תרגיל - ארכיטיפים - 3

goshdarnit

New member
תרגיל - ארכיטיפים - 3

והפעם, דמויות זכירות. התרגיל: תכתבו דמות זכירה. הנה כמה דמויות זכירות לדוגמא: אינדיאנה ג'ונס זכיר. דארת' ויידר זכיר. יודה זכיר. מיס פיגי זכירה. (האמת היא שרוב החבובות הישנות זכירות. ג'ים הנסון ידע לעבוד על ארכיטיפים.) ג'ק טריפר זכיר. באלקי (מהסדרה Perfect Strangers) זכיר. פריס ביולר (מ'דפקתי ברז למורה') זכיר. דייויד אדיסון (מ'בלשים בלילה') זכיר. וודי אלן (למרות שהוא אדם ולא דמות) זכיר. כריסטופר ווקן (כנ"ל) זכיר. הפרופסור מ'חזרה לעתיד' זכיר. הפעם לא אכנס לתיאוריה. אני לא אגיד שכדי שדמות תהיה זכירה היא צריכה לייצג תכונה מסויימת בצורה סופר-חזקה ובו זמנית אמינה. פשוט תכתבו דמות זכירה. (ואני עדיין מחכה לסיפור הסופי של ביצת דרקון קטנה.)
 

ננסק

New member
יש לי תחושת דז'ה-וו

לא בגלל שהתרגיל הנוכחי היה כבר, להיפך: התרגיל הזה רענן כמו בריזה ים-תיכונית, ולדעתי הוא גם רעיון מצויין. תחושת החזרה שלי קורה בגלל ששוב לא מתחשק לי לכתוב סיפור לתרגיל, כמו שקורה כמעט בכל תרגיל ותרגיל שאתה מציג. למה? כי כבר עשיתי את זה! הסדרה החודשית שלי "גיבור ורע לו" מספקת לי הרבה מקרים כמו "דיאלוג זכיר", "דמות זכירה", "ללמוד על דמויות מתוך דיאלוג" וכן הלאה. הייתי מביא את הקטעים כאן, אלא שמחוץ להקשרם הם חסרי משמעות. הפתרון השני הוא לכתוב משהו חדש, אלא שבגלל שכבר יש לי "אחד כזה מוכן", לא בא לי להתאמץ לעשות עוד אחד. אבל כיף לצפות. נ.ב. בלי קשר לכל זה, נראה לי נורא קשה לעשות דמות זכירה בסיפור קצר. כלומר, היא יכולה להיות ססגונית, או מעניינת, אבל "זכירה" אומר שבעוד חודש תגיד לי את השם שלה ואני אזכור במי מדובר. נראה לי כמו סיכוי מרוחק, אבל בהצלחה. אני סקרן לראות.
 

goshdarnit

New member
לא קשה לעשות דמות זכירה בסיפור קצר.

בזמנו, כשלהקות תאטרון היו נודדות ממקום למקום, וכשהיה מסופח להם מחזאי מסויים (כמו מולייר, צ'כוב (שהלהקה שלו אמנם לא נדדה), שייקספיר, וכו'), המחזאי היה כותב מחזות חדשים. המחזאי היה מחוייב כמובן לכתוב תפקידים לכולם. לפעמים לא היה מקום בסיפור לכולם. המחזאי היה מכניס את השחקנים הכי מתחילים לקטעים של שתיים, שלוש שורות וזהו. אבל כדי לפצות אותם הוא היה הופך את התפקיד הקצר לתפקיד בלתי נשכח (זכיר), תפקידים שלפעמים גנבו את ההצגה והיו סוחטים מחיאות כפיים מהקהל. אוקיי, אז נדרשת מומחיות גבוהה לעשות את זה רק בשתיים, שלוש שורות. אבל כמה זמן לקח לנו להבין מי זה דארת ויידר? כמה זמן לקח לנו להבין מי זה אינדיאנה ג'ונס? כמה זמן נדרש לבן אדם להבין מי זאת מיס פיגי? אפיון הוא מיידי. דמות זכירה נקלטת מיד. אם לוקח לכותב הרבה זמן לאפיין, הוא עשה משהו לא נכון.
 

