2 שאלות.

2 שאלות.

1. ביום חמישי התקיימה פגישה בבית הפתוח בירושלים, אני לא ממש יודע על מה, אבל משהו שקשור לטרנסג'נדרס. מכיוון שלא הייתי שם, מישהו היה ומוכן לסכם? 2. באחד משיטוטיי בלייב ז'ורנל נתקלתי בפוסט הזה , שמדבר על michigan womyn's music festival , שזה פסטיבל נשים מסורתי שמתקיים כל שנה, כבר המון שנים. המדיניות שם היא "נשים שנולדו נשים", כלומר טרנסיות לא מורשות להכנס [הכותבת ציינה שזה *כן* מפריע לה והיא הייתה רוצה לשנות את המדיניות הזו]. הכותבת דיברה על כך שכשהיא רואה טרנסים שנכנסים לשם, זה מאוד מפריע לה, כי הם לא מאפשרים לה מרחב נשי מוחלט (לדעתה), והם "משתמשים" בזהות הנשית שלהם או בזהות הנשית שהייתה להם בעבר. הפוסט הזה עורר אצלי כל מיני מחשבות, משום שגם כבן (ש"עובר" כבן), אני מוצא את מקומי בקהילה הלסבית וכן רוצה להשתתף במקומות שמאפשרים מרחב נשי, וקודם לכן לא חשבתי שאני מפריע לאף אחד או מפר את המרחב. טרנסים רבים ענו לה שהם בכלל לא היו מעלים על דעתם להגיע לפסטיבל כזה. מה אתם חושבים?
 

FreakOnALeash

New member
טיפ טיפה יושר

בתור טרנסג'נדר, אני לא הייתי מגיע למרחב שמפלה טרנסיות בגלוי ביודעין, אפילו אם 'הוזמנתי' מתוקף היותי נקבה ביולוגית. אם הייתי מזדהה כאישה כדי להשתתף אם לא היתה אפליה בין נשים במקום מכיוון ש'נוח' לי שם? זה כבר עניין שלי אבל יש בזה איזהשהוא שקר לבן בקשר למהות שלי.
לוידע.
 
אז זהו ש.

בקשר ל"שקר לבן". בפעם הראשונה שהייתי אמור להיות במקום וומן-אונלי-ספייס שכזה, חמוש בזהות טרנסית, היו לי המון חששות ולבטים. חשבתי שאם אני אגיע לשם אני בוודאי אזוהה אוטומטית כאישה ולא יתאפשר לי המקום שלי בתוך כל ההתרחשויות, חשבתי שאכן כמישהו שנראה כמו בן אין לי זכות למקום בקהילה לסבית או נשית, פחדתי מהתגובות מסביב. אני לא יודע, הגעתי והיה לי טוב, והמשכתי להגיע, ולא הרגשתי פחות בן כי אני במקום כזה, או שאני "משתמש" בזהות הנשית שלי כדי לזכות במקום שם. אני מרגיש שהקהילה הלסבית היא הקהילה *שלי*, היא תמיד הייתה, נוח לי, אני אוהב. אני לא חושב שהייתי מגיע למקום כזה ומתחיל לדבר בלשון נקבה, או מזדהה כאישה על מנת להתאים לקונספט. הפסטיבל הזה ספציפית כנראה טומן בחובו המון בעיות, באחת התגובות לפוסט ההוא מישהו כתב שבנוסף לאפליה כלפי טרנסיות גם בוצ'ות שהציגו לראווה סטרפ-אונס או פמיות שגילחו את הרגליים במקלחות, ועוד כל מיני זהויות ומהויות שלא התאימו לתבניות שיצקו שם, גורשו\הושעו\אני לא יודע איך זה עבד שם. אני לא יודע אם הייתי מגיע למקום *כזה*, שמרגיש לי מאוד צר וחונק.
 

יסמין 28

New member
כרגיל, עצלנית

כתבתי על זה, והרבה. זה היה בפורום של נענע, לא זוכרת אם זה של הטרנס או זה של הלסביות. בערב כשאני אחזור מהעבודה אני מבטיחה לעשות חיפוש ולהציב פה את ההודעות הישנות שלי בנושא. זה נושא מאד מאד טעון, ואגב, גם בכיוון ההפוך, לגבי MTF. ובשורה משמחת: מול המחנה של פסטיבל המוזיקה לנשים במישיגן, יש "קמפ טרנס" מחאתי, שמתרחש מדי שנה באותם תאריכים של המחנה הרשמי, והוא חתרני הרבה יותר, צבעוני הרבה יותר ושמח הרבה יותר. והכניסה בו לא מוגבלת לטרנסים וטרנסיות בלבד
 
