תעריפי התחב"צ יעלו מיולי ב5%, נסיעה בודדת ברק"ל תזנק ל8 שח; החזר כספי על כרטיסיות רב קו עד 31.12

  • פותח הנושא tal#
  • פורסם בתאריך

tal#

Active member
גם נסיעה בודדת באוטובוס תתייקר ל-6 שקלים במקום 5.5 שקלים ■ ובעוד המחיר עולה, רמת השירות של האוטובוסים תישאר ירודה ■ משרד התחבורה: "השרה רגב תפעל מול האוצר במטרה למנוע עליית מחירים נוספת"
https://www.themarker.com/dynamo/cars/2024-06-13/ty-article/00000190-114f-db28-a995-55df07220000

נבו מציג את התוספת עם טבלת המחירים, אבל לא מצאתי את המקור ברשומות.
ההתייקרות ברק"ל פורסמה בצו בשנה שעברה

רשימת ההרעות לא נגמרת - נסיעה ברכבת תבטל נסיעות מעבר.

מקור קובץ התקנות 11306

עריכה: מזל שיש לנו "צדק תחבורתי"!
 

קבצים מצורפים

  • 11306-1.png
    11306-1.png
    KB 65.3 · צפיות: 19
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
https://www.themarker.com/dynamo/cars/2024-06-13/ty-article/00000190-114f-db28-a995-55df07220000

נבו מציג את התוספת עם טבלת המחירים, אבל לא מצאתי את המקור ברשומות.
ההתייקרות ברק"ל פורסמה בצו בשנה שעברה

רשימת ההרעות לא נגמרת - נסיעה ברכבת תבטל נסיעות מעבר.

מקור קובץ התקנות 11306

עריכה: מזל שיש לנו "צדק תחבורתי"!

אם הכוונה גם לרק"ל בירושלים - זה יהיה מאד בעייתי כי כל דרום מערב העיר תלויה בהזנה לרק"ל ואין אלטרנטיבה אוטובוסית בציר הרצל.
 

ערןל1

Active member
אם הכוונה גם לרק"ל בירושלים - זה יהיה מאד בעייתי כי כל דרום מערב העיר תלויה בהזנה לרק"ל ואין אלטרנטיבה אוטובוסית בציר הרצל.
על פי הכתבה גם הרק"ל בירושליים יעלה 8 שקלים וכמו כן נאמר על זה כי

במשרדי האוצר והתחבורה החליטו על החלת תעריף גבוה לרכבת הקלה — 8 שקלים, מהסיבה שמדובר בכלי תחבורה "פרימיום", עם מסלול מסילתי בלעדי. אך הרכבת הקלה בגוש דן עדיין לא מקבלת בתוואי העילי שלה העדפה של 100% בצמתים, ולעתים רכבות נאלצות להמתין בצמתים בזמן שמכוניות פרטיות והולכי רגל עוברים בהם. גם ברכבת הקלה בירושלים, כמעט 13 שנה מאז שנפתחה, ישנם שלושה צמתים שבהם הרכבת נאלצת לחכות.
 

Ccyclist

Well-known member
על פי הכתבה גם הרק"ל בירושליים יעלה 8 שקלים וכמו כן נאמר על זה כי

יהיה שמח. זה ישפיע על בית וגן החרדית שתלוייה באוטובוסים מזינים לרק"ל בתחנת הר הרצל.

במקומות אחרים בעולם רק"ל במפלס הרחוב מתומחר כאוטובוס בעוד שאמצעי מופרד מפלסית כמו המטרו מתומחר במחיר מסילתי גבוה.
 
נערך לאחרונה ב:
יהיה שמח. זה ישפיע על בית וגן החרדית שתלוייה באוטובוסים מזינים לרק"ל בתחנת הר הרצל.

במקומות אחרים בעולם רק"ל במפלס הרחוב מתומחר כאוטובוס העוד שאמצעי מופרד מפלסית כמו המטרו מתומחר במחיר מסילתי גבוה.
לא הוגן ובטח שלא שבעיר עניה כמו ירושלים (גם אם ספציפית בית וגן פחות עניה) ינקטו בשיטת השלבים:
א. לבטל אוטובוסים ולהחליף ברכבת .
ב. לייקר את הרכבת כי זה "מוצר פרימיום", ללא החזרת האלטרנטיבה הזולה.
זה כמו שיסלקו את הלחם האחיד מן המכולת וישאירו את הציבור רק עם לחם שאור אגוזים ב 20 שקל (או עוגות).
 

EHP12

Well-known member
לא הוגן ובטח שלא שבעיר עניה כמו ירושלים (גם אם ספציפית בית וגן פחות עניה) ינקטו בשיטת השלבים:
א. לבטל אוטובוסים ולהחליף ברכבת .
ב. לייקר את הרכבת כי זה "מוצר פרימיום", ללא החזרת האלטרנטיבה הזולה.
זה כמו שיסלקו את הלחם האחיד מן המכולת וישאירו את הציבור רק עם לחם שאור אגוזים ב 20 שקל (או עוגות).
אם תחזוקה של רק"ל יותר יקרה משל אוטובוס, הגיוני שיהיה יקר יותר. ממילא התחבורה הציבורית מסובסדת בכבדות (15 שנה על אותו מחיר פחות או יותר, בזמן שלאף מוצר אחר שאת קונה אין את אותו מחיר 15 שנה). במציאות הזאת זה פופוליזם להתלונן על עליית מחירים בתח"צ. מלבד זה שלמשתמשים ה"כבדים" יש חופשי חודשי שלא ברור מה קורה איתו.
 

