and justice for all?

Nightwish-boy

New member
and justice for all?

בזמן האחרון התחלתי לחשוב,האם באמת אפשר להיות צודק ומתחשב בכל דבר? הגעתי למסקנה שאפשר רק לנסות, אבל אין שום דרך לחיות חיים שלמים בלי לפגוע באף אחד. כדי לראות את זה, צריך רק להסתכל בדרך חיים של נער ישראלי ממוצע. דוד כהן קם בבוקר, אחרי שישן על מיטה שיוצרה על ידי ילדים-עבדים בפקיסטן. העץ שמחזיק את המיטה נכרת מיערות הגשם. הוא מצחצח את שיניו עם משחת "קולגייט", שוטף את פניו בסבון של "ג´ונסון אנד ג´ונסון" שם דיאודורנט ספריי "ספיד סטיק" (מבית קולגייט כמובן), אוכל ביצה, לחם עם דבש ושוקו לארוחת בוקר, ורץ לבצפר עם מעיל העור החדש שלו ותיק שיוצר אף הוא בפקיסטן. הוא כמובן לובש את חולצת ה"גאפ" החדשה ש...יוצרה כמובן על ידי ילדים עבדים. בבית ספר יאכל סנדוויץ´ עם פסטרמה ויזרוק סוללות לפח רגיל. בדרך ישמע על פיגוע, ויצרח יחד עם כל בית ספר "מוות לערבים" אחר כך יטען שצריך להשמיד את כל הערבים ולשרוף אותם, כי הם לא נחשבים בני אדם אלא חיות. הוא גם יתלהב ממעיל הפרווה החדש של חברה שלו. בצהריים ילך לאכול במקדונלדס, שם יזמין המבורגר כפול (2 פרות מתות במקום 1!) צ´יפס ברוטב בקר, וכמובן יקבל צעצוע הפתעה שיוצר, איך לא, בידי ילדים עבדים (הפעם בסין). בערב חברה שלו תאמר שהיא רוצה להיפרד. "אין צדק בעולם" הוא חושב. אז... אפשר להיות צודק תמיד? שלכם
דור
 

Coma White1

New member
אהבתי. מאוד נכון, לצערנו.

כמובן, יש כאן בעיה. הרי טבעונים משתדלים שלא לפגוע בבעלי החיים, אבל ידוע שכל מי שקוטף את פולי הסויה והחומוס למיניהם, הם בעיקר אנשים שעובדים בשביל שכר זעום. אי אפשר לא לפגוע באף אחד בימינו, אלא אם אתה מת.
 

dylan

New member
וגם שאתה מת אתה פוגע

הארון עשוי מעץ והמצבה מאבן, אולי אם אתה מת באמצע ג´ונגל בלי משפחה אתה לא פוגע באף אחד... וכמו שאמר/ה קומה ווייט1, אהבתי. מאוד נכון, לצערנו..
 

Nightwish-boy

New member
אם מישהו זוכר...

כשעשו כתבה על טבעונים במעריב לנוער אחד מאלה שראיינו אמר ש"זאת דרך חיים, לחיות את חיינו בלי לפגוע באף אחד". לדעתי, זה מצב בלתי אפשרי. יש הכרח לדרוך על אנשים לפעמים, אחרת הם ידרכו עליך. כמובן ששכחתי לציין שהנער חופף את ראשו עם "הד אנד שולדרס", בועט בחתול שמתנפל עליו בדרך לבית ספר, וכו´ וכו´. אף אחד מאיתנו לא נקי לחלוטין, ואי אפשר להיות נקי לחלוטין. אפשר רק לעשות מאמץ להיות "נקי" כלפי מי ש"נקיים", כולל בע"ח שלא פשעו בדבר. שלכם
דור
 

Nightwish-boy

New member
ועכשיו, כשאני חושב על זה שוב...

אז בעצם גם כשאנחנו אוכלים פירות, אנחנו מונעים אותם מעטלפי הפירות, שזהו מזונם היחיד, ובכך הורגים אותם. כך שלמעשה גם פירות "אסור" לאכול, ואני בטוח שאפשר למצוא צידוק לא לאכול (כמעט) כל מזון. אז אני שואל את עצמי, האם בכלל כדאי להתחיל בתהליך הזה? האם יש בכלל אפשרות לשמור על הגבול כשמתחילים בתהליך כזה? אשמח מאוד לקבל תשובה וחוות דעת. שלכם
דור
 

Coma White1

New member
זה כל כך מכעיס...

