2012-2013 עונת הוצאות מחודשות משנה את הכללים

trilliane

Well-known member
מנהל
ובכל זאת תגובה, כי ההתנשאות שלך מפתה


אינך מכיר אותי, ולגבי קביעתך באשר לחוש העסקי/כלכלי שיש לי... הרשה לי לגחך.


אני מבינה את תחום האספנות, אבל אין קשר בין יד שנייה לאספנות. לא כל יד שנייה פירושה "אספנות". מחירון יצחק לוי לא קשור לרכבי אספנות אלא למי שרוצה למכור/לקנות רכב יד שנייה. רכב מאבד מערכו ככל שהוא מתיישן והשימוש בו גדל, כמובן אם הוא עובר תאונה ועוד (בחשבונאות קוראים לזה "פחת"). בין זה ובין אספנות אין דבר וחצי דבר.

גם העובדה שבחרת בי כדוגמה בלי להכיר אותי מעידה אך ורק על חוסר הבנה שלך... אני עצמי לא אספנית מסוג האספנים שיש כאן בפורום ולא אוספת לשם האספנות. אני אוספת פסלונים לנוי, כפי שאנשים נוהגים לקנות חפצי נוי לקשט את ביתם. ההבדל היחיד הוא שאני לא קונה אקראית אלא יש לי תמה מסוימת. לראש הענף שלי בצבא היה אוסף של צפרדעים במשרד, לחברה מהלימודים יש אוסף של פרות, לי יש אוסף של חלילנים. אני לא אוספת להשקעה, לא למכירה עתידית, לא כי זה נדיר או מיוחד או חדש או ישן... זו קנייה רגילה לכל דבר ועניין: כשאני רואה מוצר שמוצא חן בעיניי והמחיר מתאים לי, אני קונה. לא משנה מי ייצר, לא משנה בכמה עותקים, לא משנה לכמה אנשים יש כזה בבית.

בקיצור, זו לא "אספנות" כתחביב, אני לא מחפשת את הנדיר וזה לא דומה כלל לנושא ה-DVD/בלו ריי הנדון כאן בפורום. אגב, גם בתחום הפסלונים יש חברות יוקרה לאספנים כמו Lladró למשל, והם מוכרים את מוצריהם במחירים תלת ספרתיים (בדולרים) כך שהם לחלוטין מחוץ לטווח המחירים שלי. אני לא מוכנה לשלם כאלה מחירים, לא משנה עד כמה זה מוצא חן בעיניי, אני לא עוקבת אחרי מחירוניהם, או הקולקציות שלהם, או מה נדיר ומה נחשב וכו'. אני יודעת שזה קיים ואני רואה אותם באיביי, אבל לא מעניין אותי בשיט. אני לא "אספנית".

על רוב המגילה שכתבת רפרפתי כי היא פשוט לא רלוונטית... לא אליי ולא לנקודה שניסיתי להעביר בשרשור. קצת אירוני בעיניי שאחרי כל זה אתה כותב לי שאני לא מבינה (כשאתה מביא דוגמאות לא רלוונטיות בעליל ומראה עד כמה אתה גם לא מבין בהן...) אבל בסדר.


מכיוון שניכר מדבריך שכלל לא הבנת אותי, להלן שידור חוזר. היו לי שתי נקודות בשרשור:
א. דעתי לגבי אספנות של פריטים מסחריים בכמות מוגבלת, שחלק מהקסם שבהם הוא העובדה שיש מהם רק מעט (כלומר היצרן מבצע העלאה מלאכותית של שוויים כדי לגרוף יותר על כל אחד מהם אף שאין לו בעיה לייצר יותר) והעובדה שלאספנים כאלה לא די בכך שהמוצר מוצא חן בעיניהם, אלא העובדה שהוא מוגבל בכמות ולהם יש ולרבים אחרים אין מרגשת אותם.

