תרגיל - דם - 1

goshdarnit

New member
הרבה יותר טוב.

בקטע הראשון, היה לי הקטע עצמו עם חוסר השליטה. ובקטע השני, היה לי הקטע אחרי, של יסורי המצפון. בקטע הראשון היה חסר לי הקטע השני, ובקטע השני חסר לי הקטע הראשון. שלא תביני לא נכון, הקטע השני הרבה הרבה יותר טוב. פשוט בחלק מהפעמים הדמות מספרת לי על דברים שאותם אני צריך לעבור/לחוות ולא לשמוע. חשבתי וחשבתי, והנה ההצעה שלי. למה לא לאחד את הקטעים? כלומר: לתאר לנו את הסצנה הנוראה עצמה (בלי ליפול למלכודות שציינתי בהודעה הקודמת), ותוך כדי להכניס את יסורי המצפון. דוגמה: הגיבורה אומרת משהו נוראי ומרושע. הגיבורה רואה את התגובה על הדמות השנייה. הגיבורה לא מסוגלת לראות את הנזק שהיא עשתה. אבל הגיבורה לא מסוגלת להפסיק את ההתנהגות, והיא ממשיכה להתנהג ככה. ושוב, היא רואה את התוצאות, שונאת את עצמה. והיא ממשיכה. נראה לך שמה שאמרתי הגיוני? רוצה לנסות?
 
קצת היסתבכתי עם העיניין של הריב.

אבל אני מקווה שיצא בסדר. "אז את לא מתכוונת לספר לי על מה דיברתם?" מיכאל שאל עוטה את הפרצוף הנעלב שלו "אולי תפסיק לדחוף את האף שלך לאן שאתה לא צריך?" היא ענתה לו. "אני לא דוחף את האף שלי, אני רק רוצה לדעת על מה דיברת עם דניאל, הוא חבר מאוד טוב מאוד שלי" היא נחרה בבוז ואז אמרה "לא, השיחה הסתימה" "מה..." הוא התחיל להגיד אבל היא הסתובבה והלכה "אלוהים אני אגרום לו צלקות נפשיות אם הוא לא ישתוק" היא מילמלה לעצמה. הוא הלך אחריה וטפס אותה בכתף "אל תיגע בי" היא אמרה בחדות מתנערת מאחיזתו "מה יש לך? חשבתי שאנחנו חברים" "מצטערת להרוס לך, אין לך חברים" היא פלטה בקרירות "ברור שיש לי, יותר מימך" הוא אמר בביטחון "אוה, באמת? מי?" הקול שלה היה משועשע "אלכס" "אלכס חבר של כולם. והוא חבר שלך מסיבה אחת ויחידה, כי אתה נוסע איתו באוטובוס כל יום" "מה הקשר?" "זוכר את הפעם האחרונה שרבתם? כל מה שעשיתה בנסיעות היה לספר לו כמה הוא חרא מניאק וכו'. אז הוא מעדיף שלו לריב איתך, פשוט לשמור מרחק. אתה חושב שסתם ככה אנחנו לא מזמינים אותך לשום מקום?" קולו של מיכאל נהיה מהוסס "אבל אמרתם לי שאין לכם זמן להיפגש אחרי בי"ס" "אתה לא עד כדי כך טיפש נכון? פשוט אף אחד לא סובל אותך" "כלבה ממורמרת!" הוא פלט לכיוונה. "אותי לפחות לא שונאים, כשאני מגיעה אף אחד לא פולט 'אוף', חשבתה שזה בצחוק מה? לא חשבתה שיצא לכולם מהחורים כל הבולשיט שלך, יענו חכם, מנסה להתחכם כמו ילד בן שלוש. כולם יודעים כמה שאתה טיפש. נראה לך שאף אחד לא יודע כמה אתה צריך לחרוש בשביל 80? גם כן, 'לא למדתי!' הצחקתה אותי!" הפה של מיכאל נפער כאילו הוא רוצה להגיד משהו אבל לא יודע מה "מתלהב מי זה שאתה חזק וגדול! אתה צריך ללכת פעמיים בשבוע לחדר כושר בשביל לא להפוך לחבית ומתלהב מי זה שאתה יכול להפיל אותי. כמה עצוב, גיבור על חלשים. מה הפלא שאתה אף פעם לא מתמודד עם אלכס או ירון או אנטון, אין לך שום דבר!" מיכאל הביט בה. היא ראתה דמעות בעינים שלו 'שתקי!' היא אמרה לעצמה, אבל לא ציתה "אתה יצור עלוב ומסכן, שקרן, חסר בטחון עצמי, רדוד, והכי גרוע חסר אופי. מי אתה היום? קופי של דניאל? או שהפעם אתה מטאליסט-גותי-מדוכא כדי להרשים את נטשה? להרשים את נטשה שצוחקת עליך מאחורי הגב. מצטערת להודיע לך מיכאל. אתה אף אחד!" הוא הביט בה המום כמה שניות 'דווקא עכשיו את שותקת? תתנצלי!' היא אמרה לעצמה, אבל שתקה. הדמעות החלו לזלוג מעיניו הוא הסתובב והלך כמעט בריצה. *** היא רצה, ברחה, כמו תמיד. בלי כיוון מוגדר, בלי סיבה מסוימת, היא רק רצתה לרוץ והרגיש את האספלט נחבט נגד נעלי הספורט, את הרוח שמכה בפנים שלה, את התחושה המתוקה של כמעט לעוף, לעוף מכאן. שום דבר מהעצב שלה לא נראה על פניה. עיניה הביטו קדימה, חלולות, בעוד אלפי מחשבות מפזזות בראשה "לאן את רצה? את לא תצליחי לברוח מעצמך" היא עברה ליד חנויות הדמות שהשתקפה מחלון הראווה נראתה כאילו היא מלגלגת עליה. "עכשיו תשקעי ברחמים עצמיים? אפילו זה לא מגיע לך" היא אמרה את עצמה, מחזיקה את הדמעות. היא גם ככה מושכת עודף צומת לב, וזה לא מה שהיא רוצה עכשיו. היא פשוט המשיכה הלאה. "זה שתברחי עכשיו לא יעזור" היא ניסתה לשכנע את עצמה, אבל זה לא גרם לה להפסיק "המילים כבר נאמרו, את יודעת שהוא בכה בגלל שאת אנוכית כל כך" היא רצה מהר יותר "את יודעת שהוא חשב שאתם קרובים כמו אחים, ואת אמרת לו מילים כאלה" היא הגבירה את המוזיקה מנסה להשתיק את המחשבות של עצמה "מה חשבת שאת עושה? את יודעת טוב מאוד שהוא ידע מה חושבים עליו בלי שהית צריכה להטיח בו את זה" דמעות באו, לא היה לה כבר אכפת "את חושבת שמישהו יסתכל עלייך כמו שאת שוב? את חושבת שמישהו לא יסלוד מימך" המוזיקה צעקה באוזניים שלה בווליום לא אנושי, היא רצתה להצטרף לסולן, להודיע לעולם כמה שלא אכפת לה מימנו, כמה שהיא שונאת את כולם. "את לא שונאת את העולם" היא הודיעה לעצמה "את רק מעמידה פנים, כי ככה נוח לך, להתחבא מאחורי הדמות הזו שלך, פעם דכאונית פעם מאושרת. מסתבר שאפילו למפונקת כמוך לא מגיע הכל. מסתבר שאת לא טובה מימנו" היא הגיעה לכביש הראשי, המכוניות נסעו לאי-שם ובחזרה במהירות מופרזת. "את רוצה להידרס בנוסף לכל?" היא רצה על השולים של הכביש. לא, היא לא רצתה להידרס, רק לרוץ שם לברוח. "אם תמותי זה לא יעיל לאף אחד" היא צינה ביפני עצמה בקרירות. "זה גם לא יועיל לו" היא העלתה את הנושא הזה שוב. "מילים שנאמרו אי-אפשר לקחת בחזרה. ביחוד לא מילים מרושעות כמו שאת אמרת". היא נעצרה מתנשפת הפלאפון שלה צילצל "הייתי צריכה להשאיר את הדבר הארור בבית" היא מילמלה בעצבנות, הפלאפון המשיך לצלצל "בטח אבא, שילחץ אם אני לא אענה" היא הוציא את הפלא פון ובעצבנות מופגנת ופלטה "הלו" "היי, זה מיכאל, תראי רציתי לדבר איתך על מה שקרה" "כן?" היתה שתיקה קצרה "את לא מתכוונת להתנצל?" הוא אמר הקול שלו מזועזע "לא" היא אמרה בפשטות היתה עוד שתיקה "אני אמרתי את האמת" היא אמרה לו, ואולי יותר לעצמה. ואז ניתקה. "אולי יום אחד תשתקי?!".
 