Ccyclist

Well-known member
אם תחזוקה של רק"ל יותר יקרה משל אוטובוס, הגיוני שיהיה יקר יותר. ממילא התחבורה הציבורית מסובסדת בכבדות (15 שנה על אותו מחיר פחות או יותר, בזמן שלאף מוצר אחר שאת קונה אין את אותו מחיר 15 שנה). במציאות הזאת זה פופוליזם להתלונן על עליית מחירים בתח"צ. מלבד זה שלמשתמשים ה"כבדים" יש חופשי חודשי שלא ברור מה קורה איתו.

עריכה: תיקון והבהרה: מסתבר שמשאירים את הרק"ל ביומי / חודשי ללא רכבת.

ברגע שמסווגים את הרק"ל כ"רכבת" צריך את החודשי של הרכבת.

מעלות של ₪225 לחודשי אוטובוסים צריך לעלות ל ₪255, ₪410 או ₪610 בהתאמה.

Screenshot_20240614-202449_Rav-Kav Online.jpg

למרות שאני מסכים שעקרונית מחירי התח"צ בארץ זולים, ומסכים שמחירי רכבת ישראל צריכים להיות גבוהים יותר ממחירי האוטובוסים- הפרשי המחירים בין כרטיסי החודשי השונים גבוהים מאד לטעמי, במיוחד כשעד לפני שנתיים המחירים היו זהים.

בלונדון ורומא מחירי הרק"ל במפלס הרחוב זהים למחירי האוטובוסים, לא למחירי המטרו.
 
נערך לאחרונה ב:

מוישי67

Active member
ברגע שמסווגים את הרק"ל כ"רכבת" צריך את החודשי של הרכבת.

מעלות של ₪225 לחודשי אוטובוסים צריך לעלות ל ₪255, ₪410 או ₪610 בהתאמה.

צפה בקובץ המצורף 106382

למרות שאני מסכים שעקרונית מחירי התח"צ בארץ זולים, ומסכים שמחירי רכבת ישראל צריכים להיות גבוהים יותר ממחירי האוטובוסים- הפרשי המחירים בין כרטיסי החודשי השונים גבוהים מאד לטעמי, במיוחד כשעד לפני שנתיים המחירים היו זהים.

בלונדון ורומא מחירי הרק"ל במפלס הרחוב זהים למחירי האוטובוסים, לא למחירי המטרו.
מחירי הרק"ל לא מושווים לרכבת ישראל.
נסיעה פנימית ברק"ל תעלה לפי התעריף החדש 8₪, נסיעה פנימית ברכבת ישראל עולה כיום 9₪, עוד לפני עליית המחירים בחודש הבא.
כלומר, יהיה תעריף ביניים בין אוטובוס לרכבת.
לכן, עדיין נשארת השאלה מה יהיה התעריף לחופשי יומי/חודשי/שנתי שיכלול רכבת קלה.
 

Ccyclist

Well-known member
מחירי הרק"ל לא מושווים לרכבת ישראל.
נסיעה פנימית ברק"ל תעלה לפי התעריף החדש 8₪, נסיעה פנימית ברכבת ישראל עולה כיום 9₪, עוד לפני עליית המחירים בחודש הבא.
כלומר, יהיה תעריף ביניים בין אוטובוס לרכבת.
לכן, עדיין נשארת השאלה מה יהיה התעריף לחופשי יומי/חודשי/שנתי שיכלול רכבת קלה.

משום שמדובר במערכת שבורה ושרים שאין להם קשר לתח"צ וחושבים שהנוסעים משלמים על כל נסיעה בנפרד - לא נדע עד לרגע שאחרי האחרון, ביום שינוי התעריף עצמו.
 
ברגע שמסווגים את הרק"ל כ"רכבת" צריך את החודשי של הרכבת.

מעלות של ₪225 לחודשי אוטובוסים צריך לעלות ל ₪255, ₪410 או ₪610 בהתאמה.

צפה בקובץ המצורף 106382

למרות שאני מסכים שעקרונית מחירי התח"צ בארץ זולים, ומסכים שמחירי רכבת ישראל צריכים להיות גבוהים יותר ממחירי האוטובוסים- הפרשי המחירים בין כרטיסי החודשי השונים גבוהים מאד לטעמי, במיוחד כשעד לפני שנתיים המחירים היו זהים.

בלונדון ורומא מחירי הרק"ל במפלס הרחוב זהים למחירי האוטובוסים, לא למחירי המטרו.
החיצים בטבלה לא נכונים.
מעטים האנשים שצריכים את כל הארץ. ה"חופשי ארצי" באוטובוסים נועד בעיקר לפשט את שיטת התעריפים עבור מנויים.
אני אישית קונה את החופשי חודשי ב-255. הוא מעניק את כל הארץ באוטובוסים אבל רכבת רק עד 40 ק"מ וכך יש לי גמישות בין אוטובוס לרכבת בנסיעה העיקרית שלי (רעננה-ת"א). וזה כנראה מה שיהיה מצופה מאנשים לבחור כשהרק"ל (בגוש דן או בירושלים) יעברו לתמחור "רכבתי". כלומר קפיצה של 30 ש"ח בחודש, שקל ביום.

