תרגיל - עלילה - 3

goshdarnit

New member
מי-צו-יין!

הרבה גילויים, מהפכים ופתיחות. יש עומק לדמויות והיסטוריה. מרשים. כואב לי הלב להציע לשנות משהו, ולכן אני אציע סצנה לגמרי אחרת. ולמה בכלל אני מציע משהו אחר? כי המטרה שלי פה היא אמנם להכניס הרבה מהפכים וכו', אבל אני מעדיף, לשם התרגיל, שהמהפכים יהיו קשורים ל*יחסים* בין שתי הדמויות. פעם היד של זאת על העליונה, פעם יד של השנייה. פעם הדינמיקה ביניהם נראית כמו במערכת יחסים של חבר-חברה, פעם במערכת יחסים של אמא-בת, פעם זאת פשוט קנאה. אני מנסה לעבוד על הרובד האנושי ועל השינויים במערכת היחסים, ב*דינמיקה* שבין שתיהן. אז רציתי להציע סצנה חלופית (אל תשני את זה, היא מצויינת). בואי ניקח את שתי הדמויות האלה (או אחרות) ונניח שהן נפלו לבור (או למשהו אחר) ככה ששתיהן כלואות בפנים ואין דרך לצאת. ובואי נניח שעכשיו הן מבלות כמה ימים ביחד, או לפחות משוכנעות שהן יהיו כמה ימים ביחד, ושאולי הן ימותו פה. כל מה שנותר לי לשחק איתו זה הדינמיקה המתחלפת של הדמויות, ולשחק עם זה כמה שיותר, להכניס כמה שיותר גיוון. רוצה לנסות?
 

אסתר 1984

New member
איזה תגובה כייפית../images/Emo70.gif../images/Emo9.gif

רק משהו שלא הבנתי לצורך המשך התרגיל- בין כל שתי דמויות בסיפור יש מערכת יחסים מסויימת. בין אמא לבת לא תוכל להיות דינמיקה של אח ואחות, או של חברים. אי אפשר לקחת שתי דמויות ולצפות מהן להתנהג כל פעם אחרת- כי אז הן לא יציבות ולא אמינות. אז איך אני יכולה לעשות את התרגיל בלי לקלקל את העומק והאמינות של הדמויות שלי?
 

goshdarnit

New member
מסתכלים מסביב

ורואים שמערכות יחסים תמיד מורכבות ממיני-מערכות שכאלה. לפעמים אמא שלי מתנהגת כמו אמא שלי ולפעמים אנחנו מתהפכים ואני ההורה ואני מטפל בה. ולפעמים, לרגע, אנחנו חברים. וכן הלאה. כל מערכת יחסים שאת עוברת או שאת רואה או שאת ממציאה מורכבת ממיני-מערכות יחסים שכאלה. מסתכלים ואז מכניסים אותם למערכת היחסים. חוץ מזה, גם בתוך מערכת יחסים מוגדרת, אני יכול נורא לכעוס על הדמות השניה, ואז, בגלל שמשהו מסויים קורה, לחבק אותה כמה שניות אחרי, אחר כך להתנצל ולבכות, אחר כך להרגיש חסר אונים, ואחר כך לכעוס בגלל שהחולשה שלי נחשפה. תכניסי/תכניסו את שני הסוגים לסצנה.
 

אסתר 1984

New member
פעם שניה (יצא לא משהו...)

