ADHD?

משל333

New member
ADHD?

אני מתחילה לחשוד שלבן שלי אולי יש ADHD. הוא בכיתה ד', מסוגל לקרוא בלי סוף ספרים וטקסטים שמעניינים אותו. דברים שלא מעניינים אותו, כמה שינסה להתרכז הוא לא מסוגל לקלוט מה הוא קורא. הוא רק קורא את המילים בלי להבין את הרעיון. בנוסף, בכיתה הוא לא הכי שם לב להוראות המורה. נניח, היא אומרת לכולם עכשיו תכניסו את הספר לשולחן, והוא לא ישים לב. הרבה פעמים היא צריכה לבוא להגיד לו באופן אישי הוראות כאלו. גם בבית, לפעמים אני אומרת לו משהו, והוא לא שם לב כלל. לא כי הוא מתעלם, אלא כי הוא באמת לא שם לב. אם אני בסוף אומרת לו בקול חד את השם שלו, הוא פתאום קולט ושואל "מה?".
מצד שני, אין לו בעיות התארגנות, דבר שהבנתי שמאוד נפוץ אצל ADHD. למשל, הוא מאוד אחראי עם הכנת השיעורים, להכין את כל מה שצריך לבי"ס.

למרות כל הנ"ל הוא תלמיד טוב מאוד, עדיין. נשמע שווה בירור? האם ריטלין יכול לעזור במקרים כמו שלו? לא הייתי רוצה שיגררו אותי לאיבחונים פסיכודידקטים או ניורודידקטים (קיים?), וכל מיני אבחונים ארוכים ומסובכים. אין לו בעיות למידה. הבנתי שיש בדיקה שמראה אם ריטלין עובד, ורציתי לבקש אותה. יש שם לבדיקה הזו?
 
את מודעת להשפעות הלוואי של ריטלין?

כן, יש ילדים שצריכים את התרופה הזאת, והיא מצילה אותם, אבל ממש לא רצים לריטלין בלי איבחון. מעבר לאיבחון עצמו, יתנו לכם ולמורים למלא טפסים עם שאלות על הילד ויראו אם יש או אין צורך בריטלין... גם כשאת נופלת לא שמים גבס בלי צילום רנטגן.
לגבי הריטלין עצמו, זה ממש לא תענוג, זה יוצר חוסר תאבון, כאבי ראש כל ערב, והכי קשה זה שהתרופה הזאת מכניסה לדיכאון... הילד פשוט נכבה. יש היום תחליפים הרבה יותר עדינים לריטלין שעושים פחות או יותר את אותה עבודה, יש את הקונצרטה והתרופה עם הכי מעט תופעות לוואי היא וויבנס. אבל שוב, זה לא סוכריות... זה תרופות שצריך בשבילן מרשם רופא ומן הסתם הרופא יחקור בעיניין לפני שהוא יכתוב מרשם (או זה לפחות מה שהוא אמור לעשות).
 

rachello1

New member
דווקא מכל התרופות שמנית לריטלין הכי פחות תופעות לואי

חוץ מזה כל אחד מגיב אחרת לתרופה כך שבכלל לא בהכרח שיהיו אותם תופעות לואי לתרופה מסויימת.
אבל- אם הוא מסתדר בלי תרופות - עוד יותר טוב. אם צריך אז צריך
 
מה שניסיתי להגיד זה שלא קופצים לתרופות בלי איבחון

ואני בטוחה שאם יהיה אבחון, אז הרופא ימליץ לה איזה תרופה תתאים לבן שלה.
 

משל333

New member
ברור שאני רוצה לעשות איבחון.

אני לא מתמצאת בתרופות ואני לא נעולה על ריטלין. זו התרופה ששמעתי עליה.
 
