קבע שהוא נחוץ לצבא? אבל גם אם אזרום עם תשובתך זו ואקבל אותה במלואה, עדיין לא השבת מהי אותה סיבה :). אז ציינת שאותה סיבה, התשובה לשאלת ה"למה" מלמעלה, מתקיימת גם בצה"ל. שוין. אז מה בכל זאת התשובה לשאלת ה"למה"? מהי אותה "סיבה" שלשיטתך נחוצה גם בצבא?
 
מי קבע שהוא נחוץ לצבא? אבל גם אם אזרום עם תשובתך זו ואקבל אותה במלואה, עדיין לא השבת מהי אותה סיבה :). אז ציינת שאותה סיבה, התשובה לשאלת ה"למה" מלמעלה, מתקיימת גם בצה"ל. שוין. אז מה בכל זאת התשובה לשאלת ה"למה"? מהי אותה "סיבה" שלשיטתך נחוצה גם בצבא?
כי אין לי זמן וכוח להתפלספויות שלך,
בעבר לא היה את התנאי הזה וכיום יש, צה"ל הוא גוף בירוקרטי חזק ולא משנה סתם דברים, אלא רק לאחר מחקר מקיף וקבע זאת.
יש לך טענות, תפנה אליו ...
 

Harrington

Well-known member
מנהל
כי אין לי זמן וכוח להתפלספויות שלך
בקיצור, אין לך זמן לענות על שאלה פשוטה להחריד (ככל שאת עומדת מאחורי דברייך שלך בכל אופן), אבל יש לך זמן להסתובב סחור סחור ב3 סבבי דיון ולקנחם באמירה שאין לך זמן :).

בעברית פשוטה זה נקרא להתחמק ממתן תשובה ולהעלות מסך ערפל בנסיון לעמעם עובדה זו מפני הקוראים. חבל. אותי התשובה לשאלה זו באמת מעניינת. אבל כנראה שאין אלא להסיק מכך שגם לך אין תשובה לשאלה זו שמתבססת על דברייך שלך מלמעלה, מה שהופך את אותם דברים שלך שם ללא יותר מסיסמה נבובה.

סברתי כך, אבל רציתי לוודא ליתר בטחון. תודה, על אף זמנך הלחוץ, שסייעת לי בכך.
בעבר לא היה את התנאי הזה וכיום יש, צה"ל הוא גוף בירוקרטי חזק ולא משנה סתם דברים, אלא רק לאחר מחקר מקיף וקבע זאת.
בקיצור גם פה לא נמצא את התשובה לשאלה הפשוטה להחריד הזאת. רק נשמע ש'כך קבעו' ו'הם יודעים מה הם עושים' ועוד. למה זאת עמדתך? זה יישאר בגדר סוד כמוס, אולי לפרה ולסוס. כנראה יותר לחמורים, אבל מי בודק ;-).
יש לך טענות, תפנה אליו ...
אין לי שום טענות. הייתה לי שאלה על משהו שאת טענת ורציתי להבין כדי לדעת אם אני מסכים איתך אם לאו. לא זכיתי לקבל מענה ענייני. רק סדרת משפטים סתמיים חסרי כל קשר או רלוונטיות, שמתיימרים להסביר מדוע לא אזכה לקבל ממך תשובה מדוע דעתך היא כפי שהצהרת עליה.

שוין. דרכו של עולם.

מיצינו. אם וכאשר בכל זאת ליבך (ושאר איברים רלוונטיים) יאפשרו לך לתת מענה לשאלת ההבהרה על דברייך, אשמח לשמוע. עד אז, הסתיים לי הזמן לבזבוזי זמן להיום. הרבה בריאות.
 

Cranio

Well-known member
נא לא להכניס לי מלים לפה, ממש לא מרוצה מההשלכות ודיי חושבת שהעובדה שלפיד מונה לראש ממשלה, למרות שרק למעט מאוד זמן, לא משדר טוב לציבור.
לא ייתכן שבמאה ה-21, מי שאין לו בגרות, יתמנה לראש ממשלה!
גם התקשורת אשמה בכל התחקירים שעשו על ההשוואה בינינו למה שהולך בסקנדינביה ושהראו שלא צריך בגרות בכדי להצליח בחיים, כמו כתבות ודעות בסגנון הבא:

היחיד שניסה לשנות משהו וגם הצליח במעט היה בנט כשהיה שר החינוך, אולם גם הוא עשה טעויות, שהגביל את האפשרות להוציא בגרות לפני כיתה יא'.
אין כל סיבה שנער בכיתה י' או ט' יצטרך להתחנן ולהביא כל מיניי מבחנים (קרני) ואישורים מביה"ס שהוא יכול להיבחן מוקדם יותר.