אלה התיישבה על הארץ בכבדות. "אי אפשר לצאת. הדלת חסומה." "את חושבת שמישהו יודע שאנחנו כאן?" "את לא הרשית לי לגלות לאף אחד- שכחת?" הן הביטו זו בעיניה של זו. אלה הבחינה בבירור בפחד הנשקף מעיני אחותה. "אנחנו עומדות להישאר כאן לנצח..." שפתה התחתונה של יסמין רטטה בבכי עצור. "עוד נמצא פיתרון." "באמת?" פניה של אלה קדרו. נמאס לה לשחק את תפקיד האחות הגדולה- אין לה פתרונות, ויסמין חייבת להבין באיזה מצב הן נמצאות. "אני לא יודעת, יסמין. אני אובדת עצות ממש כמוך. אין יציאה מהמקום הזה- לא דרך שאני יודעת עליה, בכל אופן- ואני לא יודעת איך להוציא אותנו מפה." היא ראתה כיצד עיני אחותה מתרחבות בפחד. "אבל... אבל הבטחת לי שתשמרי עלי!" אלה הניפה את ידה בתיאטרליות, מחווה על החדר בו היו כלואות- תא קטן שקירותיו מוצקים. "את רואה את החדר הזה? אנחנו כלואות בליבו של בניין עתיק שאיש לא ביקר בו בחמישים השנים האחרונות, ואין סיבה שמישהו יגיע אליו עכשיו. להגן עלייך? יסמין, תנסי לרגע לצאת מהראש הילדותי הפחדני שלך! אני לא יודעת איך להגן גם על עצמי, או אפילו מפני מה!" יסמין התכווצה, מביטה בה בחוסר אמון, ונרתעה אל הקיר. "לכל הרוחות, יסמין! זה לא פועל ככה!" היא חשה צורך עז לאחוז בכתפיה ולנער אותה. "אין לי פתרונות קסם מהשרוול. אני לא יודעת הכל. אני בסך הכל אחותך הגדולה שכלואה כאן איתך באותו החדר בלי שום מושג איך לצאת. את לא מבינה?" אחותה נשאה אליה את מבטה. מעיניה החומות זלגו שתי דמעות וירדו אל סנטרה. אלה נאנחה. "את מוכרחה להבין, יסמין. אין לי תשובות." היא כרעה על ברכיה והביטה בה: "אנחנו תקועות כאן." יסמין הרכינה את מבטה לארץ. "אני מפחדת למות." אלה נאנחה ונשענה על הקיר. "כולם מפחדים." "הלוואי שאמא הייתה כאן." "כן. הלוואי..." היא עצמה את עיניה, רואה בעיני רוחה את הפנים האהובים, את המבט החם והשקט, את החיוך... מי יודע מה היא סבלה לפני שמתה? מה עבר עליה ברגעיה האחרונים? אולי גם היא מצאה את עצמה כלואה באחד התאים האיומים האלה- לבדה... "אני