12 שנים לרצח רבין

כמובן שצריך לעסוק בשאלה מי תומך יותר ברצח

הרי, אם לא נעסוק במי תומך יותר ברצח, לא נוכל לדעת כיצד לטפל בבעיה יותר רצינית שמקננת עמוק בנבכי החברה הישראלית. יגאל עמיר הוא רק השוטה שביצע את המעשה, בדיוק כמו המחבלים אשר נשלחים לרצוח חפים מפשע ברחובות. בשני המקרים, המבצעים הם לא מרכז הבעיה, הם רק הסימפטום שלה, הם רק בורג קטן במערכת מאד גדולה שעומדת מאחוריהם. המערכת ששלחה את יגאל עמיר לרצוח את רבין הינה חיה ונושמת, עמוק בתוך החברה הישראלית ומאיימת באופן חמור על קיומה העתידי. אני כמובן לא חושב שכל אדם אשר חושב שצריך לכון את יגאל עמיר אכן מלכתחילה תמך באופן כ"כ קיצוני ברצח, אך אני חושב שאדם כזה ממעיט בערך החיים והדמוקרטיה, וכמובן, היה קורבן להסתה קשה מצד החברה ממנה הוא מגיע. מכאן, אני חושב שהבעיה הזאת, ההסתה, קיימת יותר בחברה הלא חילונית. במקרה עברתי היום בשכונת 100 שערים בירושלים, ידידי, עלייך להסתכל מעט סביב ולהבחין באין ספור מודעות אשר קוראות "כהנא צדק", ובנוסף אין ספור מודעות אשר קוראות לשחרור (כבר כיום) של הרוצח המתועב. זאת המציאות, לצערי. אני כמובן לא אהיה זה שיכליל, שכן, אני מכיר לא מעט אנשים "לא חילוניים" משכמם ומעלה, שרואים ברצח רבין ובהסתה כשבירת כל עקרון דמוקרטי, ואפילו אם הדעות שלהם הן שונות מאלו של רבין, עדיין הם מאמינים שאי ניפוץ הדמוקרטיה הוא חוק בל יעבור.
 

Pete Best

New member
אתה משמיץ עכשיו מגזר שלם,

ובלי שום בושה משייך את כולם לאותו סוג של אנשים שפלים שעודדו את הרצח הזה. אין שום קשר בין הדת לרצח, אין שום קשר בין היותו "דתי" (למרות שקשה לי לומר שהוא באמת דתי) לבין העובדה שיגאל עמיר רצח את רבין. אין סיבה בכלל לשייך את הדתיים לרצח, גם לא את רובם, זה מטומטם ויוצר גזענות. יגאל עמיר הלך ועשה את מה שעשה בגלל היותו ימני - ולא דתי. מי שעמד על המרפסת בכיכר ציון, מי שהסית, מי שנאם והשתתף בהפגנה שבה צעקו "בדם באש את רבין נגרש", "מוות לרבין", והניפו תמונות של רבין כנאצי - הם לא היו דתיים, הם היו ימנים. גם לא מעט מהמשתתפים בהפגנה היו חילונים, אני לא אומר לא היו דתיים - אבל אין צורך לספור אותך ולקטלג את הציבור הדתי כימני. אתה מפספס את הנקודה... מי שהסית היו הימנים, ולא הדתיים. אין קשר לזה שיגאל עמיר היה גם דתי וגם ימני. להזכירך, המפלגה הימנית הגדולה ביותר היא הליכוד, תנועה שלא מוגדרת כדתית. ואולי במאה שערים יש פוסטרים של "כהנא צדק", אבל לפי זה אתה מקטלג מגזר שלם?! זאת בהחלט השמצה של הדתיים. כי גם בת"א, העיר ה"חילונית" (גם זאת סטיגמה מטופשת) יש כתובות כאלה, ובחיפה יש צלבי קרס... ומה תגיד על זה? שהחילונים הם פנאטים ונאצים? לא! אין קשר, ואין טעם לנסות ולקשר את הדתיים לימין הקיצוני. הימין עומד בפני עצמו, כמו שהדת בפני עצמה. אני דתי-לאומי, ולמרבה הפלא אולי, אני גם שמאלני פצפיסט. ויש כל כך הרבה, אתה אפילו לא משער. אז די לקטלג את הדתיים כ"ימניים קיצונים" או אפילו כימנים. כי זה לא נכון, והגיע הזמן לצאת מהדעות הקדומות והמרגיזות האלה.
 