כשפעם בכמה זמן (פעם בחודש במקרה הרע) שאני צריך לנסוע לחיפה או לירושלים אני רוכש כרטיס רכבת מיוחד לאותו יום (באפליקציה). אני יכול גם לנסוע באוטובוס בלי לשלם תוספת כלל, אבל אני מעדיף רכבת ומוכן לשלם על כך, וזה עדיין מרגיש די זול. זה כן "דופק" את תחושת החופש שחופשי ארצי נותן אבל כאמור זה פעם בחודש... כבונוס החופשי חודשי שלי כן כולל נסיעות פנימיות בירושלים או בחיפה באותו יום, אבל אני מתייחס לזה כבונוס.

אגב, לפני 2016 שילמתי בערך 400 שקל כל חודש על אוטובוסים (נראה לי שזה גם היה חופשי חודשי).
 

Ccyclist

Well-known member
החיצים בטבלה לא נכונים.
מעטים האנשים שצריכים את כל הארץ. ה"חופשי ארצי" באוטובוסים נועד בעיקר לפשט את שיטת התעריפים עבור מנויים.
אני אישית קונה את החופשי חודשי ב-255. הוא מעניק את כל הארץ באוטובוסים אבל רכבת רק עד 40 ק"מ וכך יש לי גמישות בין אוטובוס לרכבת בנסיעה העיקרית שלי (רעננה-ת"א). וזה כנראה מה שיהיה מצופה מאנשים לבחור כשהרק"ל (בגוש דן או בירושלים) יעברו לתמחור "רכבתי". כלומר קפיצה של 30 ש"ח בחודש, שקל ביום.

כשפעם בכמה זמן (פעם בחודש במקרה הרע) שאני צריך לנסוע לחיפה או לירושלים אני רוכש כרטיס רכבת מיוחד לאותו יום (באפליקציה). אני יכול גם לנסוע באוטובוס בלי לשלם תוספת כלל, אבל אני מעדיף רכבת ומוכן לשלם על כך, וזה עדיין מרגיש די זול. זה כן "דופק" את תחושת החופש שחופשי ארצי נותן אבל כאמור זה פעם בחודש... כבונוס החופשי חודשי שלי כן כולל נסיעות פנימיות בירושלים או בחיפה באותו יום, אבל אני מתייחס לזה כבונוס.

אגב, לפני 2016 שילמתי בערך 400 שקל כל חודש על אוטובוסים (נראה לי שזה גם היה חופשי חודשי).

החיצים מייצגים את הבחירות השונות, מהקל לכבד. כל האמור במידה שהרק"ל תצריך חוזה "כולל רכבת", מה שעדיין לא וודאי בגלל שמחיר הנסיעה הבודדת בה אינה ברמה של רכבת ישראל, אף שהיא יקרה יותר מאוטובוס.

נכון שהרכבת 40 ק"מ כוללת אוטובוסים "225 ק"מ" שזה למעשה כל הארץ מינוס אילת (למרות שממרכזית המפרץ למשל מצפה רמון ומרבית ישובי הערבה כבר מעבר למרחק), אבל ברגע שהנוסע משלם על רכבת - הגיוני שירצה גישה לרכבת. (בהנחה שנסיעה ברק"ל תחייב יומי/חודשי רכבת)

יומם שנוסע לתל אביב כל יום ומשלם לרק"ל בערך צבור ישלם על שתי נסיעות רק"ל יומיות ₪16. עם 21 ימי עבודה בחודש זה ₪336. יומם מעיר עם רק"ל או אמצעי מסילתי משלה (כרמלית, רכבלית, מטרונית?) יצטרך לשלם ₪672 אם יסע בהן בשני עברי נסיעת אוטובוס.

ירושלים נמצאת כ 50 ק"מ מתל אביב השלום. יומם שירצה לנסוע ברק"ל הירושלמית לתחנה המרכזית ומשם לתל אביב וברק"ל של גוש דן יצטרך "כולל רכבת עד 75 ק"מ" ₪410

חיפה נמצאת כ 85 ק"מ מהשלום. בהנחה שהכרמלית תתומחר אף היא ב ₪8 ובתקווה שהמטרונית לא תסווג כ"רק"ל על גלגלים" - העיר נמצאת בתחום ה"חופשי ארצי מעל 75 ק"מ כולל רכבת" ב ₪610.

באר שבע מרוחקת 90 ק"מ מהמרכז, אמנם אין לה אמצעי מסילתי עירוני, אבל יומם קבוע לתל אביב יצטרך לבחור בין להכליל את הרק"ל של גוש דן ולשלם ₪610 או להשאר על חוזה אוטובוסי ב₪225 פלוס ₪336 לרק"ל (שני הקווים הנוספים כבר בבנייה) ולשלם אמנם ₪561 זולים יותר, אך ב ₪50 נוספים הוא יוכל לכלול את הרכבת לבאר שבע.

