goshdarnit
New member
תרגיל - האנשת הדיאלוג - 2
זה נושא חשוב. אז בואו נסכם מה היה לנו: 1. דיאלוג הוא לא דרך להעביר אינפורמציה. דיאלוג מתאר מערכת יחסים. 2. טקסט נאמר לא כדי להעביר אינפורמציה, אלא כדי להשיג משהו מהדמות השנייה. 3. משפטים מסויימים בקונטקס שונה מקבלים משמעות שונה. מכאן והלאה, אני מצפה שהתרגילים החדשים יענו גם לקריטריונים הקודמים של דיאלוג (אם כי לא צריך דיאלוגים של מילה אחת). התרגיל הזה מתמקד בעקרון הבא: אנשים לא אומרים את מה שהם מתכוונים. אנשים מסתובבים סביב הנקודה עצמה, אנשים פוחדים לגעת בנקודה, אנשים מתחמקים מהנקודה, אנשים מנסים באמצעות שיטות שונות להשיג דבר מה (אותו הם לא יגידו במפורש) מהדמות השנייה. ככה זה בחיים. בתרגיל הקודם הצעתי לגלימפס את הדבר הבא: לפני שאת כותבת את הדיאלוג הבא, תשבי עם עצמך ותקשיבי לדיאלוגים שלך בתוך הראש, או לדיאלוגים בטלוויזיה או (הכי טוב) לדיאלוגים מהחיים שלך, אפילו דיאלוגים משוחזרים מהחיים. תזכרי בנוסח המילולי, ותחשבי בו זמנית מה הבן אדם רצה באמת להגיד. את תראי שהטקסט לא אומר את מה שאנחנו רוצים להגיד, הוא *כלי* שעוזר לנו *להגיע* למה שאנחנו רוצים *להשיג*. טקסט בדיאלוג הוא *כלי* להשגת דבר מה מהדמות השנייה. ככה זה בחיים. ככה זה צריך להיות בסיפור. דיאלוג שהמשמעות שלו מסתכמת במשמעות המילולית של המשפט הוא דיאלוג חד מימדי. לפני שאתם כותבים את התרגיל, קחו את הזמן להפנים את מה שאמרתי. תקשיבו לדיאלוגים סביבכם, תשחזרו דיאלוגים מהחיים שלכם. קחו את הזמן להפנים את זה כדי שתוכלו לכתוב את זה טוב. בסדר? הנה התרגיל: תכתבו דיאלוג שהכוונה מאחורי כל שורה - אבל כל שורה - שונה מהמשמעות המילולית של המשפט. ושזה יהיה אמין. ושזה יהיה מהחיים. בהצלחה.
זה נושא חשוב. אז בואו נסכם מה היה לנו: 1. דיאלוג הוא לא דרך להעביר אינפורמציה. דיאלוג מתאר מערכת יחסים. 2. טקסט נאמר לא כדי להעביר אינפורמציה, אלא כדי להשיג משהו מהדמות השנייה. 3. משפטים מסויימים בקונטקס שונה מקבלים משמעות שונה. מכאן והלאה, אני מצפה שהתרגילים החדשים יענו גם לקריטריונים הקודמים של דיאלוג (אם כי לא צריך דיאלוגים של מילה אחת). התרגיל הזה מתמקד בעקרון הבא: אנשים לא אומרים את מה שהם מתכוונים. אנשים מסתובבים סביב הנקודה עצמה, אנשים פוחדים לגעת בנקודה, אנשים מתחמקים מהנקודה, אנשים מנסים באמצעות שיטות שונות להשיג דבר מה (אותו הם לא יגידו במפורש) מהדמות השנייה. ככה זה בחיים. בתרגיל הקודם הצעתי לגלימפס את הדבר הבא: לפני שאת כותבת את הדיאלוג הבא, תשבי עם עצמך ותקשיבי לדיאלוגים שלך בתוך הראש, או לדיאלוגים בטלוויזיה או (הכי טוב) לדיאלוגים מהחיים שלך, אפילו דיאלוגים משוחזרים מהחיים. תזכרי בנוסח המילולי, ותחשבי בו זמנית מה הבן אדם רצה באמת להגיד. את תראי שהטקסט לא אומר את מה שאנחנו רוצים להגיד, הוא *כלי* שעוזר לנו *להגיע* למה שאנחנו רוצים *להשיג*. טקסט בדיאלוג הוא *כלי* להשגת דבר מה מהדמות השנייה. ככה זה בחיים. ככה זה צריך להיות בסיפור. דיאלוג שהמשמעות שלו מסתכמת במשמעות המילולית של המשפט הוא דיאלוג חד מימדי. לפני שאתם כותבים את התרגיל, קחו את הזמן להפנים את מה שאמרתי. תקשיבו לדיאלוגים סביבכם, תשחזרו דיאלוגים מהחיים שלכם. קחו את הזמן להפנים את זה כדי שתוכלו לכתוב את זה טוב. בסדר? הנה התרגיל: תכתבו דיאלוג שהכוונה מאחורי כל שורה - אבל כל שורה - שונה מהמשמעות המילולית של המשפט. ושזה יהיה אמין. ושזה יהיה מהחיים. בהצלחה.