בלי להשמיץ מגזר כלשהו

לצערי אנחנו לא יכולים להתעלם מהעובדות. היותו של עמיר דתי היא עובדה רלבנטית למעשה שביצע. הוא ביצע אותו בין היתר מאחר שקיבל הכשר מרבנים מסויימים, והיה חבר בקליקות שהחברים בהן היו מרקע מאוד מסויים, שההשתייכות הדתית היתה חלק ממנו. עד היום, התמיכה בעמיר באה בעיקר, אם לא רק, מאותם חוגים. ואלו חוגים דתיים-לאומיים, מה לעשות. העשורים האחרונים, בעיקר מאמצע שנות השבעים, ראו הקצנה גדולה בקרב הציבור הזה, שבשנותיה הראשונות של המדינה היה מתון בעמדותיו. ההקצנה היא לא רק פוליטית, אלא גם דתית (למשל, בהפרדה בין בנים לבנות, נשים לגברים). זה לא אומר שכולם כאלו, אבל חלקם, והשינוי הוא מהותי, סטטיסטית וחברתית. שינוי בתוך ציבור זה, יכול לקרות רק מבפנים. לא ניתן לכפותו מבחוץ. לצערי, הקולות המתונים בקרב ציבור זה אינם הרוב, נכון לעכשיו.
 
לפי התגובה שלך אני יכול לשער

-קראת רק חלק מההודעה שלי, התעצבנת עד עמקי נשמתך ומיהרת להגיב בטרם קריאת ההודעה במלואה. -או בעיה רצינית בהבנת הנקרא. אני אענה לשאלות שלך מההודעה שעליה הגבת. ההודעה שלך: אתה משמיץ עכשיו מגזר של ובלי שום בושה משייך את כולם לאותו סוג של אנשים שפלים שעודדו את הרצח הזה. התייחסות לכך בהודעה המקורית שלי: אני כמובן לא אהיה זה שיכליל, שכן, אני מכיר לא מעט אנשים "לא חילוניים" משכמם ומעלה, שרואים ברצח רבין ובהסתה כשבירת כל עקרון דמוקרטי, ואפילו אם הדעות שלהם הן שונות מאלו של רבין, עדיין הם מאמינים שאי ניפוץ הדמוקרטיה הוא חוק בל יעבור. ישנם תנאים נוחים יותר להסתה בחברה הלא חילונית, משום שזאת מלוכדת יותר וצייתנית, דהיינו - כאשר פוסק חשוב קובע דבר, רוב החברה תצעד בעקבותיו, דבר השונה מאד מהחברה החילונית, שבה אין סמכות משמעותית כמו הנ"ל. מעבר לכך, אני עומד מאחורי דברי באומרי שהבעיה הזאת קיימת יותר בחברה הלא חילונית. ומכאן שאם החברה הישראלית אכן מעוניינת לטפל בבעיה הזאת, עליה להבין היכן מתרחשת רוב ההסתה שמאיימת על הקיום העתידי שלה. ההסתה הזאת, לדעתי, קיימת היום בדיוק כמה שהייתה קיימת בטרם רצח רבין. הנושא כאן הוא אינו הימין המתון, אלא הימין הקיצוני. הליכוד אינו ימין קיצוני. אתה לא השמאלני הפציפיסט הראשון שמשתייך למגזר הלא חילוני, הכרתי הרבה מאד שמאלניים שמשתייכים למגזר הזה ואני כמובן לא רואה איזשהו ניגוד בין הדברים.
 
ציףציף, האם רבין הוזכר באחד משיריה

של איזושהי להקה מוכרת בשנות ה-60' או ה-70'? כי זכור לי משהו בסגנון, אני פשוט לא זוכר בדיוק באיזה להקה\אמן מדובר. פינק פלויד או ווטרס הזכירו ראשי ממשלה נוספים חוץ מבגין בשיריהם?
 