לגבי קייס ה 40 ק"מ- אני חושב ששיטת הערך הצבור בארץ לא פועלת כמו שצריך. בשיטה הלונדונית (שהיא שיטה עירונית, לרכבת הארצית יש מערכת כירטוס נפרדת) נוסע עם חוזה תקופתי שנוסע מעבר לתחום החוזה ישלם השלמה מהערך הצבור. בשיטה בארץ צריך להוציא חוזה יומי במחיר מלא כאילו אין לך חוזה קיים. לשם הדוגמה - בשיטה דמויית אויסטר נסיעה של 50 ק"מ ברכבת לירושלים כשיש לך כרטיס ל 40 ק"מ תחייב אותך בהשלמה של 10 ק"מ מהערך הצבור. (אין לנו מרחקים כאלו, השיטה מכסה מעגל עם רדיוס של כ 30 ק"מ, וכמה יוצאים מן הכלל שמגיעים ל 40 ק"מ ממרכז העיר).

אז - פלח הנוסעים שעברו מהרכבת לאוטובוסים הבינעירוניים בגלל מיכאלי - יעברו חזרה לרכבת במידה שהם צריכים רק"ל בגלל שרגב מסוכסכת עם הגרנדמייזר.

לדעתי מחירי הרכבת היו צריכים להיות פי 1.5 עד פי 2 מהאוטובוסים כדי לשקף עלות גבוהה יותר, אך ההבדל בחופשי כל הארץ הוא פי 2.7 שזה הבדל מחירים מוגזם בעיניי.

הרכבת חיונית לחיסכון במספר הקווים וקיצורם של קווים ארציים לאזוריים בעידן של מחסור בנהגים. מחירי רכבת גבוהים מדי פוגעים במערכת בכללותה.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240616-105205_Rav-Kav Online.jpg
    Screenshot_20240616-105205_Rav-Kav Online.jpg
    KB 339 · צפיות: 2
נערך לאחרונה ב:
החיצים מייצגים את הבחירות השונות, מהקל לכבד. כל האמור במידה שהרק"ל תצריך חוזה "כולל רכבת", מה שעדיין לא וודאי בגלל שמחיר הנסיעה הבודדת בה אינה ברמה של רכבת ישראל, אף שהיא יקרה יותר מאוטובוס.

נכון שהרכבת 40 ק"מ כוללת אוטובוסים "225 ק"מ" שזה למעשה כל הארץ מינוס אילת (למרות שממרכזית המפרץ למשל מצפה רמון ומרבית ישובי הערבה כבר מעבר למרחק), אבל ברגע שהנוסע משלם על רכבת - הגיוני שירצה גישה לרכבת. (בהנחה שנסיעה ברק"ל תחייב יומי/חודשי רכבת)

יומם שנוסע לתל אביב כל יום ומשלם לרק"ל בערך צבור ישלם על שתי נסיעות רק"ל יומיות ₪16. עם 21 ימי עבודה בחודש זה ₪336. יומם מעיר עם רק"ל או אמצעי מסילתי משלה (כרמלית, רכבלית, מטרונית?) יצטרך לשלם ₪672 אם יסע בהן בשני עברי נסיעת אוטובוס.

ירושלים נמצאת כ 50 ק"מ מתל אביב השלום. יומם שירצה לנסוע ברק"ל הירושלמית לתחנה המרכזית ומשם לתל אביב וברק"ל של גוש דן יצטרך "כולל רכבת עד 75 ק"מ" ₪410

חיפה נמצאת כ 85 ק"מ מהשלום. בהנחה שהכרמלית תתומחר אף היא ב ₪8 ובתקווה שהמטרונית לא תסווג כ"רק"ל על גלגלים" - העיר נמצאת בתחום ה"חופשי ארצי מעל 75 ק"מ כולל רכבת" ב ₪610.

באר שבע מרוחקת 90 ק"מ מהמרכז, אמנם אין לה אמצעי מסילתי עירוני, אבל יומם קבוע לתל אביב יצטרך לבחור בין להכליל את הרק"ל של גוש דן ולשלם ₪610 או להשאר על חוזה אוטובוסי ב₪225 פלוס ₪336 לרק"ל (שני הקווים הנוספים כבר בבנייה) ולשלם אמנם ₪561 זולים יותר, אך ב ₪50 נוספים הוא יוכל לכלול את הרכבת לבאר שבע.

לגבי קייס ה 40 ק"מ- אני חושב ששיטת הערך הצבור בארץ לא פועלת כמו שצריך. בשיטה הלונדונית (שהיא שיטה עירונית, לרכבת הארצית יש מערכת כירטוס נפרדת) נוסע עם חוזה תקופתי שנוסע מעבר לתחום החוזה ישלם השלמה מהערך הצבור. בשיטה בארץ צריך להוציא חוזה יומי במחיר מלא כאילו אין לך חוזה קיים. לשם הדוגמה - בשיטה דמויית אויסטר נסיעה של 50 ק"מ ברכבת לירושלים כשיש לך כרטיס ל 40 ק"מ תחייב אותך בהשלמה של 10 ק"מ מהערך הצבור. (אין לנו מרחקים כאלו, השיטה מכסה מעגל עם רדיוס של כ 30 ק"מ, וכמה יוצאים מן הכלל שמגיעים ל 40 ק"מ ממרכז העיר).

אז - פלח הנוסעים שעברו מהרכבת לאוטובוסים הבינעירוניים בגלל מיכאלי - יעברו חזרה לרכבת במידה שהם צריכים רק"ל בגלל שרגב מסוכסכת עם הגרנדמייזר.

