תסביכים דיפלומטיים (סליחה, קצת ארוך)

d a p h n a

New member
תסביכים דיפלומטיים (סליחה, קצת ארוך)

טוב, האמת היא שהתלבטתי אם בכלל לכתוב הודעה כאן, אבל מאחר וכל הנוגעים בדבר לא יודעים עברית, אני משערת שזה בטוח. הגעתי למצב דיפלומטי טיפה עדין במסגרת הלימודים ואני צריכה טיפה ייעוץ לגבי התמודדות עם המצב הזה. בשבוע שעבר היתה לי שיחה עם המנחה שלי. בין השאר דיברתי איתו על העבודה הסמינריונית שכתבתי עבורו בסמסטר שעבר, ושאלתי אותו האם כדאי לעשות איתה משהו בהמשך, ספציפית האם א) כדאי לעבוד על להפוך אותה למאמר וב) כדאי לנסות להציג אותה בgraduate conference מסויים שקשור לנושא. הוא אמר שבעקרון זו עבודה מאוד טובה, והוא חושב שיש לה פוטנציאל להיות מאמר אבל זה ידרוש עוד עבודה וכרגע אני צריכה להשקיע מאמצים בבחינות, אבל הוא אמר שהוא בהחלט חושב שכדאי לי להגיש אותה לכנס ונראה די נלהב לנושא. אבל, אחרי שהוא סיים להגיד את זה, הוא קם לסגור את הדלת, ואז אמר לי שהדוקטורנטית השנייה שלו מהשנה שלי הגישה את העבודה שהיא כתבה לאותו הסמינר לכנס אחר, והוא עכשיו רוצה שהיא תבטל את ההגשה כי הוא חושב שהעבודה ממש לא רצינית מספיק בשלב זה (הוא הדגיש שזה לא כי זו עבודה גרועה אלא כי היא בחרה נושא מאוד מתפרש ולא העמיקה בו) והוא חושש שהיא תעשה נזק לתדמית האקדמית שלה אם היא תציג בכנס. הוא אמר לי את זה לא בגלל העניין הרכילותי, אלא כי הוא ביקש שאהיה דיפלומטית איתה מאחר וברור שזה מצב קצת עדין: הרי שתינו כתבנו עבודות לסמינר של שנה שנייה של הדוקטורט, ובעוד שהוא רוצה שהיא תוציא את שלה מכנס שאליו היא כבר התקבלה, הוא מעודד אותי להגיש את שלי לכנס אחר. אז אוקיי, נעבור את זה שאני מודה שאני טיפה מרושעת וברגע הראשון הרגשתי טיפטיפה גאוונות על זה שהוא חושב שהעבודה שלי מספיק טובה וגם טיפטיפה שמחה לאיד על זה שהוא חושב שהעבודה שלה לא טובה באותה המידה (אבל רק ממש טיפה שמחה לאיד. זה פשוט שהבחורה הזו נוטה להתנהג בדרך די תחרותית וקנאית איתי). אבל בסדר, עברנו את השלב הזה, וברור שאני מבינה לגמרי את הצורך בדיפלומטיות וכמובן שבסך הכל אני רוצה בטובתה של הבחורה הזו ורוצה שהיא תצליח וגם רוצה לשמור על יחסים טובים איתה (בכל זאת, היא היחידה בשנה שלי