בעיניי זה מגוחך (להתלהב ממהדורה ממוספרת כי היא ממוספרת), אבל הי, אם יש מי שמשתף פעולה עם הגישה הצינית של היצרנים ולא מבין שחולבים אותו, שיהיה כיף. כל עוד אספנים ימשיכו לשלם מחירים גבוהים ולהרגיש טוב עם עצמם, ימשיכו לספק להם את מבוקשם, מה רע?

אני חושבת שיש משהו קצת דוחה שמובנה בגישת "לי יש ולכם אין", כלומר, לא די בכך שאני נהנה ממה שיש לי ("איזשהו עשיר השמח בחלקו") אני מפיק הנאה מכך שלאחרים אין. מהעובדה שזה יוצר בכמות קטנה, הנאה שלא הייתה קיימת באותה המידה אם אותו מוצר בדיוק היה מיוצר בכמות גדולה. אני מבינה את הפסיכולוגיה, אני מבינה את הכלכלה, אני מבינה את הציניות של היצרנים, וזה מגעיל אותי, כן.

במקרים מסוימים זה אפילו ממש סוציומטי בעיניי. למשל בתקופה שבה היו חומרים של מוזיקה ישראלית נדירה נשארו על וינילים וחברות התקליטים לא הוציאו אותם, בעיניי זה מגעיל שאדם אוגר בביתו תיעוד תרבותי חשוב ומסרב לחלוק אותו עם הסביבה רק כי "לי יש ולכם אין" ולכן אני אמשיך לשמור יצירות תרבותיות חשובות רק בעיני ובין עצמי. אפילו אספני אמנות עשירים משאילים יצירות אמנות (חד פעמיות) למוזאונים וגלריות כדי שיוצגו לציבור, אז בעיניי אנשים שמחזיקים נכס תרבותי שבעצם שייך לתרבות של כולם אבל חומדים אותו רק לעצמם הם סוציומטים, כן.

ב. הנקודה הנוספת, בהמשך, הייתה אפילו פשוטה יותר, ואם אתה חושב שהיא מוכיחה שאיני מבינה בכלכלה, אתה הנאיבי מבין שנינו: היצרנים דואגים לאינטרסים שלהם, לא לאינטרסים שלך. כלומר, להם לא אכפת מה הערך של המוצר שאצלך בבית או בכמה תמכור אותו יד שנייה. אם הם לא התחייבו לכמות עותקים מסוימת והם רואים שיש ביקוש, למה שלא ייצרו עוד וירוויחו יותר? לראות בכך "זילות" זה מלכתחילה לא להבין איך השיטה הקפיטליסטית עובדת. בשלושה תווים: $$$.
 

liorb22

New member
גישתך השלילית אינה במקומה

זכותך לדעתך כמובן, אבל אני לא רואה כל סיבה הגיונית לבוא ולפסול סוג כלשהו של אספנות. כמו שאיש לא יוצא נגד אוסף הפסלים שלך, זה קצת לא פייר מצידך לקטול סוג אספנות שונה משלך, מוזר ככל שיהיה לטעמך.

יונתן ציין את מחירון יצחק לוי כדוגמא למקור מידע המספק שווי נתון של רכב כלשהו כשם שקהילות האספנים יצרה מחירון לא רשמי למוצרי אספנות שונים ומגוונים. כשפלוני אלמוני הולך לקנות/למכור רכב, המקור הראשון אותו הוא יבדוק יהיה מחירון הרכב של מר לוי יצחק. אספן המעוניין לקנות/למכור פריט אספני יבדוק לרוב קודם כל פורומי אספנים המספקים מידע מדוייק בדבר השווי העכשווי של אותו פריט אמור.

אגב, גם שוויים של רכבי יוקרה מסויימים רק עולה עם השנים, ממש כשם שפריטי אספנות אחרים מאמירים עם השנים.... בדיוק כמו הפסלים שלך (חלקם לפחות).

הפוסל במומו פוסל. את ממחישה בדיוק את מה שאמרתי בתחילה. סוג האספנות שלך שונה ולכן אין זה ראוי לבקר סוג אספנות השונה משלך... בעיקר בגלל חוסר ההבנה הברור שלך בנושא.

