תרגיל - עלילה - 3

goshdarnit

New member
תרגיל - עלילה - 3

איך מרתקים את הקוראים? איך מדביקים אותם לדף? צריך לדעת לבנות עלילה. אנחנו מתרגלים לאט לאט לשיטות השונות הכרוכות בבניית עלילה. השיטות האלה טובות לסיפורים קצרים, לסיפורים ארוכים ולספרים. אני רוצה *חלק* מסיפור הרבה יותר ארוך, סצנה אחת בלבד, אם שתי דמויות. סוף הסצנה הוא בשום אופן לא סוף הסיפור. תחילת הסצנה היא בשום אופן לא תחילת הסיפור. בסצנה יש שתי דמויות. התרגיל הוא ליצור סצנה עם כמה שיותר מהפכים, כמה שיותר שינויים (סבירים והגיוניים כמובן) במצבי רוח, בהבנות, בכוונות. לא חייבים לכתוב את הסצנה, אפשר לתקצר. אני מזכיר כלים שדיברנו עליהם בתרגיל העלילה הראשון: הדבר האחרון שדמות ציפתה לו תחושת חירום מפנה של 180 מעלות אין לנו מושג מה יקרה עכשיו דברים קורים בזמן הכי לא נכון כאשר הכל נובע ממה שבא קודם. אני מזכיר שאתם לא רוצים לסגור עלילה, ואפשר להשתמש בפתיחות עלילה, כשאתם מרגישים שזה במקום.
 