שעוסקת במשהו קרוב איכשהוא לתחום שלי). אז בעקרון התכוונתה בכלל לא לדבר איתה על זה. זה נראה לי כמו הדבר הנכון לעשות בשביל להמנע מקונפליקטים מיותרים. אלא שהיום היתה מסיבת פתיחת שנה, והבחורה הזו באה לדבר איתי אחרי שלא התראינו רוב הקיץ. הדבר הראשון שהיא אמרה לי היה "אוף, מחר יש לי פגישה עם המנחה שלנו, ואני ממש מעוצבנת כי אני די בטוחה שהוא יגיד לי שהוא רוצה שאני אוציא את העבודה שלי מהכנס ואני ממש חושבת שעשיתי עבודה טובה מספיק והוא לגמרי לא בסדר ואני לא יודעת בכלל מה לעשות איתו". אז מלמלתי כמה דברים מעודדים וחסרי אמירה חד משמעית, וכמובן שלא הזכרתי את השיחה שלי עם המנחה או את העובדה שאני מתכוונת להגיש מאמר לכנס. אבל, בהנחה שזה עכשיו הופך להיות "אישיו", משהו שהיא תעסוק בו ותדבר איתו ותרצה להתייעץ איתי: מה הייתם עושים? איך מתמודדים עם זה? ומה לעשות אם אגיש הצעה לכנס ואתקבל, במידה והיא תשאל אותי לגבי היחס של המנחה? האם הפתרון הוא פשוט להמשיך להגיד דברים כלליים ולא חד משמעיים? מצד אחד, האמת היא שקראתי את העבודה שלה ואני די נוטה להסכים עם המנחה - זו עבודה עם בסיס טוב, אבל היא רחבה מדי ולא מעמיקה מספיק וצריכה הרבה עבודה לפני שהיא תוכל להיות עבודה אקדמית רצינית. ואני באופן אישי הייתי מעדיפה לדעת שזה מה שאנשים חושבים (למרות שזה ודאי היה גורם לי להרגיש רע עם עצמי) ולא להגיע למצב שבו אני מציגה עבודה בינונית מאוד בכנס. מצד שני, די ברור לי שאני לא יכולה להגיד לה את דעתי האמיתית כי במצב הזה היא מצפה ממני להיות הכתף התומכת מול המנחה, וכמובן שאני גם לא יכולה להגיד לה שהמנחה שוחח איתי על המצב ואני יודעת מה ההתנגדויות שלו להצגת העבודה בכנס. כשאתם עונים, אתם גם יכולים לקחת בחשבון שמדובר בבחורה אמריקאית, כך שהיא רגילה לקודי התנהגות שבהם אנשים בגדול נמנעים מישירות. למשל, כשאנחנו יושבות ביחד בסמינר, אם היא מציגה טיעון ואני אחר כך אומרת בטונים הכי עדינים ומנומסים "אני בהחלט מסכימה איתך ש-X, אבל כדאי גם אולי לשקול לקחת בחשבון את Y", היא תגיד לי אחר כך "ואוו! איך קטלת אותי בשיעור היום! אני לא מאמינה שאמרת דברים כל כך חריפים". בקיצור, סליחה על ההודעה הארוכה והסבוכה, אבל יש איזושהיא דרך לצאת מהסבך הזה?
 