יש הבדלים בין ישראל לבין ארה"ב

בארץ יש את מבחן טובה שיכול לזהות הפרעות קשב וריכוז, כאן לא ראיתי את המבחן הזה (אולי הוא קיים ולא עשינו אותו)... כאן, התוצאות התבססו במיוחד על טפסים שמולאו ע"י מורים מבית הספר וע"י ההורים, ואז השוו את התוצאות. אחרי שמסיימים את האיבחון ומחליטים אם צריך או לא צריך תרופות, ואז מתחיל שלב הניסוי ותהיה שבו נותנים לילד תרופה מסויימת במינון מסויים ורואים איך היא משפיעה עליו ואם זה לא טוב אז מעלים או מורידים מינון או עוברים לתרופה אחרת, והשלב הזה, עד שמגיעים לתרופה הנכונה יכול להיות לא קל לילד ולהורים. שוב, אני לא נגד התרופות, הן בהחלט עוזרות כשצריך אותן, אבל לדעתי שלב האיבחון הוא חשוב ולפעמים יכול בעצמו לתת תשובות בלי להגיע לתרופות.
 

lamah

New member
קצת סדר בדברים

עכשיו כשאני עובדת גם בארץ וגם במסצ'וסטס, אני מכירה היטב את הTOVA. זה מבחן אמריקאי שתפס בארץ כמו אש בשדה קוצים. הרעיון הוא לתת לילד מבחן מול מחשב- CONTINUOUS PERFORMANCE TEST יש כמה סוגים למבחן. בארץ נותנים אותו בלי ריטאליון ואז עם התרופה כדי "להוכיח" שיש שיפור. אין דבר מופרך מזה לדעתי. ראשית - ריטאלין כמו ויאגרה משפר ביצועים. לא מאבחנים באמצעותו הפרעת קשב. אם ישימו אותו במים של ברוקליין - ההישגים של כל הילדים יעלו (ולא ניכנס כרגע לעניין היחסיות). שנית - השיפור העצום שרואים באמצעותו יכול להיזקף לזכות אפקט האימון, וגם הילד יודע שהוא מקבל את התרופה - וזה בהכרח משפיע. אין כאן double blund placebo effec. זה ניסוי פסוודומדעי,פרקטיקה פסולה שהשתרשה בארץ. אני משתמשת במבחן אחר לתפקוד ממושך CPT3 אבל בלי הלפני/אחרי. כמובן שזה לא הכלי היחיד. יש לי שורה ארוכה של מבחני קשב אחרים, שאלונים וגם תצפיות התנהגותיות. אין מבחן דפיניטיבי להפרעת קשב. רופאים ופסיכיאטרים שיהיו בריאים - נוטים לאמץ כלי אחד כדי להצדיק את מתן הסטימולנט. מבחינתם זה הרבה יותר ממה שהם עושים לפני מתן תרופות אחרות - אנטי דיכאוניות, אנטי פסיכוטיות וכיוב'. אין להבין מכל מה שכתבתי שאני בעד או נגד מתן טיפול תרופתי. כל מקרה לגופו. יש לי ניסיון עם הצלחות יפות ולצידן - מקרים שטיפולים אחרים, לא תרופתיים הועילו.
 

משל333

New member
לאיזה בעל מקצוע את ממליצה לגשת לאיבחון?

החולמנות בכיתה לא באמת מפריעה, הבנת הנקרא בטקסט לא מועדף היא הבעיה. איזה סוגי טיפולים יש מלבד תרופות לבעיה הזו? האם שמעת על שיטת לינדהמוד בל? אם כן, האם לדעתך היא יעילה?
אגב, דיברתי עם המורה והיא אמרה שהיא בהחלט היתה חושבת שיש לו ADHD על פי החולמנית וחוסר תשומת הלב להוראות, למרות שזה לא ברמה קיצונית וזה לא באמת מפריע.
מבחינתה הבנת הנקרא שלו טובה. הוא כותב דו״ח על כל ספר שהוא קורא בצורה טובה, במבחנים מוציא ציונים טובים. אבל בבית אני רואה שהוא לא קולט את רוב מה שהוא קורא וגם הוא בעצמו טוען שהוא לא מבין. כאמור, ספרים וחומר שמעניינים אותו הוא קורא בלי בעיה ומבין כל ניואנס.
 

