״מערכת יחסים״
מאמר של אושו שאני אוהב
 
נישואים הם זנות
 
למילה אהבה יכולות להיות שתי משמעויות שונות לחלוטין, לא רק שונות אלא הפוכות זו לזו.
לפי משמעות אחת, אהבה היא יחסים; ולפי המשמעות השניה, האהבה היא מצב של הוויה.
ברגע שהאהבה הופכת להיות יחסים, היא כובלת. בשלב זה יש ציפיות, יש דרישות, יש תסכולים ויש מאמץ של שני הצדדים לשלוט זה בזה. היא הופכת למאבק כוח.
יחסים אינם הדבר הנכון, אך האהבה כמצב ישות היא עולם שונה לחלוטין.
זה אומר שאתה פשוט אוהב, אינך יוצר מכך יחסים. האהבה שלך היא כניחוח של פרח, הוא אינו יוצר יחסים, אין הוא מבקש ממך להיות בדרך מסוימת, להתנהג בדרך מסוימת, לפעול בצורה מסוימת. אין שום דרישה. יש רק שיתוף, ובשיתוף אין שום רצון לגמול. ההתחלקות עצמה היא הגמול.
כשאהבה הופכת להיות כניחוח לגביך, אז יש בה הרבה יופי. יש בה משהו מעבר למה שנקרא אנושיות, יש בה משהו מהאלוהי.
כשאהבה היא מצב של הוויה, אינך יכול לעשות דבר בנוגע לכך. היא מקרינה, אך היא אינה כובלת אף אחד וגם לא תתן ולא תרשה לך להיות כבול על-ידי אף אחד אחר.
יחסים כאלה, אמיתיים או דמיוניים, הם סוג מעודן מאד של עבדות פסיכולוגית. או שאתה משעבד מישהו או שאתה בעצמך הופך לעבד.
נקודה נוספת שחשוב לזכור היא, שאינך יכול לשעבד אף אחד אחר בלי שתהפוך לעבד בעצמך.
עבדות היא חרב פיפיות. אפשר להיות חזק יותר, אפשר להיות חלש יותר, אך בכל סוג של יחסים האחד הופך לסוהר והאחר לאסיר.
וזו אחת הסיבות הבסיסיות לכך שהאנושות חיה בעצב כזה, במצב מצער כל-כך.
תן לאהבה שלך להיות מצב ישות. אינך מתאהב, אתה פשוט אוהב. זה פשוט הטבע שלך.
מבחינתך, אהבה היא רק הניחוח של הישות שלך. אפילו אם אתה לבד אתה מוקף באנרגיה של אהבה. אפילו אם תגע בדבר שאינו חי, כמו כיסא, היד שלך מוסרת אהבה, לא משנה למי. למצב אוהב אין כתובת, הוא אוהב הכל.
אך אתה יכול להיות במצב של אהבה, רק אם תעזוב את הדפוס הישן של היחסים, אהבה היא לא יחסים.
שני אנשים יכולים להיות אוהבים מאד יחד. ככל שיאהבו יותר, יפחת הסיכוי ליחסים כלשהם.
ככל שתגבר האהבה ביניהם, כך יהיה ביניהם יותר חופש.
ככל שהם אוהבים יותר, כך יש סיכוי קטן יותר לדרישה, להשתלטות, לציפיה, ובאופן טבעי אין גם שום עניין של תסכול כלשהו.
 
אני נגד כל סוגי היחסים.
 
למשל, אינני אוהב את המילה ידידות אלא את המילה ידידותיות. ידידותיות היא איכות שיש בכם. לעומת זאת ידידות היא שוב סוג של יחסים.
האהבה היא בעלת ערך כה רב, שיש להגן עליה מפני כל סוג של זיהום, של הידבקות ושל רעל. היחסים מרעילים אותה.
אני רוצה שהעולם יהיה מורכב מאינדיוידואלים. אפילו המילה "זוג" מכאיבה לי. הרסת שני אינדיוידואלים, וזוג אינו דבר יפה.
תן לעולם הזה להיות רק של אינדיוידואלים, וכל פעם שהאהבה פורחת בצורה ספונטנית שיר את זה, רקוד את זה, חיה את זה. אל תיצור מזה כבלים. אל תנסה לכבול מישהו ואל תרשה לאף אחד לכבול אותך.
עולם שיהיה מורכב רק מאינדיוידואלים חופשיים יהיה עולם חופשי באמת.
אחד הצרכים הגדולים ביותר של האדם הוא שיזדקקו לו. בגלל זה איני יכול לתאר לעצמי זמן כלשהו, שאהבה לא תתקיים בו. כל עוד ישנם יצורי אנוש, תהיה האהבה ההתנסות היקרה ביותר שלהם. ואותה אפשר להשיג על פני האדמה, אך היא אינה שייכת לכדור הארץ. היא נותנת לך כנפיים לעוף, כמו נשר אל השמש. בלי אהבה אתה חסר כנפיים. אך כיוון שהאהבה כה מזינה וכיוון שהיא צורך גדול כל-כך, התהוו ממצב זה כל הבעיות. אתה רוצה שהמאהב או האהובה יהיו נגישים גם מחר. זה היה יפה היום, ואתה דואג בנוגע למחר.
 
מתוך זה נולד מוסד הנישואים.
 