ובכן...

הגישה שלך צריכה להיות חיובית, בונה ומגשרת. כלומר כשהיא תבוא להתלונן לך מחר איך הוא ביקש ממנה להוציא את העבודה מהכנס את צריכה לייעץ לה "לקחת מזה את החיובי" ולהשתמש בביקורת שלו כדי לשפר את העבודה שלה. שימי לב - את לא נוקטת כאן עמדה לטובת המנחה, אלא מייעצת לחברה איך להוציא את המקסימום ממצב נתון. בנוגע לעובדה שאת עצמך עומדת להציג בכנס - אל תתיחסי לזה בכלל. את יודעת שזה המצב, היא מן הסתם תדע שזה המצב ושום דבר שתעשי לא ישנה את ההרגשה שלה לגבי זה.
מצד שני את כמובן יכולה להיות מרשעת בסגנון אנגלו סקסי וכשהיא תבוא אליך להגיד לה משהו כמו "את היית עכשיו אצל X נכון? ישר ראיתי. תאמיני לי שגם לי כבר אין כוח אליו. כל פעם שהוא רואה אותי הוא רק לוחץ עלי להרשם לכנסים. די! כבר אין לי כוח אליו..." אבל לא נראה לי שזה יקדם אותך לאנשהו...
 

d a p h n a

New member
תודה ../images/Emo13.gif

אני לא חושבת שיש בי את ה-
. אם כי, בהתחשב בזה שאני עוסקת בתחום שעתיר בהיסטוריונים בריטיים רעי לב ואכזריים, אולי אני צריכה לפתח כזה
(ומי שלא מאמין לי בעניין רעות הלב של היסטוריונים בריטיים צריך לקרוא את הAHR Forum בין Adrian Johns ל-Elizabeth Eisestein) אז נראה לי שבאמת אנסה את גישת המלאך. בכל מקרה כרגע אני לא מציגה בכנס, אני רק שוקלת להגיש מועמדות לכנס.
 

22ק ו ס ם

New member
קודם תסגרי את הדלת

אוקיי, עכשיו אפשר לדבר. לדעתי, ממש אין מה לעשות עם אנשים סופר רגישים. הם תמיד ימצאו ממה להיעלב לא חשוב מה תגידי. את יכולה להגיד לה בצורה הכי עדינה מה שאת חושבת על העבודה שלה ולא להתערב בקשר שלה עם המנחה. בקשר לעבודה שלך, כרגע זה לא רלוונטי לשלוח אותה לכנס אז אין לך מה לומר. את יכולה לומר שאת עוד צריכה לעבוד על העבודה שלך כדי שהיא תהיה ראויה לכנס וכרגע אין לך זמן לזה.
 

d a p h n a

New member
תודה

רק הבהרה: העבודה שלי כן מוכנה לכנס (לפחות לפי המנחה שלי). היא עוד לא מוכנה למאמר. כך שבעקרון אני כן מתכוונת לשלוח אותה לכנס בשבועות הקרובים, אם כי אני מסכימה איתך שאין טעם להזכיר את הכנס שלי בכלל (ועוד הבהרה: לא מדובר על אותו הכנס) לפחות עד שאראה אם בכלל אתקבל אליו או לא.
 

tulkin

New member
אני רואה כאן שני דברים

ראשית - יש את ה"מידע" שקיבלת מהמנחה שלך עליה. המידע הזה מעמיד אותך בעמדה לא נוחה כי במובן מסויים את יודעת משהו עליה שהיא לא. מצב מחורבן, אבל זה מה יש. נסי לדמיין לעצמך מה היית אומרת בסיטואציה כזו אם המנחה שלך לא היה נותן לך את הטיפ הזה. איך היית מתייחסת לטענות שלה? איך היית מתייחסת לעבודה שלה? כי בעצם הדבר היחיד שהוא "תקרית דיפלומטית" בסיטואציה היא המידע הנוסף והלא סימטרי שיש לך. תעשי ניסוי מחשבתי איך היית חושבת ומתנהגת בלי המידע הזה. ככל שתנהגי בפועל קרוב יותר למקרה הסטנדרטי - כך ייטב. אני לא הייתי מנסה לפשר, להסביר או לתווך בכל צורה שהיא. בין הפטיש לסדן זה בד"כ איזור די מסוכן. הצד השני של הבעיה הוא סיטואציה חברית/מקצועית נטו - איך נותנים תמיכה לקולגה גם כשטענותיו/תחושותיו אינן מוצדקות. מצד אחד הדבר החברי הוא לתת תמיכה, מצד שני המצפון האינטלקטואלי והיושרה צובטים. בסיטואציות כאלה אני לא טוב - ואני לא בטוח שיש לי עצה טובה לתת. זה גם כל כך תלוי באנשים הספציפיים (בך ובדוקטורנטית) בהיסטוריה שלהם וכן, גם באינטרסים שלהם. אני בד"כ נותן את מירב התמיכה שאני יכול, ומתחמק באלגנטיות ממתן ביקורת (כיוון שאני חסר טאקט בעליל, בסופו של דבר יוצא שאני גם מעביר ביקורת... אבל זה ממש בלי כוונה, ואני תמיד מצטער על זה בדיעבד). הטכניקה הטובה ביותר בעיני להימנע מהעברת ביקורת הוא לתת לצד השני לדבר. התמיכה הכי טובה שאפשר לתת היא הקשבה. בכל מקום שבו נראה שהיא מצפה לקבל הנהון של הסכמה - אפשר לשאול שאלה מנחה שתהיה טריגר לתת לה להמשיך לספר (למשל: "המנחה אמר לי שאני לא יכולה להגיש את המאמר, אני לא מבינה מה האידיוט הזה רוצה ממני עכשיו...", "מה הוא אמר לך בדיוק? מה לא בסדר?", "<המשך הסיפור>....", "ומה הוא אמר כשסיפרת לו על כך שאת מגישה את העבודה?"..... וכך הלאה.... תני לה לספר את סיפור חייה והיא תרגיש שאת החברה הכי טובה שיש לה... וכאמור - כל תובנותיי והמלצותיי בנושא - בערבון מוגבל במיוחד. לא אני האדם ללמוד ממנו יחסי אנוש בעבודה.
 