לדעתי מחירי הרכבת היו צריכים להיות פי 1.5 עד פי 2 מהאוטובוסים כדי לשקף עלות גבוהה יותר, אך ההבדל בחופשי כל הארץ הוא פי 2.7 שזה הבדל מחירים מוגזם בעיניי.

הרכבת חיונית לחיסכון במספר הקווים וקיצורם של קווים ארציים לאזוריים בעידן של מחסור בנהגים. מחירי רכבת גבוהים מדי פוגעים במערכת בכללותה.
א. אני לגמרי חושב שזו טעות. ההחלטה לפיה המחיר של רק"ל הוא מחיר עירוני כמו של אוטובוס היתה נכונה בעיניי. מעניין לציין שהויכוח הזה הוא מקדמת דנא. במקור הרק"ל הירושלמית היתה אמורה לעלות 8 שקל לנסיעה וכמעט ברגע האחרון לפני ההפעלה ב-2011 החליטו שהמחיר יהיה רגיל והמדינה למעשה שילמה לסיטיפס את הפער (כי המחיר היה מעוגן בהסכם). אני לא בקיא בהסכם עם כפיר אבל אני מניח שהוא לא כולל את זה.

ב. אמרת שני דברים סותרים לצורך חישוביך. 1. התייחסת ליומם. 2. התייחסת לערך צבור. מיומם אני לא מצפה להשתמש בערך צבור ברב קו. אלא בכרטיס מנוי או באפליקציה שיש לה קאפ בגובה החופשי חודשי. לכן כל החישובים שלך לא נכונים.
לכן יומם בתל אביב שעושה שתי נסיעות ברק"ל כמעט מדי יום משלם היום 225. אולי הוא ישלם יותר בהסדר החדש ואולי לא. נחכה ונראה. אם ההתייקרות היא רק על ערך צבור היא מתייחסת בעצם לנסיעות מזדמנות ולא לנסיעות קבועות, אם תהיה התייקרות גם של החופשי חודשי או צורך בקניית חופשי חודשי כולל רכבת אז זה יתתקר לו, אבל לא יגיע לרמה של 336 ש"ח.

בדוגמה השניה מירושלים לתל אביב. אם הוא יומם בעזרת הרכבת זה 410 ש"ח זה המחיר שהוא נדרש לשלם גם היום. אולי זה יתייקר ב-5% ואולי לא. אבל מעבר לזה הוא לא ירגיש שינוי כי המנוי של הרכבת יכלול את הרק"ל ואת האוטובוסים בשני הקצוות. המשחקים של עד 40 ק"מ ואז השלמה בערך צבור של 10 ק"מ אכן לא עובדים בארץ, אבל אני לא רואה בכך דבר רע במיוחד. כי השיטה מאז הרפורמה של מיכאלי מאד פשוטה ובפשטות הוז יש יתרון, גם אם עבור מקרי קצה כמו יוממים בין שני מטרופולינים שעושים מעברים הן במוצא והן ביעד אפשר היה לגרד משהו זול יותר.

ג. למיטב ידיעתי אין כוונה להכליל את המטרונית, (לא יודע לגבי הכרמלית והרכבלית אבל לתחושתי בשל אורכם הקצר לא יגעו בהם).

ד. הדוגמה של באר שבע גם לא נכונה. אם הוא נוסע ברכבת הוא ישלם את החיר למרחק של הרכבת שכבר יכלול את כל השאר. אם הוא נוסע באוטובוסים לתל אביב הוא בהחלט יוכל לרכוש רק את החופשי חודשי שכולל רק"ל (בהנחה שיהיה כזה, אולי זול יותר מה-255 לרכבת עד 40 ק"מ ואולי אותו דבר ואולי לא יגעו בחופשי חודשי חוץ מהעלאה של 5%), אבל זה יתפוס לו גם לאוטובוסים בבאר שבע ובינה לתל אביב וגם לרק"ל. כלומר 255 ש"ח (ולא 225+336).

ה. אני לא יודע מה זה פלח הנוסעים שעברו לאוטובוסים בינעירוניים במקום רכבת. לא חושב שזה נחקר אבל לא אתפלא אם זה פלח קטן להפתיע. לרכבת יש את כוח המשיכה שלה.

ו. לרכבת יש בעיית קיבולת שלא תיפתר עד 2030 לפחות. כך שהאלטרנטיבה האוטובוסית לפחות בצירים החזקים תישאר, אם תוסיף לזה שהאוטובוס לרוב יותר מאסף (דווקא הקווים הישירים באמת מדוללים ולעיתים מבוטלים כשמגיעה רכבת) ויש חשיבות של שירות לעולים בתחנות שבאמצע הדרך, וחשיבות של חיזוק כל המערכת על ידי ריבוי אלטרנטיבות (לדוגמה כשיש בעיות והשבתות ברכבת) ותבין שבעוד היררכיה זה דבר חשוב ונכון, היא לא צריכה להיות "אקדמית" אלא רגישה ולפי העניין. אגב, בהחלט צריך להמשיך ולייעל את השימוש במשאב הנהג, אך הבעיה הגדולה שנתקלנו בה בעת החזרה מהקורונה מאחורינו, ואם תוסיך לכך את העובדה שבשנתיים הקרובות תהיה עצירה כמעט מוחלטת של תוספות שירות אז היא גם לא אמורה להרים ראש מחדש בזמן הקרוב.
 