שתי תשובות

באורח מוזר, שתי השאלות קשורות זו בזו. לגבי השאלה הראשונה, המפגש הוקדש לפרשת חן אלקובי (מיד תבוא הודעה נפרדת בנושא). הצגתי את עיקרי הפרשה ואת המצב הנוכחי. חברה אחרת הציגה עמדה פמיניסטית מסויימת, השוללת תמיכה בחן אלקובי ותומכת במתלוננות נגדו. נערך דיון ער ומרתק. לשמחתי, רוב המשתתפים, הומואים ולסביות, צידדו בעמדה שלנו הרואה בחן קורבן של תפיסה טרנספובית והומופובית. אשר לשאלה השניה, מארגנות פסטיבל המוזיקה של וויומינג מבטאות עמדה קיצונית ובדלנית בתוך מה שנקרא "פמיניזם של הגל השני". זאת עמדה מהותנית וקונפורמיסטית, אם כי בניגוד להוגות דעות בולטות של הגל השני, כגון ג'רמיין גרייר או ג'ניס ריימונד, שנקטו עמדה טרנספובית קיצונית מתוך דטרמיניזם ביולוגי (נשים טרנסקסואליות אינן נשים כי אין להן את האיברים ה"אמיתיים"), הרי שהעמדה הבדלנית של נשות פסטיבל המוזיקה של וויומינג ודומותיהן מסתמכת על דטרמיניזם חברתי. על-פי תפיסתן, נשים טרנסקסואליות אינן יכולות להיות נשים, כי הן לא עברו חיברות כנשים בילדותן. זאת אותה עמדה שבוטאה על ידי מנהלות מרכז הסיוע לקורבנות אונס בקנדה, שסירבו לקבל אישה טרנסקסואלית כמתנדבת, בטענה שהיא לא תהיה מסוגלת להבין את הנשים הפונות למרכז (לאחרונה, אגב, אישרה ערכאה משפטית שניה קנסבסך 2,500 דולרים על סירובן זה). העמדה הטרנספובית הזאת מסתייגת הן מנשים טרנסקסואליות, מהן היא שוללת את נשיותן בהסתמך על טיעון חברתי, והן מגברים טרנסקסואלים, אותם היא תופסת כבוגדים במאבק הנשי. בשני המקרים מדובר ביומרה לקבוע גבולות לזהות הנשית על סמך קריטריונים חיצוניים, ובניסיון נקלה לאשש ולקדם את המאבק של מה שנתפס כציבור "שלנו" על ידי רמיסת זכויותיהם של מי שנתפסים כ"אחרים". הדטרמיניזם החברתי הוא אומנם מתוחכם יותר מזה הביולוגי, אבל למרות יומרותיהן החתרניות ושמאליות כביכול של תומכותיו, זאת עמדה ריאקציונית מאד, דוגמטית ומנותקת מן החיים האמיתיים של נשים. זאת עמדה פמיניסטית כמו שהעמדות של "כהנא חי" הן יהודיות. נורה
 

יסמין 28

New member
../images/Emo45.gif

מסכימה עם כל מה שכתבה נורה. הפסטיבל הזה, הוא אחד השרידים האחרונים למה שמכונה "הפמיניזם הלסבי של שנות השבעים". המדיניות של women born women פוגעת גם ב- FTM
כי הם אמנם נולדו נשים (לתפיסתן של אותן פמיניסטיות) אך עכשיו הם לא נשים, וגם ב- MTF
כי הן לא נולדו נשים (שוב, לתפיסתן של אותן פמיניסטיות). ואגב, שמעתי גם על הרבה בוצ'יות שנפגעו בפסטיבל הזה, כשנדרשו להציג הוכחות (תעודת זהות) המעידות שהן אכן רשומות כ"נקבה", כי חזותן בילבלה את המארגנות.
 