goshdarnit

New member
אחלה!

בעיקר שתי השורות האחרונות, הן שמבהירות עד כמה היא לא יכולה לעצור את עצמה. ו'אני אמרתי את האמת' זאת שורה מאוד חזקה בהקשרים האלה. בכל זאת, אני רוצה להתייחס לשני דברים טכניים, לא קשורי-דם בהקשר של הסיפור. שניהם סימפטומים של אנשים צעירים (ולכן של כותבים צעירים). כדאי לפתח אליהם מודעות. אחד - תסתכלי על הדוגמאות שהאנשים האחרים כתבו, ותבחיני שגם כאשר הדמות שונאת את עצמה, שונאת את מה שהיא עושה, בכל זאת יש אלמנט שמודע לעובדה שזה בא מבפנים, ושבהחלט יש סיכוי שאנשים אחרים רואים את זה קצת אחרת. הדמות לא מצליחה להתנתק מראיית העולם שלה, אבל היא מודעת לעובדה שהיא לא היחידה. בסיפור שלך - לכל הדמויות בסיפור היתה אותה ראיה של הדמות, שהיא הראיה שלך. זה לא סביר. בדרך כלל, כשאנחנו מאשימים את עצמנו, אנחנו משוכנעים שהעולם הוא שמאשים אותנו. אבל זה לא נכון. אנסח את זה בחריפות: זה אף פעם לא נכון. השפיטה שלנו היא שלנו, היא לא של העולם. (אפילו אם השפיטה שלנו תואמת את ה'ערכים' של החברה.) שניים - דווקא בגלל שבגיל העשרה הויכוחים כל כך לוהטים, דווקא בגלל שבויכוחים האלה שני הצדדים נלחמים בחירוף נפש על הנקודות שלהם, קל מאוד לפספס שויכוחים הם לעתים רחוקות על הנקודה עליהם מתווכחים. במלים אחרות, ויכוחים הם לעתים רחוקות מאוד על התוכן המילולי שנמצא בויכוחים. יש סיבה שאנשים נלחמים כל כך חזק על נקודה מסויימת (והדגש במשפט הוא על 'חזק' ולא על 'מסויימת'). יש סיבה שהם מתעקשים. יש סיבה שהם לא מקשיבים. יש סיבה שהם לא מסוגלים להפסיק. יש סיבה שהם לא מרפים גם שעה אחר כך. והסיבות האלה לעתים רחוקות בלבד מוזכרות בויכוח. תסתכלי על ויכוחים, שלך ושל אחרים, ותבדקי מה באמת נמצא מאחוריהם. וכשתמצאי שיטה כלשהי, תראי שהויכוחים שתכתבי ישתפרו. בחזרה לתרגיל: קניתי. אחלה!
 
לעמוד על שלי

"אני מצטער, אבל את חייבת לעשות את הקורס מחדש". הבטתי באיש שישב מולי, ואמר לי שהסמינריון שלי שעבדתי עליו חודשיים יכול ללכת לפח. "אני הייתי בכל השיעורים, אני נשבעת". אמרתי. הוא נראה חסר סבלנות. "לפי גליון הנוכחות, את החסרת רבע מהשיעורים. כתוב בתקנון שסימנריון לא יאושר אם תלמיד לא היה לפחות בשמונים אחוז מהשיעורים. פרופסור גרטר מאוד נוקשה, ואין לי מה לעשות". הרגשתי מחנק עולה בגרוני. "אבל אני הייתי", אמרתי. "הפרופסור גרטר לא זוכר תלמידים", אמר ראש החוג. שלפתי מהתיק את מחברת הקורס. "הנה המחברת שלי. תסתכל על התאריכים. הכל מסוכם בכתב היד שלי". "אין מה לעשות. המחברת לא מוכיחה שום דבר. העדויות של התלמידים לא מוכיחות כלום. רק גליון הנוכחות מוכיח". "הוא לא העביר אותו בכל השיעורים". "או שאת לא היית בכל השיעורים". למה הוא עושה לי את זה? שלוש שנים לא היתה לי שום בעית משמעת. הכרחתי את עצמי להתרכז בו, כדי להשאר בשליטה. "זה הקורס האחרון שלי בתואר. בבקשה. אתה אומר לי שאני חייבת להיות עוד סימסטר, לשלם על עוד סימסטר, לעשות שוב עבודה כזו רק כי דף השמות לא הגיע אלי?" "אני לא יכול לעזור לך. אלה הכללים של המכללה. את צריכה לעשות סמינריון אחר, או שתשארי בלי תואר. אין לי כוח שתבלבלי לי את המוח על זה, כי אין מה לעשות". הרגשת המחנק התגברה. רק לא עכשיו, חשבתי. אני צריכה לדפוק על השולחן, אני צריכה לצרוח, אני צריכה לאיים בתביעה. הרגשתי איך העיניים שלי נרטבות. אני בת עשרים וחמש, אני לא יכולה לעשות את זה מול אנשים. התחלתי לנשום מהר בניסיון להדחיק את חוסר האונים. עוד לא הכל אבוד. "אני..." התחלתי להגיד, אבל הקול שלי כבר רעד. זה היה אבוד. "טוב, תודה", אמרתי, לקחתי את הדברים שלי ונמלטתי משם לשירותי הנשים. הסתגרתי באחד התאים והתחלתי לבכות. אשה בת עשרים וחמש בוכה כמו ילדה קטנה במקום לעמוד על שלה. שמעתי את דלת חדר השירותים נפתחת, ומהרתי להחניק את ההתייפחויות. אולי זו מישהי שמכירה אותי ותזהה את הצליל, אני לא אוכל יותר להסתכל לה בעיניים. המשכתי לבכות בדממה, וקינחתי את האף. אני לעולם לא אוכל להשיג משהו אם לא אצליח להשתלט על הברז. איך? איך עוצרים את הדמעות שבאות מעצמן?
 