ננסק

New member
Encounter at Farpoint

ננסק וסטייסי החליפו מבטים. בפעם השמונים אלף מצא את עצמו ננסק מצטער שסטייסי היא אבן חן אדומה, ובתור שכזאת, לא מסוגלת להחליף איתו מבטים. הוא הרגיש צורך עז לתמיכה נפשית כלשהי, ולו במבט. "אתה...הולך...לאן?" שאל השד העצום. גופו מרובה הרגליים ריחש מעל לבור הרותח, סלסולי עשן עולים לאורך שרירי חזהו העצומים. הוא היה כתום וחזק, כמו כל דבר אחר במקום הנורא הזה. עיניו הנוראיות הצהובות כלילה (הדמיון של ננסק עבד שעות נוספות) ריצדו מבעד לאוויר הלוהט. "אני..." התחיל ננסק, חופר את סטייסי אל תוך חזהו. "אממ, אז, פה זה לא השקם?.." "אין...מעבר" אמר השד. אחת מרגליו התגלתה כיד שרירית כבירה, שהתרוממה אל על והצביעה אל הכיוון ממנו בא ננסק, חזרה אל הפורטל הגועש. ננסק מאוד רצה לצאת מההיכל ספק מערה. לא היה דבר שרצה יותר מכך באותו הרגע. כמה חבל, אם כך, שבצד השני של הפורטל היה עוד יותר גרוע. "סטייסי," לחש ננסק, מנסה להעיר את האבן. "סטייסי, קומי. סטייסי. קומי סטייסי." "עזוב בטרם...בוא מדון" הכריז השד. "זה לא נכון תחבירית." מלמלה סטייסי. ננסק התמלא תקווה מחודשת, ונענע את האבן ביתר שאת. "סטייסי! קומי! אני צריך עזרה!" "המממאא?..." מלמלה האבן, פוקחת עיניים מטאפוריות. "ננסק, איפה אנחנו?" "התעלפת שוב!" קרא הגובלין, שולח מבטים בהולים אל עבר השד, שבינתיים נראה מאיים עד מוות ותו לא. "אנחנו בבעיה! קומי! תצילי אותנו!" "בפעם השלושים אלף," התחילה סטייסי להתרגז, "אני לא יכולה לעשות דבר בעצמי אם אתה לא יודע איך להפעיל את הקסם בעצמך." ננסק היה מאושר. האבן לא יכולה להתרגז אם היא לא מתעוררת. "תפעילי קסם הגנה, עכשיו!" "אני לא יכולה." "מה לא יכולה?!" "ננסק, תפעיל אותו אתה. אני לא יודעת איך." "גם אני לא!" "בפעם המיל-... די, נמאס לי. אני רשמית בשביתה!" "מה שביתה?!" "אתה לא יודע לטפל בי! אתה לא יודע להתייחס אלי! נמאס לי!" "סטייסי, זה לא הזמן-" "אף פעם לא שמעתי תודה! אני מנסה ככל יכולתי, מפעילה תכונות שאני לא אמורה לדעת שאני יכולה להפעיל, והכל בשבילך!" "סטייס, שמעי," "לא גובלין, -אתה- תשמע! או שתתחיל ללמוד כבר איך מפעילים אותי, או שתתחיל להסתפק במה שיש. אני יודעת לעשות אור! בסדר?! זה מה שאני יודעת! לעשות אור! אולי איזו קרן דחף או משהו, זה הכל. לא יותר מזה. אז תתחיל להגיד תודה, כי אתה בטח לא יכול לתרום בשום דבר אחר." "סטייסי!" צווח ננסק, "תסתכלי כבר מסביב!" האבן הסתכלה מסביב. "אה, שרגא," אמרה בניחותא. "מה נשמע?" "הידד, אבן חן" אמר השד בטון מזעזע עולמות, "כיצד שפר גורלך" "לכאן ולכאן." משכה סטייסי בכתפיים מטאפוריות. "שרגא, תכיר את ננסק. הוא נושא האבן שלי." היא הסתובבה לגובלין ולחשה לו"ננסק, תהיה מנומס. תגיד שלום." ננסק בהה בשד, בהה בסטייסי, בהה בפורטל, בהה בשד, ואז בהה בקהל בבית. המקום נראה לפתע ידידותי למשתמש. העשן השתקף באופן חביב מהקירות המלוטשים, הלהבות שכחו, והשד התיישב בניחותא והוציא סיגריה. ננסק לא ידע אם זה הסביבה, או שככה המקום נראה באמת מתחת לשלושים שכבות של אימה טהורה. "ננסק," בעטה בו סטייסי, "תגיד שלום! אתה לא רוצה להרגיז אותו, נכון?" "אה, אהלן." מלמל ננסק, מניף יד אחת, אך ללא מוטיבציה של ממש. "יו" אמר השד. "סטייסי, תגידי," פנה ננסק אל אבן החן, "מתי התכוונת להודיע לי שאת מכירה את המפלץ המקומי?" "ננסק," אמרה אבן החן בחיוך, "עוד לא הבנת? אני -תמיד- מכירה את המפלץ המקומי." "וואלה." מלמל ננסק. "אז איפה התודה?" שאלה סטייסי. "סליחה?" "אתה חייב לי תודה." "לא השתמשת בשום יכולת קסומה כדי להציל אותנו, סתם בקשרים חברתיים." "אתה מתחמק." "-את- מתחמקת." "אני מתחמק" אמר השד העצום, הסתובב במקומו בזריזות מפתיעה ובעזרת כל רגליו, ומיהר אל מעמקי המערה שמאחוריו. "לאן הוא רץ?" שאל ננסק, כושל מלהבחין באור הסגול המתחזק מהפורטל שמאחוריו. "הא, הוא סתם פלוץ." אמרה סטייסי בביטול. "אתה שומע, פעם אחת בקרב על שורינגפורד נלחמתי נגדו בעזרת שלושה כהני מים של נרול, ובזמן שהוא-" "אה, סטייס," אמר ננסק, שכבר הבחין באור הסגול, והתחיל לשאול את עצמו אם הוא באמת רוצה להסתובב ולראות מה משמעות הדבר. "-עיוות קסם? הא! אמרתי. מה זה עיוות קסם כנגד שלושה כהנים? זה בכלל לא אותו שדה רזוננטי. מיד הפכתי את הפולריות של העגלה, וכשהיא התקרבה אליו הוא-" "סטייסי, אני חושב שזה חשוב." אמר ננסק, מסתובב באיטיות, עיניו מתרחבות. "-ואז הוא אמר אני כזה חשוב או משהו כזה, אני כבר לא זוכרת. ננסק, למה הכל סגול?" "רוצי!" צווח ננסק, מטיס את עצמו במהירות אל תוך המערה, אל החשכה. "ננסק, אני לא יכולה לרוץ," נשמע קולה של סטייסי מהדהד בין הקירות הכתומים, בין צווחותיו המתנשמות של הגובלין. "אין לי רגליים." בינתיים בפורטל, הבהב האור הסגול מספר פעמים ולאחר מכן נעלם לגמרי, מותיר את המערה חשוכה מלבד ללהבה בודדת במרכז הבור. זוג עיניים אדומות נפערו מתוך החושך, ולאחר מכן נפערה עין אדומה נוספת, מעט מתחתן. תנועה מכאנית משומנת הביאה את היצור אל טווח האור של האש, הלהבות מוחזרות מגופו הזהוב החלק. הגולם הביט באש לזמן קצר ולאחר מכן הרים את רגלו הכבדה והנחיתה על האש, חונק אותה. הגולם החזיר את מבטו אל עבר המערה, והחל להתקדם בנחישות מכאנית קרה.
 

goshdarnit

New member
Q2?