lamah

New member
אם צריך אבחון

הייתי ממליצה על אבחון נוירופסיכולוגי, משום שהוא יסתכל על התפקודים מכמה פרספקטיבות. גילוי נאות - זה מה שאני עושה לפרנסתי. הנוירופסיכולוג לא רושם תרופות אבל אם ימליץ על הפנייה לרופא משמעה שהוא חושב שיש לנסות את האפיק התרופתי. לינדמונד בל זו הוראה מתקנת לקריאה והבנת הנקרא. הנער לדברייך מבין את מה שהוא קורא בתנאי שזה מעניין. זה מתאים יותר להפרעת קשב, אבל אל תקחי את דברי כאילו אלה הממצאים.
 

משל333

New member
תודה רבה על האינפורמציה

מעניינת מה שאת אומרת לגבי לינדמונד בל. באתר שלהם הם מראים גרפים יפים שמראים שהם עוזרים מאוד בהבנת הנקרא לילדים עם ADHD דרך תוכנית ה- Visualizing and Verbalizing שלהם.
ידוע לך אם יש תוכניות קריאה אחרות שהוכחו כעוזרות לילדי ADHD? וכן, אני יודעת שאני מקדימה את המאוחר
 

lamah

New member
נשמע יותר כבעיית מוטיבציה

ואפשר להבין אותו, לאור דברייך שהוא מאוד חכם. טקסטים לימודיים מעוררים גם בי פיהוק אינסטינקטיבי, לא שזה אומר משהו על חוכמתי. האופציה הנוספת שאפשר לחשוב עליה היא טיפול פסיכולוגי אצל מישהו שמתמחה בCBT ובילדים מחוננים. אולי בי"ס יוכל להנחות אותך לכיוון הנכון באזורך.
 

ron1222

New member
אכן, מבחן TOVA הוא חסר תועלת

לחלוטין. אני מכירה רבים שעשו אותו וקיבלו תוצאות מופרכות לשני הכיוונים. (בעלי הפרעת קשב מובהקים שתפקדו בו ללא בעיה, וחסרי הפרעה שאובחנו באמצעותו ללא שום סימפטום אחר).
היום מקובל לפעול באמצעות שאלונים, תצפיות ומעקב לאורך זמן.
 

nogala1

New member
התופעות שתיארת מתאימות גם לדברים אחרים ולא רק ADHD

למשל עיבוד שמיעתי (הייתה לי תלמידה שלא הצליחה לעבד מידע שלא נאמר ישירות אליה - לא במליאה בכיתה ולא דברים שנאמרו בסביבתה - התיקון היה התנהגותי (גם שלנו וגם שלה)ולא תרופתי ). וחוסר יכולת להתרכז בדברים שלא מעניינים אותך - נפוץ אצל רוב הילדים....(וגם מבוגרים)
 

John the Savage

New member
השאלה היא במה את רוצה לטפל בדיוק?

מטפלים במשהו אם יש בעיה. אם מישהו מתקשה באופן מהותי בלימודים או סובל בדרך אחרת, מחפשים איך לטפל. כולל גם לשקול תרופות.

אבל את אומרת שלבן שלך אין בעיות למידה, וגם לא נשמע שיש קשיים מהותיים אחרים. אז למה בכלל צריך איבחון? למה בכלל לחשוב על ריטלין? מה זה משנה אם מאבחנים אותו באיזושהי אבחנה או לא, אם אין סיבה לטפל?
 