NorthernStar

New member
את יותר מבסדר

גם לא סיפרת לה או למישהו אחר (מלבדנו) את מה שהוא סיפר לך מאחורי דלת סגורה, ואת גם נשמעת בסך הכול בחורה עדינה וגם תומכת. תשמעי, את לא חייבת להיות הBFF שלה ואת גם לא חייבת להשיא לה עצות, בעיקר אם את מרגישה שהיא קצת דו פרצופית ויכולה להיות מאוד תחרותית וקנאית כלפייך. את לא חייבת לה כלום. אם היא תרצה לדבר אתך, את יכולה לצאת מזה באלגנטיות עם אמירות כלליות ואז להתרחק, או לנסות לעזור לה לשפר את העבודה על ידי הערות בונות (והיא תצטרך לקבל את הביקורת שלך, גם אם קשה לה). האפשרות השניה היא באמת מעל ומעבר וכאמור - את לא חייבת לעשות בשבילה כלום. גם המנחה שלי סיפר לי דברים על הדוקטורנטית השניה שלו (היא הייתה קודם בעצם) באופן שגם לי להרגיש טוב מאוד לגבי עצמי, ואין בזה שום דבר רע. זכרי שהוא העלה את הנושא, זה לא שאת חיטטת או משו כזה. ולסיום, אין שום דבר רע בקצת תחרות. גם אני רואה את הפירז שלי בתור בנות התחרות שלי לפעמים וזאת דווקא פרספקטיבה בריאה שרק דוחפת קדימה. אני גם לא רואה טעם בנימוס מיותר. אם בדיון בכיתה אני חושבת שמישהי טועה או התעלמה ממשהו, אני אומרת ישר בלי sugar coating ומי שתרצה יכולה לקרוא לי בולי כמה שהיא רוצה. אני מעדיפה את הגישה הזאת על פני הצביעות. וההיא - אם היא נעלבת מכל שטות, אולי היא לא בתחום הנכון כי כשהיא תתחיל לפרסם היא תקבל הרבה מאוד ביקורת, לפעמים אפילו קשה, ותצטרך להתמודד איתה בלי להתבכיין. עד כאן שני הסנטים הקנדיים שלי.
 

tulkin

New member
ולפרנואידים שבינינו

אסור לשכוח לקחת בחשבון את כל מה שהמנחה סיפר לה עליך.... (סתם סתם... לא ממש ברצינות....
)
 
../images/Emo20.gif

אין לי שום דבר חכם לתרום, מלבד לומר שאת נשמעת מאוד רגישה ומתחשבת וזה בערך מה שאפשר לעשות. היא תמשיך בשלה - אבל זה צריך להיות מול המנחה ולא מולך.
 