the whist

New member
אוקיי, בוא ננסה משהו כזה

מקטע פיליטוני קצר בהשראת טים פאוורס, מטובי כותבי הדמויות הזכירות, הציטוטים בחסות פרנסיס בייקון הפקות. אז הנה זה בא: זמן מרילין עמדה להכנס למשרדו של מורלאק. מורלאק. הגאון של תעשיית החלומות.יוצר האגדות ובורא המיתוסים. רגעי קסם ואמונות טפלות רבות נקשרו בשמו.למרות הנכסים התרבותיים שנשאה עימה אל תוך החדר היה עבורה הרגע גדוש בהתרגשות ולא מעט עצבים.מורלאק הרג עצמו בשם האומנות מאות שנים אחרי תקופת הזוהר שלה. שמעו הגיע אליה עוד לפני מותו. הוא היה גאון מוזר והעובדה שגם לאחר מותו עדיין היתה סביבו הילה מסוימת של זוהר רק הוסיפה לסקרנותה. היא לחצה את הידית מטה ונכנסה. מורלאק ישב בכורסא אדומה, רכה ועגולה במרכז החדר הריק.מעליו , מסנוור אותה היה מקרן ענק שאלומת אור לבן ובוהק יצאה ממנו מקרינה היישר על שדיה. לרגע חשבה שהיא רואה שוב את אנדי. הוא דמה לו.תחת הברט הצרפתי שחבש, גלש שערו הלבן מכסה חצי מפניו,צונח על קצות שפתיו הדקיקות , הממלמלות דבר מה.תחת ראשו העצום שנח לו על כתפים צרות הבחינה ברזון מצומק שכונס לו בחליפה מחוייטת.העין הענקית שבמרכז פניו הביטה בה מריצה את האישון שלה לרוחבה. כמו קוראת אותה לרוויה. במרכז האישון הענק ראתה מרילין את דמותה משתקפת בצלילות מטרידה.היא יכלה להבחין בפרטים הקטנים, בקפלי שמלתה שקטעו את אותיות מילות התסריט שהוקרן עליה. "את מתכוונת להמשיך לעמוד שם, להפריע לי לקרוא או שיש לך משהו לומר? יש לי כישרון, יש לי חזון ויש לי חוש לפריים טוב. מה שאין לי זה זמן ". היא מיהרה לזוז ולאפשר למילים שהוקרנו להתממש בבהירות על הקיר הלבן מאחורי.רק אז שמה לב שהקול נשמע בתוך ראשה וכי שפתיו של מורלאק לא פסקו מהמלמול הקודם. "אני לא התכוונתי להפריע לך פשוט- " הקול העמוק שהדהד בראשה קטע אותה ואת שטף מחשבותיה. "לבחור את הזמן הנכון פירושו- לחסוך בזמן.בת כמה את בזמן קבוע?" " 36 " "איש צעיר יכול להיות זקן בשעות אם לא בזבז זמן." היא התקרבה אליו.מנסה שלא להכנס אל שדה הראיה שלו.משימה בלתי אפשרית. " אתה מתעניין מאד בזמן, מר מורלאק,זה לא קצת מיותר בהתחשב בכך ששנינו מתים? " " הזמן הוא הגון, במהלכו אתה תמיד מגלה את האמת.יש לך נסיון בזמן? " מרילין חייכה אליו את אחד מחיוכיה הכובשים, המפורסמים. "הייתי על לוח שנה, זה עוזר? "
 

goshdarnit

New member
גם יפה וגם לא פייר.

הסיטואציה זכירה. הרעיונות זכירים - איש צעיר יכול להיות זקן בשעות; מתיחת הזמן, וכו'. העין הגדולה זכירה. אפילו הסוף זכיר - בהתאם למה שכתבתי בפתיל הקודם על מתי סוף זכיר ומתי לא. וגם הדמות זכירה. אבל לא פייר. הדמות זכירה לא בגלל איך שכתבת אותה, היא זכירה כי אנחנו מכירים אותה והדמות שאנחנו מכירים כבר זכירה. כלומר: הזכירות של הדמות היא לא בגלל משהו שעשית. אבל מה? לא הייתי רוצה שתשנה, כי זה יהרוס את הסיפור. קבל ח"ח על הסיפור, אבל גם שאלה: רוצה לנסות קטע אחר עם דמות זכירה שאתה המצאת ואתה אפיינת?
 