קלארנס

New member
אבל מה אם

מבינים ומזדהים במידה זו או אחרת עם שני הצדדים? מצד אחד, לא הייתי רוצה לראות גברים במקומות של לסביות. בעצם אולי גברים קווירים היה לי נחמד לראות במקומות מסויימים (מממ..), אבל איך אני יודע מי "גבר" ומי לא? מי קווירי ומי לא? ואיך אני יודע אם מישהו שבא למקום כזה מכבד אותו ומבין אותו ואותי ומרגיש כמוני את הקונפליקט הזה? (ואולי מי שלא יבין ויכבד ואני ארגיש מאד לא בקהילתיות איתו, יהיה בכלל אשה?) ובעצם אני רוצה גם מקומות של נשים בלבד. אבל איזו זכות יש לי לרצות מקומות של נשים בלבד? אני אשה בלבד? אני אגיד לאחרים "אין כניסה" על סמך מה שאני מבין כ"אשה"? (זה יהיה ממש מסובך בהתחשב בזה שאני *לא מבין* מה זה אשה) מצאתי קומיקס שמדבר על נשים טרנסיות והפסטיבל, הוא קצת עונה על השאלות האלה, והתשובה שלו היא, אם אני מבינה נכון, סבלנות ו"חינוך" הקהילה איך להכריע בין הרצון להשתתף במשהו לנשים לסביות בלבד, ובין הרצון לא להשאיר אף אחד שמרגיש שייך - בחוץ? איזה מזל שיש קאמפ טראנס שבמילא נשמע הרבה יותר מגניב מהפסטיבל עצמו ואם אני אלך לאחד מהאירועים האלה אני אבחר ללכת אליו - ובכך נפתר הקונפליקט שלי עם עצמי [זמנית]
 

יסמין 28

New member
איזה יופי

אני מאד אוהבת קומיקס וזה שהפנית אליו, אפילו שהיה הסברתי ודידקטי במקצת, מאד יפה. אם היה לנו כסף הייתי שמחה לנסוע לארה"ב לקיץ ולהיות באחד הפסטיבלים. אני מודה שהייתי מאד מאד מאד רוצה לנסוע לפסטיבל המוזיקה במישיגן, אבל מכיוון שאני לא זזה לשום מקום בלי מאיה... טוב, האמתל היא שהייתי גם מאד רוצה לבקר בקמפ טרנס. מצאתי הודעה שכתבתי על הפסטיבל לפני די הרבה זמן בפורום טרנסג'נדר של נענע. נדמה לי שכתבתי משהו גם בפורום לסביות של נענע, אבל מזה כמה חודשים המחשב בבית לא נותן לי להיכנס אליו. כל פעם שאני מנסה להיכנס אני נזרקת מהאינטרנט ומקבלת מין הודעה כחולה כזאת על תקלה. כנראה שהמחשב שלי מנסה להגן עליי מפני הפורום ההוא... איכשהו בפעמים הקודמות, כל כניסה לשם היתה מלווה בכמעט-התקף-לב בשבילי, ובהתקף עצבים ועלבון לא קטן. בכל אופן, הנה מה שכתבתי בפורום טרנס של נענע.
 
חייבת להסתייג -

מהמשפט האחרון: "זאת עמדה פמיניסטית כמו שהעמדות של "כהנא חי" הן יהודיות" העמדות של "כהנא חי" אינן "יהודיות" - למרות שהאוחזים בהן הם יהודים, ולפעמים הן מסתמכות על מקורות יהודיים. די לתת לנגע הבאוש הזה להכתים אותנו... ובאשר למארגנות פסטיבל המוזיקה של וויומינג - הן אולי גם פמיניסטיות - אבל הדעות שהובאו כאן בשמן - אינן פמיניסטיות. הן שייכות לפן אחר באישיותן האידאולוגית. ועוד "אגב" אחד: אני מניחה שיש משהו בחווית הגדילה באשה ונערה, מבחינת הנירדפות של מותקפת מינית , שרוב ה MTF יתקשו לחוש. זה לא אומר שלא יוכלו להבין (וגם פסיכולוגים גברים מטפלים בנפגעות תקיפה מינית - ובהצלחה) , אבל בגבול הדק שבין סימפטיה לאמפטיה - אני שמחה בשבילם שהם לא יוכלו לעבור.
 

transman

New member
כמדומני אין זה כך

ואני דוקא אגיב מהכוון ההפוך - אמנם אני כן חושב שאני מכיר את התחושה הזאת, אבל אני חושב שאני לא נמצא היום באותה רמת מאוימות שנשים נמצאות בה. אני חושב שהלילה (והחורשה, והטיול לבד, והנסיעה באוטובוס צפוף) הם כן שלי. וזה, כשאני מאמין שיותר קל לפחד מלבטוח.
 