מצטערת, אלה." "-על מה? זאת לא אשמתך." "לא הייתי צריכה להזכיר את אמא. אני יודעת כמה שזה מכאיב לך." יד רכה נגעה בלחייה, מנגבת דמעה חמה. "לפעמים אני שוכחת כמה היית קרובה אליה." היא פקחה את עיניה- "זה כואב." יסמין הישירה אליה מבט. "אני יודעת." "אני צריכה שתהיי איתי." היא הביטה סביב- "אבל אני איתך." אלה חייכה ברכות. "התכוונתי לכך שאני רוצה שתתמכי בי. אולי אני הגדולה- אבל גם אני מפחדת. אני צריכה שתעזרי לי להתגבר על הפחד שלי לפעמים. את חושבת שאת מסוגלת?" היא קימטה את מצחה. "אני אנסה." "טוב." "אבל אני לא יודעת איך." "את תדעי כשהזמן יבוא." הן הוסיפו לשבת בשתיקה מספר דקות. "אז מה נעשה?" "יסמין, אני לא יודעת. אני עוד חושבת על זה." "אולי נשבור את הקיר?" "איך?" "אין לי מושג." היא חשבה לרגע. "יש לך עדיין את הכף ההיא בתיק? אולי נוכל לחפור איתה דרך הרצפה..." "אי אפשר. היא עשויה משיש." "והקירות?" "גם." "כל הקיר?" "לא יודעת. תבדקי." היא הביטה בהערכה באחותה העוברת על הקירות וממששת אותם. "אני חושבת שהכל עשוי שיש. חוץ מהדלת." "הדלת?" "היא ממשהו אחר. היא רק מצופה בשיש." אלה קפצה על רגליה. הדלת נראתה די ישנה. היא הכתה בה בכוח. דבר לא קרה. "תעזרי לי." שתיהן החלו לחבוט בה בכל כוחן- באגרופים, מרפקים, בעיטות- כל מה שיכול היה להועיל. כנראה השיש היה כבר ישן מספיק. סדקים קטנים נראו על פניו, וכעבור זמן מה החלו לנשור גושים קטנים ממנו על הרצפה. מתחת לשיש התגלה עץ מרקיב. אלה חייכה אל אחותה באושר וזכתה בחיוך קורן בחזרה. "כל הכבוד, אחות." החיוך התרחב. היא הוציאה את כף הברזל הקטנה מתיקה והושיטה לאחותה. "את מתחילה." "במה?" "לחפור בעץ, כמובן. מה חשבת?" "למה אני?" "הרעיון היה שלך, ויש לי רק כף אחת. וחוץ מזה- אני כבר עייפה." היא חייכה. "תעירי אותי כשתתייאשי." "זה לא הוגן!" "ככה זה." אלה התכרבלה בפינה ועצמה את עיניה. "אני שונאת אותך." "ואני אותך, חמודה. עכשיו תתחילי לעבוד." ויסמין עבדה בשתיקה משך כל אותו הבוקר.
 