ווטרס הזכיר את מרגרט תאצ'ר, כמובן

ואת רייגן, שהיה נשיא ארה"ב אז. השיר היחיד שרבין מופיע בו, שזכור לי הוא "נאצר מחכה לרבין", מתקופת מלחמת ששת הימים. זה לא היה ממש "שיר", אלא מין שיר רחוב שהודבק על לחן עממי קיים. אבל היתה הקלטה שלו מאותה תקופה, אאל"ט.
 

Jason2

New member
את לא טועה

את המילים כתב חיים חפר (יתכן ואח"כ הוא הפך לשיר רחוב) וההקלטה מופיעה על התקליט הישראלי הנמכר ביותר בהיסטוריה "ירושלים של זהב - שירי מלחמת ששת הימים".
 

wommer

New member
באמת מחריד

העניין שרוצח, לא משנה את מי הוא רצח, ישוחרר מהכלא. אנשים כאלה - רוצחים, אנסים, גנבים, סוחרי סמים וכל אלה שנכללים בקטגוריה, צריכים לשבת את הזמן בכלא, המתאים, והגבוה ביותר על מנת ליצור חיים יותר בטוחים במדינה.
 

wish i was here

New member
ת.נ.צ.ב.ה

למרות שאני חולק על דעותיו,אני מכבד את היום לא בגלל שאני מסכים עם מורשתו או עם חלק מערכיו,אלא בגלל הפסול שיש ברצח ועל רקע אידיאלוגי ועל רצח בפרט. לדעתי זה לא צריך להיות "יום זכרון למורשתו של יצחק רבין" כי ככה יהיו אנשים שלא יוכלו להתחבר ליום. זה צריך להיות זכרון לרצח,לא בהכרח לדרך.
 

Pete Best

New member
../images/Emo16.gif

מפחיד אותי לחשוב שגם ואפילו היום, 12 שנים אחרי המעשה אולי הכי שפל בהיסטוריה שלנו, עדיין לא למדנו ולא הסקנו שום מסקנה. ומעבר לזה, לא מספיק להסיק מסקנות. צריך ליישם, לעשות, לקרב סוף סוף את כל הצדדים של העם שלנו, להפוך לעם אחד וגאה, לא להמשיך להיות עם של ימין או שמאל, לא להיות עם של דתיים או חילוניים, לא להיות מפוצלים. מימי גדליה בן אחיקם ועד יצחק רבין ז"ל, כבר אלפיים שנה ויותר שלא שינינו דבר. התקווה שלי עוד לא אזלה, ואני מאמין ומצפה ליום שבו נחיה בשלום, קודם כל עם עצמנו, אבל לא פחות עם הפלסטינים וסוריה. היום הזה עוד יבוא, אבל כמו שנאמר "אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום". כולנו צריכים לעשות מאמץ כדי להגיע למטרה, כדי להפוך סוף סוף לעם אחד. וכן, זה מתחיל בדברים הכי קטנים ומטופשים של סובלנות ביננו, בין בני-אדם, אנשים, אזרחים של אותה מדינה, של אותו העם. גם החלום האדיר על שלום, חיים ללא אינתיפאדה, מלחמה או פיגועים, עדיין עומד יציב כנגד כל מחבל, ערבי או יהודי. כנגד כל אותם אנשים מפלצתיים שקוראים לטרנספר פלסטיני, כנגד השהידים המטורפים שיעשו הכל כדי להרוג אותנו, אנחנו צריכים לחזור ולהניף את מחנה השלום, מחנה השפויים. אני לא יודע מה איתכם, אבל כאות הזדהות עם השפיות, עם הדמוקרטיה ובעיקר עם העם שלי, אני מתכוון לנסוע בעוד שבוע וחצי לעצרת לזכר יצחק רבין ז"ל בת"א, בכיכר רבין. מוצ"ש, 12 שנה אחרי, אנחנו נמשיך לקרוא בקול חזק יותר ויותר: כן לשלום לא לאלימות יהי זכרו ברוך.
 