goshdarnit

New member
יפה!

אני שונאת את חוסר עמוד השדרה שלי. יפה. זה יוצא הכי חזק בויתור הסופי, כשהיא הולכת. וגם כשהיא בשירותים. מאוד בקלות, אפשר לעשות לקטע מתיחת פנים קטנה ולהפוך אותו לחזק יותר. בקטע של השיחה עם המרצה, צריך להפוך את חוסר עמוד השדרה למשהו ברור יותר, ולתת לו הזדמנות לצאת כל שורה או שתיים. כלומר: המרצה מנסח דברים כך שברור לכולם שלדמות יש אפשרות להגיד משהו שיעזור לה. והיא לא אומרת. ואז הוא ממשיך. ושוב, ברור שכל מה שהיא צריכה להגיד זה X. והיא לא אומרת. וככל שהיא לא אומרת, כך המצב נהיה גרוע יותר. וזה היה אפילו חזק יותר, אם היינו נותנים לה סיבה מצויינת. כלומר, אם היא רק הייתה אומרת אותה, הכל היה נפתר. אבל היא לא אומרת. אני מקווה שאני ברור. אני מקווה שאת רואה איך הדברים האלה יכולים רק להגביר את תחושת חוסר היכולת של הדמות. רוצה לנסות שוב?
 
לא, אני אשאיר את זה כך

מהסיבה הפשוטה שרצית את התכונה שמככבת אצלי - וככה בדיוק היא מככבת. זה היה שחזור חופשי של שיחה אחרת שהיתה עם מרצה אחר על נושא אחר. לא פסלו לי סמינריון - זה היה משהו פחות חמור מזה. אבל אם אני אנסה לעשות את זה יותר חזק, זה כבר לא יצא לי מהבטן אלא מהראש. זה לא אומר שאני לא יכולה - אבל אני חושבת שאני אחמיץ את מטרת התרגיל. עכשיו, רק כדי להבהיר למקרה שמשהו לא היה ברור: הסיבה שהדמות לא ממשיכה להתווכח היא שהיא מתחילה לבכות, והיא כבר מבוגרת מכדי לעשות את זה. לא כי אין לה מה להגיד או שהיא לא מפחדת להגיד, אלא מפני שתחושת חוסר האונים פותחת את ברז הדמעות בלי שליטה, והיא מתביישת בזה. ועל דברים אחרים אני לא מוכנה לכתוב אפילו בעילום שם, כי יש לי חשד שאפשר לזהות את הסגנון בקלות.
 

goshdarnit

New member
מקובל לחלוטין,

אבל חבל. ונקודת הבהרה לכולם: התרגיל הוא לא לכתוב סצנה מהחיים. ונניח שכתבתם סצנה מהחיים, העובדה שזה כמו שזה היה בחיים היא לא סיבה לא לשנות. העובדה שזה קרה ככה בחיים לא אומר שזאת הדרך הכי טובה לספר סיפור או לגעת בנקודה שאתם רוצים לגעת, או לעשות כל דבר אמנותי אחר. אנחנו נוגעים בדם, ודם לקוח מהחיים. אבל כשכותבים סיפור צריך לדעת לדמם בקצב, לדמם בשלוליות יפות, לדמם לאט, לדמם מהר, לדמם יפה. החיים הם לא אומנות והחיים הם לא סיפור. מהחיים אנחנו שואבים את הסיפור וזהו.
 

Redyuli

New member
כנה וחודר

סיפור אנושי בלי מסכות, נטו ובלי פירואטים סגנוניים
 

goshdarnit

New member
תמיד יש טעם.

אבל נתחיל מזה שמה שאמרתי בשבוע שעבר, זה שהקדמת אותי, אבל בכל זאת אמרתי לך את מה שהיה לי להגיד. להפך, נתתי לך ביקורת על דם וניסיתי לא לתת לך ביקורת על זכירות. הצעתי איך אפשר לחזק את הסיפור ולהבהיר יותר טוב את הבטן. את רוצה שנרגיש את גודל הטרגדיה? אז את חייבת לתאר לי באופן פרטני יותר את הלפני ואת האחרי, ואני מקווה שגם את התהליך של ההתרסקות (והמאבק בהתרסקות). בכל זאת, אוסיף נקודה. שנינו יודעים שלכתוב מהבטן זאת נקודה חזקה שלך. ובכל זאת, לא במקרה מה שכתבת אז לא נכנס לתרגיל היום. לא כי זה לא בטן, זה כן. יש הרבה הרבה צורות לדם, ואני מתעקש להתמקד בדברים שמתרכזים בחווייה האישית של האדם, ולא ביחס של אדם לאדם אחר, כי איפשהו שם (לדעתי) תמיד יהיה זיוף. הבטן שלך היא לא במה שדמות אחרת עברה, אלא במה שאת עברת. היה קשה לך לראות את זה? זה הבטן *שלך*. היה *לך* קשה לראות את מה שקורה לו? זה עדיין תהליך *שלך*. הגישה שלי - ולא חסרים אנשים שלא יסכימו איתה - היא שאת צריכה למצוא איפה זה קשור אלייך ולמה זה פועל כל כך חזק עלייך, ועל זה לכתוב. הרגשת חמלה? חמלה היא תחושה של חוסר אונים. תכתבי על התמודדות עם חוסר אונים.
 
