תשובה למשיחיים - מי האיש?
בעקבות הדיון עם מספר "יהודים משיחיים" עיינתי בפרקים שהם הביאו והרכבתי מהם פרופיל של האיש בו מדובר. בהמשך יוצע גם פתרון כתב החידה. הבה ונתחיל באיסוף החומר על האיש. נתחיל מישעיהו נ"ג. באופן כללי מדובר שם על אדם מסכן שסובל ומת למען האחרים. הבה ונדלה כמה עובדות על אותו אדם: א. "נבזה וחדל אישים" (פסוק ג´) - האיש כנראה אדם פשוט, ואף נחשב כמבוזה בעיני הסביבה. ב. כיפר על עוונות האחרים - פסוקים שונים. ג. "מעוצר וממשפט לוקח... כי נגזר מארץ חיים" (פסוק ח´) - האיש נאסר והוצא להורג. ד. "ולא יפתח פיו, כשה לטבח יובל. וכרחל לפני גוזזיה נאלמה, ולא יפתח פיו" (פסוק ז´) - הוא לא התנגד או מחה כשהוצא להורג. נעבור כעת לישעיהו ז´. מתוך פסוקים ט"ז-י"ז אנו למדים כמה עובדות על האדם הזה. נביא תחילה את הפסוקים: "כי בטרם יידע הנער מאוס ברע ובחור בטוב תיעזב האדמה אשר אתה קץ מפני שני מלכיה. יביא ה´ עליך ועל עמך ועל בית אביך ימים אשר לא באו למיום סור אפריים מעל יהודה, את מלך אשור." מפסוקים אלה מההמשך אנו למדים: א. בהיותו נער בחר האיש ברע, אך בבגרותו בחר בטוב ובדרך התורה. ב. בימי נעוריו של האיש באו חורבן גדול וגלות על עם ישראל. ולסיום נעבור למיכה ה´. פסוק ב´ מלמד אותנו דבר נוסף על האיש. "ויתר אחיו ישובון על בני ישראל". כדי להבין את הכוונה, יש לפרש את הפסוק הסתום. ראשית, נקרא את "ישובון" מלשון "תשובה". כדי להבהיר, הבה ונחליף זאת במילה נרדפת ונקרא: "ויתר אחיו יכפרון על בני ישראל". כעת ברור ענין הכפרה על חטאי העם. (כפי שראינו קודם). נשארה שאלת האחים. אם נזכור שבתנ"ך "אחיך" הינו "בן עמך", וכן מלכים קראו זה לזה "אחי", הרי שנוכל לפרש ש"אח" = עמית, בן אותה קבוצה, שותף לגורל. כעת נוכל להסיק על האיש: האיש הוא חלק מקבוצת אנשים שכיפרו (במותם) על חטאי בני ישראל. (המשך יבוא)
בעקבות הדיון עם מספר "יהודים משיחיים" עיינתי בפרקים שהם הביאו והרכבתי מהם פרופיל של האיש בו מדובר. בהמשך יוצע גם פתרון כתב החידה. הבה ונתחיל באיסוף החומר על האיש. נתחיל מישעיהו נ"ג. באופן כללי מדובר שם על אדם מסכן שסובל ומת למען האחרים. הבה ונדלה כמה עובדות על אותו אדם: א. "נבזה וחדל אישים" (פסוק ג´) - האיש כנראה אדם פשוט, ואף נחשב כמבוזה בעיני הסביבה. ב. כיפר על עוונות האחרים - פסוקים שונים. ג. "מעוצר וממשפט לוקח... כי נגזר מארץ חיים" (פסוק ח´) - האיש נאסר והוצא להורג. ד. "ולא יפתח פיו, כשה לטבח יובל. וכרחל לפני גוזזיה נאלמה, ולא יפתח פיו" (פסוק ז´) - הוא לא התנגד או מחה כשהוצא להורג. נעבור כעת לישעיהו ז´. מתוך פסוקים ט"ז-י"ז אנו למדים כמה עובדות על האדם הזה. נביא תחילה את הפסוקים: "כי בטרם יידע הנער מאוס ברע ובחור בטוב תיעזב האדמה אשר אתה קץ מפני שני מלכיה. יביא ה´ עליך ועל עמך ועל בית אביך ימים אשר לא באו למיום סור אפריים מעל יהודה, את מלך אשור." מפסוקים אלה מההמשך אנו למדים: א. בהיותו נער בחר האיש ברע, אך בבגרותו בחר בטוב ובדרך התורה. ב. בימי נעוריו של האיש באו חורבן גדול וגלות על עם ישראל. ולסיום נעבור למיכה ה´. פסוק ב´ מלמד אותנו דבר נוסף על האיש. "ויתר אחיו ישובון על בני ישראל". כדי להבין את הכוונה, יש לפרש את הפסוק הסתום. ראשית, נקרא את "ישובון" מלשון "תשובה". כדי להבהיר, הבה ונחליף זאת במילה נרדפת ונקרא: "ויתר אחיו יכפרון על בני ישראל". כעת ברור ענין הכפרה על חטאי העם. (כפי שראינו קודם). נשארה שאלת האחים. אם נזכור שבתנ"ך "אחיך" הינו "בן עמך", וכן מלכים קראו זה לזה "אחי", הרי שנוכל לפרש ש"אח" = עמית, בן אותה קבוצה, שותף לגורל. כעת נוכל להסיק על האיש: האיש הוא חלק מקבוצת אנשים שכיפרו (במותם) על חטאי בני ישראל. (המשך יבוא)