קודם כל, הפחדת אותי עם השם. אתם יכולים לכתוב פנפיקשן כמה שאתם רוצים, אבל לא בתרגיל. כתיבת פנפיקשן מבחינתי היא עצלנות: אתם לא יוצרים את הדמויות, אתם לא יוצרים את העולם, ואתם לא צריכים להרגיל את הקוראים לדמויות או לעולם. אז לא בתרגילים. למזלי לא כתבת פנפיקשן. מצד שני, ננסק, אני גם די משוכנע שלא כתבת לתרגיל. התרגיל היה ליצור כמה שיותר תהפוכות, כמה שיותר מהפכים. ולא על זה אתה עבדת. כפי שבטח שמת לב, בתרגילים אני משתדל להתייחס רק לדברים אותם אנחנו מתרגלים ולא לסיפור כסיפור. אז בתרגיל לא איכפת לי שקראת לדמות ננסק, ולא איכפת לי שהשורה על התחביר השגוי מצחיקה בעיניי. אין דגש על מהפכים, אין מאמץ ליצור מהפכים, ובכלל יש מעט מאוד מהפכים. הנה דוגמה. ראו את הדיאלוג הבא שהעתקתי מהסיפור: "אני לא יכולה לעשות דבר בעצמי אם אתה לא יודע איך להפעיל את הקסם בעצמך." ננסק היה מאושר. האבן לא יכולה להתרגז אם היא לא מתעוררת. "תפעילי קסם הגנה, עכשיו!" "אני לא יכולה." "מה לא יכולה?!" "ננסק, תפעיל אותו אתה. אני לא יודעת איך." "גם אני לא!" "בפעם המיל-... די, נמאס לי. אני רשמית בשביתה!" "מה שביתה?!" "אתה לא יודע לטפל בי! אתה לא יודע להתייחס אלי! נמאס לי!" "סטייסי, זה לא הזמן-" "אף פעם לא שמעתי תודה! אני מנסה ככל יכולתי, מפעילה תכונות שאני לא אמורה לדעת שאני יכולה להפעיל, והכל בשבילך!" "סטייס, שמעי," "לא גובלין, -אתה- תשמע! או שתתחיל ללמוד כבר איך מפעילים אותי, או שתתחיל להסתפק במה שיש. אני יודעת לעשות אור! בסדר?! זה מה שאני יודעת! לעשות אור! אולי איזו קרן דחף או משהו, זה הכל. לא יותר מזה. אז תתחיל להגיד תודה, כי אתה בטח לא יכול לתרום בשום דבר אחר." "סטייסי!" צווח ננסק, "תסתכלי כבר מסביב!" האבן הסתכלה מסביב. אני: עד שלושת המלים האחרונות, אין מהפך *אחד*! הוא מנסה לשכנע אותה, היא מתנגדת. בסוף הוא מצליח. (ההצלחה היא שינוי ב-180 מעלות, אם כי הוא הושג ללא תחכום (בצעקות), אז הסוף כן נחשב). כל הדיאלוג הזה (חצי עמוד של ספר?) עובד על מישור אחד, בלי שינוי, ובלי תחכום. לא קורה בו כלום. בדיוק סוגים כאלה של דיאלוגים אני מנסה לעקור אצלכם עם התרגיל הזה. בחלק של הסיפור שבא לפני הקטע המצוטט, האבן לא ערה, אז איך יהיו מהפכים ביחסים בין השניים? אין. בקיצור: תשכתב, ננסק. ותעשה את התרגיל.
 

ננסק

New member
אוקי,

אז הבנתי לא נכון למה אתה מתכוון, וגם בכל מקרה לא הייתי מסועף מספיק. אני אחכה שיכתבו כאן עוד, ונראה איך הם עושים את זה.
 

goshdarnit

New member
חוץ מזה, חשוב לזכור

שבתרגיל אסור שהסצנה תהיה הסצנה הראשונה או הסצנה האחרונה. למה? כי יותר מדי קל לנו לעשות מהפכים כשאנחנו מציגים את הדמויות; כי לאנשים פה יש נטייה לגמור בסוף מפתיע (לפעמים כפיצוי על חוסר ההפתעות בסיפור), ואני רוצה להרגיל אתכם לשים הפתעות גם באמצע ולא רק בסוף; וכי אני רוצה להרגיל אתכם לצורת מחשבה הנדרשת למבנה עלילתי של סיפורים ארוכים יותר. בקיצור: אסור שהסצנה בתרגיל תהיה הסצנה הראשונה או הסצנה האחרונה.
 

ננסק

New member
אני מסכים,

אבל למה ההערה הזאת מגיעה לי? לדעתי הייתי מאוד באמצע העלילה.
 

goshdarnit

New member
ההערה נועדה לכולם.

פשוט ניצלתי את הבמה. אבל, אם כבר אנחנו מדברים על זה, אתה לא היית באמצע. אולי היית באמצע ה*הרפתקאות* של השניים, אבל מבחינת ה*תהליך* שדמויות עוברות בסיפור, אתה לא היית באמצע. מבחינת תהליך כל דמות בנפרד ותהליך הדינמיקה בין שתי הדמויות היית או א) בהתחלה; או ב) באמצע סיפור שבו אין תהליך משמעותי לדמויות. בתהליכים של דמויות אנחנו נתעמק בשלושת התרגילים הבאים, אבל אתה לא באמת יכול להגיד לי שתכננת להם תהליך רציני עם התחלה, אמצע וסוף, נכון? חשוב, כשכותבים לתרגיל הזה שתהיה אפילו תמונה לא מלאה של התהליכים של הדמויות, כך שנדע איפה הן עכשיו, מאיפה הן באו ולאן הן הולכות.
 