the whist

New member
אוקיי,חוזר לזירת הפשה ומנסה להשאר

נאמן לעקרונות הקטע הקודם ולאלמנטים שבו וקצת לפאוורס: הטריבונות שסבבו את זירת הפשה הטורקי היו גדושות מפה לפה. כולם חיכו לגיבור המקומי שיפסע אל הזירה. איברהים המשסף היה האלוף הבלתי מנוצח של הזירה.כבר קרוב לארבעים שנה שהוא מרטש את יריביו. תמיד היה הקרב מעניין יותר כשאיברהים היה נלחם במישהו שלמד את אומנויות המערב. לקח לו זמן להתאים את עצמו לטכניקה בדקות הגישושים. אלה שהיו טיפשים מספיק לנסות ולנצח את איברהים בסגנון המזרח המקומי שילמו בחייהם. ומהר. הסייף הזר נכנס לזירה,הכרוז הכרסתן קרא בשמו והיו כמה תגובות עידוד חלושות. ואז הגיע הרגע לו חיכו כולם. העוד הרעיד את מיתריו, הטרבוקות רעמו, שישים יונים הופרחו משובכי הצד ואיברהים יצא אל הזירה כשחמש זוגות זרועותיו מבהיקות משמן. איברהים נהנה ממראה טורקי קלאסי.הוא היה רחב ושזוף, עם תחילתה של כרס משתפלת, שערו הארוך ושפמו המסתלסל טופחו על ידי ספר צמרת שגם בזמן שפסע אל עבר המרכז המשיך בתיקונים אחרונים. פדיקוריסטית קטנה בעלת מראה מהמזרח הרחוק טיפלה בציפורני ידיו הרבות עד שהגיע אל מרכז הזירה. הסייף הזר הביט בו שעה שמתח את זרועותיו הרבות.יד אחת נפנפה בלהב המעוקל הרחב,בודקת את האיזון והמשקל של החרב הענקית בעוד שזרועותיו האחרות היו עסוקות בחלוקת חתימות ליושבים בטריבונות הסמוכות. איברהים השליך לאחור את הגלימה שכיסתה בקושי את זוג זרועותיו הקיצוני. הוא התקדם לעבר יריבו כשהוא מקפיד להעביר את הלהב מיד ליד באופן שיקשה עליו להעריך מאין תבוא ההתקפה.איברהים עודד את הקהל בשאגות קרב והסתער אל עבר הסייף הזר. זה האחרון ביצע תמרון התחמקות קצר ושילח את הסיף שלו קדימה בתנועת דקירה מהירה.איברהים נעצר כשעל פניו מבע של תמיהה. כתם גדול של דם החל מתפשט לרוחב גבו, בדיוק מהמקום בו בצבץ קצה הסייף של הסייף הזר.איברהים, על שלל זרועותיו, צנח כבובות סמרטוטים. שקט נפל באיצטדיון. ארבעים שנה של שלטון הסתיימו. הלם ירד על יושביו. הראשונה להתאושש הייתה הפדיקוריסטית שנגשה אל מרכז הזירה, לרגע נראה היה כי היא עומדת לגשת לגופתו העצומה של איברהים ולחלוק כבוד אחרון ללקוח הרווחי ביותר שלה אולם היא חלפה על פניו וקדה למול הסייף הזר. הוא החזיר לה קידה אבירית והחזיר את הסייף לנדן לאחר שמחה אותו בגלימתו. האוריינטלית הקטנה חייכה ושלפה פצירה קטנה ובקבוקון בעל נוזל שקוף. "דוּ לַאק? " שאלה אותו בחיוך מזמין. "יס. לאנסלוט דו- לאק. " ענה לה הסייף הזר בחיוך.
 

goshdarnit

New member
שמת לב לדמיון בין שני הסיפורים?

בשניהם עשית בדיוק את אותו טריק בסוף. אותו טריק לא פיירי. הדמות זכירה לא כי אתה כתבת אותה זכירה. אגב, שימו לב איך הוא בנה את התהליך של הקרב ואת הציפייה של הקוראים באמצעות הירידה לפרטים, שהם כולם חלק מהתהליך של מה שמתרחש. טוב, תשמעו. אני עומד לכתוב משהו החל מהפסקה הבאה שקיויתי לכתוב רק אחרי שכמה אנשים ינסו לכתוב קטעים. מבחינתי זה ספוילר. אני ממליץ לכולם לא לקרוא אותו עכשיו. תכתבו את הקטע עם הדמות הזכירה קודם ורק אחר כך תחזרו להודעה הזאת. הפסקה הבאה עוסקת בחלק מהשלבים של איך לכתוב דמות זכירה. למרות זאני בטוח שזה מסקרן, אני גם בטוח שזה יסרס את הדמיון של חלק מהאנשים. אני מציע, קודם תנסו לבד, קודם תראו איפה אתם מתחברים לזה, איך זה בא לכם, ואיך זה יוצא מכם. רק אחר כך תקראו את מה שכתבתי פה. ואם זה לא דומה למה שעשיתם, לא נורא. זה לא תורה מסיני. זה בהחלט יכול לא להתאים לכם. אם כך: *ס פ ו י י ל ר* ! ! ! ! דבר ראשון הוא הרושם הראשון שאנחנו, הקוראים, מקבלים. הרושם הראשון הוא תמיד סטראוטיפי. (אבל סטראוטיפ מאוד קרוב לארכיטיפ.) דמות זכירה חייבת להיות מבוססת על תכונה אחת שהיא גם ארכיטיפית וגם מוקצנת. לכן אנחנו חייבים לראות את התכונה הזאת על הרושם הראשון שאנחנו מקבלים. ומיד אחר כך, מול עינינו, ובאופן טבעי, הופכת הדמות לבן אדם. אם אתם זוכרים במדוייק את סרט אינדיאנה ג'ונס הראשון, אז אתם זוכרים מה הדבר הראשון ממנו שראינו: ראינו את הצללית שלו, עם השוט והכובע. ספילברג שם את הצללית שלו שם לכמה שניות טובות, ואז הזיז אותו. ואנחנו כבר ידענו מיהו אינדיאנה ג'ונס. אני לא זוכר את השוט הראשון של דארת ויידר, אבל חצי מדארת ויידר הוא ויזואלית. הוא נראה כמו מה שהוא. יש לו את הקול של מה שהוא. וכל פעם שרואים אותו (אם כי, אולי זה התחיל מהאימפריה מכה שנית) יש את המוזיקה הזאת... הדבר הראשון שראינו את ג'ק טריפר עושה (חוץ מלהתעורר באמבטיה) זה ליפול באמבטיה. וכן הלאה. וויסט, קח דמות שאנחנו לא מכירים או לא שמענו עליה. תבנה אותו כך שהיא מייצגת תכונה מסויימת. תמצא את הדרך האידיאלית להציג אותה (הצגת את לנסלוט טוב, למשל,) ו*תמשיך* משם.
 