האנלוגיה כן תופסת

ערבה, נתחיל מהסוף, מהאגב השני. אותו "משהו בחוויית הגדילה הנשית", בין אם הוא נגיש ל-MtoF ובין אם לאו, הוא מיצירי הדמיון המהותני. הטענה, כאילו קיימת איזו חווייה המשותפת לכל אישה (גנטית) באשר היא אישה, בכל זמן ובכל מקום, אינה ניתנת להגנה, ואפשר להראות על נקלה שהיא חסרת שחר. לא רק חסרת שחר, אלא גם מעליבה כלפי כל הנשים. אם תחשבי מעט על העניין, תוכלי לראות גם את את הסכמטיות ואת חוסר הממשות של חשיבה מהסוג הזה. לא קיימת שום חווייה שהיא משותפת לכל הנשים בכל זמן ובכל מקום, וממילא אין שום חווייה כזאת החומקת מנשים בעלות רקע טרנסקסואלי. אין זה אומר, כמובן, שאין השפעה במידה זו או אחרת לחיברות הגברי, אבל כיוון שנשים בעלות רקע טרנסקסואלי הן ציבור מגוון מאד מכל בחינה, אין אפשרות לאפיין את ההשפעה הזאת. יש נשים בעלות רקע טרנסקסואלי שעברו את תהליך השינוי בגיל ההתבגרות, ואחרות שעברו אותו בגיל מבוגר. יש שהספיקו לחיות כנשים יותר שנים מאשר כגברים. חוויות הנשיות של נשים בעלות רקע טרנסקסואלי, כמו אצל נשים גנטיות, שונות תכלית השוני זו מזו. מה הקשקוש הזה, המתיימר לצרף את כל הנשים בעלות הרקע הטרנסקסואלי לחבילה אמורפית אחת, כאילו הן היו איזה ירק שגדל פרא בגינות הנשיות המטופחות? כשל נוסף של נשות פסטיבל המוסיקה של ויומינג ודומותיהן הוא כמובן ה"נון סקויטור" (העדר קשר לוגי) שבין הטענה על אותו מחדל חווייתי, כביכול, של נשים בעלות רקע טרנסקסואלי לבין השייכות או אי שייכות לציבור הנשים. רק הכמויות האדירות של אויר חם הנמצאות ככל הנראה בין אוזניהן של פסבדו-פמיניסטיות מסויימות, יכולות להניב את היומרה לקבוע גבולות וסייגים הזויים שכאלה לזהות ולחווייה הנשיות. אשר להסתייגות הראשונה, זאת בדיוק הייתה כוונתי, והאנלוגיה אכן תופסת כפי שאת מציינת: אנשי "כהנא חי" הם יהודים על פי מוצאם וחינוכם, ופיהם מלא אהבה ודאגה ליהודים, אבל עמדותיהם הן אנטי יהודיות בעליל, באשר הן מבטאות שנאת זרים, התנשאות, אדנות וזלזול בערכים אנושיים בסיסיים. כמוהם הנשים האלה, שפיהן מלא תאוריה פמיניסטית עד להתפקע, וכל דיבוריהן דאגה לנשים, אבל עמדותיהן המעשיות הן אנטי פמיניסטיות, באשר הן מבטאות התנשאות, יוהרה, אדנות וזלזול בערכים אנושיים בסיסיים, תכונות כולן שאינן יכולות להיות מנת חלקו של מי ששחרור וקידום הנשים הם משאת נפשו. כל המאבקים לזכויות אדם קשורים זה בזה. מי שאומר "אני שווה כי אחרים אינם שווים" - נושא לשוא את שם המאבק שלו עצמו. נורה
 
וודאי שתופסת...

ולשיטתך - נתחיל מהסוף: "הטענה, כאילו קיימת איזו חווייה המשותפת לכל אישה (גנטית) באשר היא אישה, בכל זמן ובכל מקום"... - אין כזו? הילדות הנקבית, הווסת הראשונה, החרדה מהריון בלתי-רצוי בנעורים, הדואליות כלפי ההתפתחות המינית - כל אלו הן חוויות משותפות לכל אשה גנטית באשר היא. (למעט אולי כמה שבטים אבורגניים). הגדילה עם הפחד ללכת לבד בלילה, עם הורים המזהירים מפני "הבנים"... הצמיחה בחברה שבה כל נערה המקיימת יחסי מין היא "זונה" וכל נער המקיים יחסי מין הוא "תותח"... זה אולי נראה לך שולי, אבל החלק של זה בהתעצבותו של אדם ממין אשה הוא גדול. גדול מאד.
 