האנשים האלה שבועטים בחתולים שלא עשו להם כלום.. אפילו כשכלב ענק נשך לי את הרגל לא העזתי לפגוע בו...
 

rasta27

New member
כתבתי על זה בפורום מחאה

מכתב עצבני קצת אך מדבר בדיוק על מה שאתה מדבר. לא לפגוע באף אחד? לצערי זה בלתי אפשרי לדעתי. אלא אם כן אתה מצטרף לנזירים מהודו שחוץ מהיותם טבעונים הם גם הולכים עם מטאטאים ומזיזים הצידה חרקים בשביל לא לדרוך עליהם. אצלנו במערב (הפרוע מאד) זה בלתי אפשרי כי בשביל שמישהו יהנה מישהו אחר נדפק. לא צודק אך זוהי המציאות שלנו. אלא אם כן אתה מחליט לא ללבוש או לצרוך מותגים. אם אתה רוצה לדעת יותר כדאי שתקרא שני ספרים שיצאו בהוצאת בבל: נו לוגו של נעמי קליין שיבוש תרבות של קאלה לאסן כמו כן יש את האתר של ADBUSTERS (מכסחי הפרסומות) שלקחו על עצמם להיכנס בתאגידים ששוטפים לנו את המח בשביל שנצרוך את המוצרים שלהם ע"י שיבוש פרסומות. מומלץ
 

K A R I N

New member
צודק, אבל...../images/Emo4.gif

קודם כל אני חייבת לציין שאתה יודע להתנסח יפה מאוד. עכשיו בקשר לדילמה הניצבת בפנינו: לדעתי זה נכון שאין אנו יכולים להתנזר מכל פגיעה בכל אחד... תמיד במשהו שנעשה גם אם לא במישרין תהיה פגיעה ו/או ניצול של אדם/חיה אחר/ת. אבל... לדעתי לעשות משהו קטן (כמו לאכול בשר אפילו רק פעם בשבוע ולהמעיט באכילת מוצרי חלב- כמו שאמרה לי ילדה ממש מתוקה שדיברתי איתה השבוע) זה ה-ר-ב-ה יותר מלא לעשות כלום, אז על אחת כמה וכמה להיות טיבעוני ולא להשתמש במוצרים מן החי זה עדיף מאשר להגיד שאין לזה גבול ולא לעשות כלום. למי שאיכפת ויכול- שיעשה, לא משנה כמה, לא משנה איך ומה, העיקר שיעשה, ושאף אחד לא יגיד שעדיף לא לעשות כלום ולהתייאש מראש רק בגלל שאין גבול מוגדר. אוהבת, קארין
 

Nightwish-boy

New member
הבעייה עם זה...

תראי, אין שום בעייה לא להשתמש במוצרים שיוצרו על ידי ילדים עבדים, ושיוצרו\נוסו על בעלי חיים, אבל ברגע שאתה מבטל גם את הגבול על אוכל, אז בעצם אין גבול. הרי אם אתה לא אוכל בשר, למה לאכול מוצרים שיוצרו מחיות תוך גרימת סבל להם? ולמה לאכול פירות תוך גזילתם מבעלי חיים שזה מקור המזון היחיד שלהם? ולמה לאכול חיטה, סויה, חומוס וקני סוכר אם יודעים שרובם יוצרו על ידי ילדים עבדים? ולמה לאכול ירקות ופירות שעקב ריסוס הרגו המוני בעלי חיים שסך הכל רצו לאכול? אופס, יוצא שאני לא אוכל כלום. אז איך בדיוק אפשר לקבוע גבול? כי הגבול שלי היה עד לא מזמן על אוכל, ועכשיו כשהגבול יחול גם על אוכל, אני מאוד מפחד שאני לא אדע לשמור על הגבול הזה ואפגע בעצמי, או לחילופין אחזור לבשר בגלל שאני לא יכול לשמור על הגבול ופוגע בעצמי. מה עושים? שלך
דור
 

lifegirl

New member
אי אפשר להיות צודק תמיד, אבל...

אני חושבת ששווה לנסות. א. ללמוד. מה בעולם מפריע לי? ב. לבדוק. מה מזה נוגע אלי? לאורך החיים שלי. ג. לחפש. אילו אלטרנטיבות יש לי? מה המחיר? (כלומר- האם אלו אלטרנטיבות ממשיות?) ד. לבחור. כיצד אני רוצה לנהוג? מה מתאים לי? על מה אני לא מוותר? ה. לשנות. דוגמא לשיטה: א. למדתי מה עובר על בעלי החיים, כדי שתגיע לי ביצה לצלחת. ב. התבוננתי על מנהגי. אני אוכלת לא מעט ביצים. ג. אפשר לאכול ביצי חופש, אבל הן יקרות, וגם בהן כרוך לא מעט סבל. אפשר להמשיך לאכול ביצים. אפשר לצמצם צריכה. אפשר להפסיק, אבל זה קשה, ואני אצטרך לוותר על מאכלים רבים. ד. אני חושבת שאנסה לוותר על ביצים. לחלוטין. (כמובן שבמהלך הזמן בחירות יכולות להשתנות. על סמך שינוי מחשבתי/תפיסתי, או כיוון שניסינו אלטרנטיבה- והיא לא התאימה לנו). ה. נו, הנה. אני טבעונית כבר שנה וחצי. וכמובן שהתהליכים חוזרים על עצמם, כי החלטה לעולם אינה סופית. והנה משפט שני-נטע משולב: כיוון שכל המאבקים קשורים אלו באלו (עד פה הקטע של שני) ניצחון במאבק אחד (הצלחתי להיות טבעוני) פרושו ניצחון במערכה כולה (וזה היה החלק של נטע). בהצלחה. שני.
 