דם, יזע ודמעות?

מקמטת עוד דף, זורקת לפח המלא, מוציאה אחר, חדש ונקי, מהמגירה. קופסת המחדד כבר מלאה נסורת, תוצר לוואי של הכתיבה שלך. או לפחות של הנסיונות. 'היי', כותבת על הדף, ומיד מוחקת. איזו מין פתיחה היא "היי" למצב שכזה, מכתב שכזה? כבר שנה את מסתכלת עליו בהערצה מרחוק, מקרוב, אבל תמיד מבעד לקיר אטום. הוא בטח יודע, את חושבת לעצמך, אבל מסרבת להודות, כי זה יקבור אותך מבושה. איך תוכלי להישאר ידידה שלו כשאת יודעת שהוא יודע? אז כל הזמן הזה המשכת להדחיק, לדחות את הסוף, אבל זה קשה יותר ויותר עם כל יום שעובר, עם כל דקה, וגורלו של כל סטטוס-קוו חד-צדדי שכזה להישבר בסופו של דבר. "אז מה שווה כל סיפור האהבה הזה, אם אין בו פרחים וכינורות דביקים שמנגנים...", שר ארקדי דוכין ברדיו, ודמעה זולגת מעינך, מכתימה את הדף. "איזה סיפור אהבה... רומן רומנטי ממש", את ממלמלת אל הדף הרטוב, "מקסימום אופרת סבון גרועה". "מהכאב הזה לא נמות, אך גם לא נחיה בשקט...", את נשכבת על המיטה, מסתכלת על הזבובים שמטיילים להם בנחת על התקרה. איך אפשר לכתוב מכתב שכזה, כשאפילו השורה הראשונה לא מצליחה להתנסח? את כל-כך טובה עם מילים, מה קרה פתאום? "הוא אוהב אותה והיא אותו, זה נחמד, זה נחמד, זה נחמד...", ממש נחמד. את קמה מהמיטה, בוהה קצת במאה. מקנחת את האף, מקמטת עוד דף, זורקת לפח, מוציאה חדש. לא חבל על יערות הגשם? "שיקפצו לי יערות הגשם עכשיו", את אומרת בקול לחדר הריק ולגלגל"צ, ומתחילה לכרסם את העפרון הקטן והולך. הוא היה חדש בתחילת היום, לא? "אורן שלי- לא, רגע, לא שלי. לאורן... אבל לא. הוא יידע שזה בשבילו. זה פשוט דבילי", מתלבטת בקול, ולבסוף מחליטה על ניסוח הוגן ומשתמע לכל פנים – 'לאורן היקר לי מכל'. התחלה. אחלה. מה עכשיו? "זאת שרון, אני רוצה להיות חברה שלך? אני חולה על התחת שלך כבר שנה ורוצה לדעת אם יש סיכוי שזה הדדי? אולי אם אני אתחנן תהיה שלי ליום אחד, או לפחות תעמיד פנים, בבקשה...", בועטת בפח, וניירות מסוגים שונים, שהגשימו את גחמות היד או האף שלך, מתפזרים על הרצפה. את מסתכלת על הרצפה, בוחנת את כל שאר החדר במבט ביקורתי. "איזה חדר מבולגן, ילדותי, חדר של גיקים. עם כזה חדר, למה שהוא ירצה אותי?", מתחילה לאסוף את הניירות, קולטת את חוסר הטעם בעניין ומפסיקה. 'לאורן היקר לי מכל, אתה יודע שאני אוהבת אותך. אני אומרת לך את זה מדי יום ביומו, אחרי כל שיחה שאנחנו מנהלים, באימיילים שאנחנו מחליפים מדי פעם. ואתה תמיד עונה לי באותו מטבע. "גם אני אוהב אותך". ועכשיו כואב לי שאני צריכה להעלות נושא דבילי שכזה, משהו שיוכל להרוס את הידידות בינינו לנצח, אבל אני לא יכולה להסתיר עוד. תגיד אולי שאני אנוכית, מגעילה, סתם תינוקת, אבל אורן, אני פשוט, בלי משחקים, בלי כלום, פשוט אוהבת אותך. ולא כמו שאני תמיד אומרת, "סתם". אני באמת, אבל באמת אוהבת אותך. הייתי רוצה להיות שלך, שתהיה שלי, שנחלוק יחד חוויות שיהיו רק שלנו, יחד, זוג. אני מצטערת. מצטערת אם ידעת ולא אמרת לא רצית, כי לא הרגשת כמוני, מצטערת אם כן הרגשת כמוני וחששת להרוס את הידידות שלנו כי לא היית בטוח, מצטערת על הכל. קשה לי לכתוב לך את המכתב הזה, אורן, אבל אני חייבת. הכאב שהצטבר זמן כה רב, שנה שלמה ואינטנסיבית של יחד, חייב לצאת מתישהו, וכדאי שהוא ייצא עכשיו, במקום שהכל יתפוצץ במריבה אחר-כך. רק שתדע, בהתחלה קיוויתי שהכל היה סתם, שמדובר ב"הידלקות זמנית על הידיד הכי טוב", וכשזה המשיך והמשיך ולא ידעתי מה לעשות, ניסיתי קצת להתרחק ממך. שמת לב לזה, הערת לי שנעלמתי ושאתה מתגעגע. ולא יכולתי לסבול את זה יותר, אז חזרתי. עכשיו, אני מניחה ששום דבר לא יחזור להיות כשהיה. אל תיעלם לי, אורן, אני זקוקה לך נואשות בחיי. אם לא בתור בן-זוג, חבר, לפחות בתור הידיד הכי טוב שלי, הידיד שאני אוהבת. גם בזה אני אסתפק. רק אל תיעלם, בבקשה... אוהבת, שרון.' חותמת על המכתב בחתימה הכי מסוגננת שאני מצליחה להוציא באותו רגע. המעטפה, לבנה רגילה של הדואר, מעט פתוחה, ונראה שהיא מחייכת אליי כמו אומרת "אל תדאגי, יהיה בסדר". אבל לא יהיה בסדר. הפעם את חייבת לעשות את זה, חייבת לאזור את האומץ... זהו, הפעם את באמת תשלחי את המכתב, תלכי לתיבת הדואר ותשלשלי את המכתב פנימה, זה לא נורא בכלל. הוא יקרא את המכתב ויוכל תמיד לומר שהוא לא קיבל אותו, והכל יהיה בסדר. באמת שכן! סוגרת את המעטפה. מחזיקה אותה בידך, נשימה עמוקה ואת יוצאת למבצע שליחת המכתב. צעד החוצה מהחדר, ואת נעצרת, מתנשפת מפחד, הלב שלך קופץ והפרפרים חוגגים שם בפנים. חוזרת לחדר. מניחה את המכתב על השולחן. "מחר, אני אעשה את זה מחר, דבר ראשון על הבוקר", את לוחשת, יודעת שזה לא יקרה. המכתב לא יישלח. באנחת כאב ותסכול, את מרימה את המכתב מהשולחן, ניגשת לארון, פותחת את המגירה הקטנה ומכניסה לתוכה את המכתב המוכן, לצד כל מכתבי ה"אני אוהבת אותך, אורן", שכתבת בשנה האחרונה.
 