ננסק

New member
הטעות הבסיסית שלי

היתה שכתבתי סיפור "ננסק". זה בכלל הומוריסטי ובהמשכים, שני סגנונות שלגמרי לא מתאימים למה שאתה מנסה להעביר פה. אני אנסה לחשוב על רעיון אחר לגמרי, ולכתוב אותו.
 

goshdarnit

New member
פשוט לא נכון.

העובדה שסיפור הומוריסטי לחלוטין לא פוסלת סצינות עם מפנים או תפניות. להפך. העקרונות של ריתוק קוראים נכונים תמיד ללא קשר לז'נר או לסגנון, ובוודאי ללא קשר לקומדיה או דרמה. בכולם צריך לרתק את הקוראים. כולם משתמשים באותן שיטות. בנוסף, כיוון שהנושא הוא 'עלילה' וכיוון שאני מנסה לגרום לאנשים לראות איך בונים סיפורים ארוכים יותר, הרי שסיפורים ארוכים (בהמשכים) מתאימים בול. ננסק, אתה לא פיתחת את הדמויות. נקודה. דמויות זה לא 'דמויות מגניבות' או דמויות עם דינמיקה מדליקה. דמויות חייבות לעבור תהליך רציני, אחרת הן שטוחות וחד-גוניות. יש דרכים לעבוד על זה, אבל קודם צריך להכיר בכך שצריך לעבוד על זה.
 

goshdarnit

New member
פשוט לא נכון.

העובדה שסיפור הומוריסטי לחלוטין לא פוסלת סצינות עם מפנים או תפניות. להפך. העקרונות של ריתוק קוראים נכונים תמיד ללא קשר לז'נר או לסגנון, ובוודאי ללא קשר לקומדיה או דרמה. בכולם צריך לרתק את הקוראים. כולם משתמשים באותן שיטות. בנוסף, כיוון שהנושא הוא 'עלילה' וכיוון שאני מנסה לגרום לאנשים לראות איך בונים סיפורים ארוכים יותר, הרי שסיפורים ארוכים (בהמשכים) מתאימים בול. ננסק, אתה לא פיתחת את הדמויות. נקודה. דמויות זה לא 'דמויות מגניבות' או דמויות עם דינמיקה מדליקה. דמויות חייבות לעבור תהליך רציני, אחרת הן שטוחות וחד-גוניות. יש דרכים לעבוד על זה, אבל קודם צריך להכיר בכך שצריך לעבוד על זה.
 

ננסק

New member
אפילו לרגע לא אמרתי שאתה טועה

אני כבר לא יודע אם זאת רק התחושה שלי, או שבאמת יש לך נטיה להרצות לי מוסר... :) בלי קשר, אני לא לגמרי מסכים. לדעתי יש שינוי מסויים בין שיטות שונות, כמו שיש הבדלים מסויימים בין ז'אנרים שונים בסדרות טלוויזיה. לא כולם משתמשים באותן תנועות מצלמה, אותו מבנה תפאורה, וכן הלאה. אני לא מדבר רק על דברים משניים, אלא על קיצוניות כמו ההבדל שבין תוכנית מערכונים ל-ER. כמובן שיש מספר גורמים מאחדים, אבל דווקא ספציפית בז'אנר שאליו אני מכוון אני משתמש בשיטות שונות לריתוק הקוראים. למעשה, זה -כל- הקונספט של ז'אנר ה-"מגניבות", אם נקרא לו כך. בוודאי שבאופן הזה אני עוקף את הצורך להתאמץ ולהפעיל דינמיקה בין הדמויות, אבל לכן אני כאן, כדי ללמוד להתאמץ. בגלל זה גם אמרתי שזאת היתה הטעות הבסיסית שלי, להביא בדיוק את הז'אנר שלא מתאים לתרגיל כזה.
 

goshdarnit

New member
אין ז'אנר שלא מתאים לתרגיל הזה.