goshdarnit

New member
יפה מאוד!

אבל אני רוצה להתחיל דווקא מהכותרת ולא מהסיפור. אל תתני לאנשים לקרוא משהו שכתבת ותגידי "יצא לא משהו". זאת אמירה שנועדה להיות "כיסוי תחת". אם מישהו יגיד, 'זה לא משהו', אז לפחות תוכלי להגיד, 'כן, אני יודעת'. אבל האמת היא שזה לא מכסה את התחת שלך בשום צורה, וזה רק יוצר תחושה רעה אצל הקורא, שהוא עומד לקרוא משהו לא טוב. חבל. כשאנחנו נותנים טקסט למישהו, אנחנו צריכים להתאפק, ולתת להם את הטקסט בשקט, לתת להם לקרוא בשקט, ולתת להם להגיד מה שיש להם להגיד, גם אם יגידו משהו רע, גם בשקט. בקיצור האמירה הזאת או כל סוג אחר של התנצלות או כיסוי תחת הוא הרגל מגונה. אנחנו ניתן טקסט בשקט ונחטוף ביקורת (אפילו קטלנית) בשקט, ואחרי זה גם נגיד תודה. תודה שטרחו לקרוא ולהגיב, גם אם אנחנו לחלוטין לא מסכימים עם הביקורת וגם אם הביקורת שנואה עלינו. וגם אם אנחנו חושבים שיחשבו עלינו דברים רעים עכשיו. ולעשות דברים שהם לא יצירות מופת בתרגיל זה חלק מהעניין. נתתי לך משהו מאוד קשה לעשות בפעם הראשונה. כשלון הוא חלק מהתהליך. אם לא מנסים ונכשלים, לא משתפרים. ולסיפור עצמו. בואו נעבור ביחד על נקודות הציון של התהליך המשתנה: בהתחלה פחד, בהחלה ואולי גם היסטריה. אחר כך: 'יסמין הרכינה את מבטה לארץ. "אני מפחדת למות."' אני: יפה מאוד. בהקשר שזה נעשה, זה טבעי, וזה בהחלט מהווה תפנית חדה במצב, במצב הרוח, ובדינמיקה. אחר כך: היא עצמה את עיניה, רואה בעיני רוחה את הפנים האהובים, את המבט החם והשקט, את החיוך... אני: פתאום התחושה היא אמהית. מצב הרוח השתנה לגמרי. מה שמוביל להתנהגות רגועה יותר וקצת יותר אמהית של הדמות השניה. ועכשיו האווירה רגועה יותר - בשינוי של 180 מעלות מההתחלה. עוברים למחשבה בהגיון: איך יוצאים מפה. מעלים ופוסלים כמה רעיונות. ואז: אלה קפצה על רגליה. הדלת נראתה די ישנה. היא הכתה בה בכוח. דבר לא קרה. "תעזרי לי." אני: זו החלטיות, מעשיות. החלפנו פאזה שוב. ואז: "לחפור בעץ, כמובן. מה חשבת?" "למה אני?" אני: ילדותיות. הייאוש מתחיל לבצבץ. ואז: "הרעיון היה שלך, ויש לי רק כף אחת. וחוץ מזה- אני כבר עייפה." היא חייכה. "תעירי אותי כשתתייאשי." אני: ועכשיו ויתור. היא מוותרת. ואז: "ככה זה." אלה התכרבלה בפינה ועצמה את עיניה. אני: ויתור מוחלט. בקיצור: יפה מאוד מאוד. הרגשת מה זה עושה לסצנה? איך הרגשת שזה משפיע תוך כדי כתיבה? ולכולם: האם אתם רואים למה אני מתכוון? האם אתם רואים מה סוג כזה של דינמיקה משתנה עושה לסצנה ולדמויות? האם אתם רואים איך שינויים של פאזות מעמיק דמויות? רק בעייה אחת היתה לי: השורה "נמאס לה לשחק את תפקיד האחות הגדולה" בעייתית. כי אני הקורא אמור *להבין* או *להסיק* שהיא מתנהגת כמו האחות הגדולה, ולא להגיד לי שזה המצב. דרך אגב, את רוב ההתנהגויות האלה, הקורא לא באמת קולט במודע, הוא קולט בתת-מודע. זה מוסיף עומק ולרוב הוא לא יודע איך עשית את זה. המטרה של ככותבת היא למצוא איך בדיוק מתנהגת אחות קטנה ולהעביר התנהגות כזאת בצורה כל כך ברורה, שזה יעבור לכולם. אסתר: יפה מאוד, כאמור. הנה משימתך לעתיד: תעשי אותו דבר (סיטואציה אחרת, לא כליאה), עם שני בנים. הדינמיקה בוודאי תשתנה. וזה ירחיב את המנעד שלך.
 

