goshdarnit
New member
תרגיל - דם - 3
תראו. 'דם' בסופו של דבר הופך את הסיפור שאתם כותבים לסיפור שלכם. אם אתם כותבים בטכניקה מזהירה על משהו שלא נוגע לכם, הסיפור יצא רע. אם אתם כותבים בטכניקה סבירה על משהו שהוא בדמכם, הסיפור יהיה נפלא. ואם אתם משתמשים בטכניקה מזהירה לכתוב 'דם'... הסיפור גאוני. בתרגילים האלה הלכנו על דם מכאיב ועל דם שכואב. אבל לא תמיד זה ככה. הבטן של הסופר נמצאת ברקע. היא נמצאת בבניית העלילה, בעיצוב של הדמויות, בכל סיטואציה שיש בסיפור. הבטן של אסימוב (בין השאר) היתה להסתכל על דברים ברורים כאילו הם לגמרי לא (ובגלל זה באחוז גבוה של הסיפורים שלו יש מישהו זר לחלוטין שצריך להסביר לו דברים ברורים מאליהם, או מישהו נורמלי שמגיע לחברה של זרים שבה כל הדברים הברורים מאליהם הפוכים לגמרי). לא סתם הסיפור שלו Nightfall נחשב לאחד הטובים שלו. ג'ו הלדמן: הזוועות של הצבא. גרג איגן: מה בדיוק מרכיב את הדבר שהוא 'אני'. פיליפ ק. דיק: אולי אני מישהו אחר. סטרז'ינסקי בבילון 5: פוליטיקה. (וגם ובעיקר למי שזוכר: מה המחיר של סוד?) ועוד ועוד ועוד. אם אתם כותבים על משהו שבוער לכם בעצמות, אם כל קטע בסיפור הוא על משהו שבוער, אתם תכתבו יותר טוב. לא חייבים לדמם בכל סצנה. צריכים לכתוב על משהו שבוער בעצמות. לסופרי מדע בדיוני מתחילים זה חשוב במיוחד בגלל ההנחה הבסיסית שאם הרעיון מספיק טוב גם הסיפור מספיק טוב, וזה לא נכון. סוף ההרצאה. הנה תרגיל הדם האחרון. אני לא יודע איך זה אצלכם, אבל 95 אחוז מהחלומות שלי הם סיוטים. סיוטים הם על פחדים בסיסיים שלנו, בדרך כלל מוקצנים עד הסוף הנורא שלהם. התרגיל הוא לכתוב משהו שנובע מאותם סיוטים, משהו שמשחק על הפחדים *האמיתיים* שלכם, בחיים או שלא בחיים, וללכת עד הסוף. כרגיל, מותר לכתוב קטע מסיפור ואפילו לתמצת את מה שבא קודם. אני מזכיר שהביקורת בתרגילי דם מתמקדת אך ורק בעד כמה באמת נגעתם בדבר האמיתי אצלכם, ואיך אפשר לגעת יותר. אני מבטיח לכם שאם תזייפו ותשתמשו בפחדים 'כלליים' שכאלה, או פחדים של מישהו אחר או כאלה שלקחתם מספר ולא מעצמכם, אני אשים לב. לכולנו יש פחדים, וכל אחד מפחד ממשהו אחר. אל תהיו סטפן קינג, אל תפחידו אותי (הבטן של סטפן קינג, אגב, לדעתי, כפולה: הוא מנסה להבין את כל הדברים הנוראים עליהם הוא כותב, ודבר שני: התנהגות של אנשים בקבוצה.) איפה הייתי? אל תפחידו אותי. ואפילו אל תפחידו את הדמות שלכם, תנו לה להתנהג באופן שבו היא הייתה מתנהגת.
תראו. 'דם' בסופו של דבר הופך את הסיפור שאתם כותבים לסיפור שלכם. אם אתם כותבים בטכניקה מזהירה על משהו שלא נוגע לכם, הסיפור יצא רע. אם אתם כותבים בטכניקה סבירה על משהו שהוא בדמכם, הסיפור יהיה נפלא. ואם אתם משתמשים בטכניקה מזהירה לכתוב 'דם'... הסיפור גאוני. בתרגילים האלה הלכנו על דם מכאיב ועל דם שכואב. אבל לא תמיד זה ככה. הבטן של הסופר נמצאת ברקע. היא נמצאת בבניית העלילה, בעיצוב של הדמויות, בכל סיטואציה שיש בסיפור. הבטן של אסימוב (בין השאר) היתה להסתכל על דברים ברורים כאילו הם לגמרי לא (ובגלל זה באחוז גבוה של הסיפורים שלו יש מישהו זר לחלוטין שצריך להסביר לו דברים ברורים מאליהם, או מישהו נורמלי שמגיע לחברה של זרים שבה כל הדברים הברורים מאליהם הפוכים לגמרי). לא סתם הסיפור שלו Nightfall נחשב לאחד הטובים שלו. ג'ו הלדמן: הזוועות של הצבא. גרג איגן: מה בדיוק מרכיב את הדבר שהוא 'אני'. פיליפ ק. דיק: אולי אני מישהו אחר. סטרז'ינסקי בבילון 5: פוליטיקה. (וגם ובעיקר למי שזוכר: מה המחיר של סוד?) ועוד ועוד ועוד. אם אתם כותבים על משהו שבוער לכם בעצמות, אם כל קטע בסיפור הוא על משהו שבוער, אתם תכתבו יותר טוב. לא חייבים לדמם בכל סצנה. צריכים לכתוב על משהו שבוער בעצמות. לסופרי מדע בדיוני מתחילים זה חשוב במיוחד בגלל ההנחה הבסיסית שאם הרעיון מספיק טוב גם הסיפור מספיק טוב, וזה לא נכון. סוף ההרצאה. הנה תרגיל הדם האחרון. אני לא יודע איך זה אצלכם, אבל 95 אחוז מהחלומות שלי הם סיוטים. סיוטים הם על פחדים בסיסיים שלנו, בדרך כלל מוקצנים עד הסוף הנורא שלהם. התרגיל הוא לכתוב משהו שנובע מאותם סיוטים, משהו שמשחק על הפחדים *האמיתיים* שלכם, בחיים או שלא בחיים, וללכת עד הסוף. כרגיל, מותר לכתוב קטע מסיפור ואפילו לתמצת את מה שבא קודם. אני מזכיר שהביקורת בתרגילי דם מתמקדת אך ורק בעד כמה באמת נגעתם בדבר האמיתי אצלכם, ואיך אפשר לגעת יותר. אני מבטיח לכם שאם תזייפו ותשתמשו בפחדים 'כלליים' שכאלה, או פחדים של מישהו אחר או כאלה שלקחתם מספר ולא מעצמכם, אני אשים לב. לכולנו יש פחדים, וכל אחד מפחד ממשהו אחר. אל תהיו סטפן קינג, אל תפחידו אותי (הבטן של סטפן קינג, אגב, לדעתי, כפולה: הוא מנסה להבין את כל הדברים הנוראים עליהם הוא כותב, ודבר שני: התנהגות של אנשים בקבוצה.) איפה הייתי? אל תפחידו אותי. ואפילו אל תפחידו את הדמות שלכם, תנו לה להתנהג באופן שבו היא הייתה מתנהגת.