תרגיל - ארכיטיפים - 1

goshdarnit

New member
תרגיל - ארכיטיפים - 1

בשבועיים הקרובים נעסוק בדמויות ובסיטואציות ארכיטיפיות. והפעם, סיטואציות זכירות. יש מספר מוגבל של דמויות ארכיטיפיות בעולם, וכל שאר הדמויות והאנשים הם ואריאציות על הדבר עצמו. אם סיטואציה מדברת אלינו, אם היא באמת חזקה, אז היא משחקת על משהו ארכיטיפי, בסיסי מאוד אצלנו. יש מספר סופי של סיטואציות שמדברות אלינו. כל השאר זה ואריאציות על המקור. ככל שסיטואציה חזקה יותר, או זכירה יותר, כך היא משחקת על משהו בסיסי יותר. אנסח זאת כך: ככל שמשהו חזק יותר, כך הוא ארכיטיפי יותר, נוגע במשהו בסיסי בנו. זה עובד גם הפוך: ככל שמשהו ארכיטיפי יותר, נוגע במשהו כמה שיותר בסיסי, כך השפעתו עלינו הקוראים חזקה יותר. כמובן שצריך להיזהר שלא ליפול לסטראוטיפים. הדרך להגיע לארכיטיפים לא סטראוטיפיים היא ליצור משהו 'זכיר', כלומר משהו שקל לזכור אותו. לכל אחד מאיתנו יש מספר סיטואציות מספרים, מסיפורים, מסרטים, שאנחנו זוכרים עשרות שנים אחרי. למה אנחנו זוכרים דווקא את הסיטואציות האלה? למה אנחנו זוכרים דווקא את הדמויות האלה? משום שהיה בהם משהו בסיסי, אמיתי, והן נגעו בו ורק בו בניקיון. התרגיל הפעם הוא כפול. ראשית, תרגיל מחשבה - לפני שמתחילים לכתוב, להריץ בראש כמה וכמה סיטואציות זכירות ולנסות להבין מה הדבר שהפך אותן לכאלה. למצוא את המשותף ביניהן. למצוא למה זה עבד, למה משהו אחר לא עבד. למצוא דרך לכתוב משהו כזה. זאת תהיה הזדמנות בשבילנו גם לדון במה הופך סיטואציה זכירה לכזאת, מה כן זכיר, מה לא, מה כן ארכיטיפי, מה לא. ואם אנשים רוצים לרשום את זכרונותיהם מסרטים או ספרים של קטעים שהתביעו את מקומם בזכרון, ננסה ביחד להבין מה הפך את הסצנות האלה לזכירות. שנית, תרגיל כתיבה - לכתוב חלק מסיפור הכולל סיטואציה זכירה. ככל שהיא זכירה יותר, ככל שהיא יותר בת אלמוות, כן ייטב. מותר לכתוב את תקציר הדברים עד כה ואז לכתוב את הקטע. בתגובות שלנו ננסה לבחון עד כמה הסיטואציה ארכיטיפית, כלומר עד כמה היא נקייה, עד כמה היא זכירה, ועד כמה היא משחקת לנו על משהו מאוד מסויים (כל אחד וה'משהו' שלו). יצירת סיטואציה זכירה היא דרך עקיפה (אבל קלה) בשבילנו למצוא את הגרעין האמת שבסצנה ולנפות את כל השאר.
 

cwen

New member
../images/Emo122.gif ../images/Emo5.gif אה....

מה זה ארכיטיפ?
 