אסתר 1984

New member
אתה צודק לגמרי-

הכותרת שלי באמת לא הייתה במקום. היא אמנם לא נובעת מהמניעים שציינת- אבל בכל מקרה היא לא ראויה. תודה על ההערה. הנוף מסביב היה טרשי ומשעמם. הרדיו טרטר ברקע. רון פיהק: "אז לאן אנחנו נוסעים?" אביו בהה בקדרות בדרך העפר. הוא כיבה את הרדיו והפעיל את המזגן. "זה באמת משנה לך?" רון הביט החוצה. זה נכון. לא ממש אכפת לו. כבר הרבה זמן שלא אכפת לו מכלום. "אני חושב שהגיע הזמן שנדבר." אמר אביו. "נדבר? על מה?" "אל תתמם, רון. שנינו עברנו מספיק בשנה האחרונה, ואני לא חושב שמגיע לי שתסתיר ממני משהו עכשיו." "אני לא מסתיר כלום." "רון, אני אבא שלך. אני יכול לראות כשמשהו מטריד אותך- ואני רוצה לעזור." הוא הפנה לרגע את עיניו מהכביש. "תן לי לעזור לך." "אני לא צריך עזרה מאף אחד." אביו שתק משך רגע. "אתה לא מדבר, לא אוכל או שותה נורמלי, אתה מתחיל להיראות כמו שלד מהלך- ואתה אומר לי שאתה לא צריך עזרה?" "זה לא עניינך." "לא ענייני?" הוא בלם בחדות ונעץ בו מבט. "אני אבא שלך. סבלתי בשבילך. עבדתי כמו חמור כל יום בשבע עשרה השנים האחרונות כדי שלך יהיה מה לאכול. אתה אל תספר לי מה ענייני ומה לא!" רון שתק. "לעזאזל, אתה תענה לי!" לפתע, נמאס לרון. "אני אגיד לך בדיוק מה שאני ארצה! אני לא חייב לך כלום! אם היית באמת רוצה לעזור לי היית מניח לי כבר מכל השאלות האלה! אתה לא מבין שקשה לי מספיק גם בלעדיך?" אביו נראה מבולבל, ופגוע מעט. הוא נשך את שפתו התחתונה ושלף חפיסת סיגריות, מוציא אחת ביד רועדת. "אתה לא תעשן." אמר לו בשקט. "לא באוטו שלי." בנו הביט בעיניו. "בסדר." הוא בא לפתוח את דלת המכונית, כשאביו נעל את הדלתות. "תן לי לצאת!" "אף אחד מאיתנו לא יוצא מכאן לפני שיסתיים הדיון הזה." "תן לי לצאת!" "לא." "אני שונא אותך! שונא אותך ואת אמא ואת כולם! אני שונא את כל האנשים האלה שחושבים שהם יודעים טוב יותר ממני מה טוב לי ואיך אני צריך להתנהג! אני שונא את כולכם! הלוואי שתמותו!" הסתירה באה לו בהפתעה. הוא היה המום לרגע. "אתה חייב להתעשת, רון. אתה לא יכול לדבר אלי ככה." "לא-" קולו היה כעת שקט יותר, ידו נחה בחוסר אמון על לחיו הבוערת, "לא שמעת כלום. אני אגיד לך בדיוק מה אני חושב עליך." הוא הביט בעיניו של אביו, " אתה פחדן. פחדן עלוב. כל מה שאי פעם אמרת לי- כל מה שחשבתי שאני יודע על עצמי- היה שקר. בגללך." "זה לא נכון." "אל תשקר לי עכשיו!" דמעות שלא רצה בהן טשטשו את ראייתו. "אני יודע שאתה בכלל לא האבא שלי. זאת אולי לא אשמתך, אבל זאת האמת. אמא בגדה בך, אבל זה לא נותן לך שום זכות לשקר לי. אתה לא אבא שלי. אף פעם לא היית." האיש שלא היה אביו הרכין את ראשו. הוא שתק רגע ארוך, וכשהרים שנית את מבטו, היו עיניו אדומות ומלאות כאב. "לא חשבתי שאתה יודע. לא רציתי שתדע לעולם. אין לך מושג כמה רציתי שתהיה הבן שלי- הבן שלנו." עיניו מלאו דמעות, "אבל אמא שלך חשבה אחרת... היא כנראה לא אהבה אותי מספיק." "זה לא משנה מה רצית. לא היית צריך לשקר לי." "לא רציתי לפגוע בך. לא חשבתי שתבין. חשבתי- חשבתי שתשנא אותי אם תדע..." "לא הייתה לי שום סיבה לשנוא אותך אם היית מספר לי." הוא ריכך מעט את קולו. "למה שאשנא אותך? אתה אבא שלי. אתה היית לצידי ותמכת בי בכל מה שעשיתי. היית צריך לספר לי." הוא החליט לומר הכל. שיכאיב. "בגללך אף פעם לא אהיה מאושר. בגללך..." הוא חשב על שרון. על עיניה הכחולות המחייכות, על הקול הרך, על השיחות השקטות אל תוך הלילה. הוא ידע שלעולם לא יוכל לאהוב אחרת ממנה. "אתה לקחת ממני את שרון." "גם את זה אתה יודע?" בעיני אביו עמד מבט מוכה. "הייתם צריכים לגלות לי לפני שהתאהבתי. עכשיו זה כבר מאוחר מדי." "רון," אביו בכה עתה בגלוי, "אני מצטער." "גם אני." שתיקה ארוכה. רק טרטור המנוע עמד באוויר בשעה שהאיש שחשב לאב משך רוב חייו סיים לבכות ומחה את פניו בידו. "אתה חושב שתוכל לסלוח לי?" רון שתק. הוא הדליק את הרדיו והגביר את המוזיקה. מבעד לחלון העיפה הרוח ענן של אבק וטישטשה את הנוף. הם נסעו.
 