לטעמי, בכלל צריך להוציא את הבינוניות מביה"ס, להחזיר את ההקבצות שהיו בזמננו ומי שירצה להשתלב בהקבצה גבוהה, שיתאמץ ושהחזקים לא יצטרכו להתעכב בשביל ליישר קו.
לא הכנסתי לך מילים לפה
הכנסת אותן בעצמך.
 
נכון, היה חשוב לי להבהיר וזה לא מראה שזה מנחם אותי, אלא שיכול להיות גרוע יותר.
|*| יש לי כעת "קצת" זמן, אז אפרט יותר, לדוג' באנגלית, היום הרמה של בוגרי 5 יח"ל באנגלית נמוכה יותר בדקדוק אנגלי מאשר בזמננו מתלמידי כיתה ו', הם לא יודעים כלום בדקדוק.
אנחנו בתיכון למדו מספריה המעולים של לאה קירשנברג, הספר האדום בכיתה ט', הכחול בכיתה י' ובהתחלת כיתה יא' ובהמשך עברנו לספר הכתום עד סוף כיתה יב'.
היה גם ספר ירוק שלה ללימוד עצמי, עדיין יש לי אותו, קיוויתי שילדיי ישתמשו, אך למעט ההתחלה שלו, הספר היה ברמה גבוהה יותר ממה שנידרש מהם :)
בזכות המסכים ובעיקר היוטיוב, הנוער של היום שולט באנגלית מבחינת הבנה ודיבור טוב יותר מאיתנו ולראיה למרות שהרצתי בארה"ב בשנת שבתון, האנגלית של ילדיי טובה יותר משלי למרות ששלי מעולה, לי יש מבטא ישראלי ואילו להם לא, גם אוצר המילים שלהם גדול יותר, אך בדקדוק הם כמעט ולא יודעים כלום.
כשאנחנו סיימנו בגרות בקושי ידענו לדבר.
מבחינת האוניברסיטה, מה שקורה היום טוב יותר מאשר בזמננו כי לא מעניין את האוניברסיטה דקדוק, אלא יכולת הבנת חומר לימוד ומאמרים אקדמיים.
בכיתה ח' כיום, עדיין הנוער עוד לא נחשף לכל סרטוני היוטיוב כי זה מעל רמת הידע שלו ורק בתיכון מתחילים להיחשף, לכן הנתונים על אנגלית מכיתה ח' פחות קריטיים מאשר אילולא זה היה מבדק על התיכון.
אסתפק בינתיים בזה וארחיב בהמשך גם על מתמטיקה אם אראה שמתנהל דיון ענייני ...
 

Cranio

Well-known member
|*| יש לי כעת "קצת" זמן, אז אפרט יותר, לדוג' באנגלית, היום הרמה של בוגרי 5 יח"ל באנגלית נמוכה יותר בדקדוק אנגלי מאשר בזמננו מתלמידי כיתה ו', הם לא יודעים כלום בדקדוק.
אנחנו בתיכון למדו מספריה המעולים של לאה קירשנברג, הספר האדום בכיתה ט', הכחול בכיתה י' ובהתחלת כיתה יא' ובהמשך עברנו לספר הכתום עד סוף כיתה יב'.
היה גם ספר ירוק שלה ללימוד עצמי, עדיין יש לי אותו, קיוויתי שילדיי ישתמשו, אך למעט ההתחלה שלו, הספר היה ברמה גבוהה יותר ממה שנידרש מהם :)
בזכות המסכים ובעיקר היוטיוב, הנוער של היום שולט באנגלית מבחינת הבנה ודיבור טוב יותר מאיתנו ולראיה למרות שהרצתי בארה"ב בשנת שבתון, האנגלית של ילדיי טובה יותר משלי למרות ששלי מעולה, לי יש מבטא ישראלי ואילו להם לא, גם אוצר המילים שלהם גדול יותר, אך בדקדוק הם כמעט ולא יודעים כלום.
כשאנחנו סיימנו בגרות בקושי ידענו לדבר.
מבחינת האוניברסיטה, מה שקורה היום טוב יותר מאשר בזמננו כי לא מעניין את האוניברסיטה דקדוק, אלא יכולת הבנת חומר לימוד ומאמרים אקדמיים.
בכיתה ח' כיום, עדיין הנוער עוד לא נחשף לכל סרטוני היוטיוב כי זה מעל רמת הידע שלו ורק בתיכון מתחילים להיחשף, לכן הנתונים על אנגלית מכיתה ח' פחות קריטיים מאשר אילולא זה היה מבדק על התיכון.
אסתפק בינתיים בזה וארחיב בהמשך גם על מתמטיקה אם אראה שמתנהל דיון ענייני ...

אני מציע לך לתת במה לאנגלית אחרי שייערכו מבחנים ולא לפני.
בינתיים במתמטיקה ובמדעים המצב גרוע ולא רק בכיתות ח'.
 
למעלה