goshdarnit

New member
נתחיל מהמילון

המילון (באנגלית) על ארכיטיפ - http://dictionary.reference.com/search?q=archetype ואפילו מוסיף דוגמאות מהמד"ב. ארכיטיפ הוא הדבר הכי בסיסי, הכי מהותי, עליו כל הואריאציות מבוססות. 'פרנקנשטיין' הוא הסיפור הארכיטיפי של כל סיפורי הטכנולוגיה היוצאת מידי שליטה. 'האודיסיאה' היא סיפור המסע הארכיטיפי, עליו מבוססים (במודע או שלא במודע) כל שאר סיפורי המסע, כולל 'שר הטבעות'. 'אדיפוס המלך' הוא הטרגדיה הארכיטיפית. מה עוד יש לנו? סיפורי התגברות (הפך מנער לגבר), סיפורי בריחה מהבית, סיפורי אהבה, וכו'. הארכיטיפ טמוע בנו. אנחנו מכירים אותו ואנחנו לא יודעים מאיפה. (אגב, ספר הפנטזיה Mythago Wood עוסק בארכיטיפים בצורה מופלאה.) הוא נוגע בנו במקומות עמוקים, היסטוריים, הבנויים לתוך כל בני האדם. כדי שארכיטיפ יהיה טוב, הוא צריך להיות נקי, מזוקק, פשוט - הדבר עצמו בדיוק. וקשה, קשה לכתוב משהו כל כך בסיסי. קשה למצוא את המקום בתוכך ככותב, וקשה לכתוב אותו טוב. אבל כתיבה עוסקת באמת, ואם אנחנו רוצים לכתוב טוב ,אנחנו צריכים למצוא דרכים יותר טובות מאשר פשוט פה ושם לנחות במקרה על סיטואציה טובה (או דמות טובה או מבנה טוב אמיתי של סיפור). יצירת סיטואציות זכירות עושות לנו את רוב העבודה. משהו 'זכיר' בהכרח קרוב למשהו אמיתי, למשהו מזוקק. באמת לא צריכים להסתבך ביותר מדי בתיאוריה. אני לא יודע מי הקהל פה, אז אני משתדל לכתוב לקהל כמה שיותר רחב. חלק מהאנשים (כמוני) צריכים תיאוריה, וחלק לא. העניין המעשי הוא פשוט: תכתבו סיטואציה זכירה. תכתבו סיטואציה זכירה.
 

cwen

New member
טרם הבנתי מה אתה רוצה

אתה מעוניין שנכתוב קטע המתבסס במודע על ארכיטיפ קיים וידוע, כדי שהקוראים יזכרו אותו היטב? או שאתה רוצה שניצור ארכיטיפ חדש? (איכשהו, לא נראה לי שאתה מתכוון לאחרון...)
 

goshdarnit

New member
לא לשניהם

אני רוצה שתכתבו סצינה זכירה. סצינה שאתם תהיו די בטוחים שאם תתפסו את הקוראים עוד שנה או עוד שנתיים הם יזכרו אותה. אתם תראו שכדי להמציא סצנה כזאת אתם תצטרכו בסופו של דבר לגעת במשהו ארכיטיפי. אבל *אל תכוונו* למשהו ארכיטיפי. תכוונו למשהו זכיר. אני רוצה סצינה מתוך סיפור שהיא זכירה או שקורה בה משהו זכיר. אני רוצה סצנה זכירה או שקורה בה משהו זכיר. עכשיו אני מקווה שהבנת אותי. הנה מה שאני רוצה: אני רוצה סצנה זכירה או שקורה בה משהו זכיר.
 

goshdarnit

New member
אנסה שוב

לאור השקט ולאור העובדה שייתכן שניסחתי דברים בצורה לא ברורה או שפשוט חלק מהנושאים זרים לחלק מהאנשים. כפי שאמרתי בהודעה אחרת, אני מבקש שתכתבו סצנה זכירה. או סצנה שיש בה משהו זכיר. אני אנסה להזכר במספר קטעים 'זכירים' מסרטי מד"ב. אי-טי מצביע לשמיים ואומר: E.T. phone home. באודיסיאה 2001 - המחשב (האל) שואל את דייב בקולו הרך, תוך כדי שדייב מפרק אותו, What are you doing, Dave? ובאותה סצנה, את המחשב לאט לאט מאבד את מוחו תוך שהוא שר 'דייזי, דייזי'. אבל לצטט קטעים מקובריק זה לא חכמה. הוא כזה גאון שכמעט כל דבר שהוא עשה היה 'זכיר': מי זוכר את החדר הריק ב'הניצוץ' ורק ג'ק ניקולסון בו והראש שלו עקום, והתמונה כל כך מפחידה. מי זוכר את התמונה נעה על השטיחים ב'הניצוץ'? מי זוכר את 'דוקטור סטריינג'לב' ואת הקאובוי רוכב על פצצת האטום? מי זוכר את דוקטור סטריינג'לב (פיטר סלרס) מנסה לחנוק את עצמו? ואני לא אזכיר את 'התפוז המכני'. מי זוכר את החייזר יוצא למה-שמו מהבטן ב'הנוסע השמיני'? מי זוכר את איש המרשמלו מ'מכסחי השדים'? מי זוכר את אינדיאנה ג'ונס יוצא בשנייה האחרונה מהחדר עם התקרה שעומדת לרסק אותו, אבל חוזר לשנייה כדי לקחת את הכובע? מי זוכר ב'בחזרה לעתיד' את הדוק אומר, תוך כדי הצבעה על הקהל: I'm going to take you back... to the future! מי זוכר את הקטע ב'ספייסבולז' של מל ברוקס, שבו הם מסתכלים על הקלטת של הסרט עצמו? כל אלה דברים 'זכירים'. יש סיבה שכל אחת מהסצנות האלה זכירות. אבל לא ניכנס אל הסיבות בינתיים. אני רוצה סיטואציה או חלק מסיטואציה שאנחנו מאמינים שהקהל באמת יזכור. לא תאמינו כמה זה חשוב.
 