אסתר 1984

New member
עוד משהו-

שאלת איך הרגשתי שזה משפיע על הדמויות תוך כדי כתיבה, ומה בדיוק זה עושה לעומק שלהן. התשובה שלי היא כזו: כל המהפכים האלו במצבי הרוח ובהתנהגות מעמיקים את הדמויות ואת ההבנה של הקורא אותן. זה ברור. זה גם יוצר מתח ואקשן ומרתק את הקורא להמשיך הלאה (לפחות ככה אני מקווה...). אבל. התחושה שאני קיבלתי ככותבת היא של משהו לא מאוד מציאותי. אולי זה יוצא אמין בסוף- אבל אני מרגישה שאני צריכה למתוח את הדמויות ולסובב אותן למקומות לא טבעיים להן. להוביל אותן לקיצוניויות שהן לא אמורות להגיע אליהן בכלל. זה אולי הרבה יותר מעניין, אבל קודם כל- לפני שעושים את זה לדמות, אני חושבת שצריך להיות לה בסיס כלשהו. משהו שהקורא יוכל להתבסס עליו ולדעת- זאת הדמות בחיים הרגילים. ככה היא מתנהגת בד"כ. רק אח"כ אפשר לגרום לדמות לפעול בצורות מנוגדות לרגיל ולשמור על האמינות. שהקורא ידע שההתנהגות הזו נובעת רק מתוך המצב שבו הדמות נמצאת- ועד כמה זה לא מתאים לה. זה גם מבליט עוד יותר את האפקט הדרמתי, כשאתה מבין עד כמה לא מתאים לדמות להתנהג כמו שהיא מתנהגת. אז אולי לצורך התרגיל זה טוב- אבל אני חושבת שבכתיבה ככלל אסור להשתמש בזה יותר מדי אם אין בסיס. אני טועה?
 

goshdarnit

New member
זה עניין של מינון.

ברגע שאת יודעת להשתמש בכלי הזה, את יכולה להחליט כמה מתאים לך וכמה לא. בסיפורים שלי, בעיקר הארוכים, האינטנסיביות קיצונית (ואני משתדל שתהיה אמינה, כמובן). ככה אני עובר את החיים וככה אני כותב. את עוברת את החיים אחרת, תכתבי אחרת. אבל בלי הכלי עצמו, אין לך שום דבר. זאת הדרך להוסיף עומק לדמויות. דמויות אמיתיות לא נשארות על אותו מישור, הן עוברות משחקים קטנים ועדינים. בלי הכלי הזה, יש לך דמויות דו מימדיות. צריך ללמוד להסתכל על אנשים מנקודת המבט הזו, ולראות את השינויים הקטנים וללמוד איך לכתוב אותם. בנוסף, אני לא יודעת אם שמת לב, אבל הדיאלוגים שלך בתרגיל העלילה הראשון היו אינפורמטיביים, ועכשיו הדיאלוגים הם פועל יוצא של מערכת יחסים. הם מניעים אותך ממצב אחד של מערכת יחסים למצב השני. ככה זה צריך להיות. ואף אחד מהקוראים לא אמור לשים לב. רק אנחנו.
 

goshdarnit

New member
תראו איזה עבודה יפה.