סייג לחכמה שתיקה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני לא פוסלת, אני מבקרת, ולא את סוג האספנות

אלא סוג מסוים של תכונת אופי שאני מוצאת בה טעם לפגם. זכותי לחשוב כך. לא PC מצדי אולי, אבל זו האמת שלי.

שכל אחד יאסוף מה שבא לו ועושה לו טוב; כבר הסברתי יותר מפעם אחת שאני לא "אספנית". כמו כל אדם, אני קונה לעצמי דברים שאני אוהבת כדי שישמשו אותי וישמחו אותי, אין לזה שום קשר לתחביב שנקרא "אספנות". בדיוק כפי שרוב האנשים לא מתייחסים לספרייה הביתית שלהם כ"אוסף" וקוראי ספרים אינם "אספנים" וגם אנשים שמטפחים צמחים כאלה ואחרים אינם "אספנים". לא כל מי שקונה דברים לביתו הוא "אספן" (גם אם הוא קונה הרבה דברים מאותו סוג).

אני מבינה מהי אספנות, התחום מוכר וברור לי, פריטי אספנות הם דבר ידוע ומוכר. לגבי העובדה שאנשים מוכנים להוציא עבורם כסף רב (מעבר לשוויים הפיזי אלא רק בשל נדירותם או מעמדם) זה עניין שלהם, שכל אחד יוציא את כספו כראות עיניו. תכלס אותם אנשים מזינים את היצרנים וגורמים להם להוציא פריטים מיוחדים בתמחור גבוה הרבה מעבר לשוויים האמיתי... אבל שוב, כל עוד שני הצדדים מרוצים, שיבושם להם.

הפסיכולוגיה מאחורי העניין היא כבר משהו שונה. הרעיון שלא די לאדם במה שיש לו אלא הוא מפיק הנאה מעצם העובדה שלאחרים אין לא נעים בעיניי. זה בעצם אומר שההנאה של אחרים מאותו מוצר גורעת מההנאה שלו. יש בזה משהו מאוד לא יפה בעיניי, אני רואה בכך צרות עין.
כשאני קונה מוצר ממש לא אכפת לי לכמה אנשים מלבדי יש כזה בבית. הוא אצלי, אני נהנית ממנו, די לי בכך. לא משנה לי כמה אנשים נוספים נהנים ממנו גם, ההנאה שלהם לא באה על חשבון ההנאה שלי.

מן הסתם את מי שמוכר מעניין מאוד שווי המוצר, כי זה מכתיב את מחירו. אבל זה כבר עניין עסקי אחר, לאו דווקא של אספנות; זה מעניין כל מוכר באשר הוא (בין אם הוא אספן ובין אם לאו). מי שקונה מוצרים לצורך השקעה עתידית ולא עבור עצמו, זה גם עניין אחר, שאני לא יודעת אם הייתי קוראת לו בהכרח "אספנות". כשזה נוגע למכירה, קוראים לזה בפשטות "היצע וביקוש". המוכר רוצה למכור במחיר הגבוה ביותר שיוכל להשיג, הקונה רוצה לקנות במחיר הנמוך ביותר שיוכל להשיג. יש כאן אינטרסים מנוגדים שנפגשים באיזושהי נקודה באמצע שמאפשרת קיום עסקה: המוכר מסכים למכור במחיר X והקונה מסכים לשלם אותו. אתה יכול לטעון שלפי מחירון כזה או אחר השווי הוא Y, אבל אם לא יימצא קונה שיסכים לשלם, זה ממש לא רלוונטי, זה רק תאורטי.