LastFlowers

New member
כן, לא לעשות כלום

אני חושבת שאת לא צריכה לשוחח איתה מהסיבה הפשוטה: אין לך על מה. ההחלטה לגבי טיב העבודות נתונה לדעתו של המנחה בלבד ולא לשיקול דעתך, מה שהוא חושב ויעשה עם העבודה שלה לא צריך לעניין אותך בכלל (בעיניי ההתנהגות שלו גובלת בחוסר אתיות מקצועית), ומה שאת אישית חושבת על העבודה שלה כלל לא משחק תפקיד. בכלל, ממילא עדיין לא הגשת כלום, וגם אם כן לא מדובר על אותו הכנס, אז על מה אנחנו מדברים כאן? אם היא שואלת אותך ישירות על העבודה תגידי לה את מה שכתבת שם למעלה, ובאותה נשימה תוסיפי שדעתך איננה קובעת ורצוי שהיא תשאל אנשים נוספים אם היא באמת מחפשת משוב.
 

Unicorn98

New member
אני נוטה להסכים עם LF,

לדעתי בסיטואציה הרגישה הזו הכי טוב הוא לא להתערב, ואפילו באופן מוצהר. תציעי אמפתיה בסיסית, ותפני אותה לאנשים שיוכלו לעזור לה מתוך רצון והתגייסות (מה שלך אין, וזה טבעי ומותר). לדעתי הפאסדה של ערבות הדדית לא שווה את הסיכון שבטעות תביכי את עצמך ואת המרצה.
 
מצטרפת לחדקרן ולפרחים - עקרונית

טוב, מכיון שגם אני מצאתי את עצמי לא פעם בסיטואציות דומות באופן כזה או אחר, ונהגתי בכל פעם קצת אחרת (טוב, בכל זאת עם השנים לומדים מה לא לעשות) אני מסכימה שמה שהכי טוב הוא - לא להתערב. זה לא עניינך, ואין לך כל רצון שזה ייהפך לעניינך מה שקורה בינה לבינו. וזה בקלות עלול להפוך למשהו כזה. כמו שאמרו כאן - להפנות אותה הלאה, להמליץ לה להקשיב למנחה, בנימוק ההגיוני של - הוא יותר מנוסה מאיתנו, ואני נוטה לסמוך על דעתו, זה תמיד "תופס" אני חושבת, ו- האמת אני גם קצת מאמינה בזה בד"כ. אני חוששבת שבכל מקרה הרי צריך לצאת מנקודת ההנחה שהמנחה רוצה לעשות את מה שהכי טוב לך, ודואג לך, ולכן - אם הוא חושב שמשהו הוא לא טוב או לא נכון לך לאותו הרגע - אולי צריך להקשיב לו. ואולי שווה להקשיב לו ב"ארבע עיניים" האלה, ולא להובך בפומבי בכנס על ידי הרבה אנשים שהיא לא מכירה, ושבאמת עלולים לגרום לנזק. בקיצור -אם כבר את נכנסת לשם -זה צריך להיות רק מהמקום של - אולי שווה לבחון את הדברים שוב, ולנסות לסמוך על עמדתו המקצועית של המנחה. לדעתי - אין שום סיבה לכך שתיכנסי לאמירה אישית שלך על מה שאת חושבת על עבודתה וכו', כי - אם היא ממילא תחרותית ולא נחמדה אלייך ובכלל - אמירה כזו שעלולה להתפרש כ"נגדה"- עלולה להוביל ליותר תחרות, יותר קנאה, פחות סביבת עבודה נעימה. ו.... התרומה שלי היא בשקלים חדשים....
 