ושימו לב איך היא עשתה את זה. נלך על ציוני דרך: ההתחלה סטנדרטית: בהתחלה רון דוחף את האבא מעליו (באמצעות שעמום), והאבא מנסה לכפות את עצמו. ואז: רון מתפרץ. ואז: האבא נעלב. (יש לי בעיה פה, כי לפי ההבנה שלי, מישהו שהיה מתנהג כמו שהוא היה מתנהג, לא היה נעלב ממה שרו אמר. והפוך: מי שהיה נעלב כך, לא היה מתנהג כמו שאבא שלו התנהג. אבל מכאן דברים מתחילים להתגלגל:) כתבת: "אתה לא תעשן." אמר לו בשקט. "לא באוטו שלי." בנו הביט בעיניו. "בסדר." אני: מצויין! מאוד עדין, מאוד בשקט, שינית לחלוטין את מצב הרוח הכללי. אמין, שקט, יפה. ואז: הוא בא לפתוח את דלת המכונית, כשאביו נעל את הדלתות. "תן לי לצאת!" "אף אחד מאיתנו לא יוצא מכאן לפני שיסתיים הדיון הזה." אני: הסיטואציה השתנתה לחלוטין, הדינמיקה השתנתה. יפה מאוד. ואז: "אני שונא אותך! שונא אותך ואת אמא ואת כולם! אני שונא את כל האנשים האלה שחושבים שהם יודעים טוב יותר ממני מה טוב לי ואיך אני צריך להתנהג! אני שונא את כולכם! הלוואי שתמותו!" אני: התפרצות של רון, שיא מבחינתו. ואז: הסתירה באה לו בהפתעה. הוא היה המום לרגע. אני: מצויין! בבת אחת, ובאופן טבעי לחלוטין, שוב השתנתה לחלוטין הדינמיקה. ותחשבו כמה דברים אנחנו הקוראים מסיקים מכל אחד מהשינויים האלו, על הדמויות, על ההיסטוריה שלהם ועל מיש הם באמת. מיד אחרי זה, אגב, כתבת: "אתה חייב להתעשת, רון. אתה לא יכול לדבר אלי ככה." את זה את לא צריכה. הסטירה אומרת את שני המשפטים האלה, והרבה יותר. שני המשפטים הספציפיים האלה מחלישים את הסטירה. ואז: הוא הביט בעיניו של אביו, " אתה פחדן. פחדן עלוב. כל מה שאי פעם אמרת לי- כל מה שחשבתי שאני יודע על עצמי- היה שקר. בגללך." אני: אומץ אמיתי. זה שונה לגמרי מההתפרצויות שלו קודם. ואז: האיש שלא היה אביו הרכין את ראשו. הוא שתק רגע ארוך, וכשהרים שנית את מבטו, היו עיניו אדומות ומלאות כאב. אני: האבא נמצא במקום חדש לגמרי. (אגב, כדי להבהיר לנו שהוא אבא שלו, לא היית צריכה לכתוב פעמיים קודם "אני אבא שלך". לא צריך.) ואז: הוא חשב על שרון. על עיניה הכחולות המחייכות, על הקול הרך, על השיחות השקטות אל תוך הלילה. הוא ידע שלעולם לא יוכל לאהוב אחרת ממנה. "אתה לקחת ממני את שרון." אני: זה מעמיק את המצב הקיים. בפעם הראשונה בחייהם השניים פותחים את הכל ואומרים את האמת. ואז: שתיקה ארוכה. רק טרטור המנוע עמד באוויר בשעה שהאיש שחשב לאב משך רוב חייו סיים לבכות ומחה את פניו בידו. אני: זה מדבר בעד עצמו. הדינמיקה השתנתה. היית יכולה להכניס פה, אם האבא נבוך או לא (שגם זה מוביל לשתיקה), או לתת להם להגיד עוד כמה דברים שהם לעולם לאל אמרו. אבל זה טוב ככה. ואז: "אתה חושב שתוכל לסלוח לי?" רון שתק. אני: תלות הפוכה.האבא תלוי בבן. ואז: הוא הדליק את הרדיו והגביר את המוזיקה. מבעד לחלון העיפה הרוח ענן של אבק וטישטשה את הנוף. הם נסעו. אני: זאת בריחה (שלהם, לא שלך). היו שם שני קטעים מדהימים באמצע, אותם ציינתי. עבודה מצויינת.
 
לא מקורי, אבל נראה לי מתאים.

הוא לא ידע מה לעשות. המום, שאול נכנס לאוהל. מניח את המטבע על השולחן. עיישה אספה אותו ויצאה. היא תחכה בחוץ. הוא עושה את כל ההכנות. תכף, כבר אביו הרוחני יהיה שם, ירגיע וינחה אותו. הנה, העשן מתפזר, ואפשר לראות את הזקן הלבן של שמוליק. "מדוע זה הטרדתני להעלותני באוב?" השאלה מדהימה את שאול. הוא מתנצל "אבל, הייתי לבד, התגעגעתי." שמואל ממש כועס. שאול בטוח בעצמו. שמואל הוא כמו אבא בשבילו. כועס ומוחל. הוא כמעט לא מקשיב לתוכחה, נותן למלים להחליק על אזניו. "מכה נוראה, וגם אתה בחרב תפול.." הוא שומע ולא מבין. מחויר.
 

goshdarnit

New member
אני די בטוח

שזה בכלל לא התרגיל. התרגיל הוא לעשות סצנה (של שני אנשים אמנם, וזאת היתה בחירה טובה) *ארוכה* עם *כמה שיותר מהפכים ושינויים*. תראה את שלושת ההודעות שכתבתי לאסתר ואת מה שהיא עשתה, ותבין יותר טוב למה התכוונתי. בסדר?
 