goshdarnit

New member
מספר דברים

קודם כל, ברור שהסיפור נכתב ע"י כותב מאוד מוכשר. רואים מחשבה אנליטית נאה, שזה דבר נדיר אצל כותבים, לפי האופן המאורגן והמבני שבו מסודר התהליך. אחלה כתיבה. באמת יפה מאוד. אבל. לא זה היה התרגיל. התרגיל היה לא רק להראות לנו תכונה שאתם מתעבים בעצמכם ('מתעבים', לא פחות), הוא גם היה לגרום לנו להגיע למסקנה שהתכונה מתועבת ואולי אפילו שהאדם עצמו מתועב לא פחות. המטרה היא לגרום לנו לתעב אותה. והחלק השני הזה בהחלט לא נעשה. את/ה שונא/ת את התכונה שתיארת? לא השתכנעתי שצריך לשנוא אותה. אני מבקש להראות לי כמה זה רע.
 
ואני לתומי חשבתי שזה ברור...

מדובר, כמובן, בחוסר היכולת של הבחורה להודות בדבר שהיא באמת רוצה לעשות. היא משאירה את עצמה בכאב כפוי, מודע, שהיא יודעת שהולך להמשיך לפגוע בה, לאכל לה את מערכת היחסים עם הידיד. אם תקרא את זה עכשיו, תוכל לראות את זה, או שאתה עדיין בדיעה שצריך לשפץ?
 

goshdarnit

New member
דווקא הנקודה הזאת עוברת בבירור

כבר בקריאה הראשונה. הדמות פוגעת בעצמה, זה ברור. זאת לא תכונה שהייתי שואף שתהיה לי, גם זה ברור. אבל האם זאת תכונה הראויה לתיעוב? בעיניי, לא. האם הסיפור מתאר אותה באופן שהופך אותה לראויה לתיעוב? בעיניי, לא. אשאל אותך, פרינגלס בננה, האם לדעתך התכונה רעה עד כדי תיעוב? אם כן, אני מבקש להכניס את זה לטקסט. אני אעשה איתך עסקה. אם הנקודה שלי נראית לך סבירה והגיונית, ואם תוך יום-יומיים לא עולה בידיך למצוא איך לעשות את זה, שרשר את זה להודעה הזאת ואני אגיד לך איך לפי דעתי אפשר ליצור את התיעוב. הסיבה שאני לא רוצה לעשות את זה עכשיו, היא כי לכל אחד דרך משלו להתחבר לבטן שלו, ולא הייתי רוצה אוטומטית להגביל אותך עם הדרך שלי. בסדר?
 