Boojie

New member
הנה נסיון:

רונית הביטה בעצמה בראי. העור שמעל עפעפיה העליונים, במקום שבו מרטה כרגע את גבותיה, היה ורדרד ורגיש. היא עיוותה את פניה כלפי עצמה באי נחת. היא התקרבה אל הראי להתבונן עמוק אל תוך עיניה. אותה הבעה מטופשת שתמיד היתה להן, גם מריטת הגבות לא הועילה. פתאום היה נדמה לה שהראי מתקרב אליה. או אולי הראש שלה מתקרב לראי? היא הרחיקה את ראשה בבהלה מהראי, אבל האשליה שהראי מתקרב אליה נמשכה. לא, לא אשליה. לא הראי התקרב אליה. פניה, פניה שבראי התקרבו אליה. הם גדלו עוד ועוד, מתקרבים עוד ועוד אל פני הראי. היא כבר יכלה לראות את האדים שהתעבו על צידה הפנימי של הזכוכית, מפי ההשתקפות שלה. היא נסוגה עוד לאחור, והפנים שבתוך הראי כמו התלוו אליה, מותחים את פני הראי החוצה, בוקעים מתוך הראי, פנים אנושיים ולא אנושיים, כמו מצופים בשכבה דקיקה של חומר כסוף ושקוף, הפה פעור בזעקה אילמת. ההבעה המטופשת, אין בכך ספק, נעלמה. מספיק טוב? ארוך מדי? ולא, אין לי סיפור שיילך עם זה.
 

goshdarnit

New member
כן.

זה זכיר. למה זה זכיר? כי העובדה שהמציאות משתקפת מהמראה היא תפיסה *בסיסית* אצלנו. העובדה שאנחנו משתקפים מהמראה כפי שאנחנו היא תפיסה *עוד יותר* בסיסית, משום שהיא גם קשורה לתפיסה שלנו של מי אנחנו. כאשר משהו בסיסי מתערער, זה זכיר. כלומר: זה חזק, זה אפקטיבי, זה מערער משהו בסיסי. אגב, בקריאה ראשונה ומהירה, קראתי את המשפט האחרון כאילו רונית נעלמה (כשבעצם ההבעה היא שנעלמה). וזה לדעתי אפילו יותר זכיר ומתאים לסוף הסצנה. שוב, זה סותר את תפיסת האני ואת התפיסה הבסיסית של השתקפות האני במראה. ככל שאנחנו כותבים משהו זכיר יותר, הוא משחק על משהו בסיסי יותר.
 

goshdarnit

New member
יודעת מה, בוג'י,

בואי ננצל את זה שכתבת סיטואציה זכירה (אגב, כולם, שמתם לב כמה התיאורים ספציפיים - בלי זה הקטע לא היה עובד) וננצל את העובדה שאין לך סיפור לזה ונבקש ממך משהו. תבני, אם את רוצה ואם יש לך זמן, את הסצנה הבאה, כאשר הקריטריון היחידי המנחה הוא שגם הסצנה הבאה אמורה להיות זכירה. מטרתנו: ליצור בסופו של דבר סיפור המורכב מסיטואציות זכירות. (ואחר כך להשוות עד כמה הוא שונה מסיפור שמטרתו הוא סצינת השיא). ואם אני כבר הולך כמה צעדים קדימה, אלך עוד צעד: כמובן שבסיפור שבו כל הסיטואציות זכירות, סצינת השיא אמורה להיות האם-אמא של הסיטואציות הזכירות. מה את אומרת? התוכלי להמציא את הסצנה הבאה?
 