Nightwish-boy

New member
טוב, אני חושב שלפי זה

הדרך הטובה ביותר היא פשוט לנסות הכל. מכיוון שטבעוני אני לא יכול להיות (תהיה חסרה לי יותר מדי תזונה עקב מיעוט פירות וירקות, ובפסח אנחנו שומרים כשרות עם קטניות, ככה שבכלל אני אהיה בצרות) אני אנסה להיות צמחוני (אני אומר רק אנסה!) ואם אני ארגיש שאני פוגע בעצמי ושאני לא מצליח לשים את הגבול, אני אפסיק עם זה. מבחינתי נצחון אינו ניצחון אם הוא כרוך בפגיעה עצמית כלשהי. נכון שזה מפריע לי (למרות שיש נושאים קרובים לליבי) אבל מה לעשות, האינטרס שלי תמיד קודם. אכזרי, אבל אין מה לעשות. בגלל זה אנשים נלחמים, כי אי אפשר תמיד לוותר לאינטרס אחר. אז אפשר לנסות, אבל אני לא מבטיח כלום. שלכן
דור
 

Nightwish-boy

New member
בעע... אני חושב יותר מדי

ועכשיו אני חושב על זה שוב ושוב ומגיע למסקנה שיתכן שצמחונות דווקא פוגעת בחיות באיזשהו מובן (כן, כן). מה שתי החיות שבני אדם אוכלים הכי הרבה? פרות ותרנגולות. בשביל שתי חיות אלה הריגתן היא כמעט בגדר המתת חסד, מכיוון שעקב הצורך בהן להפקת חלב וביצים, הן מגודלות לחיים שלמים של סבל, חיים שכל בנאדם שפוי בדעתו היה שמח לסיים כמה שיותר מהר. אז נכון שאפשר להיות טבעוני, אבל האופציה הזאת, גם מכיוון שהיא בלתי אפשרית במקרה שלי (מיעוט באכילת פירות וירקות) וגם מכיוון שהיא שבירת גבול מוחלטת (להימנע לא רק מפגיעה ישירה) וכבר כתבתי על הסכנות שבכך, נפסלת. מה עושים|שאלה| שלכם
דור
 

Neta558

New member
???

בשר לא מהווה גאולה לחיות שמנוצלות בתעשית הביצים והחלב, מוזר לי שאתה רואה זאת ככה. בעוד התרנגולות מגודלות בכלובי סוללה לשם צריכת ביצים על ידי האדם, אתה אוכל את התרנגולים, למשל, זה הכי הגיוני כלכלית. הקטנת צריכת הבשר גוררת פחות ביקוש ל"מוצר" ולכן מקטינה את "ייצורו".
 

