תרבות הודית

John LennonS

New member
תרבות הודית

לא מצאתי שום מקום ראוי להניח את ההודעה הזו שמתיחסת ישירות למאמר על השיר Inner light של האריסון. דבר ראשון - מאמר מעניין, סוף סוף משהו לחשוב עליו... תודה לאל... דבר שני משום שאני בור גדול בתרבות ההודית לא יכולתי להבין הרבה מהמונחים אבל עדיין צצה אצלי התהייה הבלתי נמנעת (ואשמח לשמוע חוות דעת שונות, (זה פתוח לדיון)): האם באמת לכל אחד יש ייעוד? ככול שעובר הזמן אני חושב שהייעוד שכולנו מחפשים (בין אם אנחנו מודעים לכך ובין אם לא) הוא פשוט ניסיון להתחמק מחוסר התכלית של כל מה שקורה סביבנו.
 

melancholy man

New member
תודה על התגובה

רציתי לענות לך שם וחשבתי איך לעשות את זה כך שתראה את התשובה שלי (המאמר ברח איזה דף שתים אחורה). ראשית אם יש מונחים שלא הבנת תרגיש חופשי לשאול, אני אשמח להסביר ונראה לי שיש םה עוד אחד או שנים שיכולים להסביר. בקשר ליעוד ולתכלית, אני עומד לכתוב מחר מאמר על הבודהיזם (אני מקווה שאצליח לסיים אותו מחר) שמטפל בכל העניין בצורה מאוד יחודית, הבודהיזם (אם יש דבר שאשר לקרוא לו בודהיזם, שהרי מדובר במגוון דעות שהמערב נתן להם שם כולל) אומר שלא רק שאין לכל אחד מאיתנו יעוד, הוא הולך הרבה יותר רחוק ואומר, שאין בתוכנו גרעיון אחד שאפשר לקרוא לו "אני". הבעיה המרכזית שלנו כבני אדם, היא הקשר שלנו ל"אני" המומצא הזה, בין השאר החיפוש אחר משעמעות ותכלית לקיום של הדבר הזה, שאיננו קיים. בעיני דווקא התשובה הבודהיסטית ולא זו שהצגתי במאמר וזו שרומז לה הריסון, היא היותר מאתגרת. אני לא יודע מה התשובה שלי לשאלה"האם יש יעוד" או"האם יש תכלית לקיום" ולמה אנחנו מחפשים תכליט כזו. אני יודע שיש משהו מאוד אמיתי בחיפוש ההודי הזה אחרי משהו שהוא אישי ומתאים לכל אחד במקום לתת תרופות פלא המוניות כמו שעושות הדתות במערב.
 

Jflyaway

New member
היעוד...

להצטרך מאומה לרצות מאומה להיות כאן ועכשיו בכל רגע
לי אין מה לומר פרט לזה.
 

Jflyaway

New member
ויש גם עניין של קארמה

בלי קשר ל"ייעוד" שאני חושב שהוא יותר כמו "שאיפה", או "דרך" עליו דיברתי. נראה לי שאתה שואל על הייעוד האנושי.. זה קשור לקארמה. באמונה שלי, אני חש שיש ייעוד אנושי. רבל זו אמונה.... שלי.. מתחיל להתבהר לי, אבל זה לא נכון בשבילי לדבר על זה.
 

LadyG

New member
אם כבר הגענו לקארמה

(הגיע הזמן
), ההודים תופסים אותה כחוק הסיבה והתוצאה. כל דבר שאנחנו עושים יוצר קארמה. קארמה יכולה להיות טובה במובן של חיובית ויכולה להיות רעה במובן של שלילית. קארמה לפי התפיסה ההודית גולשת גם לגלגולים קודמים ו"שואבת" משם השפעות הפועלות על האדם גם בגלגול הנוכחי. הקארמה "שולטת" בנו אבל אנחנו גם "שולטים" בה. וקארמה גם אפשר לשנות אבל זה כבר ממש לדיון אחר.
 