Boojie

New member
בוא נראה:

רונית נרתעה וכמעט נפלה לתוך האמבטיה. היא לא יכלה לנתק את עיניה מהראש ההולך ומבצבץ מתוך הראי, מגיח כבר כמעט עד הצוואר. הפה הפעור התקרב אליה, כמו מנסה לבלוע אותה, הנחיריים המצופים בשכבה זגוגיתית התרחבו כנחירי חיה המשחרת לטרף, והעיניים... רונית נחתה בחבטה בתוך האמבטיה כשהבינה שהסיבה שלראש הדמות שבקע מתוך הראי לא הייתה הבעה מטופשת בעיניו הייתה שלא היו לו עיניים. העור שמשני צדי אפו היה חלק ואטום וחסר הבעה, רק צללים כהים הראו את שקעי הארובות. אך היא ידעה שהיצור מביט בה, מביט בה בחושים שלא נזקקו לעיניים כלל. (אוח, בבואה בלי עיניים מגיחה מהמראה. התחלתי להפחיד את עצמי.)
 

goshdarnit

New member
כן, כן, כן!

העם רוצה המשך! (וגם אינציקלופדיה עברית, אבל זה עניין אחר). בחלק הראשון, החלק הזכיר התמקד ב'משהו מוזר', ובקטע השני בטבעו של אותו המשהו. מה מצפה לנו בקטע הבא? לא יודע, אבל חייב להיות זכיר. את כמובן יכולה ללכת לכמה כיוונים אבל אני רוצה להמחיש משהו באמצעות שני הקטעים שלך, אז אני אנסה להכנס למוח של בוג'י היפותטית. נניח שבוג'י ההיפוטתית החליטה שהיא רוצה שהסיפור כולו יהיה אימה. היא יכולה להמשיך ולתאר את זוועות המפלצת, אבל היא לא תוכל לעשות את זה לנצח וחבל לנגן רק על דבר אחד. יש הרבה קטעים 'זכירים'/חזקים באימה, שהם לאו דווקא תיאור המפלצות או תיאור הביתור. יש הרבה אלמנטים לסיפור, ויש דרך טובה ו/או חזקה ו/או זכירה לספר כל אחד מהם. חישבו בינכם לבין עצמכם איך אתם הייתם ממשיכים, מבלי להמשיך ולתאר את המפלצת. ושיהיה חזק. ושיהיה זכיר. האם אנשים מתחילי להבין על מה אני מדבר? ולמה אני מדבר על מה שאני מדבר? ועל איך זה יכול לעזור בבניית סיפור או בבניית סצינות? (ורד, שימי לב שאחת הסיבות שהקטעים עובדים כפי שהם עובדים זה כי הם גם פועלים לפי העקרון של 'גילוי' ושל 'פעם ראשונה', עליהם דיברנו בהקשר ההוא, כשהם מחולקים לשלבים.) העם רוצה המשך אמרתי?
 

cwen

New member
אז אחרי שהבנתי, הנה הנסיון שלי

(רקע שחסר: תום הוא בן לזוג אנשים שיש להם כוח מסוים של ניבוי העתיד) מברשת שיניים נפלטה אל החול מבין גלי הים הגועשים. תום הקטן ראה אותה שם. הוא פיזר את הצדפים הרבים שאסף והרים אותה בפליאה. השערות הלבנות שלה היו אכולות למחצה ואצה קטנה כיסתה חלק מהן. זו היתה הפעם הראשונה שתום מצא משהו מעניין כזה על החוף. הוא החליט לקחת את זה הביתה כדי להראות לאמא שלו. הוא התכונן לשים את המברשת בכיסו, כששמע קול מאחוריו. "שלום, תום". תום הסתובב, וראה אשה זקנה עומדת מאחוריו. "שלום", אמר תום בביישנות קלה. "אני חברה של אמא", אמרה הזקנה. תום שקל את העניין, ואז החליט שאם היא יודעת את השם שלו, היא בטח באמת חברה של אמו. "איך קוראים לך?" הוא שאל. "קוראים לי סבתא", אמרה הזקנה. "אין לי סבתא". "הנה, עכשיו יש לך", אמרה הזקנה בחיוך רחב, "אתה רוצה לבוא איתי לטיול?" תום שקל את העניין. אמו תמיד אמרה לו לא לדבר עם זרים, אבל הזקנה החביבה ידעה את השם שלו, והיא גם אמרה שהיא סבתא. אמא שלו בטח לא התכוונה אליה. חוץ מזה, היא לא הציעה לו סוכריות. אמא תמיד אמרה שאסור לקחת סוכריות מזרים. במרחק כמאתיים מטרים משם בבית קטן ליד החוף אמו של תום היתה שקועה בהכנת ארוחת הצהריים, כשלפתע היכתה בה תחושה של העתיד הבלתי נמנע. היא ראתה אשה זרה אוחזת בידו של בנה, מושכת אותו למקום אחר, נעלמת. הצלחת שאחזה בידה נפלה והתנפצה אל הרצפה. היא פרצה מהבית בריצה לכיוון המים, למרות שידעה היטב שלא תספיק. מרחוק היא ראתה את תום מתרחק עם האשה. "תום!" היא צעקה, "תתרחק ממנה!" תום החל להסתובב, והשניים נעלמו. נגוזו. שרה עצרה והביטה לכל האיברים. עיניה נחו על מברשת שיניים זנוחה על החול.
 

