תשובה למשיחיים - מי האיש?

masorti

New member
תשובה למשיחיים - מי האיש?

בעקבות הדיון עם מספר "יהודים משיחיים" עיינתי בפרקים שהם הביאו והרכבתי מהם פרופיל של האיש בו מדובר. בהמשך יוצע גם פתרון כתב החידה. הבה ונתחיל באיסוף החומר על האיש. נתחיל מישעיהו נ"ג. באופן כללי מדובר שם על אדם מסכן שסובל ומת למען האחרים. הבה ונדלה כמה עובדות על אותו אדם: א. "נבזה וחדל אישים" (פסוק ג´) - האיש כנראה אדם פשוט, ואף נחשב כמבוזה בעיני הסביבה. ב. כיפר על עוונות האחרים - פסוקים שונים. ג. "מעוצר וממשפט לוקח... כי נגזר מארץ חיים" (פסוק ח´) - האיש נאסר והוצא להורג. ד. "ולא יפתח פיו, כשה לטבח יובל. וכרחל לפני גוזזיה נאלמה, ולא יפתח פיו" (פסוק ז´) - הוא לא התנגד או מחה כשהוצא להורג. נעבור כעת לישעיהו ז´. מתוך פסוקים ט"ז-י"ז אנו למדים כמה עובדות על האדם הזה. נביא תחילה את הפסוקים: "כי בטרם יידע הנער מאוס ברע ובחור בטוב תיעזב האדמה אשר אתה קץ מפני שני מלכיה. יביא ה´ עליך ועל עמך ועל בית אביך ימים אשר לא באו למיום סור אפריים מעל יהודה, את מלך אשור." מפסוקים אלה מההמשך אנו למדים: א. בהיותו נער בחר האיש ברע, אך בבגרותו בחר בטוב ובדרך התורה. ב. בימי נעוריו של האיש באו חורבן גדול וגלות על עם ישראל. ולסיום נעבור למיכה ה´. פסוק ב´ מלמד אותנו דבר נוסף על האיש. "ויתר אחיו ישובון על בני ישראל". כדי להבין את הכוונה, יש לפרש את הפסוק הסתום. ראשית, נקרא את "ישובון" מלשון "תשובה". כדי להבהיר, הבה ונחליף זאת במילה נרדפת ונקרא: "ויתר אחיו יכפרון על בני ישראל". כעת ברור ענין הכפרה על חטאי העם. (כפי שראינו קודם). נשארה שאלת האחים. אם נזכור שבתנ"ך "אחיך" הינו "בן עמך", וכן מלכים קראו זה לזה "אחי", הרי שנוכל לפרש ש"אח" = עמית, בן אותה קבוצה, שותף לגורל. כעת נוכל להסיק על האיש: האיש הוא חלק מקבוצת אנשים שכיפרו (במותם) על חטאי בני ישראל. (המשך יבוא)
 

masorti

New member
שלב ב´ - סיכום החומר..

כעת אסכם בקצרה את המידע שאספנו על האיש. 1. מדובר באדם פשוט שבא כנראה מרקע סוציו-אקונומי נמוך, ואף נחשב כנראה כבזוי ע"י סביבתו. 2. בנעוריו היה חוטא, אך בבגרותו חזר בתשובה ובחר בדרך התורה. 3. בתקופת נעוריו של אדם זה קרה בא"י אירוע טראומטי של חורבן וגלות. 4. האדם זה נאסר והוצא להורג, אך לא מחה על כך. 5. האדם הזה היה חלק מקבוצת אנשים שבמותם כיפרו על חטאי בני ישראל. כעת נשאר לברר מי האיש.
 

masorti

New member
שלב ג´ - פתרון כתב החידה.