m_shy

New member
שיחת מוטיבציה - משל משיכת חבל../images/Emo117.gif

הצעה אלטרנטיבית למושג הגבול אני מבין כל כך את נטייתם של אנשים לחפש את ה"גבול" הזה. הגבול - שאם אתה מצידו האחד - הרי שאתה מה"רעים" ואם אתה מצידו השני אתה מ"הטובים". גבול, שיש בו הגיון! אנשים מחפשים ומחפשים, מתלבטים ומתחבטים, ובסופו של תהליך חלק מהם מגיע למסקנה מתסכלת ביותר: "הגבול הזה רחוק, ולא אוכל להגיע אליו." חלקם אף ממשיכים ומסיקים: אני תקוע בצידו הלא נכון של הגבול, משמע - אני שייך ל´רעים´. ואם אני כבר מהרעים - אז מה זה כבר משנה אם אני אהיה צמחוני, או טבעוני , או שאחיה כמו כולם תוך ניצול בעלי חיים?". אלה פחות או יותר, כך נראה, המסקנות שהגיע אליהן nightwish-boy... השאלה הזו של חיפוש הגבול מעסיקה, כך נדמה, את החלק המכריע של הצמחונים/טבעונים האתיים, ומהוה להם צל כבד. צדקתם כשאמרתם - שאי אפשר להוריד את הפגיעה בבעלי החיים לאפס. לפני מספר שנים הופיעה כתבה בנושא זה בדיוק במגזין "וג´טריין טיימס", ובה רואיינו שישה או שבעה מראשי המאבק למען בעלי החיים בארה"ב ואתם יודעים מה - גם להם קשה היה להגדיר את ה"גבול", וברור שלא היתה הגדרת ה"גבול" הזו אחידה ביניהם. אחד מהם היטיב לנסח את הבעיה בה הוא נתקל בהסברה ובהצדקת דרך חייו בפני אנשים: "אם אתה מתגלה כ´קדוש´ בעיניהם, (כלומר טבעוני לגמרי, שלא מנצל אף אחד) הרי שאתה מתנשא. אם הם מוצאים משהו שבו אתה בכל זאת שותף לניצול כזה או אחר - הרי שאתה צבוע". כך או כך, נדמה שאי אפשר לצאת מהויכוחים האלה "טוב", ולמען האמת, לא כל כך קשה להוכיח שפלוני או אלמוני - יהיה איש זכויות בעלי החיים האדוק ביותר - אינו מסוגל להמנע מניצול או פגיעה בזולת לחלוטין. העלאת הטענה כאילו "גם ירקות סובלים", היא תמוהה, למען האמת, למרות שהיא מועלית מפעם לפעם בכל זאת. תשובתי, לדוגמא, לסתירת הטענה הזו היא: ירקות אינם ניידים, כך שאינם יכולים לברוח מסכנה. איזה הגיון אבולוציוני קיים בכך שתהיה להם יכולת לכאוב ולסבול? הרי הסבל והכאב הם אמצעים טבעיים, שנועדו "לשכנע" את בעל החיים או בן האדם לעשות כמיטב יכולתו כדי להתרחק ממקור הסבל/כאב/סכנה. מה ההגיון שיהיה מנגנון כזה למשהו שאינו יכול לברוח ממילא? ובאמת, למיטב ידיעתנו, לירקות אין מוח, המעבד אותות מצוקה, ומפרשם ככאב או כסבל. מאידך - קל למדי להוכיח שעצם גידול הירקות - כרוך בפגיעה כלשהי בבעלי חיים. אין ואקום בטבע, ובאופן טבעי - הגידולים אותם אנו אוכלים בסופו של דבר - גם בעלי חיים מנסים להיזון מהם. בהיותם מתחרינו על גידולים אלה - בני האדם מונעים מהם גישה, ואף מדבירים אותם, שכן הם "מזיקים". אפשר כמובן לדבר על שלל המיקרואורגניזמים שמערכת החיסון שלנו הורגת מידי יום, או על אלף וחד מליון דברים אחרים. תתפלאו בכמה מוצרי צריכה שלא הייתם מעלים על דעתכם יש רכיבים מן החי. אמולסיה של סרט צילום - עשויה מג´לטין, וג´לטין מופק מעצמות בעלי חיים. אז ברור שלא רוצחים את בעלי החיים הללו באופן יעודי בשביל ג´לטין. זהו מוצר לוואי, המופק ממה שנשאר ממליוני בעלי החיים הנטבחים לצורך מאכל. אבל כן - בסרט צילום יש רכיב מן החי, וצילום תמונות וצריכת סרטי צילום מהוה חלק מתזרים המזומנים של תעשיית ניצול בעלי החיים. באופן דומה, נפוצים עוד המון מוצרי לוואי כאלה, המשולבים ממש בכל דבר - כן, אפילו בצמיגי מכוניות... אבל אני סוטה מהנושא: ננסה לבחון את צידוקו של קיום ה"גבול" הזה, שאנחנו מחפשים כל כך... עולמנו מתקיים בגוונים של אפור. חיפוש הגבול הינו נסיון לפשט את התמונה הזו. אנו שואפים לכך שלא תהיה שום פגיעה בבעלי חיים - כלומר - אנחנו רוצים שהתמונה תהיה לבנה לחלוטין. עם זאת, אנחנו מרגישים מתוסכלים כשאנחנו מגלים שאפילו אנחנו, עם כל הכוונות הטובות, לא יכולים להיות לבנים לגמרי... אז אנחנו מחפשים גבול. גבול שיהפוך את התמונה לפשוט שחור ולבן. איזושהי רמה מסויימת של אפור - שכל מה שבהיר ממנה יחשב ללבן - וכל מה שכהה ממנה יחשב לשחור. השיטה הזו, הנקראת thresholding, היא שיטה מקובלת בכתיבת ישומי מחשב להפיכת תמונה בעלת גווני אפור לשחור ולבן - משהו ש"ייקל" על המחשב לעבד ו"להבין". אבל האם השיטה הזו סבירה כשיטה בעבור בני אנוש? זהו ידידיי, שממש ממש לא. אני מציע בזאת דרך אחרת להסתכל על הנושא: שתי קבוצות עומדות זו מול זו במשחק משיכת החבל. רק שהפעם - על כף המאזניים לא נמצאת האליפות, כי אם חייהם וסבלם של בעלי החיים. שני קוים מצויירים על הארץ - אחד מהם מצד קבוצת פעילי זכויות בעלי החיים, ואחד מהם מצד מתנגדיה - המצדיקים את ניצולם. הראשון משמעו "אפס ניצול", והשני משמעו "ניצול ללא כל התחשבות - כלומר התחשבות בצרכיהם ומאווייהם של אנשים בלבד, וכל אמצעי מצדיק את המטרה". בין שני הקוים הללו - כל "רמות האפור". כפי שאתם כבר יודעים, גם אנחנו, היום, לא מסוגלים לעמוד על הקו ה"לבן" לגמרי. נגיע לזה יום אחד, אולי, אם חזונות המדע הבדיוני של "מסע בין כוכבים" יתממשו, כך שארוחת הצהריים שלנו תסונטז אוטומטית ובזמן אמת ע"י מסנטז מאכלים: רק גשו אליו, בקשו ממנו את המאכל האהוב עליכם, והריהו מתגבש ומיוצר לפני עיניכם. אני, מצידי, לא סומך על זה שזה יקרה, אבל זה בכלל לא משנה. שתי הקבוצות מושכות בחבל, שבאמצעו, מתדלדל על חוט, קשור העולם כולו. אנחנו, מושכים לכיוון ה"אפס ניצול", והם, מושכים לכיוון ה"מקסימום ניצול". כל מי שתופס מהמקום שהוא נמצא בו, ומושך לכיוון ה"אפס ניצול" הוא חלק במאבק שלנו! זה לא משנה בכלל אם נזכה לראות בימי חיינו עולם בו יש אפס ניצול. זה אפילו לא משנה אם המטרה של אפס ניצול תושג בכלל אי פעם, זמן רב אחרי שנעבור כולנו לעולם שכולו טוב... באמת... מה שחשוב הוא למשוך, ולמשוך, ולמשוך, ולנסות לקרב את עצמנו, ואת חברינו, ואת העולם כולו לכיוון מצב של "אפס ניצול"! ואתם יודעים מה - לאט לאט, יש תוצאות. זה אולי נראה לכם לא מהותי אם אתם, כיחידים, הופכים צמחונים, או טבעונים, או מחרימים מוצרים כאלה או אחרים שהיו כרוכים בניצול בעלי חיים. אבל אחד, ועוד אחד... ועוד אחד, מצטברים לכדי שבעה אחוזים של צמחונים בבריטניה (שם אחוז הצמחונות הוא הגדול בעולם). האחוז בקרב בני הנוער כפול מכך! אתם רואים מגמה, ידידיי? על פי חוקי ההיצע והביקוש שבעה או שמונה אחוזים שהם צמחונים משמעם אלפי בעלי חיים שלא נולדו לסבל, שסופו במוות אכזרי! אחוז או שניים של טבעונים באוכלוסיה הם כוח קניה רציני, שמביא לייצור פחות חלב, ופחות ביצים, כלומר עינויין של פחות תרנגולות ופרות. אפילו בארה"ב, שם האחוזים נמוכים בהרבה (2% צמחונים בלבד)... זה נשמע מעט, נכון? אז זהו, חבר´ה ששני אחוזים זה 4 מליון אנשים, שלא מממנים בכספם את תעשיית הבשר. פעם, זה היה מאוד מאוד קשה להיות צמחוני. ככל שצמחונות מתפשטת, זה הופך להיות קל יותר, והיום גם קל יחסית להיות טבעוני. הדבר החשוב להבין, לדעתי, בכל העניין הזה, הוא שככל שאנחנו מתקדמים, צעד אחר צעד, כך אנחנו מקלים על עצמנו ללכת עוד צעד קדימה! חישבו על זה: הרי לא היו היום שום בדיקות רעילות "אלטרנטיביות", אלמלא חרם הצרכנים שהתפתח בשנת 1978 בארה"ב כנגד לוריאל. היום, כששיטות כאלו קיימות - קל לנו בהרבה לדרוש במפגיע מחברות קוסמטיקה לא לבלבל לנו במוח כאילו מדובר כאן בבריאותם של הצרכנים, ולהפסיק לאלתר את הניסויים בבעלי חיים. האם אתם באמת חושבים שזה לא אפשרי לייצר סרט צילום או גומי לצמיגים ללא רכיבים מן החי? ברור שאפשר. אבל היום, זה זול, וזמין. ככל שצריכת מוצרים מן החי תקטן, ככל שתגדל הדרישה למוצרים שאינם מכילים מרכיבים מן החי, כך כוחות השוק יכתיבו ייצור של מוצרים כאלה! הדגש|אף אחד לא מבטיח מאבק קל. אף אחד לא מבטיח שנזכה לראות את סופו. אבל זה בשום פנים ואופן לא אומר שמותר לנו לוותר לעצמנו, לגבי תפקידנו ההיסטורי להניע את התהליך קדימה, ולנסות לשפר, את עצמנו, את סביבתנו, את העולם. מסע בן אלף מילין מתחיל בצעד אחד. שי משולם
 