אם אני רואה רק מוכר אחד שמציע למכירה משהו שאני רוצה, אחליט אם המחיר מתאים לי ואם כן, אקנה ממנו. אם כמה מוכרים מציעים את אותו המוצר, לרוב נוצרת תחרות שמאפשרת לי לקנות במחיר הזול ביותר (בהנחה שכולם שווים וזהים, כמובן ייתכנו שיקולים נוספים). כבר ראיתי מוכרים באיביי כותבים על המוצר שלהם "נדיר מאוד" ומתמחרים אותו במחיר מונפץ בשעה שיש עוד עשרה מוכרים לפחות שמוכרים את אותו המוצר בדיוק (נדיר, עאלק
) וחלקם במחיר נמוך בהרבה... אז פראיירים לא מתים, אולי יצודו מישהו תמים שלא יודע לחפש או לעשות השוואת מחירים... אבל לרוב אני רואה אותם מציעים ומציעים ואף אחד לא קונה כי (וזה משמח, אותי) רוב הקונים לא כאלה טיפשים.


אספנות לא קשורה למחירון רכב; כאמור, מחירון רכב משקלל פרמטרים שונים לחלוטין כמו בלאי, חלקי חילוף ועוד; רכב הוא כלי עבודה מעשי ופרקטי, ואני מראש לא נכנסת לתחום של רכבי אספנות או רכבי יוקרה שאלה שווקים שונים והמחירון לא נוצר במיוחד עבורם אלא בראש ובראשונה למוכרים ולקונים ה"רגילים" (אלה שעבורם רכב הוא רק רכב). בתחום הרכב מתקיים לא פעם מצב הפוך מזה הקיים באספנות: דווקא רכב פופולרי שיש ממנו הרבה שווה לא פעם יותר ממשהו נדיר שיש ממנו מעט. חבר טוב שלי קנה בזול רכב מדגם מאוד לא נפוץ שלא כ"כ מוכּר בישראל ולכן המוכר (שכן של הוריו) לא הצליח למכור אותו וכך הוא קנה אותו בזול. לעומת זאת אבי מכר פעם סוזוקי בלנו תוך שעה מרגע שפרסם את המודעה ביד 2... דווקא כי זה דגם פופולרי ונפוץ מאוד, היו הרבה קופצים. לעומת זאת חברי עם הדגם הנדיר, יחסית, שילם במוסך את המחיר האמיתי כשהתחילו התקלות והיה קשה להשיג חלקי חילוף... בקיצור, אלה תחומים שונים לחלוטין, מוצרים שונים, שווקים שונים, שיקולים שונים ועוד. גם אם לתחום האספנות יש מחירונים לא רשמיים בפורומים, רב השונה על הדומה ואני לא רואה סיבה להשוות כאן בין תפוחים לתפוזים רק בגלל המילה "מחירון".

בכל מקרה, אני לא יודעת איך הגענו לנושא תמחור פריטי אספנות (שמעניין אותי כשלג דאשתקד) מאחר שהנקודות שלי ממש לא היו לגבי הרווח שאספנים עושים מהאיסוף שלהם, לא אכפת לי וזה לא מעניין אותי ולא התכוונתי להיכנס בכלל לנושא. היו לי שתי נקודות, ואני מזכירה אותן שוב:
א. ביקורת לגבי מי שעינו צרה ברכושם של אחרים.
ב. העובדה שיצרנים דואגים בראש ובראשונה לאינטרסים שלהם (והם לא מרוויחים אחוזים ממכירות יד שנייה).

אני יודעת שיש אוספים ששוויים נאמד בכסף רב ושיש שוק יד שנייה ענף בתחום, אבל זה ממש לא היה רלוונטי לנקודה שלי בשום שלב. מה שניסיתי לומר הוא שהרעיון שיש איזו ציפיה מהיצרנים שלא יוציאו עוד ממהדורה מסוימת (אולי בשינויים כאלה ואחרים ואולי לא) ושמדובר ב"זילות" מגוחך בעיניי. הם רוצים למכור יותר, אם מתאים להם (והם לא התחייבו לאיזו כמות ממוספרת) ויש ביקוש, הם ידפיסו עוד. ככה עובד השוק הזה, ומי שבוכה על כך שהיצרן "מוזיל" לו את הערך של האוסף, כנראה לא באמת מסוגל ליהנות ממה שכבר יש לו (שזה חבל) ו/או לא מבין כנראה שהיצרן דואג לאינטרסים שלו עצמו. אני דווקא בעד עותקים נוספים כדי שעוד אנשים יוכלו ליהנות ועיני לא צרה בכך. זהו.
 