האיש הוא כמובן רבי עקיבא. רבי עקיבא היה כידוע רועה צאן פשוט וחסר השכלה. בנעוריו ידוע שהיה רחוק מהתורה ואף שנא תלמידי חכמים (ידועה אימרתו: "הבו לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור"). בגיל 40 חזר רבי עקיבא בתשובה והתחיל ללמוד תורה. ידוע שבתחילת דרכו בלימוד התורה הוא ישב בסוף בית המדרש, ומן הסתם בוזה ובויש ע"י הצעירים שידעו יותר ממנו. רבי עקיבא היה כידוע אחד מ-10 הרוגי מלכות. הסיפור של תפישתם והוצאת להורג של הרוגי המלכות מובא בהרחבה ב"מחזור" ליום הכיפורים. בין השאר מסופר שם שנאמר לאחד מהם מראש שמותם הינו כפרה על חטאי הדורות הקודמים, וכן נאמר (למלאכים) שזו גזירה משמיים שיש לקבלה בהכנעה. נשאר לנו לברר רק את ענין החורבן שקרה בנעורי האיש. כידוע, רבי עקיבא תמך במרד בר-כוכבא, ויש להניח שהוצא להורג קרוב לדיכוי המרד. אם נצא מהנחה שהוא הוצא להורג בסביבות שנת 135 לספירה בגיל 80 בערך, הרי שנעוריו (גיל 20-15) חלו בסביבות שנת 70 לספירה. ואכן, בדיוק אז קרה חורבן בית שני והגלות של העם. מסקנה: כל הפרטים מתאימים היטב לידוע על רבי עקיבא, והוא מתאים לפרופיל שתואר.
 

masorti

New member
שלב ד´ - מוסר השכל...

ע"י ליקוט פסוקים והוצאתם מהקשרם ניתן ללא קושי רב לבנות סברות תיאולוגיות ולהכתיר נביאים ושליחים. מומלץ לכל המשיחיים להרהר בכך היטב לפני שהם ממהרים לזהות את מייסד הנצרות מתוך כמה פסוקים מעורפלים.
 

masorti

New member
קראת את המוסר השכל?

אם קראת, אז הבנת שלא התכוונתי לייסד אמונה חדשה.
 

masorti

New member
נ.ב. אחרי כל המאמץ שהשקעתי...

ציפיתי לתגובה יותר נלהבת.
 
גדולללללללללללל

ואם תסתכל בעמוד השער של הפורום תראה שנצרתי גם למען הדורות הבאים...
 
אה כן... אמנם ידרוש מאמץ

אבל גם אני אתרגם ואשתמש במאמר הזה למענו של Jew for Jesus מארה"ב שאני מתכתבת אתו.
 
אשלח לך את המאמר המתורגם

בתור פרס
 

Testify2Love

New member
תגובה

בנוגע לישעיה נ"ג- אני מסכימה איתך. אותו אדם צריך היה למות עבור החטאים של שאר האנשים וכיוב´. את ישעיה ז´ אני עדיין לומדת ולכן עדיין לא אגיב. אבל אני לא חושבת שהמסקנה שאותו האיש בנערותו בחר ברע ובבגרותו בחר בתורה היא נכונה. כתוב ש"בטרם יידע הנער מאוס ברע ובחור בטוב תעזב האדמה.." מתואר בו גיל כלשהו בו אדם עדיין לא מבדיל בין טוב ורע, הווה אומר ילד קטן. ולסיום אעבור גם אני למיכה ה´- "ויתר אחיו ישובון על בני ישראל" ולאו דווקא ´יכפרון´ כפי שבחרת לפרש את זה. הקתולים אמנם מאמינים שלישוע לא היו אחים ביולוגיים, אך אני די בטוחה שמוכח היסטורית שזה לא נכון. אך האחים עליהם מדובר כאן, אחיו של ישוע, הם לא בהכרח אחים ביולוגיים. בבשורת מתי אומר ישוע- "כי כל העושה את רצון אבי שבשמים הוא אחי ואחותי ואמי.." (מתי יב:50). ובנוסף אמר ישוע כשדיבר אל תלמידיו- "גם צאן אחרות יש לי, אשר אינן מן המכלא הזה. עלי להנהיג גם אותן. הן את קולי תשמענה ויהיה עדר אחד ורועה אחד." (יוחנן י:16). הצאן מהמכלא הנוסף הם הגויים שגם הם יכירו במשיח. וכבר ראינו שישוע אמר שמי שעושה את רצון אלוהים נחשב לאחיו, חלק ממשפחת המשיח. המסקנה אם כן היא, שיתר אחיו של המשיח ישובון על בני ישראל. הם יצטרפו לעם ישראל, ויהיו לעדר אחד. באהבה, אלה.
 

masorti

New member
תשובות...

לגבי "ויתר אחיו ישובון"... א. כל ההוכחות שלך מהברית החדשה אינן רלוונטיות, משום שהיא מסתמכת על דבריו של ישו וחבורתו. אינך יכולה להוכיח תזה מתוך עצמה. המטרה של הדיון שלנו הוא לבדוק את הסימנים לזיהויו של השליח מתוך כתבע הקודש שקדמו לישו, כלומר: מתוך התנ"ך. ב. אני לא מנסה להוכיח שהפירוש שלי הוא הנכון. הנקודה היא שהצגתי פירוש לא פחות טוב מהפרשנות הנוצרית, וזה סותר את טענתכם שקריאה בתנ"ך מבינה למסקנה שהשליח היה |הדגשמוכרח להיות ישו, ושלא יתכן שלא מדובר בו. --- לגבי הגיל של ה"נער" - אגיב בהודעה נפרדת.
 

masorti

New member
המשך: מה גילו של הנער בישעיהו ז´?