Nightwish-boy

New member
תיאוריית הפגיעה ההכרחית

המאמר שלך מעניין מאוד, אולם אתה מתעלם ממספר נקודות חשובות. כאשר אתה מושך לכיוון של ה"אפס ניצול" אתה משפיע לא על על ניצול בע"ח, אלא על ניצול נוסף. לדוגמה, ניצול העבדים שמכינים לך את פולי הסויה והחומוס שאתה נהנה מהם במקום לפגוע בבעלי חיים. ברגע שאתה לא פוגע בקבוצה אחת, אתה פוגע בקבוצה אחרת.לכן התחום שלך של "טוב" ו"רע" אינו נכון, מכיוון שהשפעת ה"טוב" שלנו בתחום מסוים, יכולה להתבטא כ"רע" בתחום אחר. הדוגמה ההיסטורית הנפוצה ביותר היא של אדולף היטלר, שהיה צמחוני אדוק (ואף תיכנן לכפות צמחונות על כל אזרחי גרמניה) אבל יחסו לבני אדם ביטא את הרשע האפשרי הגדול ביותר. האם אתם יודעים כיצד הנאצים "תירצו" את השמדת היהודים? כ"המתת חסד", מכיוון שהם בכל מקרה כל כך "נחותים", ולא נחשבים כבני אדם, אז מותר להרגם ולפגוע בהם. כך שתפיסת עולם "טובה" בתחום אחד, יכולה להשפיע על תפיסת עולם "רעה" בתחום אחר. ניקח לדוגמה מצב שבו יש לך שני חברים, שלהם אינטרסים מנוגדים. שניהם צריכים את עזרתך. אולם אם תעזור לאחד, תפגע בשני, ולהיפך. המצב המתבטא כאן הוא אותו מצב. הפיתרון הנכון יהיה לא לעזור לאף אחד מהם, או לעזור לשניהם כל עוד זה לא פוגע באינטרסים של הצד השני. כך אני פועל, בכך שאני משתדל שלא להשתמש במוצרים שנוסו על בע"ח, בכך שאני מכיר בזכויות הבסיסיות של בעלי החיים, אולם לא שם את ה"גבול" כמו שאתה מגדיר אותו על אוכל, כדי לא ליצור ניגוד אינטרסים. ניקח עוד דוגמה. לצמחונים רבים קשה לאכול בשר, מכיוון שהם לא יכולים לאכול משהו שהלך, אכל, שתה וחשב קודם לכן, משהו שהיה חי. לאותם צמחונים אין שום בעייה לאכול פירות, בידיעה מוחלטת שהם עוזרים בכך להשמיד עטלפי פירות, שגם הם יצור חי. איך הם עוזרים? פשוט מאוד, ככל שהביקוש לפירות גבוה יותר, כך אפשר "להרשות" לעצמך פחות ופחות את קיומם של יצורים חיים המונעים זאת ממך, על אף שזה מקור מזונם היחיד, שהם אינם יכולים להסתדר בלעדיו, בניגוד לבן אדם היכול להסתדר ללא פירות כלל. בניגוד לטענה כאילו "האדם לא נועד לאכול בשר", אני רואה הרבה צמחוניים וטבעונים שעקב תזונה לא נכונה, הדבר פגע להם בבריאות ברמות גבוהות מאוד. צמחונית אחת (שמכתבה מתפרסם השבוע במעריב לנוער) אף אמרה בגאווה שהיא הפסיקה לקבל מחזור, שיערה נשר והיא הובהלה לבית חולים, הכל על טהרת ההגנה על זכויות החיות. אני לעומת זאת לא אוכל פירות כלל, והמערכת החיסונית שלי חזקה ביותר, ואני בריא מאוד, ואני כלל לא מקפיד על התזונה שלי. כך שטענה זאת מופרכת מיסודה. נכון שככל שקבוצה מתרחבת, כך חייה מוקלים, ויותר קל לה "להסתדר". אולם זה לא הופך אותה לצודקת יותר, ולא מונע ואף מחזק את העובדה שקבוצה זאת, בדרך אחרת, פוגעת בבני אדם ואף בחיות, בצורה לא פחות ואף גרועה יותר מאשר אם לא היו בוחרים בדרך זאת. נכון שטבעונים אינם חלק מה"תעשייה", אבל הם חלק מתעשיות אחרות. של הדברת עטלפים וחרקים, לדוגמה. לכן