באמת. בחיי. אני אומר לך את זה כמישהו שכתב גם קומדיות. אין ז'אנר שלא מתאים לתרגיל הזה. התרגיל הוא על הדברים הכי בסיסיים בבניית עלילה. הוא דן בדברים הרבה יותר בסיסיים מסגנון (צורני או ז'אנרי), מתפאורות, תנועות מצלמה, או כל דבר אחר. אין ז'אנר שלא מתאים לתרגיל הזה. אם אתה מגדיר את ה'ז'אנר' שלך כמשהו ש(כדבריך) "עוקף את הצורך להתאמץ ולהפעיל דינמיקה בין הדמויות" אז בסדר, הז'אנר לא מתאים לתרגיל. אבל זאת לא הקומדיה או ההומור. והאמת היא שגם אין ז'אנר כזה. אין. וחוץ מזה, אני לא מרצה מוסר, אני מרצה תיאוריה. ההבדל חשוב. והסיבה שאני מרצה תיאוריה היא כי אני די משוכנע שגם אם הבנת את כוונתי, לא גרקת אותה. אחרת לא היית מתווכח על הנקודה הזאת. (הנקודה היא, כמובן, שאין ז'אנר שלא מתאים לתרגיל הזה.) ובכלל, מה כבר קרה? הבאת סיפור ממקום אחר והוא לא התאים לתרגיל. ביג דיל. תכתוב משהו אחר (או לא) ונסגור עניין.
 

ננסק

New member
אז, רגע, שאני אבין,

אתה אומר שאין ז'אנר שלא מתאים לתרגיל הזה...? ;) בסדר, אני מוכן להסכים עם זה. זה סביר שאת הסגנון שלי אפשר לעשות בתרגיל הזה, ופשוט אני לא יודע (עדיין) איך עושים את זה כמו שצריך. [אני עדיין טוען שמדובר בז'אנר מסויים, ספציפי. רק למשל, דיאלוגים ארוכים ומיותרים הם חלק אינטגרלי ממנו. אבל זה הופך לדיון אחר ומיותר כאן]
 