נטענה כאן הטענה שבפסוק "בטרם יידע הנער מאוס ברע..." - המילה "נער" מציינת ילד קטן. כדי לבדוק זאת, הבה וניגש למקומות אחרים בתנ"ך בהם מוזכר "נער" או הטיה של המילה. א. בבראשית פרק כ"א מתוארת פרשת הגירוש של הגר וישמעאל ע"י אברהם. ישמעאל מתואר שם מספר פעמים בתור "נער", וכן מוזכר גם כ"ילד". כדי לבדוק מה היה גילו של הנער ישמעאל בעת הגירוש, ניגש לבראשית י"ז פסוק כ"ה ונקרא: "וישמעאל בנו בן שלוש עשרה שנה בהימולו את בשר עורלתו". מכיון שברור שאברהם מל את ישמעל עוד לפניח שגרש אותו, אנו מסיקים שהכינוי "נער" התייחס לצעיר שהוא לכל הפחות בן 13. ב. בספר שמות, פרק י´, פסוק ז´ אומר משה לפרעה "בנערינו ובזקנינו נלך". ברור מהביטוי ש"נערים" = אנשים צעירים (בניגוד ל"זקנינו" = אנשים זקנים) ולאו דווקא ילדים קטנים. ג. כשדוד מתנדב להילחם בגוליית, אומר לו שאול: "כי נער אתה והוא איש מלחמה מנעוריו". (שמואל א´, י"ז, ל"ג) כלומר: "נער" = לוחם צעיר ולא מנוסה. גוליית הרי לא היה איש מלחמה מזמן שהיה ילד קטן, אלא מגיל העשרה. ובאותו פרק מוזכר בפסוק נ"ה: "וכראות שאול את דוד יוצא לקראת הפלשתי, אמר אל אבנר שר הצבא בן מי הנער אבנר" ובפסוק נ"ח נאמר: "ויאמר אליו שאול, בן מי אתה הנער". כלומר: דוד הלוחם הצעיר זוהה ע"י שאול על פי מראהו החיצוני כ"נער". ד. בשמואל א´ כ"ה, פסוק ה´ נאמר: "וישלח דוד עשרה נערים, ויאמר דוד לנערים עלו כרמלה ובאתם כרמלה אל נבל ושאלתם לו בשמי שלום". ברור מכאן ש"נערים" = אנשים צעירים (ולא ילדים קטנים). ויש עוד פסוקים באותו פרק עם "נערים" או הטיות של המילה באותה משמעות. ה. בשמואל ב´ פרק ב´ מסופר על מלחמה בין דוד לאיש-בושת על המלוכה. השיטה היתה בחירת קבוצת לוחמים מכל צד כנציגי המחנה. וכך נאמר על ההחלטה לבחור בשיטה זו: "ויאמר אבנר אל יואב, יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו. ויאמר יואב, יקומו". (שמואל ב´, ב´, י"ד) ברור מהמשמעות בהמשך הפרק ש"נערים" = לוחמים צעירים מן השורה. ----- סיכום: אנו רואים שבמספר רב של מקומות בתנ"ך הצילה "נער" מציינת צעיר בגיל ה"עשרה" שלו (לפחות בן 13) או לוחם צעיר (בסוף שנות ה"עשרה" או תחילת שנוץ ה-20 שלו). בשום מקום לא מצאנו דוגמא ש"נער" = ילד קטן.
 
תודה על אישוש גילו של איש המסתורין

אולם איני מבינה מה הרלוונטיות. הרי מראש נאמר שם, וגם ציטטת: "כי בטרם יידע הנער מאוס ברע ובחור בטוב תיעזב האדמה אשר אתה קץ מפני שני מלכיה. יביא ה´ עליך ועל עמך ועל בית אביך ימים אשר לא באו למיום סור אפריים מעל יהודה, את מלך אשור" כלומר מדובר בתקופת מלך אשור כלומר בית ראשון ולא תקופת חורבן בית שני ושלטון רומי שבה חי ישוע. גם עולל בן יומו בתקופה זו, לא היה מצליח להגיע לתקופת רומי.
 
למעלה