the whist

New member
אוקיי. אחד הדברים החשובים לכותב הוא

ללמוד לקרוא. והרבה. גם טקסטים פשוטים כמו תרגילים ארכיטיפים, חשבתי שמטרת התרגיל היא להראות את האלמנטים והדברים הזכירים שיש באיקונים ובדמויות זכירות קלאסיות.לא ברור למה לא עליתי על זה בפעם הראשונה.אבל פעם שלישית is a charm. ניגש לשולחן השרטוטים ונראה איזה צעצוע חדש יש לחברת אקמה להציע.
 
אחי הקטן-גדול

אקדים ואומר שאת הקטע הזה כתבתי בלי שום קשר לתרגיל, אבל לדעתי הדמות בו, לפחות מבחינתי, מסמלת הרבה. אני אישית אזכור דמות כזו, מסיבותיי האישיות. לא יודעת לגבי אנשים אחרים. הוא פוקח עיניים כחולות, תמימות-מראה. בחור צעיר, נאה, מוכשר. התעורר, חולה ומטונף, בפינת הרחוב שלו. השחר עוד לא עלה, אבל הרעב העיר אותו. הוא לא יכל לסבול יותר. החל ספק-לקרטע ספק-לזחול אל עבר הפח הגדול שבמורד הרחוב. אולי עוברי-האורח זרקו משהו במהלך הלילה, משהו שהוא יוכל לאכול. הוא פתח את מכסה הפח ונרתע מהצחנה. אם היה לו דבר-מה להקיא, הוא בוודאי היה עושה זאת מזמן. החיטוט בפח הביא עמו מזון. שארית תפוח רקוב, חצי פרוסת עוגה קשה, גלעיני שזיפים עם מעט שאריות פרי. הוא מצץ כל קלוריה אפשרית מהסעודה הדלה שניצבה לפניו.לאחר מכן שקל להיכנס לתוך הפח החמים, ולהמשיך את שנת הלילה שלו שם, אך כשראה כי השמיים מתחילים להתבהר, החליט לוותר על הרעיון. הוא התיישב על המדרכה ליד הפח ונזכר בחייו הקודמים, במשפחתו. לרגע תהה מה שלומם, מה הם עושים בימים אלו. הוא חש בהתחלה של געגוע, אך גירש אותו מיד בצעקה, שהפכה לשיעול מצפצף וקודר. "מה קרה לי?", שאל את עצמו בקול צרוד ושבור. פעם הוא היה זמר. פעם הוא היה אליל. אהבו אותו. העריצו אותו. הוא היה מופיע, כמו מלך, וכמו אל היה לוקח את מה שרצה, מקבל את מה שרק העז לחשוק בו. כל לילה נערה אחרת, לפעמים שתיים, לעיתים יותר. והמוסיקה שלו היתה מתנגנת ברקע בזמן שביצע בהן את זממו, והקול שלו שר היה מלווה את קולו הגונח בתאווה לא-מרוסנת... knock knock knocking on heaven's door... הוא מנסה לשיר, ומתחיל בסדרה נוספת של שיעולים. הוא מכחכח בגרונו ויורק. דם. אולי בכל זאת כדאי לו לחזור הביתה. המשפחה תקבל אותו, הוא בטוח. אבל הוא לא רצה להתחנן, לא רצה להפר את השבועה שלו. הוא לא ידבר איתם לעולם. הוא לא דיבר איתם בזמן שהיה כוכב, והוא לא רוצה שילעגו לו עכשיו, כשהוא בשפל המדרגה. הולך הרגל הראשון של הבוקר עובר לידו. "נדבה", הוא מבקש, בעיניים כחולות גדולות. בחור צעיר ויפה. "שיהיה לך יום יפה, אדוני", מקרקר לעבר הדמות המתרחקת, הגבר המבוגר שהביא לו חמישה שקלים וסיגריה. הוא נאנח לעצמו.
 

goshdarnit

New member
הקדמת אותי בשבוע.