FreakOnALeash

New member
לפי דבריך

אני לא בדיוק עברתי חיברות נשי, או שמא תמיד התייחסתי אליו בזילזול... טוב, חלק מגיל ההתבגרות שלי היה מושתת על יהירות גרידאת אבל מה שאני אומר שאין לי זכרון עמוק של תחושת פחד או בושה, או כמו שאומרים דאגתי מדברים אחרים... (איזה פוסט לא-הכרחי. נו טוב, לצורך סטטיסטיקה ומחלוקת
)
 
המרחב המשתנה

אנחנו מדברות על דברים שונים. שקיימות חוויות רבות שהן אופייניות לחיים במרחב החברתי הנשי - זאת עובדה. חלק גדול מהן הן חלק מן החיברות שכל אישה עוברת, כולל אלה שאת מזכירה. אבל הן חוויות בעלות משמעות רק בחברה המערבית, ורק במעמד החברתי שאת חלק ממנו. אין בידך שום כלים לבסס טענה כאילו כל אישה, בכל סביבה חברתית, חווה את כל החוויות האלה, וחווה אותן באותה צורה ממש. כל המושגים המשמשים אותנו בהבניית תמונת העולם שלנו, כולל אלה שאת מזכירה -ווסת, הריון, פחד בלילה- הם תלויי תרבות, וככאלה עשויים להשתנות מסביבה חברתית אחת לשניה. או שאת באמת חושבת שהפחד ללכת לבד בלילה שחווה מי שגדלה בעיר גדולה (אפילו לא **כל** מי שגדלה בעיר גדולה, כי יש בהחלט נשים שלא פוחדות מזה) משותף גם למי שגדלה בקהילה סגורה, נאמר בכפר, או בשכונה חרדית? וכי ילדה שגדלה בבית של עשירים חוותה את אותה חוויות רחוב כמו בת חלמעמד הבינוני? וכי חברה שבה נשים סגורות בביתן מזמנת להן אותן חוויות כמו חברה שבה נשים חופשיות להסתובב בחוץ ולעבוד לפרנסתן? הפרשנות הספציפית שנשים נותנים לחוויות שלהן היא גם אישית וגם תלויית תרבות. קחי את חוויית הווסת הראשונה. ש(כמעט) כל נקבה ביולוגית חווה חווייה כזאת - זאת עובדה סטטיסטית. השאלה היא האם המשמעות שהווסת הזו מקבלת בעיניה וחווייתה הייחודית, הן זהות ובעלות אותו המשקל בכל זמן ומקום. אין בידך, ערבה, ואין בידיו של איש, כל אפשרות אפילו להתחיל לבחון את הטענה הזאת, ולמעשה ניתוח היסטורי מראה שהיא מופרכת. חוויית הווסת קשורה קשר הדוק לשאלות על משמעות הגוף הנשי והקשר שלו לנשיות, משמעות אשר ידוע לנו שהשתנתה במהלך הדורות במקומות שונים, ובמיוחד בתרבות המערבית. או קחי את "החרדה מהריון בלתי רצוי בנעורים". מניין לך שחרדה זו קיימת בכל מעמד חברתי, בכל תרבות, בכל זמן? או שאת באמת מאמינה שהפחד מפני הריון בחברה מסוכסכת עם מיניותה כמו זו שבה אנו חיות קיימת גם בחברות אחרות, שיחסן למיניות הוא אחר? את חושבת שהיא מעסיקה נערה שגדלה, למשל, בחברה החרדית (לא בחברה החרדית בת ימינו, המאויימת מכל עבר מהשפעות של החברה החילונית, אלא בזו המבודדת והמוגנת מלפני כמה עשורים), אשר בעולמה לא קיים כלל עניין ההריון מחוץ לנישואים, כי בקושי, אם בכלל, היא פוגשת בנים לפני שהיא נישאת? או שהיא קיימת בחברות שמרניות שבהן נערות כלל אינן יודעות על הקשר בין מין לבין הריון? הערת האגב שלך על "שבטים אבוריגיניים" חושפת יותר ממה שאת חושבת. האתנוצנטריות -כלומר האמונה שהחווייה שלנו, בתרבות שלנו, במעמד החברתי שלנו, בתקופה שלנו- היא האפשרות היחידה, הנורמלית והלגיטימית לחוות ולהבין דברים, ואילו כל תרבות אחרת היא בסך הכל איזו ווריאציה אקזוטית בלתי רצינית ובלתי מחייבת - האתנוצנטריות הזאת היא שמעוורת את עינינו מראות את החוטים החברתיים והתרבותיים הקושרים את עולמנו. האתנוצנטריות היא שגורמת לנו לבלבל בין האפשרות להבחין בחווייה מסויימת, לבין הקביעה שמדובר בחווייה משותפת לכל אישה "בכל מקום ובכל זמן". היא המשכיחה מאתנו שקיימות אין ספור סביבות חברתיות, שקווי שסע חברתיים ותרבותיים מתקיימים ביחד בעולמנו, ושעצם משמעותן של מילים בסיסיות כגון "גוף", "זמן", "כאן", "שם", "מין", "גבר", "אישה" משתנה מתרבות לתרבות. אחת הבעיות עם פרשנות פמיניסטית מסויימת היא הנטיה שלה לראות את הניתוח הבקורתי של המבנה החברתי הפטריארכלי (שהוא, אין צורך לומר, נכון ואמיתי מאד) כחזות הכל, ולהתעלם מגורמים אחרים. אבל העובדה שחברות ותרבויות קיימות ופועלות בכלל, ושנשים מקבלות את ההנחות התרבותיות שלהן, מראה שהדברים מורכבים יותר. מושגים שנראים לנו ראשוניים ומובנים מאליהם, הם למעשה תוצאה של התפתחות היסטורית. היחס של האישה -ושל החברה- לגופה ולמיניותה, מקומה ביחס לגברים, ועוד, השתנו ומשתנים במשך הזמן ומחברה לחברה. נכון, קיימות חוויות המייחדות את החיים במרחב החברתי הנשי, אבל נשיות איננה מהות סגורה, אובייקטיבית ובלתי משתנה, אלה מכלול של תפקידים וציפיות אישיות וחברתיות. להיות אישה פירושו לחיות בתוך מרחב חברתי וקיומי נשי, כשההגדרה המדוייקת של המרחב הנשי שונה בכל זמן ובכל מקום, ואפילו מאדם לאדם. אם זה לא היה כך, כל הנשים היו רובוטים זהים. העובדה שכל אישה היא שונה היא ביטוי והוכחה למגוון האינסופי של ההווייה החברתית והאישית שלנו. למעשה, מה שמייחד נשים, הדבר היחיד אולי שמהווה את גבול הזהות הנשית, הוא שאנו חיות במרחב החברתי הנשי הזה, חסר הצורה והמשתנה כל הזמן: אישה היא תמיד אישה, יהא אשר יהא פירוש הדבר. אם אפשר בכלל לתת סימן לנשיות, הוא דווקא זה: אישה היא מי שחייה מתקיימים במרחב חברתי וקיומי נשי. מהם הגבולות של אותו מרחב חברתי וקיומי, מה מייחד אותו, מה מבדיל אותו מן המרחב החברתי והקיומי הגברי? זאת אי אפשר לקבוע בצורה מדוייקת, זולת דבר אחד: המרחב החברתי הנשי הוא מכלול של הציפיות והמושגים שקיימים בחברה מסויימת לגבי נשים. זה הכל. המרחב הזה בנוי מחוויות החיברות ומנסיבות ההווה הנחווה יום יום, ממערכת המושגים שהיא נחלתנו, וממארג של נורמות וציפיות חברתיות המכוונות את חיינו. כל אלה ייחודיים למקום ולזמן שלנו. נשים טרנסקסואליות שעברו את השינוי, נסיבות הקיום שלהן עוברות להתרחש במרחב החברתי הנשי, והן עוברות חיברות מחדש, כי למרות שאין לו גבולות ברורים ומובחנים, ולמרות שהוא משתנה כל הזמן, המרחב החברתי הנשי הוא ממשי מאד, וכוחו עצום בעיצוב חוויית הקיום הנשי, עד כדי כך שהוא מסוגל למחוק את השפעות החיברות הגברי ולגבור עליהן, כמו שהוא מסוגל לעתים למחוק חוויות ילדות של כל אישה, הנסוגות מפני נסיבות חברתיות משתנות. אם זה לא היה כך, עדיין היינו חיות במערות. נורה
 