ניסיון שני

מקמטת עוד דף, זורקת לפח המלא, מוציאה אחר, חדש ונקי, מהמגירה. קופסת המחדד כבר מלאה נסורת, תוצר לוואי של הכתיבה שלך. או לפחות של הנסיונות. 'היי', כותבת על הדף, ומיד מוחקת. איזו מין פתיחה היא "היי" למצב שכזה, מכתב שכזה? כבר שנה את מסתכלת עליו בהערצה מרחוק, מקרוב, אבל תמיד מבעד לקיר אטום. הוא בטח יודע, את חושבת לעצמך, אבל מסרבת להודות, כי זה יקבור אותך מבושה. איך תוכלי להישאר הידידה הכי טובה שלו כשאת יודעת שהוא יודע? אז כל הזמן הזה המשכת להדחיק, לדחות את הסוף, אבל זה קשה יותר ויותר עם כל יום שעובר, עם כל דקה, וגורלו של כל סטטוס-קוו חד-צדדי שכזה להישבר בסופו של דבר. "אז מה שווה כל סיפור האהבה הזה, אם אין בו פרחים וכינורות דביקים שמנגנים...", שר ארקדי דוכין ברדיו, ודמעה זולגת מעינך, מכתימה את הדף. "איזה סיפור אהבה... רומן רומנטי ממש", את ממלמלת אל הדף הרטוב, "מקסימום אופרת סבון גרועה". "מהכאב הזה לא נמות, אך גם לא נחיה בשקט...", את נשכבת על המיטה, מסתכלת על הזבובים שמטיילים להם בנחת על התקרה. איך אפשר לכתוב מכתב שכזה, כשאפילו השורה הראשונה לא מצליחה להתנסח? את כל-כך טובה עם מילים, מה קרה פתאום? "הוא אוהב אותה והיא אותו, זה נחמד, זה נחמד, זה נחמד...", ממש נחמד. את קמה מהמיטה, בוהה קצת במאה. מקנחת את האף, מקמטת עוד דף, זורקת לפח, מוציאה חדש. לא חבל על יערות הגשם? "שיקפצו לי יערות הגשם עכשיו", את אומרת בקול לחדר הריק ולגלגל"צ, ומתחילה לכרסם את העפרון הקטן והולך. הוא היה חדש בתחילת היום, לא? "אורן שלי- לא, רגע, לא שלי. לאורן... אבל לא. הוא יידע שזה בשבילו. זה פשוט דבילי", מתלבטת בקול, ולבסוף מחליטה על ניסוח הוגן ומשתמע לכל פנים – 'לאורן היקר לי מכל'. התחלה. אחלה. מה עכשיו? "זאת שרון, אני רוצה להיות חברה שלך? אני חולה על התחת שלך כבר שנה ורוצה לדעת אם יש סיכוי שזה הדדי? אולי אם אני אתחנן תהיה שלי ליום אחד, או לפחות תעמיד פנים, בבקשה...", בועטת בפח, וניירות מסוגים שונים, שהגשימו את גחמות היד או האף שלך, מתפזרים על הרצפה. את מסתכלת על הרצפה, בוחנת את כל שאר החדר במבט ביקורתי. "איזה חדר מבולגן, ילדותי, חדר של גיקים. עם כזה חדר, למה שהוא ירצה אותי?", מתחילה לאסוף את הניירות, קולטת את חוסר הטעם בעניין ומפסיקה. 'לאורן היקר לי מכל, אתה יודע שאני אוהבת אותך. אני אומרת לך את זה מדי יום ביומו, אחרי כל שיחה שאנחנו מנהלים, באימיילים שאנחנו מחליפים מדי פעם. ואתה תמיד עונה לי באותו מטבע. "גם אני אוהב אותך". ועכשיו כואב לי שאני צריכה להעלות נושא דבילי שכזה, משהו שיוכל להרוס את הידידות בינינו לנצח, אבל אני לא יכולה להסתיר עוד. תגיד אולי שאני אנוכית, מגעילה, סתם תינוקת, אבל אורן, אני פשוט, בלי משחקים, בלי כלום, פשוט אוהבת אותך. ולא כמו שאני תמיד אומרת, "סתם". אני באמת, אבל באמת אוהבת אותך. הייתי רוצה להיות שלך, שתהיה שלי, שנחלוק יחד חוויות שיהיו רק שלנו, יחד, זוג. אני מצטערת. מצטערת אם ידעת ולא אמרת לא רצית, כי לא הרגשת כמוני, מצטערת אם כן הרגשת כמוני וחששת להרוס את הידידות שלנו כי לא היית בטוח, מצטערת על הכל. קשה לי לכתוב לך את המכתב הזה, אורן, אבל אני חייבת. הכאב שהצטבר זמן כה רב, שנה שלמה ואינטנסיבית של יחד, חייב לצאת מתישהו, וכדאי שהוא ייצא עכשיו, במקום שהכל יתפוצץ במריבה אחר-כך. רק שתדע, בהתחלה קיוויתי שהכל היה סתם, שמדובר ב"הידלקות זמנית על הידיד הכי טוב", וכשזה המשיך והמשיך ולא ידעתי מה לעשות, ניסיתי קצת להתרחק ממך. שמת לב לזה, הערת לי שנעלמתי ושאתה מתגעגע. ולא יכולתי לסבול את זה יותר, אז חזרתי. עכשיו, אני מניחה ששום דבר לא יחזור להיות כשהיה. אל תיעלם לי, אורן, אני זקוקה לך נואשות בחיי. אם לא בתור בן-זוג, חבר, לפחות בתור הידיד הכי טוב שלי, הידיד שאני אוהבת. גם בזה אני אסתפק. רק אל תיעלם, בבקשה... אוהבת, שרון.' חותמת על המכתב בחתימה הכי מסוגננת שאני מצליחה להוציא באותו רגע. המעטפה, לבנה רגילה של הדואר, מעט פתוחה, ונראה שהיא מחייכת אליי כמו אומרת "אל תדאגי, יהיה בסדר". אבל לא יהיה בסדר. הפעם את חייבת לעשות את זה, חייבת לאזור את האומץ... זהו, הפעם את באמת תשלחי את המכתב, תלכי לתיבת הדואר ותשלשלי את המכתב פנימה, זה לא נורא בכלל. הוא יקרא את המכתב ויוכל תמיד לומר שהוא לא קיבל אותו, והכל יהיה בסדר. באמת שכן! סוגרת את המעטפה. מחזיקה אותה בידך, נשימה עמוקה ואת יוצאת למבצע שליחת המכתב. צעד החוצה מהחדר, ואת נעצרת, מתנשפת מפחד, הלב שלך קופץ והפרפרים חוגגים שם בפנים. למרות הכל, את מתחילה לזוז באומץ לכיוון דלת הכניסה. הטלפון מצלצל ואת קופצת במקום, קפואה לרגע ואז קולטת שכן, זה באמת הטלפון. רצה, עונה. "היי אורן! כן, בטח שהתגעגעתי! מה? לא, אני לא עושה כלום עכשיו. אה, אתה בא? יופי, בכיף. להזמין פיצה? להכין יחד? על מה חשבת? המממ... נשמע טעים! טוב, בוא. אני מחכה לך. כן. בסיידר. אוהבת אותך! אוהבת אותך יותר... ביי!" חוזרת לחדר. מניחה את המכתב על השולחן. "מחר, אני אעשה את זה מחר, דבר ראשון על הבוקר", את לוחשת, יודעת שזה לא יקרה. המכתב לא יישלח. עוד דמעה מתחילה לחלחל בנתיב שחרשו הקודמות, בין הלחי לאף, מסביב לשפתיים, על הסנטר ומטה-מטה-מטה, לתהום הנשייה. באנחת כאב ותסכול, את מרימה את המכתב מהשולחן, ניגשת לארון, פותחת את המגירה הקטנה ומכניסה לתוכה את המכתב המוכן, לצד כל מכתבי ה"אני אוהבת אותך, אורן", שכתבת בשנה האחרונה. מסדרת את החדר, מחביאה ניירות, דוחסת את תכולת הפח לגודל מינימלי. פעמון הדלת מצלצל. ולמקרה שלא הצלחתי - איך באמת יוצרים תיעוב?
 