בשבוע הבא אני מתכוון שהתרגילים יעסקו ב'דם', כלומר בלפתוח את הוריד ולכתוב. אני לא רוצה להתייחס למה שכתבת כחלק מהתרגיל על דברים זכירים, כי הוא בפרוש נכתב במטרה אחרת. הזכירות פחות רלבנטית מ'דם'. נדמה לי שהמטרה שלך היתה לתת לנו להרגיש את מה שאת מרגישה כשאת מסתכלת על הדמות הזאת. כלומר, שנרגיש את גודל הטרגדיה. נדמה לי - ובחיי שזאת לא תורה מסיני זאת רק דעתי - נדמה לי שהדרך הכי טובה להבהיר את זה לקהל היא להראות את תהליך הנפילה יותר מאשר את ה'לפני' וה'אחרי'. תארי לעצמך שאנחנו נראה את הדמות בשיא גדולתו, מממש את חלומותיו וכו'. ואז פתאום משהו רע קורה. ואז נראה את התגובה שלו ואת איך הוא מנסה להתמודד. ואז עוד משהו רע קורה (כי נפילות מגיעות בשלבים לא במכה אחת), ואז נראה את התגובה ואת הנסיון להתמודד. וכך הלאה עד הנפילה העמוקה. אני חושב שזה מביא להזדהות יותר גדולה עם הדמות. אני חושב שזה מביא להזדהות יותר גדולה עם התהליך ועם הטרגיות שבו. אני חושב שזאת הדרך הכי טובה להעביר את מה שאת רצית להעביר. מה דעתך?
 
אז מה בעצם?

לכתוב את הסיפור של הדמות? איך היא התדרדרה ומתי? אתה באמת רוצה שזה יהיה כ"כ ארוך??? ואם זה לא "דם" (להיכנס להווי המשפחתי שלי ולכתוב אותו יהיה יותר קשה מאשר את העתיד), אז מה כן? כרגע, לפי טענתך, הדמות לא זכירה?
 

goshdarnit

New member
ודאי שזה דם.

כנראה הייתי מאוד לא ברור. אנסח דברים אחרת. א) דם זה טוב. דם זה בריא. דם מוביל ליצירה טובה. (אתעמק בנושא בשבוע הבא). המטרה כשכותבים דם היא לשפוך אותו בצורה הכי טובה, לנתב אותו לרצון *שלך*. דם שלך, רצון שלך. ככה זה עובד. ב) שאלת "אתה באמת רוצה שזה יהיה כ"כ ארוך". בענייני דם, זה לא מה שאני רוצה, זה מה שאת רוצה. השאלה היא, מה את רוצה? בוער לך להוציא את החוויה? נראה לי - ותקני אותי אם אני טועה - שתיאור התהליך של החווייה ישחרר ממך הרבה יותר שדים מאשר רק התיאור של התוצאה הסופית. אני טועה? משהו ארוך הוא לאו דווקא רע. השאלה היא, אם את רוצה לשחרר את השדים ואם זאת הדרך? אם כן, אני בעד. אם יש לך דרך אחרת, אני בעד. ואם בא לך, תספרי לי מה היא. אם את לא רוצה לשחרר את השדים האלה או שאת חושבת ששחררת מספיק מהם, גם זה בסדר. כתיבה היא שחרור שדים, רבותיי. כתיבה היא שחרור *מבוקר* של שדים. ג) למי איכפת אם הדמות זכירה? השאלה היא אם הדמות טובה, והיא טובה. בענייני דם נעזוב את הזכירות בצד. (למה זה לא חשוב בהקשר של הסיפור שלך? זכירות היא נסיון להתקרב לארכיטיפים. אם את כותבת על משהו שקרוב ללבך, אז במדה כזו או אחרת זה יתקשר לארכיטיפים, אבל לאו דווקא מבחינת זכירות הדמות. במקרה הזה: הנפילה היא הזכירה. ואני אבהיר: דמות לא זכירה לא הופכת אוטומטית לדמות שקל לשכוח אותה. זכירות זה ארכיטיפ.)
 
עזוב דם, נחזור לתרגיל

הדמות עצמה, זאת שכתבתי עליה, אחי. הדמות שלו עצמה זכירה? לפי מה שאתה אומר, כרגע זה לא המצב. מה כן יהפוך אותו לזכיר? כי אם זה התרגיל, זה מה שאני מנסה לעשות...
 

goshdarnit

New member
אם את מתעקשת

מה שזכיר בדמות שאת יצרת זה איך אנחנו (והמספרת) מרגישים כלפיה, ולא תכונה מסויימת באופי (שזה התרגיל). דמות זכירה היא דמות שיש בה תכונה אחת באופן חזק יותר, בוטה יותר מאשר יש לאנשים ממוצעים ואפילו לא ממוצעים. הקיצוניות של התכונה האחת היא שהופכת את הדמות לזכירה. אני די בטוח שאת לא רוצה להפוך את הדמות לדמות כזאת, אבל לשיקולך. שוב: ייתכן שהביטוי 'דמות זכירה' מטעה. אלייג'ה ביילי, כמו שאמר, הוא דמות שכולם זוכרים. אבל היא לא דמות זכירה. דניל אוליבו, השותף שלו, הוא דמות שכולם זוכרים והיא גם דמות זכירה (כי הוא כל כך אנושי והוא רובוט). העובדה שדמות לא זכירה לא הופכת אותה לדמות שקל לשכוח אותה. ואני ארשה לעצמי לנסות להכנס לך לראש ולטעון שמה שאת רוצה זה לא להפוך את הדמות לזכירה, אלא להעביר לקוראים את התחושות שיש לך כלפי הדמות (כולל האהבה, שבהחלט עוברת חזק בסיפור).
 