הדאפי

New member
מנסה גם..

הם הלכו בשקט, זה לצד זה. השדה התרחב מסביבם, גדול וירוק. "זה שונה, מה?" שאל "כן." ענתה בקיצור והמשיכה ללכת. הוא הביט מסביב, למעלה, על השמש שכבר התחילה לשקוע. "הסתכלת על השמש?" שאל שוב, מנסה ליצור עוד קשר. "כן." ענתה, שוב בקיצור. "מתחיל להחשיך." "כן." "את לא רוצה לעצור, להכין את עצמנו ללילה?" הסתכלה עליו בהפתעה: "לא. מה פתאום?" הוא הופתע מהמבט הפתאומי: "סתם.. חשבתי ש.. כדאי ש.." גמגם במבוכה. היא הסתכלה עליו בחיוך: "אתה רוצה להגיד לי שאתה מפחד מהחושך?" "לא! לא! מה פתאום.. פשוט.." שתיקה. ממשיכים ללכת. ממולם מופיעים עצים. יער. נראה גדול וחשוך. "אז.. שניכנס?" שאל אותה. "תיכנס אתה ראשון." אותו חיוך. "אני דווקא מעדיף שאת תיכנסי ראשונה, את יודעת- גברות קודם." הסתכל עליה במבט מתגרה. החיוך התחיל להתפוגג: "אממ.. תיכנס, אתה הגבר פה." המבט שלו הפך להיות מודאג: "תראי, אנחנו יכולים גם לחנות כאן ללילה ולנסות לעבור את היער בבוקר." "ליד היער? ומה אם תצא איזה חיה ו.." היא נרעדה. "לא תצא!" אמר בביטחון. "ואם תצא- אני אגן עלינו!" "ואם תישן?" "אני לא אשן!" "ואם תירדם?" "אני לא אירדם!" "ואם לא תצליח לתפוס את החיה?" "אל תדאגי, אני אצליח." "ואם.." "ששש..... בואי נרכיב את האוהל ונלך לישון, טוב?" "טוב.." השפילה מבטה והתחילה להרכיב את האוהל. הוא הסתכל עליה עובדת ותשוקתו בערה בו.. "נו, אתה לא מתכוון לעזור לי?" שאלה בעצבנות. "בטח, בטח!" הוא ניגש מיד לעזור לה. שניהם עבדו בשתיקה, מקשיבים לכל רחש חשוד.
 

goshdarnit

New member
שלום הדאפי

כיוון שאת חדשה, אני אזכיר לך את חוקי המשחק בתרגיל. בתרגיל אני מבקש שתכתבו משהו טכני מסויים, ואז אני מגיב לבדוק אם זה מה שעשיתם, או אם אפשר היה לעשות את זה קצת יותר טוב. התרגיל היה "ליצור סצנה עם כמה שיותר מהפכים, כמה שיותר שינויים (סבירים והגיוניים כמובן) במצבי רוח, בהבנות, בכוונות." הדגש היה (אני מכווה שהייתי ברור) על כמה שיותר מהפכים וכמה שיותר שינויים. כשכתבת את הדיאלוג שלך, את לא עבדת על מקסימום מהפכים ושינויים. דוגמה: כתבת: "ליד היער? ומה אם תצא איזה חיה ו.." היא נרעדה. "לא תצא!" אמר בביטחון. "ואם תצא- אני אגן עלינו!" "ואם תישן?" "אני לא אשן!" "ואם תירדם?" "אני לא אירדם!" "ואם לא תצליח לתפוס את החיה?" "אל תדאגי, אני אצליח." "ואם.." אני: אין מעבר אחד, מפנה אחד, או שינוי אחד. הדאפי, רוצה לנסות לכתוב קטע חדש, כשאת מנסה לעבוד על מקסימום מפנים/שינויים? ולפני שאת מתחילה, תראי מה אחרים עשו ומה היו הביקורות, כדי לא לחזור על טעויות וכדי ללמוד מדברים שעשו נכון. טוב?
 
למעלה