liorb22

New member
אני בהחלט מסכים עם חלק נכבד ממה שכתבת

הביקורת הניצית (בעיני לפחות) שכתבת בתחילה הציקה לי מעט, שכן אני שותף קטן לאותה אספנות כרונית, אם כי ברמה פחותה לעומת חלק מהאנשים פה... אבל יש לי את השריטות שלי *WATCHMEN* הממ, הממ...


אני שותף לדעתך בדבר השימחה לאיד שיש לאספן על פריט נדיר שיש לו, אבל גם במקרה זה אני חייב להודות שחוויתי את אותה התחושה כשהמצב היה לטובתי. יש בזה משהו מאוד ממכר שקשה להסביר.

אני גם לא אוהב את המסחור והתמחור הפסיכי שחלק מהאספנים מדביקים למרכולתם. ישנם אספנים שממש הביאו את זה לקיצוניות חולנית. הם כל כך מכורים לפריט הנדיר שברשותם עד כדי כך שהם ממציאים תירוצים מוזרים רק כדי להצדיק את הייחודיות לכאורה של אותו פריט. אני חייב לשתף ויכוח שהיה לי עם מחזיקי הסטילבוק הקנדי של WATCHMEN בפורום הסטילבוקים באתר http://www.hidefninja.com/.

שאלתי אותם שאלת תם בתור אחד שלא השיג את ההוצאה הנ"ל - מה שונה מההוצאה הזאת לעומת יתר ההוצאות הזהות שיצאו בכל העולם? התשובות שלהם מהר מאוד גרמו לי להבין שזה כבר לא אספנות אלא חולניות. הם התמקדו לי בברק ובעומק הצבע שיש לסטילבוק. כאשר ניסיתי להסביר להם שלסטילבוק הישראלי הפשוט לכאורה שיש לי יש בדיוק את אותו ברק ועוומק צבע הם ישר התנפלו עלי בעצבים.

לסיכומו של עיניין, אני בהחלט יכול להבין את הייצר האספני, אבל במקרים מסויימים זה כבר חולני, אפילו לי, בתור אספן של מהדורות מיוחדות. אני נהנה להשיג מהדורות שוות, אבל אני לעולם לא אתחיל לכתוב שטויות בניסיון נואש להצדיק את השריטה שלי.
 

Soundeath

New member
Oh, look at you, the Botticelli's!! סיינפלדי

אווו תראו אותך, קונה נעליים בבוטצ'לייייי...
אז כן, הנעליים של איליין מיוחדות וזה לא עסק של אף אחד איפה היא קונה את הנעליים שלה.
ממתי הנעליים שלה הם נושא שיחה לאנשים???




אפילו לא טרחתי לקרוא את התגובה שלך אבל הייתי חייב להביא את הציטוט.
 

עטלפוני

New member
הבעיה שלך היא שאתה מסתכל על אוסף כעסק כלכלי

ולא על משהו רגשי על המדף... שיטת האספנות שלכם שונה, ולכן לא תבינו אחד השני...

אתה מחפש את הערך הכספי, וברור למה זה מרגיז אותך כשמוציאים שוב הוצאה מוגבלת - כי זה מוריד את הערך הכספי של הפריט שלך.

היא מחפשת את הערך הרגשי/אישי, ולא מעניין אותה כמה המוצר שווה או לא שווה ולכמה יש או אין אותו (זה לפחות מה שהבנתי מבין השורות, תקני אותי אם אני טועה).

זו תחפושת לדיון העתיק פה - האם לקנות מהדורה מיוחדת של סרט שאתה לא אוהב ? יש פה בבירור מחנות של "כן" ושל "לא", וגם במקרה הזה.
 