מן הפח אל הפחת, מה?

אוקיי, הפעם אני מנסה לתאר סצינה שהופיעה ב-meaning of life של מונטי פייטון, מנקודת מבט של אחד הסועדים. עכשיו נראה אם הצלחתי ליצור דמות זכירה. בערב אחד החלטתי לעשות לחברתי הפתעה ולקחת אותה בעיר. כמובן שהיא היתה מאוד מופתעת כשהיא ראתה לאן אני לוקח אותה, נכנסנו למסעדה וציפינו לערב שקט, רומנטי ומסעיר מהבחינה הקולינארית בלבד. בעודנו עוסקים בהזמנת המנה הראשונה, החלו להישמע מלמולים ממלצרי המסעדה, ואף המלצר שלנו, אדיב ככל שיהיה, הראה סימנים קלים של קוצר-רוח בזמן ההתלבטות שלנו בין המנות הרבות בתפריט, ואף החל להחוויר לקראת הסוף. כששחררנו אותו מעמדתו, ניתן היה לראות על מלצרנו היקר שהינו לחוץ בצורה בלתי-רגילה, בין השאר מכיוון שחצה את המסעדה והגיע למטבח תוך שבע שניות בדיוק. חברתי טוענת עד עכשיו שזהו שיא עולמי, אך אני חולק על דעתה. אין תחרות הקשורה לקיפוץ מעל כסאות ובינות לסועדים תמהים, לפחות לא שידוע לי. המסעדה, למרבה הפליאה, התרוקנה ממלצרים. ישבנו בכסאותינו, תוהים על מה המהומה, כאשר החלו להישמע קולות רועמים, כמו תזמורת שלמה המורכבת מתופים בלבד, הולמת בקצב אחיד. הרצפה נרעדה קלות עם כל אחת מהחבטות, שהתחזקו מרגע לרגע. שני מלצרים התפרצו לפתע מהמטבח, לכיוון דלת הכניסה. הדלת הכפולה, שלרוב רק אחד מחלקיה פתוח, נפתחה לרווחה, בעוד הקולות מתקרבים. נהמות החלו להישמע בנוסף לאורקסטרת התופים שהגיעה למסעדה. "זה נחשב כאן לבידור או משהו?", לחשה לי חברתי ביותר משמץ של חשש. משכתי בכתפיי, "עוד מעט נגלה, כנראה". ואכן, תוך שניות מספר, הופיעה דמות אדם בפתח הדלת. או, יותר נכון, הר-אדם. כשנכנס לחדר, הוא מילא כמעט את כל חלל הדלת. הכפולה. הפתוחה לרווחה. גם לגובה. הוא נכנס, רועם ורוטן, שני המלצרים מלווים אותו בהדרת כבוד, ונעמד במרכז המסעדה, מרחק מספר שולחנות מאיתנו. הוא היה גדול, אבל ב-א-מ-ת גדול, והזכיר במידת מה אבטיח בולבוסי, גדול, אדום ודביק מזיעה. "אני רוצה לשבת כאן!", דרש בקול. המלצרים ניסו להסביר לו שהשולחן כבר תפוס ואין מה לעשות, אך הוא פרץ בצעקות והודיע שאם לא כאן, הוא לא מוכן לאכול יותר במסעדה הזו, ו... המלצרים ניגשו במהירות לדבר עם הזוג חסר המזל שישב בשולחן בו חשקה נפשו של הר-האדם, והעבירו אותם שולחן, למורת רוחם הגלויה. מלצר אחר יצא מחדר נסתר עם כיסא גדול, וגרר אותו בקושי אל עבר האיש. עוד לפני שהספיק המלצר להניח את הכיסא בצורה הרצויה, התיישב עליו האיש, וזעקת שבר בקעה מפי המלצר שהכיסא נחת על רגלו. שאר המלצרים מיהרו להפציר באדון שיקום ממושבו לרגע אחד ותו לא, אך הוא, זועם ומאדים מרגע