הלוואי שהיית צודקת...

נכון שאנתרופולוגיה, בי-דפינישן, יותר משהיא מדע - היא מציצנות לקטנית. אבל - להגיד שבעולם שאחרי מרגרט-מיד, האינטרנט והמצאת האווירון, אין לנו מושג מה קורה בחברות אחרות - זו היתממות . בעבר, עבדתי בבית חולים נידח, בו טיפלתי בנשים של שבטים נידחים ביותר, שמבחינה תרבותית שונים מאיתנו מאד. חלק מהם שונים מאיתנו עד כדי כך שהם מקיימים אורח חיים מטריארכאלי. ולמרות זאת, ולמרות היותם אנאלפאבתים, בנושא הזה הייתה לנו הבנה מיידית. גם שם חוויית הווסת הראשונה היא חוויה משמעותית (וכואבת, ומביכה) לכל נערה מתבגרת. גם שם העובדה שיחסי המין הרא5שונים מחולים באשה/נערה "שינוי צורה" - היא עובדה משמעותית ביותר. *אפשר לטמון את הראש בחול - אבל קשה לנשום שם!* אני לא טוענת שאי אפשר לעבור חיברות-מחדש. רחוק מזה. אבל בהחלט תהליך כזה לא קורה ברגע, ויש בו פרקים שאינם ניתנים להשלמה. דברי עם עולים-חדשים שלא שירתו בצבא - ותגלי שלמרות שהם היום כאילו צברים לכל-דבר, הפרק הזה בעברם עושה אותם קצת שונים. לא פחות טובים, לא פחות ישראלים, אבל כן מחוץ לשיחות הטפיחה על השכם של "אכלנו מאותו המסטינג בבה"ד ___".
 