goshdarnit

New member
יותר טוב

ומה שעושה את זה זה שיחת הטלפון. אני עוד שנייה אגיע לזה. ובכל זאת, התגובה האוטומטית שלי כשאני קורא את שני הקטעים, היא תגובה ספוקית (או דטה-ית): 'אכן, התכונה הזאת לא נראית יעילה במיוחד.' התגובה הזאת היא לא בגלל האופי שלי (הקורא) אלא בגלל הכתיבה. הקטע כתוב מהראש ולא מהבטן. ייתכנו שתי סיבות, לדעתי, לסיבה שאת (אם את את ולא אתה) מתקשה להתחבר לבטן בקטע הזה. אחת היא הפחד - הפחד לגעת במה שבאמת כואב - או חוסר ההתמודדות בחיים עם הסיבה עצמה. אם זאת הבעיה, פותרים אותה, לדעתי, באופן הבא: בטן היא משהו שיש רק *לך*, ואת לא תיארת דבר אחד פה שאני לא יכול לדעת מלבד, מבלי שעברתי את זה. בטן זה מה שאת עוברת כשאת עוברת את זה, בטן זה משהו שרק את יודעת, שרק את עוברת. המשימה היתה תכונה שאת שונאת. למה את שונאת את התכונה הזאת? בגלל ה'מה יקרה אם'. לא הרגע הזה שאת תיארת הוא הבטן, אלא מה שהוא גורר. מה ההשלכות שלו מבחינתך? ההתרפסות (הנרמזת בשיחה)? התלותיות ואיך שהיא גורמת לך להרגיש (אז אני רוצה דוגמה למשהו תלותי להחריד, אני רוצה לראות משהו שרק את יודעת)? התלותיות ואיך שהיא גורמת לך להיראות בעיני אחרים (שוב, דוגמה בבקשה, מחרידה ככל הניתן)? מצב חוסר הביטחון התמידי שסיטואציה כזאת גוררת (הדבר הזה משליך לא רק על הסיטואציה הזאת, אלא על כל שאר הסיטואציות בחיים)? התיעוב על חוסר עמוד השדרה (אז אולי תתארי אותה צועקת על עצמה לעשות משהו)? היא גוררת את המצב (בעינייך)? אז מה? מה זה אומר? למה זה רע? את *זה* תראי לי, כי מזה נראה לי שאת בורחת. מצד שני, הסיבה השניה שקשה לכתוב את הסצנה כמו שביקשתי היא טכנית. ייתכן שהמכתב הורס לך את הקטע. *מאוד* קשה לכתוב קטע בטן כשבאמצע הקטע שמים מכתב. הוא שובר את הסצנה, הוא הופך אתה לרגועה יותר, למחושבת, לפילוסופית אפילו. אפשרי לעשות בטן עם מכתב תקוע באמצע, אבל קשה להחריד. מכתב הופך את זה לטכני, לרגע קר. אם טעיתי בעינייך בכל מה שאמרתי בסיבה הראשונה, ייתכן שנסיון לכתוב סצנה בלי מכתב תפתור לך את העניין. אבל אישית אני די משוכנע שהסיבה הראשונה היא בכל זאת חלק גדול מהבעייה. הסיטואציה קשה מבחינתך, וזה טוב. אבל מה שבאמת קשה זה ההשלכות של הסיטואציה ולא הסיטואציה עצמה. ואת ההשלכות הנוראות רק את יודעת. חוץ מזה, את כשרונית. יש לך את זה. תמשיכי לכתוב.
 
קצת שונה, קצת חדש.

(זוג ידידים מתכרבל) (לפני שזה יפגע בי, לפני שזה יפגע, לפני ש... אני רוצה להיות לבד, יודעת לאן מועדות פניי, לאן אני שואפת ומהו הגבול (השמיים?), ואני יודעת שהדך היחידה היא לבד) ...אני אוהב אותך.... (רוצה לנסוק למעלה, להמשיך בדרכי, לחיות את חיי כמו שתוכננו לפני שנים, על-ידי ילדה בגיל ההתבגרות שהיתה אני, עוד לפני שידעתי כמה גדול הוא העולם, או כמה קטנה אני לעומתו) ...אני אוהב אותך.... (לחיות, לחלום ולהגשים, להית עצמי כמו שתמיד רציתי, תכננתי, קיוויתי, ידעתי שיהיה. לבדי, בלי אחרים עמי. אני לא צריכה את מנת הרחמים...) ...אני אוהב אותך... באמת? כן. אהבתי אותך גם אז, לפני ארבע שנים. אז למה לא אמרת? כי אני פוחד. פוחד ממה? לנסות שוב, להיפגע שוב, להגיע למצבים שיכולים לסכן אותי. אבל אני לא אפגע בך. אתה יודע שאני לא אפגע בך לעולם, נכון? אני יודע. אבל אני פוחד מעצמי, לא ממך. אם אני אפגע בעצמי, מה יהיה? אתה לא תפגע בעצמך. אני פה, אתה לא תהיה לבד. אני יודע, אבל את לא תהיי פה כל הזמן. לא כל הזמן. ואני מעדיף להתחבא מאחורי הפחד שלי ולא לעשות כלום, במקום לצאת החוצה מהמחבוא שלי ולהיפגע. זה טיפשי, אבל זה אני. ואתה אומר שאתה אהב אותי? כן... כבר ארבע שנים? כן... ואתה לא רוצה אותי. תראי... זאת ההזדמנות האחרונה שלך. אני לא יכולה ככה יותר. אתה ידיד שלי ואני תמיד אוהב אותך, אבל לחכות ארבע שנים בשביל לשמוע שאתה אוהב אותי, הדבר שהכי רציתי לשמוע בעולם כולו, ואז להבין שאתה אוהב אבל לא רוצה??? (דמעה) לא התכוונתי. את יודעת שאני לא אעשה בחיים משהו שיפגע בך. אין הרבה אנשים שבאמת אכפת לי מהם, ועד שמצאתי אותך... את יודעת, כל הזמן אהבתי אותך. אהבתי אותך כשהיינו בתיכון, כשהיינו בצבא, כשהייתי מתקשר אלייך ולא תמיד היה לך זמן, כשהיינו יוצאים לסרטים והיינו מתחבקים סתם כי זה כיף. אהבתי אותך. אני בחיים לא אפגע בך בכוונה. יש לך מושג כמה זה כואב לשמוע את זה? בערך. אני לא יכולה יותר (מתהפכת על הצד, מוחה דמעות), עד שגיליתי מה לא היה בסדר בחיים שלי, מה היתה ההרגשה המשונה שלא עזבה אותי, ההרגשה שמשהו בי כל-כך מלאכותי, ועכשיו אתה אומר לי את –זה-? אני באמת מצטער. הלוואי שיכולתי לעשות יותר. הלוואי גם מהצד הזה (קמה מהמיטה, מתלבשת). אני לא יודעת. קשה לי פה עכשיו, איתך. אני חושבת שאני צריכה ללכת הביתה, לחשוב. לסגור עניינים בראש. אני מבין. אתה יודע, אני עדיין אוהבת אותך, לא משנה בתור מה. זאת ההזדמנות האחרונה שלך. חיכיתי לך ארבע שנים, בלי לדעת את זה אפילו (מחייכת מבעד לדמעות), אבל די. זאת באמת ההזדמנות האחרונה. (שתיקה) באמת התכוונת לזה? אתה באמת אוהב אותי? באמת. בלא דבר נוסף לומר, היא מנשקת אותי על לחיי, מנסה להגניב נשיקה אל שפתיי. "לא", אני אומר לה, "אנחנו ילדים טובים, לא?". היא מרכינה את ראשה, נכנעת לחיבוק שלי לרגע נוסף ויוצאת מהחדר, מהבית. אני מסלכת עליה מבעד לחלון הקומה ה-11 כאשר היא נכנסת למכונית שלה, הלב שלי זועק "תעצור אותה!!!", והראש מתנגד. זה יהיה מסוכן מדי. יושב על המיטה, ממשיך לקרוא את הספר שלי. האותיות מתבלבלות לי מול העיניים ויוצרות את שמה, כמו חשות את האהבה שאני חש כלפיה. היא לא ידעה עד כמה. היא עדיין לא יודעת. דילתה את קצה הקרחון. בחורה כמוה רוצה אותי. ואני רוצה אותה. אבל פוחד מדי. אוהב מדי. נפגעתי כבר מספיק, מהאקסית, מעצמי. יהיה טוב יותר לשנינו, אני מנסה לנחם את עצמי, בידיעה שלא כך יהיה, ובתקווה שמשהו יחזור להיות בינינו כשהיה. אני מדליק סיגריה, מסתכל בעשן שבורח כמוה, מתפוגג באוויר. הריח שלה עדיין כאן. "אני אוהב אותך", ממלמל, ומטביע את עצמי בדפי הספר המנחמים.
 

goshdarnit

New member
אחלה.

