החיצים בטבלה לא נכונים.
מעטים האנשים שצריכים את כל הארץ. ה"חופשי ארצי" באוטובוסים נועד בעיקר לפשט את שיטת התעריפים עבור מנויים.
אני אישית קונה את החופשי חודשי ב-255. הוא מעניק את כל הארץ באוטובוסים אבל רכבת רק עד 40 ק"מ וכך יש לי גמישות בין אוטובוס לרכבת בנסיעה העיקרית שלי (רעננה-ת"א). וזה כנראה מה שיהיה מצופה מאנשים לבחור כשהרק"ל (בגוש דן או בירושלים) יעברו לתמחור "רכבתי". כלומר קפיצה של 30 ש"ח בחודש, שקל ביום.
כשפעם בכמה זמן (פעם בחודש במקרה הרע) שאני צריך לנסוע לחיפה או לירושלים אני רוכש כרטיס רכבת מיוחד לאותו יום (באפליקציה). אני יכול גם לנסוע באוטובוס בלי לשלם תוספת כלל, אבל אני מעדיף רכבת ומוכן לשלם על כך, וזה עדיין מרגיש די זול. זה כן "דופק" את תחושת החופש שחופשי ארצי נותן אבל כאמור זה פעם בחודש... כבונוס החופשי חודשי שלי כן כולל נסיעות פנימיות בירושלים או בחיפה באותו יום, אבל אני מתייחס לזה כבונוס.
אגב, לפני 2016 שילמתי בערך 400 שקל כל חודש על אוטובוסים (נראה לי שזה גם היה חופשי חודשי).
החיצים מייצגים את הבחירות השונות, מהקל לכבד. כל האמור במידה שהרק"ל תצריך חוזה "כולל רכבת", מה שעדיין לא וודאי בגלל שמחיר הנסיעה הבודדת בה אינה ברמה של רכבת ישראל, אף שהיא יקרה יותר מאוטובוס.
נכון שהרכבת 40 ק"מ כוללת אוטובוסים "225 ק"מ" שזה למעשה כל הארץ מינוס אילת (למרות שממרכזית המפרץ למשל מצפה רמון ומרבית ישובי הערבה כבר מעבר למרחק), אבל ברגע שהנוסע משלם על רכבת - הגיוני שירצה גישה לרכבת. (בהנחה שנסיעה ברק"ל תחייב יומי/חודשי רכבת)
יומם שנוסע לתל אביב כל יום ומשלם לרק"ל בערך צבור ישלם על שתי נסיעות רק"ל יומיות ₪16. עם 21 ימי עבודה בחודש זה ₪336. יומם מעיר עם רק"ל או אמצעי מסילתי משלה (כרמלית, רכבלית, מטרונית?) יצטרך לשלם ₪672 אם יסע בהן בשני עברי נסיעת אוטובוס.
ירושלים נמצאת כ 50 ק"מ מתל אביב השלום. יומם שירצה לנסוע ברק"ל הירושלמית לתחנה המרכזית ומשם לתל אביב וברק"ל של גוש דן יצטרך "כולל רכבת עד 75 ק"מ" ₪410
חיפה נמצאת כ 85 ק"מ מהשלום. בהנחה שהכרמלית תתומחר אף היא ב ₪8 ובתקווה שהמטרונית לא תסווג כ"רק"ל על גלגלים" - העיר נמצאת בתחום ה"חופשי ארצי מעל 75 ק"מ כולל רכבת" ב ₪610.
באר שבע מרוחקת 90 ק"מ מהמרכז, אמנם אין לה אמצעי מסילתי עירוני, אבל יומם קבוע לתל אביב יצטרך לבחור בין להכליל את הרק"ל של גוש דן ולשלם ₪610 או להשאר על חוזה אוטובוסי ב₪225 פלוס ₪336 לרק"ל (שני הקווים הנוספים כבר בבנייה) ולשלם אמנם ₪561 זולים יותר, אך ב ₪50 נוספים הוא יוכל לכלול את הרכבת לבאר שבע.
לגבי קייס ה 40 ק"מ- אני חושב ששיטת הערך הצבור בארץ לא פועלת כמו שצריך. בשיטה הלונדונית (שהיא שיטה עירונית, לרכבת הארצית יש מערכת כירטוס נפרדת) נוסע עם חוזה תקופתי שנוסע מעבר לתחום החוזה ישלם השלמה מהערך הצבור. בשיטה בארץ צריך להוציא חוזה יומי במחיר מלא כאילו אין לך חוזה קיים. לשם הדוגמה - בשיטה דמויית אויסטר נסיעה של 50 ק"מ ברכבת לירושלים כשיש לך כרטיס ל 40 ק"מ תחייב אותך בהשלמה של 10 ק"מ מהערך הצבור. (אין לנו מרחקים כאלו, השיטה מכסה מעגל עם רדיוס של כ 30 ק"מ, וכמה יוצאים מן הכלל שמגיעים ל 40 ק"מ ממרכז העיר).
אז - פלח הנוסעים שעברו מהרכבת לאוטובוסים הבינעירוניים בגלל מיכאלי - יעברו חזרה לרכבת במידה שהם צריכים רק"ל בגלל שרגב מסוכסכת עם הגרנדמייזר.
לדעתי מחירי הרכבת היו צריכים להיות פי 1.5 עד פי 2 מהאוטובוסים כדי לשקף עלות גבוהה יותר, אך ההבדל בחופשי כל הארץ הוא פי 2.7 שזה הבדל מחירים מוגזם בעיניי.
הרכבת חיונית לחיסכון במספר הקווים וקיצורם של קווים ארציים לאזוריים בעידן של מחסור בנהגים. מחירי רכבת גבוהים מדי פוגעים במערכת בכללותה.