cwen

New member
ועוד אחד (לא מד"ב)

אלירן התהפך במיטתו. הוא שלף חתיכות צמר גפן מהשקית המוכנה וניסה לדחוף אותן לתוך אוזניו. הוא הוציא את צמר הגפן, וניסה לכסות את ראשו בכרית. הוא לקח את צמר הגפן, דחף לאוזניו וכיסה את הראש שוב. הגניחות לא פסקו לרגע. זה היה הלילה החמישי ברציפות שהשכנים שלו גנחו ונהמו וצרחו וחרקו - והקיר הדק שבין דירת החדר שלו לדירה שלהם לא הצליח לבודד. אלירן נאנח, והתפלל לרעם שיכה בהם. פתאום הוא שמע שקט. אלירן נשם לרווחה, אך לפני שהספיק להרדם התחדשו הגניחות. הוא קילל והחליט שהשינה שלו חשובה מאי הנעימות. הוא יצא בפיג'מה מהדירה, ניגש לדלת השכנים, וחבט בה בכוח. להפתעתו הדלת נפתחה לרווחה. "נועם? שרון?" הוא שאל. רק הגניחות ענו לו. אלירן נכנס בהיסוס לדירה והדליק את האור. המקום היה נטוש, למעט מערכת הסטריאו שפעלה בלולאה אינסופית, כשרמקוליה מכוונים הישר לדירתו של אלירן.
 

goshdarnit

New member
הסיפור השני

מאפשר לנו להבהיר נקודה על דברים זכירים. כאן שום דבר לא זכיר, כאשר כמעט הכל יכול להיות זכיר. למה? משום שלא התעמקת בכל סיטואציה שהגשת לנו. למה אני מתכוון? ההתהפכות במיטה. הנסיון להשיג שקט. אם היית מתעמקת, בוחנת מבחינה ספציפית, מה הוא עושה ואיך היה מתנהג ומוצאת דברים ייחודיים, דברים שנובעים מייאוש, היינו . במקום זה תיארת לנו את ההתפכות והמשכת הלאה. חבל. ההליכה לבית השכנים באמצע הלילה, ההליכה אל הלא נודע גם היא יכולה להיות זכירה, אילו היית מתעמקת בה ומעבירה את הרגשות שלו, את מה הוא עובר, את הדרך שהוא עובר, את תהליך הגילוי. ולא משהו בנאלי, משהו ספציפי בכל פעם. שתי הסיטואציות האלה הן בסיסיות לנו, קל לנו להזדהות איתן, אנחנו מכירים אותן היטב. אבל לא התעמקת בהן. לא הפכת אותן למיוחדות. ולכן הן עברו לנו בלי ששמנו לב. התרגיל הוא להפוך דברים לזכירים, דברים שיעזרו לנו להדגיש קטעים מסויימים בסיפור, דברים שיהפכו חלקים מהסיפור לבעלי אלמוות, דברים שיוסיפו עומק לחלקים מהסיפור. נסי לשנות. תשווי את התוצאות.
 

goshdarnit

New member
נעלמו לי שם כמה משפטים.

