תרומת העם היהודי לעולם

תרומת העם היהודי לעולם

העם שלנו הוא העם שבגללו העולם נראה כמו שהוא נראה תחשבו על זה עם אחד וקטן שיש לו השפעה כל כך רבה על ההיסטוריה של העולם האם העם הזה נראה לכם סתם עם? כמו כל העמים או שהוא העם הנבחר על ידי האל אנחנו העם היהודי תרם והשפיע על העולם יותר מכל עם אחר
 

גוססי2

New member
לא נכון

תרבות המערב מבוססת על שילוב של היהדות העתיקה עם תרבויות יוון, רומי והאיסלאם.
 
אז מה לא נכון, גוססי?

האם מישהו אמר שתרבות המערב היא כולה מושתתת על היהדות? קרא טוב במאמר של מנוף מה שגויים חושבים עלינו ותבין שהם כולם מאמינים כי היהדות היא התשתית לעולמם הרוחני.
 

גוססי2

New member
זה נכון, אבל טריויאלי

מכיוון שהמשפט "העם שלנו הוא העם שבגללו העולם נראה כמו שהוא נראה" מאבד כל משמעות. אפשר לומר אותו על היוונים, על הרומאים ועל הערבים בדיוק באותה מידה של דיוק. ,קרא טוב במאמר של מנוף מה שגויים חושבים עלינו ותבין שהם כולם מאמינים כי היהדות היא התשתית לעולמם הרוחני" אני מנחש שמנוף טרחו לצטט אך ורק גויים שאמרו מה שמנוף רוצים לשמוע ונמנעו מכל ציטוט שאינו נוח להם, ותקן אותי אם אני טועה.
 

גוססי2

New member
ועוד משהו

היומרה היהודית שהובאה לעיל מתעלמת לגמרי - ולא במקרה - מתרומתם של עמי המזרח התיכון העתיק לגיבושה של היהדות. אנו יודעים שהטקסט המקראי הושפע מאד ממיתוסים וכתבים של השומרים והבבלים, ולא יפה להתעלם מכך.
 

גוססי2

New member
בקצרה:

חוקים מסויימים בתורה שנכתבו בהשראת חוקי חמורבי ומיתוסים שהועתקו מהשומרים (סיפור המבול).
 
אם המבול היה, אז סביר שאגדות

ומסורות על כך, יעברו אצל עוד עמים. היה מאד תמוה אם לא היינו מוצאים שום אשוש היסטורי לדבר כל כך מהותי. לגבי חוקי חמורבי: כנראה שחוקי חמורבי היו ידועים בעולם העתיק, ולכן התורה התיחסה לכמה מהם. חלק התורה אישרה, וחלק התורה שינתה. עד עתה לא ראינו נתוח רציני מפי מבקרי המקרא על פרשת משפטים. מומלץ לקרוא אותה בעיון עם מלבי"ם ומפרשים, ולראות שהתורה תמצתה את רוב העקרונות של דיני ממונות בכמה פסוקים. זה לא סתם קובץ אקראי שנלקח מחמורבי. תפסיקו רק לנתח את התורה ותתחילו ללמוד מה היא אומרת. צפויה לכם הפתעה טובה-יש מסרים עמוקים ומופלאים בתורה. אולי כדאי שנפתח על כך דיונים?
 

ינקידוד

New member
ללא ספק ספרות מופת

אגב בקשר ל.. 'תתחילו ללמוד מה היא אומרת. צפויה לכם הפתעה טובה-יש מסרים עמוקים ומופלאים בתורה' הוצאת לי את המילים מהפה נעתקה נשמתי נשארתי אילם .
 
רשימה של נושאים שכדאי לדון:

1- מעשה הבריאה. 2- מעשה גן העדן וכו'. 3- ההשוואה בין גן העדן למשכן. 4- סמלי המשכן. 5-עבודת יום הכפורים במשכן. במה נתחיל?
 
האם פעם שמת לב שיש דמיון

בין המשכן לגן העדן? האם מבקרי המקרא טרחו לעשות את ההשוואה ועמדו על משמעותה?
 
נעשה את הדיון הזה בהמשכים

"וישכן מקדם לגן עדן את הכרובים ואת להט החרב המתהפכת" המלה "כרובים" מופיעה בתורה רק במעשה גן העדן, ובמשכן. במשכן היו 3 מקומות שבהם היו כרובים: 1-במסך הפתח של החצר-כרובים מעשה רוקם, 2-במסך פתח קודש הקודשים-מעשה רוקם, 3-על ארון הברית. הכרובים שהיו על על המסכים היו בצד מזרח כמו הכרובים שבגן העדן שהיו "מקדם". "להט החרב המתהפכת" שמרה על דרך עץ החיים, מקביל לכתוב בתורה ובספר שופטים,שכל הרואה את ארון הברית מת מייד. זו נקודה ראשונה לדמיון, יש עוד.
 

גוססי2

New member
אוקי, מקובל עלי שהדמיון קיים

אבל מדוע עליו להיות בעל ענין מיוחד למבקרי המקרא?
 
מבקרי המקרא מתעלמים או לא מודעים

לעובדה שיש בתורה הרבה מאוד חכמה מוסר וחשיבה עמוקה. התורה שבע"פ ואגדות חז"ל חושפים לפנינו רובד מיוחד שאינו נראה בקריאה שוטפת. דברים אלה מקשים על התפיסה שהתורה היא אוסף של מקורות שונים שעברו עריכה ע"י עזרא הסופר. הבאנו את הדימיון שיש בין "המקור העממי" שהמציא את "אגדות בראשית" לבין "המקור הכהני" שהמציא את "אגדות המשכן". אז כנראה שזה לא רק אגדות עם ויש יד השולטת על הדברים. כמו כן "סתירות" בתורה נפתרות ע"י התורה שבע"פ, לרוב בדרך פשט-עמוק. גם שם מבקרי המקרא רואים בעומק התורה כפי שהובא ע"י חז"ל, כהמצאה מאוחרת ומאולצת. תפיסת התורה כספר עמוק וחכם, מחייבת עיון בדבריה כפי שהם, דבר שנשכח משום מה אצל הכופרים. אסיים בדוגמא: "וראית את אחורי ופני לא יראו". דעת אמת וחבורתו רואים בכך רמז להגשמה קדומה. הסבר חז"ל שמשה ראה קשר של תפילין, כמובן אינו ראוי להתיחסות למרות היותו מתיישב היטב עם עומק הפשט. תחושתי שרובם בכלל לא טרחו להבין למה חז"ל התכוונו.
 

גוססי2

New member
ביקורת המקרא אינה בתחום התמחותי

ואין לי שום כוונה לחלוק על החכמה והחשיבה המוסרית בתורה. מצד שני, אם אתה טוען שהבנת התורה אפשרית רק בדרך של מדרש ואגדות, אתה מתכחש לאמרה "דברה תורה כלשון בני אדם". אי אפשר לאחוז בחבל משני קצותיו. אגב, טענת דעת אמת אודות גשמות האל לא נתמכת רק בציטוט היחיד שהבאת אלא בשורה ארוכה של פסוקים וגמרות, וכך גם גשמות המלאכים, גן עדן והגיהנום.
 
למעלה