המשפט שלך של "מה זה משנה אם אחיה כצמחוני, או כטבעוני, או כמו כולם תוך ניצול בעלי חיים" הוא מוטעה מיסודו ומקומם, מכיוון שגם הטבעוני האדוק ביותר חי תוך כדי ניצול בעלי חיים, גם אם אינו מודע לכך. ברור לי שתפקידנו לשפר את סביבתנו, את עצמנו ואת העולם, אולם אנחנו צריכים לבדוק האם אנחנו אכן משפרים את העולם (כמו שגם נביאי הקידמה של המאה ה19 חשבו שהם משפרים אותו) או להיפך, פוגעים בו. את חשבון הנפש הזה צריך לעשות תמיד. בכל זמן ובכל מצב. אני לא חושב שמישהו בעולם (חוץ מאנשי ה"תעשייה") רוצה בכוח לנצל בעלי חיים, רק על מנת לנצלם. רבים עושים זאת מחוסר ברירה. אין כאן מלחמה בין שתי קבוצות אנשים, וזאת תפיסה מוטעית, שעלולה להוביל לכפייתות. המלחמה היא אישית, וכל אחד בוחר את התחום ה"אפור" הנראה לו כתחום הנכון. נכון שאפשר לנסות ולשכנע שהתחום שלך הוא התחום הנכון, אך זוהי אינה מלחמה, זאת אידיאולוגיה ותפיסת עולם פרסונאלית. גם הסוציאליזם נוצר על מנת לתקן את העולם מעוולותיו, אולם ברגע שהוא נעשה כפייתי ומתוך רצון להילחם, הוא לא רק שלא תיקן את העולם, אלא רק הרס אותו עוד יותר. הדרך צריכה להיות פרסונאלית, שכל אחד בוחר את הדרך המתאימה ביותר לו, בלי לכפות אותה על אף אחד אחר. וזה הזמן להבהיר נקודה חשובה מאוד. לדעתי, אין כזה דבר דרך "טובה" ודרך "רעה". יש דרך רעה ודרך רעה יותר. איך שלא נלך, הדרך שלנו תהיה הדרך ה"רעה" מכיוון שאפס ניצול הוא מושג שלמעשה לא קיים. ה"אפור" שאתה מדבר עליו, על כל גווניו, הוא למעשה שחור, מכיוון שבכל מקרה נעשית פגיעה כלשהי, וכמו שאמרתי כבר, הימנעות מפגיעה בתחום מסוים אחד פירושה פגיעה בתחום אחר. כך שכולנו רעים, השאלה רק כמה, ועד כמה נמוכה הפגיעה שלנו. מטרתנו למעשה היא לפגוע את הפגיעה הנמוכה ביותר, בנו ובאחרים. כל אחד מוצא את הדרך הנכונה על פי הגדרתו שלא לפגוע את הפגיעה הזאת. ורק לסיום, אני ממליץ לך לקרוא את הספר "המסעדה בסוף היקום" של דאגלס אדאמס (שידוע, אגב, בכך שסייע לקופים ודולפינים בסכנת הכחדה). ספר זה הוא ספר המשך לקלאסיקה "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה". בספר, באחד הפרקים, מתואר מצב שבו יוצרה חיה שכל ייעודה הוא למעשה להיאכל. היא פשוט באה לאנשים ומציעה עצמה למאכל. היא מצביעה על הנקודות ה"אכילות" בגופה, ואף שואלת לבסוף "או אולי תרצו צלי שלי?". איש כדור הארץ, ארתור דנט, מזדעזע מכך שישנו יצור שכל כך רוצה להיאכל, ומנסה לגרום לכך שהיצור לא יפגע בעצמו (למרות שזוהי מטרתו). הגיבורים מחליטים לבסוף לקחת צלי, והיצור אומר "מצוין, כעת אני רק אגש וארה בעצמי. אל תדאג אדוני, אעשה זאת בדרך הומאנית ביותר". מעניין אותי לדעת מה כל אחד מכם היה עושה במצב כזה, שהחיה עצמה מציעה את עצמה למאכל, ומציעה לפגוע בעצמה, וזהו האינטרס הבסיסי שלה. ובמסע הזה... תבדוק בהזדמנות גם על מי אתה דורך בזמן שאתה הולך. שלך
דור נ.ב. אני חושב ששיחה זו ראויה להיכנס למאמרי הפורום. מה דעתכם?
 