היה צריך להיות: ההתהפכות במיטה. הנסיון להשיג שקט. אם היית מתעמקת, בוחנת מבחינה ספציפית, מה הוא עושה ואיך היה מתנהג ומוצאת דברים ייחודיים, דברים שנובעים מייאוש, היינו רואים עד כמה הוא מיואש, היינו רואים את הנסיונות היצירתיים שהוא ממציא שהיו ממחישים שהוא כבר ניסה את כל הדברים הרגילים. היינו רואים יאוש במידה שיש רק לאנשים שפשוט לא מסוגלים להרדם, במקום רק לשמוע עליו. ואנצל הזדמנות זאת להגיד עוד משהו: שלושת הדוגמאות האלה (ואני מקווה שהנסיונות החוזרים) ממחישות, בין השאר, שהתעקשות על דברים זכירים מכריחים אותנו לכתוב דברים ייחודיים ומיוחדים. סצינות הן לא 'סתם', הן לא בשביל להעביר את הזמן או בשביל לקדם את העלילה. אין סיבה שיהיה משהו סתמי, ולא ספציפי שמשרת את העלילה ותו לא. היו ייחודיים. בנוסף, כפי שכבר ציינתי, ה'זכירות' אומרת גם שניגע במשהו נכון, בסיסי. זהו. אני אשתוק עכשיו.
 

Redyuli

New member
מסקרן

דווקא המיסתוריות הזו זכירה, כמו סיטואציות מסרט של דיוויד לינץ'. מי סידר שם את הרמקולים, לאן נעלמו השכנים, זו פתיחה מעניינת.
 

goshdarnit

New member
זה כתוב טוב

אבל זה לא זכיר. עדיין. אני חושב שהדבר שהתכוונת שיהיה זכיר הוא הקשר בין מברשת השיניים למה שקרה. אבל הקשר עצמו לא היה ברור מספיק או ישיר מספיק ולכן . אם היה ברור יותר, אז הקשר הזה בהחלט היה זכיר ואפקטיבי. למה זה היה זכיר? עצם שקשור לדברים רעים הוא זכיר. עצם שקשור לארועים בכלל הוא גם זכיר. הטבעת משר הטבעות היא דוגמה מצויינת. בין אם אהבתם ובין אם לא - אם קראתם אפילו רק את הספר הראשון, קשה לשכוח כמה פרודו רוצה לשים את הטבעת (כשהפרשים בסביבה) ומה יקרה לו אם הוא ישים. קללות המשוייכות לעצמים גם הם דברים זכירים. הקטע הנבואי לא מספיק זכיר. את מזכירה אותו בדרך אגבית ודי. הקטע של הסבתא לא מספיק זכיר כי הוא לא מספיק מבדיל את עצמו מסיטואציות דומות של אנשים זרים וילדים. אני חושב שכל מה שאת צריכה כאן, בשביל התרגיל, זה 'להוכיח' לנו את הקשר בין מברשת השיניים לסבתא. נסי. מעניין לדעת איך יצא. ומעניין אם זה באמת יצא זכיר יותר. ואז תישאל השאלה, כמובן, אם תרגישי שזה עדיף.
 

cwen

New member
אוקי, אני חושבת שהבנתי

אני אנסה לתקן את שני הקטעים מחר (או לכתוב אחד אחר). רק שאלה לגבי הקטע הראשון. כתבת שהקטע הנבואי לא מספיק זכיר. אם תשים לב, אז ציינתי את זה בסוגריים בהתחלה. זה מידע שאמור להיות לקוראים בשלב הזה של הסיפור (זה חלק מרעיון נורא נורא ישן שלי שלא עשיתי איתו כלום). האם אתה חושב שעדיין יש מקום להדגיש אותו יותר? זה שלאמא יש הבזק נבואי, זה משהו שבהחלט לא אמור לבוא בתור הפתעה בסצינה הזו. אם משהו כן אמור להפתיע, זה העובדה שזה לא עוזר לה לשנות את מה שעומד לקרות - אולי אני צריכה לנגן יותר חזק על הנקודה האחרונה.
 