John LennonS

New member
את יכולה להסביר בבקשה

קצת יותר לעומק על עניין הקארמה...? מה הכוונה המדויקת במונח? לתת דוגמא לקארמה טובה ורעה? מה הכוונה שאנחנו שולטים בה אבל היא שולטת בנו? (מצטער על כל השאלות והבורות שאני פגין בנושא
)
 

LadyG

New member
קארמה

כל פעולה שעשית יוצרת קארמה. אם עשית מעשה טוב - יצרת קארמה חיובית. אם עשית מעשה רע - יצרת קארמה שלילית. לכל פעולה שאתה עושה יש קשר לתוצאה. לפעמים זה לוקח המון זמן ולפעמים קשה מאד לעשות את ההקשרים בין הפעולה לתוצאה אבל תמיד יש קשר. אני תמיד אוהבת להשתמש במשחק הפאזל כדוגמא לכך, שרק לאחר זמן רב וצירוף חלקים כמה שיותר רבים, ניתן לקבל תמונה מלאה יותר (וגם היא עדיין חלקית). ההודים מאמינים בזכויות וחובות. מעשי עבר לא טובים שעשית, מצטברים לחוב, שתצטרך לשלם אותו בעתיד. על ידי מעשים חיוביים, פעולות טובות ואנרגיה טובה, שאתה משחרר מסביבך ומצליח לעשות טוב לסובבים אותך, תצליח לשנות קארמה שלילית. ואם יש כעסים: Let it Go. שום דבר טוב לא יוצא מהם.
 

LadyG

New member
הוא גם הרבה יותר רדוד

משלך. אני מנסה להסביר בצורה מאד פשוטה. בסופו של דבר ככל שדבר פשוט יותר, קל להבין אותו יותר, גם אם אני "מעגלת" פינות בעיקר כדי להפוך את הנושא לנגיש יותר.
 

Jflyaway

New member
האמת שההסבר ה"רדוד" הכרחי

גם כמבוא. בלעדיו אי אפשר להבין כלום מההסבר המורכב של הבוס... האמת שגם "איתו" לא הבנתי דבר ממה שנכתב שם ידיד המלנכולי...
 

melancholy man

New member


זה סתם טריק שלמדתי באוניברסיטה בשביל שיחשבו שאני אינטלגנט תשאל את ידידנו הגלילי, הוא מבין בזה יותר יותר ממני
 

Jflyaway

New member
העניין הוא שאני חושב שאתה דווקא

כן מבין בזה. אני למשל לא יודע על זה הרבה (יותר נכון... כלום
) הבעייה היא איך מפשטים.. ואיך מתחילים ב BASICS בלי לבלבל.
 

John LennonS

New member
כמה שאלות כתוצאה מההסברים:

1. מה כוונה שלך שאתה אומר שהגעתי לניוונה? מה הואר לי? (הייעוד שלי?) 2. האם התרבות ההודית מסתכלת על קארמה כעל דבר שתלוי בכוונות שהיו בזמן המעשה או במעשה עצמו? 3. האם יכול להיות שאני עושה מעשה טוב שיגרור אחריו תוצאה גרועה - כלומר קארמה רעה..?
 