FunkyMonk

New member
עצרת הזכרון הינה בזיון

קודם וראשית כל - כיוון שאמורה היא להיות עצרת לשלום, ולא עצרת לזכרו של רבין. לצערנו, בשנים האחרונות, הפכה העצרת לאירוע זול שאינו אלא יותר מיום זכרון לרבין, וכמה הופעות בין לבין הנאומים על כמה שרבין היה דגול. אני שוקל בכובד ראש את השתתפותי בעצרת השנה, לא בגלל שאני לא תומך בשלום, אלא בגלל שאני לא תומך במתכונת הנוכחית שלה. התחרטתי מאד שהגעתי לעצרת שנה שעברה, כי אני ממש לא התכוונתי לתמוך במה שהלך שם. העצרת אינה עצרת לשלום יותר - וחבל. מעצרת מחאה הפכה העצרת לקרקס של דמגוגיה וכוכב נולד. אין טעם שאגיע לתמוך באירוע שכזה. אנשים מגיעים לעצרת לא בגלל שהם תומכים במטרה שלה (שאי שם לפני הרבה שנים הייתה השגת שלום), אלא בגלל שיש הופעות טובות, יש כיף, רואים חברים, וכו'. לעזאזל, אני מכיר ימניים שהולכים לעצרת הזו ואין להם מושג אפילו מה המטרה שלה! מבחינתם זו עצרת לזכרו של רבין, רק עם כמה הופעות. פאק.. ככל שאני חושב על זה יותר זה יותר מרגיז אותי.
 
תגובה

העצרת גם מציינת את יום הזיכרון לרבין, שכן, אי אפשר להתעלם מהמורשת העצומה שהאדם הדגול הזה השאיר מאחוריו. הבעיה היא כמו שאתה אומר, שהעצרת מעט איבדה מהאמירה שלה, והפכה ללא יותר מהופעה של כמה אמנים כשבדרך מזכירים את רבין. כדי להמשיך לפעול בהתאם למורשת השלום שהשאיר מאחוריו רבין, אתה צריך להזכיר אותו ואת פעולו, כי כמו שאתה יודע, השנים עושות רע מאד לצוואה שהשאיר מאחוריו רבין עם עזבונו. כבר היום, לצערי, נערים רבים שנולדו מעט לפני\אחרי הרצח של רבין, אינם מכירים את פועלו של האיש או אותו בכלל. השם אולי ישמע להם מוכר, אך הם לא יוכלו לומר לך פרטים חשובים עליו, פרטים שהיה בהם כדי לעצב את ההיסטוריה של האיזור. שוב, העצרת היא בין היתר כדי להנחיל לנוער, לדור החדש, את מורשתו ופועלו של רבין. כשרבין רצה לעשות את זה, הוא קרא לאביב גפן כדי להופיע בעצרת, זאת כמובן, כדי ליצור עניין בקרב נערים והדור החדש ומודעות. אין בכך כל פסול, לדעתי. היום, כשרבין כבר לא עוד, כדי ליצור עניין ומודעות בקרב הנוער והדור הצעיר יותר, עלייך לדאוג להביא את האמנים הנכונים שיצרו עניין בקרב הנוער, לצערי, היום אלו כל יוצאי כוכב נולד למיניהם - אבל, כמובן שזה נושא אחר ולא העניין המרכזי כאן. אך אני לחלוטין מסכים איתך שהעצרת הזאת לאט לאט מאבדת מהמהות שלה והאמירה שלה מעט נעלמה, בכל אופן בהשוואה לשנים קודמות. למרות זאת, אני בד"כ נוכח בה, זה בכל זאת עדיף מאי נוכחות ואי מעורבות מוחלטת.
 

oneman2

New member
ואני דווקא חושב ההיפך

גם אני לא מתכוון יותר לבוא לעצרת הזאת, אבל דווקא בגלל שהיא הפכה לפסטיבל שמאל-רבין-כוכב נולד. במקום עצרת לזכרו של רבין ושל הרצח, המטרה שלה בעבר הייתה הפגנת שמאל מובהקת, עכשיו זה סתם מפגש של חברים מתנועות נוער. כמובן שצריך להזכיר א תהמורשת של רבין ואת רעיונות השלום (גם אני שמאלני), אבל המתכונת הנוכחית של יום הזיכרון משאירה בצד את כל מי שלא מאמין בדרכו של רבין, אבל התנגד לאותו רצח.
 

wish i was here

New member
בדיוק!

אני מתנגד להסכם אוסלו ולחלק מדרכיו של רבין,אבל הרבה יותר מתנגד לרצח.
 
למעלה