הוסת כמשל

רק הבהרה, כדי שלא יהיה מצב שבו דברים מושמים בפי על לא עוול בכפי. לא אמרתי שאיננו יודעים מה קורה בחברות אחרות. בדיוק להיפך, כיוון שכן יש לנו מושג על חברות אחרות, אנו יכולים לדעת שמה שלנו נראה טבעי ומובן מאליו - איננו לא טבעי ולא מובן מאליו, כי בחברות אחרות יכול להיות אחרת. מה שאמרתי הוא שגם כאשר אותו מושג מופיע בשתי תרבויות שונות, משמעותו איננה זהה בהכרח. נשים מקבלות ווסת בכל תרבות ובכל חברה. יש מהן אפילו שמקבלות את הווסת בפעם הראשונהכארוע טעון, הן במישור האישי והן במישור החברה שבה הן חיות. על כך אין ויכוח ואלה דברים טריוויאליים. מה שאמרתי הוא שהקונטקסט התרבותי, המעמדי, החברתי וכו' משפיע על הדרך שבה נחווית החווייה, על משמעותם של מושגים וכו'. יש הבדל בין חווייה לבין הפרשנות שלה, מיקומה בתוך הקשר של משמעויות. לכן, הקביעה כאילו יש חוויות שהן זהות לגבי כל אישה בכל תרבות ובכל זמן - היא חסרת שחר. אשר על כן גם ערכה של חוויית המחזור בתהליך החיברות אינו חדמשמעי והוא תלוי תרבות. צר לי אם לא הובנתי. בתרבות המערבית, הקשר בין הבניית הזהות הנשית לבין המחזור החודשי מקורו במאות הראשונות לספירה הנוצרית, ובעיקר בכתביו של אגוסטינוס הקדוש, שקישר בין דמות האישה לבין יסוד החייתיות שהיא נתפסה כהתגלמותו, בניגוד לגבר, שצוייר כהתגלמות היסוד הרוחני (כן, כן, זה מה שהאמינו החבר'ה האלה). לא שלפני כן לא היה ידוע שנשים מקבלות וסת. בוודאי שכן. אריסטו, למשל, דן על כך ארוכות. אבל ההבנייה של גופניות האישה כחלק מזהותה המגדרית (במקרה של אגוסטינוס, כ"הוכחה" להיות האישה ייצור נחות) היא תופעה היסטורית, שאפשר להתחקות אחרי התפתחותה. הבנייה זו היא שעומדת בבסיסם של מיתוסים מערבים אחרים הקשורים בווסת, כמו, למשל, זה של ה-PMS, אמצאה מודרנית המיועדת (כמה מקורי) ל"הוכיח" שהאישה היא ייצור מוגבל ואינה מסוגלת לנהל פעילות נורמלית כמו גבר (הד לכך אנו רואים בפרסומות לטמפונים ותחבושות הגייניות, המדגישות את חופש התנועה, הרעננות, הנורמליות, משמע הוסת נתפסת כפגם ומהותי המגביל את האישה, ויש צורך באביזרים אלה כדי לאפשר לה לחיות חיים בריאים ונורמליים). בחברות של ילידים ביבשת אמריקה, הוסת נתפסה דווקא כסימן של עוצמה, וגברים פחדו מאישה הנתונה במחזור, עקב הקישור בינו לבין היכולת ליצור חיים. ואילו בתרבות היהודית, אישה במחזור נחשבת טמאה והיא אסורה במגע, והחווייה הזו היא מנת חלקם של גברים ושל נשים כאחת. כל התפיסות האלה הופנמו גם על ידי נשים, והן הפכו חלק מן מפרשנותן את חוויית הנשיות שלהן. את רואה, אפוא, שחוויית הוסת קיימת בכל מקום, אבל הפרשנות שלה משתנה, ואלה אך דוגמאות אחדות. נשים בעלות רקע טרנסקסואלי הן כמי שמתאזרח בארץ אחרת. ישנן חוויות רבות שילידי הארץ חוו, ואלה שמקרוב באו רק מכירים מתוך סיפורים. מאידך, יש חוויות רבות שהתרבות המקומית מעצימה כחוויות מכוננות, ושאפשר להראות שהן רק חלק מתכנית אידיאולוגית ולא התנסויות מהותיות. השירות בצבא בארץ הוא דוגמה מובהקת: הוא נבנה בשנות ה-50 וה-60 כחלק מהבניית גירסה מסויימת מאד של ישראליות, והוא קידש סוג של חוויות אשר למעשה, למרות שנתפסו כמכוננות ויסודיות באתוס הישראלי, היו בפועל מנת חלקם של מעטים (ולא, אל תבואי לייחס לי אמירה שסת זה מנת חלקן של מעטות. הכוונה היא שהעצמת משמעותה לכדי דרגה של חוייה מכוננת היא חלק מראייה תרבותית-אידיאולוגית, לא חלק מהותי מן החוויה). אשר לאנטרופולוגיה, אינני יודעת מה לה ולהר סיני, ובמה זכתה שתוזכר כאן. לא הייתי מודעת להיותה "ביי דפינישן" מציצנות לקטנית. זה מעניין, ואני מניחה שאמירה זו מסתמכת על ידע מוצק. מכל מקום, מאז שהפולינזים החביבים עשו בית ספר למרגרט מיד בהילכות עבודה בעיניים, האנטרופולוגיה צעדה כמה צעדים קדימה, והיא אפילו מסוגלת ללמד דבר אחד או שניים למי שמתעניין בה. NHF. נורה
 