Ccyclist

Well-known member
א. אני לגמרי חושב שזו טעות. ההחלטה לפיה המחיר של רק"ל הוא מחיר עירוני כמו של אוטובוס היתה נכונה בעיניי. מעניין לציין שהויכוח הזה הוא מקדמת דנא. במקור הרק"ל הירושלמית היתה אמורה לעלות 8 שקל לנסיעה וכמעט ברגע האחרון לפני ההפעלה ב-2011 החליטו שהמחיר יהיה רגיל והמדינה למעשה שילמה לסיטיפס את הפער (כי המחיר היה מעוגן בהסכם). אני לא בקיא בהסכם עם כפיר אבל אני מניח שהוא לא כולל את זה.

ב. אמרת שני דברים סותרים לצורך חישוביך. 1. התייחסת ליומם. 2. התייחסת לערך צבור. מיומם אני לא מצפה להשתמש בערך צבור ברב קו. אלא בכרטיס מנוי או באפליקציה שיש לה קאפ בגובה החופשי חודשי. לכן כל החישובים שלך לא נכונים.
לכן יומם בתל אביב שעושה שתי נסיעות ברק"ל כמעט מדי יום משלם היום 225. אולי הוא ישלם יותר בהסדר החדש ואולי לא. נחכה ונראה. אם ההתייקרות היא רק על ערך צבור היא מתייחסת בעצם לנסיעות מזדמנות ולא לנסיעות קבועות, אם תהיה התייקרות גם של החופשי חודשי או צורך בקניית חופשי חודשי כולל רכבת אז זה יתתקר לו, אבל לא יגיע לרמה של 336 ש"ח.

בדוגמה השניה מירושלים לתל אביב. אם הוא יומם בעזרת הרכבת זה 410 ש"ח זה המחיר שהוא נדרש לשלם גם היום. אולי זה יתייקר ב-5% ואולי לא. אבל מעבר לזה הוא לא ירגיש שינוי כי המנוי של הרכבת יכלול את הרק"ל ואת האוטובוסים בשני הקצוות. המשחקים של עד 40 ק"מ ואז השלמה בערך צבור של 10 ק"מ אכן לא עובדים בארץ, אבל אני לא רואה בכך דבר רע במיוחד. כי השיטה מאז הרפורמה של מיכאלי מאד פשוטה ובפשטות הוז יש יתרון, גם אם עבור מקרי קצה כמו יוממים בין שני מטרופולינים שעושים מעברים הן במוצא והן ביעד אפשר היה לגרד משהו זול יותר.

ג. למיטב ידיעתי אין כוונה להכליל את המטרונית, (לא יודע לגבי הכרמלית והרכבלית אבל לתחושתי בשל אורכם הקצר לא יגעו בהם).

ד. הדוגמה של באר שבע גם לא נכונה. אם הוא נוסע ברכבת הוא ישלם את החיר למרחק של הרכבת שכבר יכלול את כל השאר. אם הוא נוסע באוטובוסים לתל אביב הוא בהחלט יוכל לרכוש רק את החופשי חודשי שכולל רק"ל (בהנחה שיהיה כזה, אולי זול יותר מה-255 לרכבת עד 40 ק"מ ואולי אותו דבר ואולי לא יגעו בחופשי חודשי חוץ מהעלאה של 5%), אבל זה יתפוס לו גם לאוטובוסים בבאר שבע ובינה לתל אביב וגם לרק"ל. כלומר 255 ש"ח (ולא 225+336).

ה. אני לא יודע מה זה פלח הנוסעים שעברו לאוטובוסים בינעירוניים במקום רכבת. לא חושב שזה נחקר אבל לא אתפלא אם זה פלח קטן להפתיע. לרכבת יש את כוח המשיכה שלה.

ו. לרכבת יש בעיית קיבולת שלא תיפתר עד 2030 לפחות. כך שהאלטרנטיבה האוטובוסית לפחות בצירים החזקים תישאר, אם תוסיף לזה שהאוטובוס לרוב יותר מאסף (דווקא הקווים הישירים באמת מדוללים ולעיתים מבוטלים כשמגיעה רכבת) ויש חשיבות של שירות לעולים בתחנות שבאמצע הדרך, וחשיבות של חיזוק כל המערכת על ידי ריבוי אלטרנטיבות (לדוגמה כשיש בעיות והשבתות ברכבת) ותבין שבעוד היררכיה זה דבר חשוב ונכון, היא לא צריכה להיות "אקדמית" אלא רגישה ולפי העניין. אגב, בהחלט צריך להמשיך ולייעל את השימוש במשאב הנהג, אך הבעיה הגדולה שנתקלנו בה בעת החזרה מהקורונה מאחורינו, ואם תוסיך לכך את העובדה שבשנתיים הקרובות תהיה עצירה כמעט מוחלטת של תוספות שירות אז היא גם לא אמורה להרים ראש מחדש בזמן הקרוב.

בדרך כלל עליית מחיר הנסיעה הבודדת גורמת לעליית המחיר התקופתי. מערכת מחירים מסודרת בנויה כרובריקה מהנסיעה הבודדת עד לכרטיס החודשי.