תרגיל דם 1

אני חושב שהיום אני אעשה את זה. תכננתי כבר מה אני אגיד, פחות או יותר. זה ממילא לא ממש משנה, תמיד אומרים שעדיף להיות ספונטני. זה כבר השיעור האחרון. עוד יום לימודים משמים עומד להגיע אל קיצו. אבל היום זה יום מיוחד! היום אני אדבר איתה על זה. אני יושב עכשיו על הכסא, סמוך לשולחן שלי בכיתה, סמוך לקיר. היא יושבת כמה מטרים בצד. לידי יושב חברי לשולחן, אבל אני לא ממש מתייחס אליו, או אל השיעור(החומר ממילא לא קשה מדי). במקום זאת, אני מהרהר במתח מדוד על מצב העניינים. היא לא כמו כולן, לא כמו שאר הבנות. היא לא שטחית, לא מתעניינת רק בבגדים או שטויות כאלו. היא לא הולכת עם הזרם. היא אפילו נראית די נחמד, אני חושב, כן. למה לא? שאני מכולם אתחיל לחשוב על נושאים חסרי חשיבות כאלו? היא נראית בסדר גמור. ואפילו דיברתי איתה. אני, ובת, ודיברנו. היה מאוד נחמד. היא מוצאת חן בעיני, ואוהבת כמה דברים שאני אוהב... לא רציתי למהר כל-כך, אבל סיגל הזאת -אוייש- סיגל הזאת הייתה חייבת לציין לאוויר העולם שאנחנו מתאימים באוזני שנינו. כמובן שהתעלמנו, אבל בטוח שזה רק מתוך מבוכה. היא בטח תרצה אותי. היא לא כמוהן. היא תראה למה אני יותר טוב ממרבית(מרבית? למה אני מצטנע? מכל!) הבנים שיש פה. אני חכם, ומצחיק, וצנוע(זה לא שאני חושב בקול רם או משהו) ואני אפילו נראה טוב(לא שזה חשוב). ואני יכול להיות חבר טוב מאוד. אני יכול. מגיע לי להיות, לעזאזל! אחרי כל השנים האלה ביסודי ובחטיבה, כשרוב האנשים שמו אותי ללעג, למרות שאני(!) לא עשיתי להם כלום. אחרי שכל הבנות התעסקו עם ה"מקובלים" וה"מופרעים" ועם השד יודע מי. חה. לא יודעות מה הן הפסידו. נו, טוב. גם אני לא רציתי אותן במיוחד. לא את כולן. אבל עכשיו זה כבר תיכון, עכשיו זה שונה. אני בכלל רוצה חברה? אני מניח שזה יהיה נחמד...נחמד! זה יהיה מדהים. חברה? אני? לא יאומן. בטח יהיה נורא כיף לנשק אותה... צריך לסדר את המחשבות. תיכף נגמר השיעור- אני חושב שאני הולך לדבר איתה. הנה, הגיע הצלצול. אנשים מתחילים לארוז את הדברים, להתחיל לצאת מהכיתה. חברי לשולחן אורז גם הוא, זורק לי כמה מילים, אני משיב לו. כדאי שאני גם אארוז, ביינתיים. הנה, הכיתה מתרוקנת- והיא עדיין פה, מכניסה את הציוד הלימודי לתיק. עכשיו, שלומי, תעשה את זה- עכשיו! אני הולך לכיוונה, כאילו בצורה אוטומתית. לא לגמרי מחליט באופן מודע לעשות את זה, אלא יותר מבצע את המדיניות עליה החלטתי כבר קודם. הנה, אני לידה. היא עומדת בסמוך לכסאה, מתכופפת מעט על מנת להכניס איזשהו ספר. עכשיו. אני מתכופף אליה. "אהה...ליאת?", אני פונה אליה, יוצר מגע. זהו- מאוחר מדי להתחרט. עשית את זה, שלומי! "כן?", היא פונה אליי, מופתעת מעט. הפתעה שמחה? מוקדם מדי לשפוט. כנראה שכן. "רציתי לדבר איתך על משהו", אני אומר לה. היא כבר הכניסה הכל לתיק ושמה אותו עליה, אנחנו מתחילים ללכת לכיוון היציאה מהכיתה. "באמת? דבר.", היא מחייכת. טוב, טוב מאוד. מסביב עדיין יש כל מיני ילדים מהכיתה העושים דרכם החוצה. אני לא מוטרד מהם כרגע- הם בטח לא יכולים לשמוע על מה אנחנו מדברים, וממילא לא יבינו הכל מקטעי משפטים. "את זוכרת, לפני כמה ימים כשדיבנו וזה, ואז..ואז סיגל באה ואמרה שאנחנו מתאימים?"- זהו, עשיתי את זה. מה, זה הכל? "המממ..", משמיעה ליאת בהיסוס. "כן, זה...כן, אני זוכרת, למה?". מה זאת אומרת למה? "רציתי לדעת מה את חושבת על זה". אנחנו כבר במסדרון. הבנתי מה היא עושה, זה בטח מן משחק כזה. "לא הקדשתי לזה יותר מדי מחשבה", היא אומרת. מוזר, אני הקדשתי לזה הרבה מחשבה. "אל תדאג שלומי, היא לא תגיד דברים כאלה יותר". היא... לא?... מה הקשר? "אה?", פלטתי בטיפשות. מדרגות. אנחנו יורדים לקומה התחתונה של בית הספר. אנשים מסביב. איך הגענו לפה כל-כך מהר? "תראה..בוא רק נגיד שאני יודעת על החיים הפרטיים שלה כמה דברים שהיא לא תרצה שאחרים ידעו. ממש לא כדאי לה לצאת ביציאה כזאת שוב". למה היא מדברת על סיגל עכשיו, לעזאזל? סיגל לא מעניינת אותי, את מעניינת אותי. "אה..", אני משמיע שוב. ממתי יכולות ההבעה המילולית שלי לוקות בחסר? הנה היציאה מבית הספר. היא בטח לא הבינה למה התכוונתי, אבל אני לא אתן להזדמנות הזאת לחמוק לי מבין הידיים. "אוקיי, אני אגיד את זה שוב", אני אומר לה. "סיגל אמרה ש...את יודעת, שאנחנו מתאימים. ואני..אני חשבתי שאולי זה נכון. מה את חושבת?". עוברת רק שנייה אחת, אולי פחות. "לא". לא? "לא?"- "לא". מה זאת אומרת לא? היא לא רוצה אותי? איך זה יכול להיות? אבל אני חשבתי ש..."תראה, אני בנאדם שקל למצוא דברים לדבר איתו, אתה מבין? אבל זה לא אומר שיש יותר מזה". עכשיו היא מנסה להיות נחמדה, לתת עצות לעתיד. יצאנו משער בית הספר. היא לא רוצה אותי. לעזאזל! אבל זה טיפשי... מי ירצה אותה אם לא אני?? היא מוזרה...ו..ו..אני לא מבין! "אני... מבין", אני אומר לה. "החיים מסובכים", היא אומרת לי, מבטה משועשע, או שרק נדמה לי? החוצפה שיש לה. "כן, שמתי לב", אני אומר בסרקזם מוסווה. "זה לא אישי", היא מוסיפה. בטח שזה לא אישי- כלומר, זה לא שהיא לא רוצה אותי ספציפית, העניין הוא בזה שהיא לא רוצה את כל האנשים שהם אני בצורה הרבה יותר כוללנית. אני חייב להשתלט על העניין הזה. "תראי...המממ.. בכל מקרה, למה שלא נמשיך לדבר, את יודעת, סתם ככה?" כן, אני אצא מזה בכבוד. "כן, סבבה, אין בעיה", היא אומרת לי, "נדבר". והיא עולה לאוטובוס. נדבר, כן. אבל את לא תנשקי אותי נכון? לא תגידי לי שאת אוהבת אותי, נכון?! אני עומד שם לשנייה, אנשים מסביבי, ומתחיל ללכת הבייתה. נדבר, כן. אני בקושי יכול לחכות. זה ממש לא הלך כמו שתכננתי.
 

goshdarnit

New member
אני אוהב תרגילי דם.