Soundeath

New member
הדיון לא היה על כמות אלא על איכות

ובהרבה מאד תחומים בצדק או שלא, הנושא מסתכם האם כלכלית שווה לי לקנות X מהדורה כי אני אוהב את הסרט וגם המהדורה עצמה הקסימה אותי, האם יש לי ממון לפריט המסויים הזה או לא.

לא רציתי בכלל לגעת בהיבט פסיכולוגי מאחר ויש אנשים שלא חיים בעולם חומרני וכל הדברים האלה בכלל לא נוגעים אליהם.
אני הייתי אחד מהקבוצה הזאת מאז שאני זוכר את עצמי, עד לרגע בו גיליתי את עולם המהדורות המיוחדות בסרטים.
כל אחד עם השריטה שלו כמובן, יש סטטוס חברתי בכל מיני תחומי עניין בחיים, תבטל אותם ויהיה לך תוהו ובוהו.

לפני כל רכישה של משהו בחיים אתה שואל את עצמך האם אני צריך את זה או לא, כל אחד לפי שיקול דעתו.
לכולנו כאן יש חברים ומכרים שאוספים כל מיני פריטים, מסרטים, נעליים, משקפי שמש ועד לאופניים, כלי עבודה ורכבים..
השאלה איפה כל אדם מותח את הקו, וזאת שאלה שכל אחד מאיתנו אמור לשאול את עצמו.

ברגע שבני האדם יפסיקו לייחס חשיבות כלשהי לכל דבר שנמצא בחוץ ולידם, יפסיקו להיות מעמדות של גבוה ונמוך וכולנו נחיה באושר ועושר.. טעות, טעות מרה ומרירה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לאו דווקא רגשי, פשוט מעשי


לא כל אוסף הוא "אספנות". "אספנות" היא תחום בפני עצמו, עם שוק משלו, עם פריטי אספנות, עם שווי שלהם, עם חיפוש פריטים נדירים, עם השלמת סדרות ועוד.

אני לא עוסקת ב"אספנות", נקודה. זה לא מעניין אותי וזה לא חשוב לי. אני לא מחפשת "פריטי אספנות", לא מתעניינת, עוקבת, מדסקסת... אני קונה דברים לעצמי, לא ל"אוסף". אני קונה דברים כדי להשתמש בהם, כדי שיהנו אותי, לא כדי לסמן "V" או כי הם נחשבים, מיוחדים וכו'. כפי שכתבתי, אני קונה לעצמי דברים שמוצאים חן בעיניי.

אני קונה ספרים שאני רוצה לקרוא או להשתמש בהם (ספרות מקצועית) ולא כדי שהם יקשטו את המדף; אני קונה סרטים שאני אוהבת לצפות בהם ולא כי הם באים במארז כזה או אחר או משלימים לי איזושהי סדרה; אני קונה תקליטורים (היום כבר פחות) של מוזיקה שאני אוהבת ורוצה להאזין לה; אני קונה בגדים כדי ללבוש ולא כדי שהם יהיו בארון; אני קונה הרבה עגילים כי אני אוהבת לענוד עגילים; אני קונה חפצי נוי יפים בעיניי כדי שיקשטו לי את הבית (זו מהותם). יש אנשים שקונים כל מיני, יש כאלה שממוקדים בסוגים מסוימים (כדים, אגרטלים, חנוכיות) ויש כאלה שיש להם תמה.

אז במובן הבסיסי של "אוסף" כאסופת פריטים מסוג מסוים, כל אלה אכן "אוספים". אבל הם לא "אספנות".

בכל מקרה, הנקודה שלי לא הייתה לגבי סוגי אספנות (זה דיון שאיכשהו נגררתי אליו...) אלא באמת להעיר על "זילות מוצרים איכותיים" וכל מה שכבר כתבתי ולא אחזור עליו שוב.
 

prince9

New member
אני דווקא התכוונתי למהדורות רגילות לחלוטין

אבל בהוצאה מחודשת שהתוספות וחלק מפסי הקול והתרגומים בהן הושמטו או שונו .
 
למעלה