משל333

New member
יש לו קושי בהבנת הנקרא

הוא קורא ספרים ולא קולט מה שהוא קורא. קורא את המילים ותוך כדי דעתו מוסחת והמילים לא יוצרות אצלו משמעות. אני לא רוצה לחכות עד שזה יתחיל להתבטא בציונים. בינתיים בדרך נס הוא משיג ציונים טובים, אבל זה לא ימשך עוד הרבה זמן לפי איך שאני רואה את ההבנה שלו.
 

iris mom of two

New member
יכול מאד להיות

שיש לו בעיה עם הקריאה.
&nbsp
יש לי חברה טובה, שהבת שלה סיימה אוניברסיטה לא מזמן, אבל בכיתה ח' היא גילתה שהבת שלה לא מבינה את מה שהיא קוראת, אחותה היתה עוזרת לה ומקריאה לה את החומר.
הבעיה היא לא חוסר קשב, אלא עבוד נתונים. בדיקה כמו שלמה תיארה תהיה יותר מקיפה וסביר שתעלה על שורש הבעיה.
חוסר ההבנה יכולה בהחלט לגרום לשאר התופעות.
 

alphadelta

New member
הייתי נזהרת עם איבחון עצמי ועם תרופות

כמובן שאם יש צורך בתרופות אז זה פתרון. אבל אם את חושבת שיש לו אתגר שדורש עזרה ורכישת כלים הייתי ממליצה על איבחון. איבחון על ידי אנשי מקצוע יוביל לאיבחון מדוייק שמביא איתו סל כלים שיכולים לעזור והמלצה על תרופות אם יש צורך. אם יש לכם חשש של איבחון דרך בית הספר אפשר לערוך איבחון פרטי ולהחליט אחר כך מה ואם בכלל לחלוק עם בית הספר.
אפשר לשאול את רופא הילדים על המלצה לDevelopmental pediatrician או Behavioral pediatrician. מה החשש מאיבחונים?
 

נחמנית

New member
סליחה שאני לא זוכרת,

אבל באיזה סטייט את גרה? אם מדובר במקום עם מערכת חינוך ציבורית סבירה, כלומר, כזאת שלא בקריסה טוטאלית, הייתי מבקשת מהמורה הפניה לצוות של הבית ספר. לכל בית ספר אמור להיות child study team שכולל מומחי לקויות למידה, קלינאיות תקשורת, מרפאה בעיסוק וכו. האבחון יכול להתבצע דרכם כולל הפניה לניורופסיכולוג, כולל הכל. הכל חינם כי מדובר בחלק מהשירות הציבורי. זה קריטי בעיקר אם רוצים שאחר כך יעבדו איתו על שיטות למידה ספציפיות בתוך מערכת החינוך ואז נכנסים למסלול שהכל כלול. גם אם האבחון לא מוצא אותו זכאי לשירות (כי המקרה לא חמור מספיק) מקבלים תוך אבחון מלא שמאפשר להמשיך הלאה. החוק, לפחות כאן, קובע שמרגע ההמלצה לאבחון יש להם 60 יום לבצע אבחון מלא על כל הכלול בו.

אני מסייגת שהכל תלוי במקום בו את גרה (אני לא זוכרת אפילו אם זה באמת ישראל או ארה"ב). ראיתי כבר מדינות שזה לא עובד. כשאני ביקשתי אבחון לילד שלי, תוך 65 ימים ישבתי עם הצוות המלא למעבר על הדו"ח אבחון והתמיכה שהוא מקבל בבית ספר מדהימה גם שנתיים אחר כך.
 

משל333

New member
אנחנו בקליפורניה

נדמה לי שהמערכת די קורסת. אני יודעת שעושים אצלנו איבחונים לצורך IEP ו- 504. אני בכל מקרה לא יודעת אם אני רוצה לעשות זאת דרך בית ספר. יצא לבחור שם של "גאון" השכבה, וזה תורם לו מאוד לביטחון העצמי. לא הייתי רוצה שאם אכן יאבחנו בעיה כלשהי, שמורים יתחילו להתנהג איתו אחרת. מצד שני את כותבת שיש שיטות למידה ספציפיות איתן יכולים לעבוד איתו בבי"ס, וזה חשוב. ידוע לך איך זה עובד? זה בזמן בית ספר על חשבון שיעורים אחרים? תוכלי לפרט איזה סוג תמיכה אצלך הילד מקבל? והאם יחס המורים/תלמידים כלפיו השתנה בעקבות האיבחון והטיפול שהוא מקבל?
 
למעלה