goshdarnit
New member
תרגיל - האנשת הדיאלוג - 1
לאור העובדה שאני עוזב בקרוב, ולאור כך שיש עוד הרבה דברים שחשוב לי להעביר, אנחנו עוברים לשני תרגילים בשבוע. שגיאה שחוזרת על עצמה שוב ושוב (ושוב) היא שכותבים מתייחסים לדיאלוג כאמצעי להעביר אינפורמציה ולא יותר. אני מציע לכם, אגב, ללכת אחורה ולהתרענן בתרגילי איפיון ועלילה 4 עד 6, שבהם ניסיתי להעביר את המסר שדיאלוג הוא מערכת יחסים, וכל אינפורמציה שמופיעה בו היא מקרית בהחלט. שגיאה נוספת היא שכותבים נוטים לחשוב שלטקסט יש רובד אחד בלבד, והוא המידע הנאמר. בחיים זה אף פעם לא ככה, ואין סיבה שהדבר יהיה כך גם בכתיבה. הדבר חמור בעיקר במדע בדיוני, שמקורותיו (המפוארים, אמנם,) בסופרים שהבנת ההתנהגות האנושית שלהם לא היתה מי יודע כמה. שלושת התרגילים הבאים נועדו לתרגל את הרבדים השונים הנוספים והאמיתיים הקיימים בדיאלוג. דיאלוג הוא לא רק טקסט. כשאדם מדבר, הוא *פועל פעולה* על בן שיחו. הוא מנסה להשיג משהו, או שהוא מגיב. לעתים רחוקות מה שאנחנו אומרים זה מה שאנחנו רוצים להשיג. לעתים קרובות אנחנו משיגים את רוב מה שאנחנו רוצים מ*איך* שאנחנו אומרים ולא מ*מה* שאנחנו אומרים. לרוב אנחנו מצליחים להעביר את המסר מהטון, מתנועה, ממבט, מאנחה, וכן הלאה. הנה התרגיל: תכתבו סצנה של דיאלוג. הסצנה עצמה חייבת להיות מאוד דרמטית. משהו מאוד גדול קרה, משהו מאוד גדול אמור לקרות. אבל אני מגביל אתכם לכך שבן אדם לא אומר יותר ממילה אחת בכל פעם. אתם צריכים להעביר את מה שהדמויות רוצות להגיד, את מה שהן אומרות, באמצעות מה שהן *עושות* או איך שהן אומרות את מה שהן אומרות. וזה צריך להיות אמין. אני מבהיר: בדיאלוג בן אדם לא יגיד יותר ממילה כל פעם, וזה יהיה *אמין*. בהצלחה.
לאור העובדה שאני עוזב בקרוב, ולאור כך שיש עוד הרבה דברים שחשוב לי להעביר, אנחנו עוברים לשני תרגילים בשבוע. שגיאה שחוזרת על עצמה שוב ושוב (ושוב) היא שכותבים מתייחסים לדיאלוג כאמצעי להעביר אינפורמציה ולא יותר. אני מציע לכם, אגב, ללכת אחורה ולהתרענן בתרגילי איפיון ועלילה 4 עד 6, שבהם ניסיתי להעביר את המסר שדיאלוג הוא מערכת יחסים, וכל אינפורמציה שמופיעה בו היא מקרית בהחלט. שגיאה נוספת היא שכותבים נוטים לחשוב שלטקסט יש רובד אחד בלבד, והוא המידע הנאמר. בחיים זה אף פעם לא ככה, ואין סיבה שהדבר יהיה כך גם בכתיבה. הדבר חמור בעיקר במדע בדיוני, שמקורותיו (המפוארים, אמנם,) בסופרים שהבנת ההתנהגות האנושית שלהם לא היתה מי יודע כמה. שלושת התרגילים הבאים נועדו לתרגל את הרבדים השונים הנוספים והאמיתיים הקיימים בדיאלוג. דיאלוג הוא לא רק טקסט. כשאדם מדבר, הוא *פועל פעולה* על בן שיחו. הוא מנסה להשיג משהו, או שהוא מגיב. לעתים רחוקות מה שאנחנו אומרים זה מה שאנחנו רוצים להשיג. לעתים קרובות אנחנו משיגים את רוב מה שאנחנו רוצים מ*איך* שאנחנו אומרים ולא מ*מה* שאנחנו אומרים. לרוב אנחנו מצליחים להעביר את המסר מהטון, מתנועה, ממבט, מאנחה, וכן הלאה. הנה התרגיל: תכתבו סצנה של דיאלוג. הסצנה עצמה חייבת להיות מאוד דרמטית. משהו מאוד גדול קרה, משהו מאוד גדול אמור לקרות. אבל אני מגביל אתכם לכך שבן אדם לא אומר יותר ממילה אחת בכל פעם. אתם צריכים להעביר את מה שהדמויות רוצות להגיד, את מה שהן אומרות, באמצעות מה שהן *עושות* או איך שהן אומרות את מה שהן אומרות. וזה צריך להיות אמין. אני מבהיר: בדיאלוג בן אדם לא יגיד יותר ממילה כל פעם, וזה יהיה *אמין*. בהצלחה.