ה PMS כנמשל:

נסי ,נורה, להכנס לכל פורום של נשים, אפילו של פמיניסטיות, ולטעון ש PMS היא "המצאה מודרנית"... אני חוששת שמי שלא חוותה PMS - לא תבין זאת, ומאידך - מי שכן חווה אותו (מדי חודש אגב ציפיה דרוכה למנופאוז המיוחל...)לא תגלה הרבה הבנה כלפי מי שטוענת שזו "המצאה"... הסקירה התרבותית שהבאת כאן - סביב נושא הווסת, לא משנה את העובדה שווסת-הריון-לידה הן ההבדל העיקרי בין נשים לגברים - למרות קיומן של נשים שמעולם לא ילדו, ולמרות היותן לא-פחות-נשים מאלו שכן ילדו. ואם את לא אוהבת את ההגדרה שלי לאנתרופולוגיה - מייד אני מושכת אותה חזרה. לא הייתה לי כל כוונה לפגוע. ערבה
 

barak001

New member
...

ברור שיש הבדלים פיזיולוגיים בין גברים ונשים שגורמים לחוויות גופניות שונות, אבל זה כאין וכאפס כאשר בודקים חוויות של אישה אחת לעומת אישה שניה, או אדם אחד לעומת אדם אחר. בני אדם מאד שונים זה מזה מבחינת החוויות האישיות, לכן אני לא מבין למה חוויית הווסת או הPMS(?) כל כך עקרוניות.
 
לא הייתי ממהרת להסכים עם

המשפט שלך : "ברור שיש הבדלים פיזיולוגיים בין גברים ונשים שגורמים לחוויות גופניות שונות, אבל זה כאין וכאפס כאשר בודקים חוויות של אישה אחת לעומת אישה שניה". כמו בכל פארדוקס אנחנו צריכים לבדוק את ההנחות במישורים מקבילים ולא מצטלבים: אין תחרות ,האם: חוויית היותי רופאה הופכת אותי יותר דומה לרופא-גבר או למקבלת ווסת אחרת. שתי העובדות מתקיימות: קולגה שלי דומה לי מאד בהרבה דברים, ונקבה ביולוגית אחרת , דומה לי מאד בהרבה דברים אחרים, אף אם היא אינה דוברת את שפתי , עקרת בית ואם ל12, או נאו-נאצית גלוחת ראש. "כאין וכאפס" אומר שאתה מנסה לקבוע מה "דומה יותר" ... וזה, ממש לא העניין. חוויית הווסת, הריון, לידה , PMS, פחדים מכל אלו ומאחרים, היותך "נקנית בשינוי צורה" - כל אלו עקרוניות מאד. מהותיות מאד. לא ברות-תחרות או השוואה כלל.
 
למעלה