התרגיל היה, אני מזכיר לכולם, לכתוב באנונימיות על תכונה של הכותב שהוא/היא שונא/ת ומתעב/ת. ובכן, שם בדוי, רואים מהכתיבה שלך שאתה אינטיליגנטי, יש כמה שורות מצויינות בטקסט, והסיטואציה עצמה נוראה ואיומה לכל מי שחווה אותה, אבל... היא לא על תכונה שלך שאתה שונא. מה שכתבת הוא על ה*סיטואציה* הנוראה, שזה מצויין בפני עצמו. אבל התרגיל היה על *תכונה*, ולא סתם על תכונה על תכונה נוראה. אני כקורא צריך או: א) לתעב את התכונה ממש כפי שאתה מתעב אותה (אתה חייב לגרום לי לתעב אותה); ב) או לחוש בשנאה העצמית. ואת שני הדברים האלה לא עשית. תבחר תכונה שלך שאתה שונא, אפילו תכונה שמוצאת ביטוי בקטע שכתבת ותגרום לי לשנוא אותה. בסדר?
 
אופס../images/Emo9.gif

מה שקרה בעצם, זה פשוט שלא קראתי מהו התרגיל עצמו, אלא רק את ההסבר על ה"דם"
בכל מקרה, תודה:) המממ......יכול להיות שאני אעשה את זה.
 

goshdarnit

New member
בכל מקרה, אתה בדרך הנכונה.

תמשיך. אבל עשה לי טובה. תקרא לא רק על מה התרגיל אלא גם את מה שאנשים כתבו ואת התגובות על הקעים. התרגיל בנוי ככה שביקורת לאדם אחד לרוב עשויה לעזור להרבה. אל תחיה בעולם לבד, אל תכתוב בעולם לבד, ואל תסרב ללמוד, בעיקר כשזה נמצא לך מול הפנים. תראה מה אחרים עשו והדבר הבא שתכתוב יהיה הרבה יותר טוב. הלאה הסוליפסיזם!
 
אל-יעקוב

אל-יעקוב בדיוק הגיע אל המשקע המתוק שבקרקעית כוס התה שלו כאשר ניניה נכנסה. בחוסר רצון הניח את הכוס וקם ללחוץ את ידה. הוא יכול היה להבחין שהיא השילה מספר לא מועט של קילוגרמים. העור היה מתור על רקותיה, יוצר קשת עדינה של קמטים מסביב לעיניים. הוא תהה אם תחזיק מעמד עד הסוף. זו יכולה להיות בעיה. 'אל-יעקוב מכלן' 'ניניה בר' 'שבי בבקשה' היא אספה את שימלתה החומה והתיישבה בחן. אל- יעקוב תהה אם התכוונה לפלרטט איתו. 'גברת בר, את וודאי יודעת מדוע הוזמנת לכאן' אמר בקול חמור. לשבחה היא נראתה מודאגת, מנסה להבין מדוע היא אמורה לפגוש פקיד בכיר בהשגחה. 'לא ממש, אני תמיד שילמתי את המס, אם טעיתי אדוני ומורי, הרי זה היה ללא כוונת זדון. אמור ויעשה' אה, נסיון כן להראות הכנעה, אך ההתרסה והמרדנות בצבצו בין תפרי המילים. אל-יעקוב כמעט חייך. הוא העריץ עד כאב את יכולתה להוציא לפועל את הזעם הקדוש. את מעשה ידיה העדינות, חסרות הרחמים, שהותירו גוויות מרוטשות בכל רחבי הארץ. הוא ידע טוב מדי כי אם היה צריך לעשות זאת בעצמו, היה עוצר את המבצע בעודו באיבו, וכך היה ממיט כליה על הכל. בכל זאת, בפעם האחרונה כמעט ועלו על עקבותיה. 'ואת מס המעבר?' השאלה הממה אותה אך הצליחה לפצות על כך בפכירת ידיים ופקיחת עיניים מצועפות. 'אני לא מבינה..' 'המעבר מגילגל לחיפה עילית. לא חשבת שנתעלם ממעבר כזה?!' 'או, זה היה רק לפני שלושה שבועות, הרשם כניראה לא הספיק לעדכן את הרשומות. אני אדבר איתו אישית ואסביר לו את חומרת מעשיו' יפה, גלגול אשמה נאה. זה הזמן לסיים. הוא הצליח לנער אותה. בפעם הבאה לא תהיה כל כך חסרת זהירות. למען האמת הצליח להסיר את השוטרים מעל עקבותיה, אך זה יהיה קשה יותר ויותר. הוא פנה אל המקרופון. 'אירית, גברת בר הולכת' ניניה התרוממה. מזווית עיניו ראה כיצד היא בוחנת אותו, אולי מסמנת אותו כמטרה. הוא חייך. 'אנחנו נעקוב אחריך' עכשיו גם היא חייכה. 'יד ההשגחה היא, עוד יראה כי אין לי כל סודות וענין להסתיר'. הדלת נסגרה מאחוריה.
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד.