בטן-בטן-בטן. הסיפור נכתב מהבטן. יפה מאוד. וגם אני מאוד מעריך את העובדה שהנושא/בטן שינה לך את מבנה הסיפור. ובגלל שיפה מאוד, אני אהיה אכזר. אני אראה לך איפה אני חושב שסטית מהבטן. כתבת: לפני שזה יפגע בי, לפני שזה יפגע, לפני ש... אני: זה נכתב מהמקום הנכון. יפה. ודעו לכם, כולם. אם כותב כותב שורת בטן של מישהו אחר - אם, למשל, יצטט את השורה הזאת - אנשים יראו שזה לא בטן. אני לא יכול להגיד לכם איך, אבל ידעו. אנחנו בדרך כלל רואים מאיפה הכתיבה נובעת. מיד אחרי זה כתבת: אני רוצה להיות לבד, יודעת לאן מועדות פניי, לאן אני שואפת ומהו הגבול (השמיים?), אני: זה פאתוס. חוץ מכמה מקרים יוצאי דופן, פאתוס זה לא בטן, זאת הגזמה בוטה. כתבת: רוצה לנסוק למעלה, להמשיך בדרכי, אני: זה משפט שאול. זה משפט של מישהו אחר, לא שלך. כתבת: לחיות את חיי כמו שתוכננו לפני שנים, על-ידי ילדה בגיל ההתבגרות שהיתה אני, אני: זה נכון, אבל זו מסקנה, ולא של הדמות. מצד אחד, אפשר להראות לנו את זה ולא להגיד. או אפשר להגיד את זה, אבל מנקודת המבט של הדמות - כלומר, להסתכל על הטפשות של בת העשרה, או מתוך תסכול שאי אפשר להתנתק ממשהו כל כך לא נכון. כתבת: לנסות שוב, להיפגע שוב, להגיע למצבים שיכולים לסכן אותי. אני: אני אכסה את כל המשפטים שבהם הגבר אומר דברים כאלה. אני קונה את הרגש שמאחורי הנאמר, אבל אני לא קונה את הטקסט. אם הוא לא אמר את זה כל כך הרבה זמן, למה הוא אומר את זה עכשיו? אני לא באמת צריך לראות את הסיבה, אני צריך שאת תדעי את הסיבה. כי הסיבה הזאת תשנה לך את הניסוח. הניסוח הנוכחי מקובל אך ורק אם מה שאני רואה זאת סצנת חלום (או פנטזיה) של האישה, שבה היא שומעת את מה שהיא רוצה לשמוע. אבל במציאות, הגבר לא נשבר ארבע שנים, למה הוא נשבר עכשיו? אני לא רואה בטקסט שיש לך סיבה. עוד דבר. צריך נורא להזהר עם השימוש בדמעות. דמעות זה לא דבר מרגש. כן, אני יודע שהן כן דבר מרגש בחיים. אם מישהי או מישהו בוכה מולי, בוודאי שזה יעשה לי משהו. אבל לא הדמעות הן שעושות את זה, אלא הרגש שאני רואה: הכאב, התסכול, וכו'. להגיד 'דמעות' לא עושה כלום. לנגב דמעות, וכו'. כל פעם שאת רואה שורה כזאת, תשקלי פעמיים - אולי כדאי לתאר את *מה* שהיא עוברת ולא את התוצאה. אולי יש דרך אחרת לתאר את אותו דבר שתהיה חזקה יותר מדמעות. חוץ מזה, באמת אחלה. קטע מצויין. ודבר אחרון שמתקשר לסיפור האחר שלך. מכנה משותף של שניהם הוא תחושת הפספוס. יכול להיות שזאת הבטן שמסתתרת מאחורי הקטע השני? זאת תחושה שלא הוספתי לרשימה, וחבל. אוי, אוי, כמה דברים אפשר לעשות מתחושת פספוס, מתחושת החמצה. החל מהחמצה של 'ה'בחור ועד החמצה של החיים כולם. אבל אז אני צריך לראות את *זה*, להרגיש את *זה*, שכולם ירגישו את גודל הפספוס, שידעו איך זה לחיות עם החמצה, וכו'.
 
רגע...

שמת לב לכך שמי שמתחיל את הקטע הוא דווקא הבחורה ולא הבחור, נכון? זה מאוד חשוב. מדובר פה על סצינה שלמיטב ידיעתי קרתה בערך-בדיוק כך, על כל השטויות המדוברות בה, משהו כמו אתמול. אז כן, זה קצת כאב לכתוב את זה. וכן, אני אנסה שוב. לא אמור להיות כבר תרגיל דם 2?
 

goshdarnit

New member
רגע רגע...

לא טוב לכתוב על משהו שקרה לא מזמן. אין זמן עיכול, אין זמן לתפוס פרספקטיבה, אין זמן לעבור תהליך. כתיבה נעשית אחרי שעברת תהליך. את כותבת סיפור, לא משהו תיעודי. את מנפה, מסדרת, מייפה, מכערת, מסדרת, מארגנת, מזיזה, כדי שהאפקט יהיה בדיוק כמו שאת רוצה. בנוסף, התירוץ 'זה באמת קרה ככה' (אתמול או לפני עשר שנים) לא הופך את זה לכתיבה טובה או אמינה. זה יכול להכתב יותר טוב מאשר איך שזה קרה. הסופר הגדול שבשמיים לא מקפיד שכל רגע יעבוד בשביל האפקט הדרמטי, והוא בהחלט לא דואג שהכל ייראה אמין כשיתורגם לניר. זה היה חזק באותו רגע? מקובל. כדי שזה יהיה חזק על הנייר, סביר מאוד שזה צריך לעבור שינוי כלשהו. אז: 1) קחי זמן עיכול; 2) תזכרי שלא כולם עברו את זה איתך וכמוך, ותמיד תמיד צריך לנווט את הקוראים לעבור את החוויה כמו שאת רוצה.
 
למעלה