לרגע, דרש את ארוחתו ברגע זה. המלצר, שהצליח אך בקושי לחלץ את רגלו מאימת רגל הכיסא, פונה לבית-החולים לאחר שאיבד את הכרתו. לא נראה שהאדון המכובד, כפי שקראו לו המלצרים ששירתו אותו, ביניהם גם המלצר שלנו, שם לב לכל המהומה. הוא המשיך להורות למלצרים להאביס את צלחתו. ואכן, ערימות המזון שהובאו לשולחנו, על-ידי כל מלצרי המסעדה, תוך התעלמות מוחלטת משאר הסועדים (אנחנו, בין השאר), יכלו להזין היטב את ילדי סומליה כולה למשך שבוע ויותר. נראה שהר-האדם אינו יודע שובע, ובעניין קצת אחר – לא יודע מהם נימוסי שולחן. בידיו המשומנות ובלעיסות מהירות, גדולות ורועשות, חיסל מנה אחר מנה ודרש עוד ועוד. כל שנשאר לנו הוא לצפות במחזה מבעית זה ולהשתדל לשמור את תכולת קיבתנו, שלא היתה רבה גם כך, בתוך הגוף. בשלב מסוים נשמעה רטינה בין לעיסה אחת למשנה, "אני חושב שזה עולה". המלצרים חשו למטבח במהירות והפעם חזרו עם דליים גדולים ומטריות. הסועד הנוראי, אימת המסעדות, הביט היטב בדלי שהובא לו, התכופף לעברו ובבת אחת הקיא כמות נכבדת של מזון-לשעבר חצי מעוכל, בדיוק ליד הדלי שנשאר במקום והעמיד פני חף מפשע. "בפעם הבאה שימו את הדלי שלכם במקום!", צעק, והקיא שוב לכיוון הדלי. רק שהדלי, שעכשיו עמד בתוך שלולית הקיא הקודמת, כבר לא היה במקומו הקודם. חבל. עכשיו נמצאו שתי שלוליות. וברגע ששאר הסועדים החלו לברוח בגועל ולהקיא בעצמם, נוכחנו לדעת שיש הרבה יותר משתי שלוליות בסביבת המסעדה. רק עתה שמתי לבי לכך שחברתי נעלמה ממושבה, וכך גם הארנק שלה. אבל אני לא יכולתי להתנתק מהמחזה המזוויע שנגלה לעיני במסעדה. לאחר פרץ נוסף או שניים של הקאות על מלצרים ועל כל סביבת השולחן שלו, נרגע הר-האדם, וסיים את הנגיסות האחרונות של המזון על שולחנו. אדם מכובד, שלאחר מכן התברר לי כמנהל המסעדה, יצא מהמטבח, והייתי בטוח שהוא הולך לגרש אותו, אך במקום זאת, פנה אליו המנהל בכבוד, בהתרפסות אפילו, ושאל אם כבודו ירצה קינוח. סירוב קל מצד הסועד ולחצים פולניים משהו מצד המנהל, הביאו להסכמה נלהבת למדי לקינוח. לא האמנתי ממש. כל-כך הרבה בלגאן הוא עשה ועוד מזמינים אותו לקינוח?? נגיסה קטנה מהקינוח, זה כל מה שהיה דרוש. הסועד הוולגארי, הר האדם הנוראי, החל להתנפח ולזעוק מכאבים, התנפח עוד ועוד עד אשר נשמע פיצוץ. כיסיתי את אוזניי ועצמתי את עיניי בחוזקה. הרגשתי דברים עפים עליי ולא ממש רציתי לדעת מה. כשפקחתי עיניים הבנתי למה לא רציתי לדעת. ואז הקאתי. כמובן שלקח לי כמה חודשים טובים לשכנע את חברתי לבוא איתי שוב לאותה מסעדה, כדי לממש את הזמנת הפיצוי לארוחה, אבל איך אפשר להתפלא על זה?
 