כתוב טוב, ויש מספר מהפכים, כולם נעשים בעדינות, בצורה לא בוטה. אבל בגלל שהם שם, זה מרתק ומוסיף עומק. אפילו המשפט הראשון נחשב, כי גם אם זה לא 'הטיימינג הכי לא נכון' זה עדיין 'בדיוק כשקרה X קרה Y', וזה מוסיף. אבל. אני רוצה *כמה שיותר* מהפכים. יצרת סצנה של מאבק כוחות (אגב, ההסברים מצויינים; הם מסבירים כל פיפס במאבק הכוחות), אז תני לי מאבק כוחות שלם. פעם צד אחד מנצח, פעם צד שני מנצח, פעם צד אחד נמצא בפינה, ואז הוא מצליח לצאת מזה. פעם אחד מיואש, ושנייה אחר כך השני מיואש. וכן הלאה. לכי יותר רחוק.
 

אסתר 1984

New member
נסיון1

"יסמין!" אלה זעקה בכל כוחה, מבחינה בבעתה בעומק ממנו שב אליה ההד. היא כרעה על ברכיה, מגששת בידה אחר אחיזה כלשהי בקיר המנהרה החשוך. אבנים קטנות התדרדרו מתחתיה אל תוך התהום האפלה שהייתה עד לפני רגע הדרך. "יסמין, את יכולה לשמוע אותי? יסמין!" היא ידעה שמשהו כזה עומד לקרות. למה היא לא יכולה להקשיב פעם אחת? אלה החלה להתייפח בפחד. "אני כאן..." "יסמין?" "אני שומעת אותך... קצת מתחתייך יש מדף סלע- למזלי נפלתי עליו." אלה נאנחה בהקלה. מלמטה שמעה רחש של תנועה, ואחריו אנקת כאב. "אלה, את תצטרכי לעזור לי... אני חושבת ששברתי משהו." "את יכולה לקום?" "אני... אני לא יכולה להרגיש את הרגל שלי." אלה קימטה את מצחה. "אל תדאגי יסמין- אני ארוץ להזעיק עזרה." "לא!" בקול נשמעה בעתה. "מעניין מי מפחדת עכשיו מהחושך..." עם כל הדחיפות, חשה אלה סיפוק מסויים. "זה לא החושך, אלה- אני מבינה עכשיו שצדקת." "בקשר לאמא?" "גם. יש... יש פה משהו אחר..." אלה נסוגה צעד אחד לאחור. "את מתכוונת- לידך?" "לא. אני... הייתי כאן כבר." "במערה?" "כן." אלה שתקה. זה האמון שהיא ראויה לו? אחרי כל האזהרות, כל הדאגה שלה- זו רק העמדת פנים? "אני יודעת שאת כועסת, אבל הייתי מוכרחה." יסמין נאנחה- "תום היה כאן." "תום!" "ידעתי שלא תסכימי שאחזור הנה, אבל..." "כן. היית חייבת לראות את תום עוד פעם." אלה נאנחה. "תום הנפלא, המתוק והאהוב שלך. ואני חשבתי שהאמנת לי כשראית מה קרה לאמא." לכל הרוחות, מה הטעם בכל זה? "אני הולכת." "אלה! בבקשה- אל תלכי! טעיתי- אני יודעת עכשיו שאת צדקת כל הזמן." "חשבתי שידעת את זה קודם." "תני לי לפחות להגיד לך מה קרה." אלה נאנחה. "אני מקשיבה." קולה של יסמין היה כעת נמוך ושקט. "כשבאתי לכאן לראות את תום, ישבנו בדיוק פה." "על שפת הבור? בשביל מה?" "לא, לא. מעל..." "אני לא מבינה." כעת לא היה קולה של יסמין עז מלחישה: "הבור לא היה כאן לפני יומיים." אלה נאלמה דום. הכל נכון. היא הבינה לפתע שבמקום כלשהו עמוק בתוכה עוד קיוותה שהיא טועה- שאולי דמיינה את הכל ושערימת הסלעים ההיא פשוט נפלה מעצמה. היא הזדקפה. "אני הולכת לקרוא למישהו. חייבים להוציא אותך משם." "אבל-" "בלי אבל! את יודעת שאני חייבת. אני לא יכולה להרשות להכל לחזור על עצמו." "אני מפחדת." "אני יודעת. אני אוהבת אותך." מן הבור עלה רק קול בכי חנוק. אלה סבה על עקביה ומיהרה לאורך המנהרה, מגששת בזהירות בכדי לגלות מכשולים חדשים. לא ממש הבנתי מה ההבדל בין התרגיל הזה לשני קודמיו. מצפה להערות/הארות!
 
למעלה