אתה וודאי זוכר איך בכרטיסיות הנייר סימנו את מחיר הנסיעה הבודדת במרכז הכרטיסייה ואם לא ניקבו לך את כל ארבעת הניקובים האדומים למעלה לפני שהמחיר עלה - אלו מהם שנותרו היו אסורים לשימוש.

אז - נפלאות דרכי משרד התחבורה והנחתי הנחה הגיונית אך מוטעית.

החישוב שלי היה האם משתלם יותר לקנות חודשי אוטובוסים כל הארץ ולשלם על הרק"ל בערך צבור, או לקנות חודשי עם רכבת. הסכום 336 הוא 21 נסיעות הלוך חזור ברק"ל (בחודש 4.33 שבועות, בשבוע 5 ימי עבודה משרדיים).

לטעמי הגיוני לחשב אם עדיף לקנות מוצר תקופתי יקר יותר, או זול יותר פלוס תשלום בערך צבור.

לגבי חודשי אוטובוסים בלבד:

אפילו בלונדון יש מוצר כזה ויש מי שקונים אותו מסיבות כלכליות. המחיר שמשלמים עליו הוא זמן. ברוב המקרים יש קווי אוטובוס המקבילים למקטעים ארוכים של קווי התחתית, מאזור 2 או 3 אפשר בדרך כלל להגיע למרכז העיר על אוטובוס אחד אם כי זה יקח לך 40 דקות עד שעה במקום 10-20 דקות. בלונדון יש לאוטובוסים שני תפקידים חשובים במקביל לרכבות - פיזור בין התחנות ושירות לילה כשהרכבות אינן פעילות. בנוסף - יש כרטיסים תקופתיים ללא אזור 1 למי שגרים בפרברים ואינם נכנסים למרכז העיר באופן קבוע.

כפי שראית - אנשים שמנהלים תקציב עושים כל מני דברים כדי לחסוך.

לדעתי, אפילו שמוצדק שהרכבת הארצית תהיה יקרה יותר מאוטובוסים - אירוני שרפורמות עם שמות כמו "דרך שווה" ו"צדק תחבורתי" הפכו את הרכבת למוצר פרמיום.
 
נערך לאחרונה ב:

ai27

Well-known member
למרות שאני מסכים שעקרונית מחירי התח"צ בארץ זולים, ומסכים שמחירי רכבת ישראל צריכים להיות גבוהים יותר ממחירי האוטובוסים- הפרשי המחירים בין כרטיסי החודשי השונים גבוהים מאד לטעמי, במיוחד כשעד לפני שנתיים המחירים היו זהים.
הם זולים באופן לחלוטין לא סביר.
המדינה מסבסדת 85% מעלות של כל נסיעה באוטובוס,
וזה לא בר קיימא - במיוחד לא כשהמדינה נכנסת לפרוייקט תשתית ענקי בגוש דן - ללא מקור תקציבי (המקור המתוכנן היה הטלת מס פריפריה - ובוטל)
בלונדון ורומא מחירי הרק"ל במפלס הרחוב זהים למחירי האוטובוסים, לא למחירי המטרו.
זה די מסובך - לא?
קח למשל את הרכבת התחתית בניו יורק - חלק ממנה במפלס הרחוב וחלק לא - אז צריך מגוון תעריפים?
 
יהיה שמח. זה ישפיע על בית וגן החרדית שתלוייה באוטובוסים מזינים לרק"ל בתחנת הר הרצל.

במקומות אחרים בעולם רק"ל במפלס הרחוב מתומחר כאוטובוס בעוד שאמצעי מופרד מפלסית כמו המטרו מתומחר במחיר מסילתי גבוה.
יש הרבה קווים מבית וגן וקריית יובל לשאר ירושלים, לא חייבים דווקא לנסוע ברקלת. 35\39 למשל במסלול דומה
 

Ccyclist

Well-known member
יש הרבה קווים מבית וגן וקריית יובל לשאר ירושלים, לא חייבים דווקא לנסוע ברקלת. 35\39 למשל במסלול דומה

39 דומה אבל שונה עד מאד. הוא מגיע דרך בגין לבנייני האומה בשז"ר, שזה עקרונית התחנה המרכזית אבל לא בדיוק, אבל אז אתה לא יכול לומר שרחוב מלכי ישראל שווה ערך להגעה לרחוב יפו.

36 הוא קו אוניברסיטה לקמפוס גבעת רם. אין קשר לחיבור למרכז העיר.

לשם הוויכוח אפשר לומר שקו 19 "מקביל" לרק"ל. מצד שני הוא נוסע על ציר הרצוג במקום ציר הרצל ומתחבר למקטע קצר ברחוב המלך ג'ורג' במרכז העיר במקום נסיעה אורכית לאורך רחוב יפו ונכנס להר מצופים כשהרק"ל ממשיכה צפונה לגבעה הצרפתית ופסגת זאב.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240616-184144_Maps.jpg
    Screenshot_20240616-184144_Maps.jpg
    1.1 MB · צפיות: 0
  • Screenshot_20240616-184016_Maps.jpg
    Screenshot_20240616-184016_Maps.jpg
    1 MB · צפיות: 0
  • Screenshot_20240616-183752_Maps.jpg
    Screenshot_20240616-183752_Maps.jpg
    1 MB · צפיות: 0