melancholy man

New member
הסבר והתנצלות

ראשית היה אמור להופיע היום פרק שני בסדרת המאמרים שאני כותב על התרבות ההודית (שאמור היה להיות מוקדש לבודהה ולבודהיזם) אבל לצערי נאלצתי להיות כל היום בצפון, ועד עכשיו לא התאפשר לי לגשת למחשב בכלל, אני אנסה לפרסם את המאמר במהלך השבוע ואם לא אז פשוט שבוע הבא יופיע הפרק השלישי (שיעסוק בבודהה ובבודהיזם...) ועכשיו לעניין הקארמה. ראשית אני שב ומסייג, שאני כותב כאן, הודו, תרבות הודית, הינדואיזם ובודיהזם, כאשר למעשה אלו שמות מערביים כוללים להמון דעות ועמדות שלעיתים סותרות זו את זו, מה שאביא כאן, גם בשרשור ובכלל במה שאני כותב על הודו, כאשר אני כותב על הדברים הללו, מתייחס למעיין "מיינסטרים" של המחשבה ההודית או להבדיל של הבודהיזם. ובכן... על פי התפישה ה"הינדואיסטית", החיים שלנו הם בילתי נגמרים ומעגליים, כל היצורים בתבל נמצאים בתוך "סמסרה" או א לתרגם באופן מאולץ: "גלגל נשמות", התפישה ההודית של הסמסרה היא חלק מחוקי הטבע, מין קבוע כזה, שלא ניתן לערער עליו הסמסרה והתפקיד של הקארמה בתוכה, הם שניים ממושגי היסוד ואולי המושגים החשובים ביותר בתרבות ההודית. הסמסרה, היא מעגל של גילגולי נשמות, בכל פעם שאדם מת, המהות שלו (ה"אטמן" שקשור גם ליסוד האלוהי, ה"ברהמן") עובר לגוף חדש שנולד. מה שקובע לאיזה גוף (לאיזה משפחה נוולד או בתור איזה יצור נוולד) הם מעשינו במהלך חיינו, אם האדם צבר קארמה חיובית, בגלגול הבא חייו יהיו טובים והוא יתקדם במעגל הנשמות הזה אם צבר קארמה שלישית, הוא ירד בסולם החברתי או בסולם היצורים. ראוי לציין שבתפישה ההודית יש היררכיה ברורה, גם בתוך החברה האנושית (החברה ההודית מחולקת ל"קאסטות" או מעמדות, קשיחות ואדם לא יכול במהלך חייו לעבור מ"קאסטה" אחת לשניה) וגם של היצורים בטבע ואף של יצורים מיתולוגיים שניתן "להתגלגל" לתוכם. בנקודה זו חשוב להבהיר כמה דברים, ראשית, אין הסכמה בין אלו המקבלים אמיתיות הקיום של הסמרה, לגבי מה היא קארמה חיובית ומה היא קארמה שלישית, לפי הגישה אותה הצגתי במאמר על The Inner light, שבעקבותיו העלתה את השאלה, קארמה חיובית תווצר ככל שהאדם מתקרב ליעוד האמיתי שלו, יש לציין, שלפי אותה גישה, לעולם לא יחלץ האדם מ"הסמסרה" ולנצח נגזר עליו, להשאר בתוחה ולהתגלגל מגוף לגוף ומחיה לחייה. גישה שנייה היא הגישה הבודהיסטית, הגישה הבודהיסטית רואה בתכלית הקיום, הגעה למצב של ניוונה (לא נירוונה, שזה מושג שקשור להינדוהיזם אלא ניוונה), שזהו מצב של הארה (בהינדי:בודי או בודהה) שלאחריו אין יותר אני ומן הסתם אין יותר מה שיעבור מגוף לגוף בסמסרה, הבודיהזם, ופה השינוי הפרובוקטיבי שלו לעומת התפישה המקובלת בהודו, מציע דרך שונה להסתכל על הסמסרה ואפילו מציע פתח יציאה, לפי הבודהיזם, אם נקבל את התורה של הבודהה ונפעל לפיה בכל גלגול, נתקרב יותר למצב הארה הארה עד שלבסוף, נצא לגמרי מהסמסרה. על הבודהה עצמו נאמר שעם לידתו, צעד שלושה צעדים ואמר: עברתי מאות גילגולים, זהו הגלגול האחרון שלי, שלאחריו אהיה בודהה (מואר). סליחה על גודש המונחים בהינדי, פשוט אין למונחים הללו מקבילות מתאימות באף שפה מערבית. אתה כמובן מוזמן לשאול ולקבל הבהרות אם לא הצלהחתי להבהיר את העניין (האמת, לפעמים זה קשה לי גם, אני חושב שזה אמור להיות להיות קשה...)
 

LadyG

New member
הסמסרה בצורה מאד פשטנית

היא הדרך אותה עוברת הנשמה. כל הגלגולים המתחילים בחיים ונגמרים במוות זוהי בעצם הסמסרה. מה שנקרא The Long And Winding Road. ועכשיו הגיע הזמן לדבר על הדהארמה
או שלא.
 

melancholy man

New member
הכל בבוא הזמן

האמת, שההסבר שלי פשוט לוקה בחוסר השלמה, זה משהו ארוך ומורכב, ואי אפשר (לפחות אני לא יכול) להסביר אותו בכמה משפטים, התרבות ההודית עובדת על איטיות, לאט לאט אני אגיע להכל... (אם לא תסבירי את הכל קודם בכזאת קלות ובכזאת בהירות
)
 

John LennonS

New member
די הבנתי את מה שכתבת

למרות כל המונחים... תודה רבה על ההסבר
היה מעניין מאוד... אני אשמח אם תרחיב בנושא... אבל מסתבר שיש לי עוד שאלה (אני מלא שאלות אני...) - מה קורה כשאתה יוצא ממעגל הסמסרה? לאן אתה כביכול מגיע?
 
למעלה