goshdarnit

New member
זכיר לחלוטין!

יפה מאוד! ובאופן כללי, עבודה מצויינת. הצגת לנו את הדמות *לפני* שראינו אותה. הביטוי הנכון הוא, 'בנית לדמות כניסה'. כלומר, הכנת אותנו מראש שמשהו גדול מגיע, וכך הציפיה שלנו עלתה. בנית לדמות כניסה שמדגישה את התכונה הזכירה שלו, ויצרת רושם ראשוני גדול. עוד מישהו רוצה לנסות לבנות כניסה (אחרת, כמובן,) לדמות הזכירה שלו?
 

N Y

New member
האם שמת לב שכל הדמויות הזכירות שלך

מקורן בקולנוע או בטלויזיה? אולי כדאי להזכיר כמה דמויות ספרותיות זכירות (לפחות לגבי): דון קישוט שרלוק הולמס אחאב גאנדאלף אני מודה בענווה שלמרות היכרותי העמוקה עם ספרות המד"ב, אני מתקשה להעלות בדעתי דמויות שהופיעו בה ואשר הנן זכירות ברמתן של אלה המוזכרות למעלה.
 

goshdarnit

New member
דוגמאות מצויינות.

ובהחלט שמתי לב. שרלוק הולמס אופיין במלואו בעמוד הראשון שבו הוא הופיע. עמוד אחד. אחר כך רק ראינו עד כמה הוא באמת מדהים. שאר שלושת הדמויות הן דמויות בעלות *רצון* כל כך חזק שהוא מחזיק ספר שלם. בעברית צחה קוראים לזה מונומניה. והן גם בעלות עצמה כל כך חזקה שמחזיקה ספר. אלה דמויות אפיות (כלומר, שמסוגלות להחזיק אפוס על גבן). ובכל זאת, איך אופיינה כל אחת מהדמויות האלה? דון קישוט לא קראתי, נדלג עליו. שרלוק הולמס, כפי שאמרתי, בעמוד אחד. אחאב אופיין בסצנה אחת, בנאום שהוא נשא to pump up the troops. גאנדאלף ב'הוביט' אופיין ע"פ רושם ראשוני (אם אני זוכר נכון) שאחרי זה הורחב. גאנדאלף ב'שר הטבעות' אופיין בשיטה שנתייחס אליה רק בקצרה. קווין ספייסי בזמנו קרא לשיטה (דרכה גם הוא מאפיין את הדמויות שלו): insinuating the character, כלומר לטפטף אותו לאט לאט בלי שהקהל שם לב. לגבי השיטה הזאת אני יכול לתת לך שתי דוגמאות. אני מתנצל מראש, אבל שתיהן מתוך סיפורים שאני כתבתי. בסיפור 'התאומה', בעוד ברור לקורא איך אני מאפיין את גליניס, אני די משוכנע שהוא לא שם לך איך אני מאפיין את אוליביה. אני כמעט אף פעם לא מדבר עליה, אני לא מראה אותה 'בפעולה'. ובכל זאת, אין לקורא ספק, כשמגיע סוף הסיפור, שאוליביה מסוגלת לעשות את הדברים המחרידים שהיא עושה. מעולם לא אפיינתי את אוליביה, אבל אין לקוראים ספק שכמה שגליניס חזקה, אוליביה חזקה יותר. בסיפור 'הצד האפל' בזמן שאני מאפיין את ג'ואל, הדמות המרכזית, בחמשת העמודים הראשונים של הסיפור (ואני מקווה מאוד שהוא זכיר), אבל אני בשום מקום (לכאורה) לא מאפיין את שרון. ובכל זאת הקוראים יודעים בדיוק כמה היא אינטיליגנטית (למרות שהיא לכאורה אף פעם לא עשתה משהו שהוכיח את זה) או כמה היא חזקה (כנ"ל). ובחזרה לתרגיל. יש הבדל בין דמות אפית זכירה לדמות זכירה של סצנה או של סיפור קצר. לאפיונים נורמליים מן הספרות, יש ללכת למומחה הדמויות הזכירות, צ'ארלס דיקנס. לשם התרגיל לא צריך להמציא דמויות זכירות "ברמתן" של הדמויות האלה. צריך להמציא דמויות זכירות לסצנה או סיפור קצר.
 

N Y

New member
כשדיברתי על "ברמתן של אלה"

לא התכוונתי לצורך ליצור אחת כזו כאן, כמובן, אלא על היעדרותן (או נדירותן) המצערת משדה המד"ב והפנטסיה. אני זוכר, למשל, את גולי פויל (פני מועדות לכוכבים), אבל אנ'לא יודע אם זה בגלל שהוא זכיר או שהספר עצמו זכיר. אני זוכר את אלייזה ביילי של אסימוב, אבל האמת המצערת היא שהוא שטוח כמו פיתה. אולי צמד הנוכלים ההוא מלאנקמאר של מורקוק, אבל אני לא זוכר את שמותיהם אף פעם...
בכל מקרה, הייתי שמח לניתוח של דמויות מד"ב ופנטסיה מוכרות וזכירות לדעתך, כי דוגמאות קולנועיות לא תמיד עוזרות (לי, לפחות). אה, כן - תעזוב כל מה שאתה עושה כרגע ולך תקנה את "דון קישוט", המהדורה החדשה (שני כרכים). הספר הזה, למרות פטפטנותו הבלתי נלאית, הוא בית ספר. למשהו. אנ'לא יודע בדיוק למה, אבל נוכל לדון בכך אחרי שתקרא.
 

goshdarnit

New member
נכון, יש מחסור מצער.

הגיע הזמן לשנות את זה, לא? ובנושא התיאוריה - אני מאוד שמח להשתתף בדיונים תיאורטיים, אבל במקרה הנוכחי אני מעדיף לעשות את זה אחרי שאנשים יכתבו עוד קטעים. אני יודע שאתה יודע למה אני מתכוון כשאני אומר דמות זכירה. אני יוצא מתוך הנחה, שלך, כמו לכל כותב אחר, מתרוצצות מספר דמויות זכירות פוטנציאליות בראש. תמצא אחת, תוציא אותה, תכתוב אותה, ואז נדבר תיאוריה.
 
למעלה