goshdarnit

New member
אני אנסה לענות

כל מה שאמרתי לגבי הקטע הנבואי זה שהוא לא זכיר. לא אמרתי שהוא לא טוב או שהוא לא נחוץ או שהוא לא מעביר את מה שרצית להעביר. בפורום הזה אני מסתכל על הסיפורים ומגיב להם כמעט אך ורק מתוך הנקודות הטכניות שאני מעלה. ולכן מה שאמרתי זה שאם אני אקרא את כל הסיפור, וניפגש עוד שנה ותזכירי לי את הסיפור, אני אזכור הרבה קטעים מהסיפור, אבל לא את הקטע שבו האמא נזכרת. למה? כי למרות שזאת נקודה עלילתית חשובה (וברורה, זה בהחלט עבר,) היא לא נעשית בצורה מספיק ייחודית כדי שאני אזכור את הגילוי של האמא או את החרדה שלה דווקא בשניה הזאת. אנסח אחרת: למרות שהגילוי כן ברור וכן חשוב, הוא לא *ייחודי*. אין בו משהו שייחד אותו מכל חרדה אחרת או מכל חרדה ברגע אחר. כיוון שאמרת שתנסי לתקן אני די משוכנע שאת יודעת בערך מה את עומדת לעשות. ובכל זאת, כמו שעשיתי בקטעים של בוג'י, אני אבחר רק באופציה אפשרית אחת כדי להמחיש נקודה לכולם. אני אצא מתוך נקודת הנחה שאין כל חשיבות למברשת השיניים מלבד זה שהיא נשארת מאחור כשהילד איננו. חשבתי על מה יידרש אם ניקח סצינה שראינו כבר מספר פעמים (הנה איש, לרגע אנחנו לא מסתכלים, אין איש - אבל מאחור נשאר חפץ אחד שמסמל שהוא כן היה שם) - ולהפוך אותה לזכירה באמת, לייחודית ומיוחדת. אני מניח שזה יהיה החפץ. תגידו לי אתם, בלי קשר למה שיעל כתבה - איזה חפץ או בגד או אביזר שמסמל את האיש הנעלם (זה נבנה בתחילת הסיפור) ישאר מאחור, כאשר התוצאה היא שאת המשמעות הזאת, את הסמבוליות הזאת, את החפץ הזה, הקוראים לא ישכחו לעולם. כמובן שמשמעות האביזר יהיה קשור במה שבניתם בתחילת הסיפור. רעיונות?
 

Boojie

New member
אם אפשר לדחוף כמה מילים על

ארכיטיפים: בקטעים שכתבתי, מה שהשתדלתי היה לבנות קטעים שיהיו כמה שיותר ארכיטיפיים, כלומר שיפנו לטריגרים רגשיים אוניברסליים. שאלתי את עצמי - על איזה ארכיטיפ היה מעניין אותי לכתוב? אז התחלתי מעניין הבבואה. יש שם נגיעה בהמון רעיונות ארכיטיפיים (הבבואה עצמה היא עניין ארכיטיפי, ולא סתם היא משמשת כל כך הרבה סופרים בכל כך הרבה צורות), כמו עניין ה"אני שאיננו אני", "לראות משהו שלא מצפים לו", וכולי. כל הדברים האלה ביחד גורמים לזה שמראות עובדות ממש חזק. בקטע השני עברתי לאוביקט נוסף שעובד חזק (ומתחבר טוב עם מראות) - עיניים. "העיניים הם חלונות הנשמה", אומרים, ואכן העומס הרגשי שיש על העיניים הוא עצום. המון סופרים/אמנים שרוצים לייצג דמות שיש בה משהו חריג ומושך תשומת לב, יעשו את זה באמצעות העיניים (עיניים עם צורה משונה, צבע משונה, עין אחת חסרה, עין אחת עודפת, צלקת או כל חריגה אחרת). חוסר העיניים הוא מזעזע, כי מצד אחד אבדו לנו החלונות לנשמה, ומצד שני נאמר לנו שהדמות כן ממשיכה לראות, מה שאפילו יותר חריג. אבל כמו שגיא אמר, תוך כדי כתיבה הבנתי שאין לי ברירה אלא לתאר את הסצינה בצורה מאד מפורטת מהבחינה הויזואלית. הקורא חייב ממש לראות את הפרצוף שיוצא מתוך המראה כדי שזה יהיה לו זכיר באמת. יעל, הייתי אומרת - תנסי לכתוב פיסקה אחת. הרבה יותר קל להתמקד על סיטואציה זכירה אם את מצמצמת את עצמך לקטע ממש קצר. קטע ארוך גורם לך להתפזר. תתלבשי על רעיון מסוים שיהיה ממש ממש זכיר, ולכי עליו, ותגרמי לקורא שלך ממש לראות אותו. וברכות לגיא על שהזכיר לי את איש המרשמלו. מהסצינות האהובות עלי ביותר בתולדות הקולנוע.
 
למעלה