זה רק הפחד שאולי מי שאוהב אותך, האהובה שלך, יכול לעזוב אותך מחר.
אז בוא נעשה את זה, נהפוך את זה לחוזה לפני החברה ולפני החוק. אך זה מכוער. זה מכוער מאוד. מחליא. לעשות חוזה של אהבה משמעו, שאתה שם את החוק מעל האהבה. זה אומר שאתה שם את ההמון מעל האינדיבידואליות שלך, ואתה מחפש תמיכה בבתי המשפט, בצבאות, במשטרה, אצל השופטים, כדי לגרום לכך שהכבלים שלך יהיו בטוחים לחלוטין.
אי-אפשר לדעת מה יקרה מחר בבוקר.
האהבה באה כמו רוח ים, היא יכולה לבוא שוב, היא יכולה גם לא לבוא. וכשהיא אינה באה - החוק, הנישואים והמכובדות החברתית גורמים כמעט לכל הזוגות שבעולם לרדת לזנות.
לחיות עם אישה, לחיות עם גבר שלא אוהבים, לחיות למען הבטחון, לחיות למען התמיכה הכספית, לחיות מכל סיבה שהיא חוץ מאהבה - כל אלה הופכים את החיים לשום דבר מלבד זנות.
הייתי רוצה שהזנות תיעלם לחלוטין מהעולם.
כל הדתות רצו שלא תהיה זנות. אך זו הטיפשות האנושית. אותן הדתות שרצו שלא תהיה זנות, הן אלה שגורמות את הזנות. כיוון שמצד אחד הן תומכות בנישואים, ומצד שני הן נגד הזנות.
הנישואים בעצמם הם זנות.
אם אני סומך על האהבה שלי - למה שאתחתן? עצם הרעיון של חתונה הוא חוסר אמונה.
ומשהו שבא מחוסר אמונה לא יעזור לאהבה שלך לצמוח עמוק וגבוה יותר.
זה יהרוס אותה.
אהבה היא אותנטית רק כשהיא נותנת חופש. תן לזה להיות קנה המידה.
האהבה אמיתית רק כשהיא אינה מתערבת בפרטיות של האחר. היא מכבדת את האינדיוידואליות שלו ואת הפרטיות שלו.
אך מאמציהם של האוהבים, שאתה רואה בכל העולם, מכוונים לכך שדבר לא יהיה פרטי. כל הסודות צריכים להיות גלויים.
הם פוחדים מהאינדיוידואליות שלך, ונהרסת האינדיוידואליות של שניכם.
הם מקווים שעל-ידי כך שיהרסו זה את זה, יהפכו החיים שלהם להיות הגשמה.
הם פשוט נהיים אומללים יותר ויותר.
היה אוהב וזכור: כל דבר אמיתי משתנה דרך קבע.
קיבלת את המושגים הלא נכונים, שאהבה אמיתית היא לנצח.
ורד אמיתי לא נשאר לנצח. כל דבר חי צריך למות יום אחד.
הקיום הוא שינוי מתמשך.
אך המאמץ, הרעיון שאם האהבה היא אמיתית עליה להתקיים לנצח... ואם האהבה נעלמת יום אחד, אז המסקנה הטבעית היא, שהיא לא הייתה אמיתית.
הייתי רוצה שתדע: אהבה באה בפתאומיות לא משום שעשית מאמץ כלשהו. היא באה כמתנה של הטבע.
לא היית מקבל אותה באותו הזמן אילו היית דואג שיום אחד היא תעלם.
היא הולכת באותה הדרך שבה היא באה.
אך אין צורך לדאוג אם נבל פרח אחד. יבואו פרחים אחרים.
פרחים יבואו לנצח, אך אל תצמד לפרח אחד, או שמהר מאד תמצא את עצמך צמוד לפרח מת.
וזו המציאות: אנשים נצמדים לאהבה מתה, שפעם הייתה בחיים. עכשיו היא רק זיכרון וכאב, ואתה תקוע בגלל המכובדות, בגלל החוק.
לקרל מרקס היה רעיון נכון - שבקומוניזם לא יהיו נישואים. וכשהתרחשה המהפכה ברוסיה, במשך ארבע או חמש השנים הראשונות הם ניסו להפוך את האהבה לחופש. אך אז הם התחילו להיות מודעים לקשיים המעשיים שמרקס לא היה מודע אליהם, הוא רק חשב. והקושי הגדול מכולם היה, שאם אין נישואים המשפחה נעלמת, והמשפחה היא עמוד השדרה של החברה, של האומה. אם המשפחה נעלמת, אז האומה לא יכולה להתקיים עוד זמן רב. חמש שנים בלבד מאז המהפכה, שינתה המפלגה הקומוניסטית של רוסיה את כל הרעיון. שוב תמכו בנישואים. הגירושים הותרו רק בקושי. הערימו מכשולים רבים בפני הגירושים כדי שהיחידה המשפחתית תשאר, כי עכשיו הם רצו שתהיה להם אומה. בלי האומה אין פוליטיקאים ואין ממשלה. ומאז הם מעולם לא דיברו על כך, אף שזה היה אחד הרעיונות היסודיים של מרקס, שהנישואים באו אל תוך הקיום בגלל הרכוש הפרטי. כך שכאשר הרכוש הפרטי יעלם, גם הנישואים צריכים להעלם. אף אחד אינו מדבר על כך. דיברתי עם קומוניסטים, אך כולם נפלו למלכודת כלשהי, כמו כל הדתות. הקפיטל של קרל מרקס הפך להיות הברית החדשה שלהם או הקוראן הקדוש שלהם. אי אפשר לשנות בו דבר. אמרתי: "זה נכון, אני לא אומר שצריך לשנות בו משהו, אך תעקבו אחריו". הם אינם שומעים אותו. הם התחילו לסגוד לו. וזו כל האסטרטגיה של האדם, שבאמצעותה הוא נמנע מכל מהפכה אותנטית בעולם: סגידה.