connex

Active member
מזל שיש לנו את הגרב...
ישראל כץ וסמוטריץ הצליחו לבטל את ההעלאות כי מצאו מקורות תקציביים, מרב (רואים שש שש) מיכאלי פתרה את ההעלאה באמצעות רפורמה. והגרב כל כך כושלת שכבר אפילו מקלב מנהל את ענייני הציבור החרדי בעצמו כאילו הוא השר.
הפתרון אולי צריך לבוא מגזירות אחרות.ביטול הטבות של נסיעה חינם לחיילים משוחררים ואולי גם לבני 75 ומעלה. לא בגלל שחלילה אני נגד אזרחים ותיקים אלא להפך..אני חושב שבגילאים האלה צריך לשמור עליהם יותר ואם אפשר להסיע אותם אז להסיע. מפחיד אותי לחשוב שיעלה מישהו ופתאום לא יזכור היכן הוא צריך לרדת. אין הרבה נהגים אנושיים היום כבר לצערנו מאז ההפרטות כך שסיכוי גבוה שיזרק באמצע הדרך ושיסתדר לבד
 

יעיש התימני

Well-known member
https://www.themarker.com/dynamo/cars/2024-06-13/ty-article/00000190-114f-db28-a995-55df07220000

נבו מציג את התוספת עם טבלת המחירים, אבל לא מצאתי את המקור ברשומות.
ההתייקרות ברק"ל פורסמה בצו בשנה שעברה

רשימת ההרעות לא נגמרת - נסיעה ברכבת תבטל נסיעות מעבר.

מקור קובץ התקנות 11306

עריכה: מזל שיש לנו "צדק תחבורתי"!
רגע, שאבין - אני כשאני צריך להגיע לביה"ח השרון נוסע כך: קו תחב"צ לרק"ל, ירידה בבלינסון - עלייה על קו 82 לביה"ח השרון. כל שלוש הנסיעות עולות לי אותו מחיר 2.25 ש"ח כי אני גמלאי.
ממה שאני מבין - הרק"ל תחוייב ושני קווי דן יהיו על אותו מחיר?
 

Ccyclist

Well-known member
רגע, שאבין - אני כשאני צריך להגיע לביה"ח השרון נוסע כך: קו תחב"צ לרק"ל, ירידה בבלינסון - עלייה על קו 82 לביה"ח השרון. כל שלוש הנסיעות עולות לי אותו מחיר 2.25 ש"ח כי אני גמלאי.
ממה שאני מבין - הרק"ל תחוייב ושני קווי דן יהיו על אותו מחיר?

בגלל שהרק"ל תבטל את המעבר 90 דקות - תשקול חוזה יומי / חודשי או אפליקציות.

כך לא תשלם סכום מצטבר וגדל על שלל נסיעות בודדות אלא סכום יחיד למספר נסיעות בלתי מוגבל.

עקרונית חודשי עולה כמו 12 יומיים, אז אם אתה נוסע באופן קבוע 3 ימים בשבוע בממוצע ומעלה - עדיף לך חודשי. אם אתה נוסע עד יומיים בשבוע גג - יומי. אם בצורה מזדמנת שקשה לדעת כמה תיסע - אפליקציה, אבל תוודא שיש בה פרופיל גמלאי.
 
בגלל שהרק"ל תבטל את המעבר 90 דקות - תשקול חוזה יומי / חודשי או אפליקציות.

כך לא תשלם סכום מצטבר וגדל על שלל נסיעות בודדות אלא סכום יחיד למספר נסיעות בלתי מוגבל.

עקרונית חודשי עולה כמו 12 יומיים, אז אם אתה נוסע באופן קבוע 3 ימים בשבוע בממוצע ומעלה - עדיף לך חודשי. אם אתה נוסע עד יומיים בשבוע גג - יומי. אם בצורה מזדמנת שקשה לדעת כמה תיסע - אפליקציה, אבל תוודא שיש בה פרופיל גמלאי.
לגימלאים אפליקציות תיקוף עלולות להוות בעיה.
למרות שכספית אפליקציות לרוב משתלמות, הייתי ממליצה עליהן רק לגמלאים בריאים, שרואים היטב, ובעלי שיווי משקל וכוח סביר.
תיקוף באמצעות אפליקציה (לפחות במוביט) אורך יותר מתיקוף רב קו, כי כולל סריקת בר קוד קטן בנייד. נדרשת עמידה מול הולידטור תוך כדי הפעלת האפליקציה ביד אחת או שתיים. באמצע, נוסעים אחרים עלולים להפריע על ידי דחיפת הרב קו שלהם, מה שמסלק את הברקוד ממסך הולידטור, ומאריך את התהליך (כשאני סורקת, אני נוהגת להשעין, כבדרך אגב, יד על אזור הנחת הרב קו כדי למנוע הפרעה זו). כל התהליך הארוך עלוך להגביר את סכנת הנפילה. נפילות הן מסוכנות לקשישים. לא שווה את הכמה שקלים. מה עוד, שאם נוסע נפל טרם השלמת התיקוף, עלולה חברת הביטוח לנסות להתנער.
לעומת זאת תיקוף ברב קו אורך שניות אחדות, ויכול להיעשות אף בישיבה במושב הסמוך לולידטור.
 
למעלה