FPNH

New member
לדעתי

קודם כל, כמובן שתחכי שהוא ידבר איתה ושהיא תבוא אחרי זה אלייך לפתוח את הנושא במסגרת קיטורים או התיעצויות. אל תיזמי שום דבר, אולי הסערה תדלג עלייך. אם היא תבוא, אז הגישה שלי לאורך השנים היא להמנע מחיכוכים ולשמור על קשרים כמה שיותר טובים עם המנחה, וזה מה שהייתי מייעץ לה. תגידי לה שאת מבינה את התסכול ואת מניחה שהיא צודקת, למרות שאת לא מכירה בדיוק את הפרטים אז את תתיחסי רק בכלליות, והצגה בכנסים זה חשוב.... אבל תמיד צריך להיות מעשיים ולהתייחס למטרה הסופית שלה, שזה קריירה אקדמית. ולפעמים בשביל זה צריך לבלוע צפרדע ולשים את האגו בצד, או לא להלחם על מה שנראה לך צודק, ולקבל את ההחלטה של המנחה (גם אם לדעתה הוא טועה) רק כדי להמנע מעימותים ולשמור איתו על יחסים טובים. לקשר עם המנחה תהיה השפעה גדולה יותר על הקריירה שלה מאשר הצגה בכנס זה או אחר. אם כבר, שתנסה למנף את ההסתייגות שלו על ידי נסיון לשבת איתו על העבודה לביקורת בונה וספציפית שתוכל להביא אותה למצב של הצגה בכנס אחר או פירסום (שתהיה אסרטיבית בלהעזר במנחה, לא בהלחם בו).
 
לגבי הצגה בכנס

המאמר שלה התקבל ובואי לא נשכח את זה. ישבה וועדה והחליטה שהמאמר הזה בר פרסום ועל חשבון מאמרים אחרים שהוצגו ולא התקבלו. מבחינתי האישית (ואולי זה שונה במדעים מדוייקים) אני אוציא מאמר שהתקבל לכנס רק אם גיליתי טעות בתוצאות. בכל שאר המקרים, גם אם אני חושבת שהיה יכול להיכתב משהו יותר טוב אני לא אוציא ולו רק כדי לקבל פרסום על פיסת העבודה הזו ולהמשיך מאותה נקודה קדימה (ובין השאר אם צריך, אז לשפר את המאמר הזה ולכתוב על גביו עוד מאמר המשך). איזה נזק כבר יכול להגרם אם המאמר התקבל לכנס?
 

d a p h n a

New member
זה לא לגמרי מדויק

כן, המאמר התקבל לכנס. אבל בחלק גדול מהכנסים אצלנו, הסטנדרט הוא שמאמר מתקבל על בסיס אבסטרקט בלבד (למעשה, במקרים רבים המאמר לא נכתב כלל עד שבוע או שבועיים לפני הכנס עצמו). כך למשל הכנס שאליו אני רוצה לגשת דורש אבסטרקט של 250 מילים וקורות חיים וזהו. מאבסטרקט של 250 מילים אפשר לראות אם הנושא מסקרן או לא, אם הוא קשור לנושא הכנס או לא, אבל אי אפשר לדעת אם זה מאמר טוב, אם הוא עשוי היטב או לא, אם הטיעון מבוסס או לא (אצלנו הרי אין בדיוק "נתונים" באותו המובן שיש אצלכם). כך שבהחלט ייתכן שמאמר יתקבל לכנס, אפילו לכנס מאוד יוקרתי, ועדיין יהיה מאמר לא טוב.
 
הבנתי

(בגלל זה סייגתי שאולי יש הבדלים בין התחומים) אם כך, אני לוקחת את מה שאמרתי חזרה
 

22ק ו ס ם

New member
ולמה זו בעייה אם המאמר לא הכי טוב?

לא כל המאמרים בכל הכנסים מבריקים, אבל בהנחה שזה אחד הכנסים הראשונים שלה היא יכולה לצבור הרבה ניסיון ומן הסתם זה יתרום לה לרזומה. לא סביר שהצגה כזו תפגע בקריירה שלה בצורה משמעותית ובכל מקרה אם היא תקבל ביקורת קטלנית היא תלמד ממנה יש לקוות.
 
למעלה