m_shy

New member
לא, דור, אין שקילות כאן!../images/Emo63.gif

נראה לך, שמה שלא תעשה, מישהו יפגע מזה. זה כפי הנראה נכון, אבל זה לא אומר שהרווח וההפסד בכל פעולה שתנקוט יהיו שקולים זה לזה, ומאזנים זה את זה: הזכרת את העבדים, או את הפועלים המנוצלים בעולם השלישי, ואת עטלפי הפירות. אפשר לזרוק לתוך הדיון הזה גם את הרעב בעולם. לידיעתך, כל עלית חוליה בשרשרת המזון מהווה בזבוז משאבים. עקרון זה - שכל חוליה בתהליך גוררת בזבוז משאבים הוא עקרון מוכח ומקובל מדעית, בתחום הביולוגיה (בשרשרת המזון, לדוגמא) - כמו גם בתחום הכלכלה (שבו יש לעקרון זה גם שם מפוצץ עד מאוד שאותו איני זוכר). עקרון זה גורם לכך, שעל שטח המזין אוכל בשר אחד, ניתן לגדל גידולים צמחיים שיזינו כעשרים צמחונים(!) סטטיסטיקה זו בלבד מוכיחה על הבזבוז העצום, וגם מהוה הוכחה שכנגד הטענה ש"ברור שזה ככה, אבל בשר הוא מזון מזין ומרוכז הרבה יותר מצמחים". זהו, שזה רחוק מלהיות נכון, ובכל מקרה, הסטטיסטיקה לוקחת זאת בחשבון שכן היא אומרת: צריך הרבה פחות שטח בכדי להזין כך וכן אנשים בתזונה צמחית מאשר בשרית. עד כדי כך גדול הבזבוז שמדובר בו במשאבים, שכ80 אחוזים מהתירס המגודל בארה"ב כולה נצרך ע"י... בעלי חיים. עוד כמה מספרים: בארצנו, מוכת הבצורת, כדי להפיק ק"ג אחד של בשר בקר, יש צורך בהשקעת 12 קוב מיים. מי שאכל היום המבורגר - "שתה" באותה הזדמנות הרבה מאוד... גדולים צמחיים דורשים מאית עד עשירית מזה. אני יכול להמשיך, אבל המספרים ברורים: צריכת מוצרים מן החי לא חוסכת חיים של בעלי חיים!| צריכת מוצרים מן החי מביאה לכך שכמויות עצומות של מזון צמחי מגודל לצורך תעשיות משק החי, כדי להאכיל פרות, תרנגולות, וכדומה. (זוכרים את יחסי השטחים שיכולים לכלכל צמחונים לעומת אוכלי בשר? מכאן- בין השאר, הם נובעים. איפשהו צריך לגדל את כל האוכל הזה) תוך כדי גידולו של המזון - שוב - הורגים מזיקים, והרבה הרבה הרבה יותר, כי מדובר בצורך לגדל הרבה הרבה הרבה יותר מזון צמחי. אבל זו רק ההתחלה: מה ש"נכנס" - סופו גם "לצאת", ופרה ממוצעת פולטת ביום משהו כמו 50 ק"ג של החומר החום בעל הניחוח המפוקפק בו מדובר. "זבל אורגני" אני שומע אותך מהרהר - ותשובתי היא לא. מדובר באחד המקורות החשובים ביותר לזיהום סביבתי - גם של מי השתיה. והמשחטות... משחטה יחידה מייצרת זיהום של עיר בת כמאה אלף תושבים! ו... המשחטות, עוד פרט קטן לגביהן... בשביל להפיק בשר, יש צורך להרוג, בנוסף לכל ההרג בו מדובר, גם את בעלי החיים המהוים את משק החי: פרות, כבשים, תרנגולות, וכולי... זה נכון שאין מנוס מלהתחרות על משאבים עם בעלי חיים. אבל תזונה צמחית היא תזונה יעילה הרבה יותר מבחינת משאבים. במקום להרוס דונמים על גבי דונמים של שטחי מחיה לצורך גידול גידולים תומכי תעשיות המשק - אפשר להשתמש בהרבה פחות שטח לצורך גידול גידולים צמחיים לצריכת בני אדם. הפגיעה בסביבה, ובבעלי החיים השוכנים בה, קטנה לאין שיעור, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על כל "תופעות הלואי" המלוות תעשיית משק חי. הזכרת את הגלובליזציה, וזה גם, נושא גדול מאוד, ואני מודה שבו אני שולט פחות. אבל אוכל לומר זאת: ראשית, לידיעתך, חלק מהבשר שאתה צורך - מקורו בארצות עולם העולם השלישי. חלק מניצול העולם השלישי הוא הגידול המאוד אינטנסיבי של בקר בו, לתצרוכת המערב. להזכירך - גידול בקר הוא גידול מאוד בזבזני מבחינת משאבים. יתר על כן, בגידולי בקר באיזורים מסויימים, מצאו דרך יצירתית להרוס גם את כדור הארץ: יערות גשם נכרתים, ובמקומם גדל עשב אותו מלכך הבקר. לאחר שנים מספר נשטפת הקרקע מהמינרלים שבה, והאדמה הופכת עקרה - ואז... כורתים עוד יער... תלוי במיקום, ובמטרה: חלק גדול מהבקר מגודל במקומות סגורים, ולא מסתובב חופשי - ומביאים לא את האוכל - המגודל היכנשהו - לרפת. החלק המגודל בארצות עולם שלישי "מסתובב חופשי", בשטחים צפופים מאוד _ראיתי תמונת) - עד שמעבירים אותו הלאה עקב התעקרות הקרקע. בנוסף, חלק מהאוכל שמזין בקר במדינות המערב מגודל בעולם השלישי. כך יוצא, שמדינות שסובלות מרעב בעצמן - מגדלות למען המערב גידולי משק חי וגידולים תומכים משק חי! האין זו ההגדרה המילונית לאבסורד?! בעיית הגלובליזציה אינה קלה לפתרון. חברות בוחרות לייצר שם דברים, ולגדל שם דברים, משום שזה זול, אפילו בהתחשב בעלות ההובלה מהעולם השלישי למערב! כפי שאמרתי, אני לא מספיק שולט בפרטים, וייתכן ויש פורום כאן היכן שהו שבו יש אנשים שמבינים בנושא טוב בהרבה(!), אבל מהות העניין היא, שמדינות המערב באופן חד משמעי מנצלות את המדינות העניות, בכוח אדם, ובמשאבים. הדרישות העצומות של תעשיית משק החי במשאבים היא חלק מהמוטיבציה של מדינות המערב ללכת ולנצל משאבים באופן אינטנסיבי כל כך במדינות עניות. אתה יוצא אוטומטית מההנחה, שאם מישהו אוכל אוכל צמחוני - אז בהכרח מדובר דוקא באוכל שהיה מעורב בו ניצול אנשים בעולם השלישי. ייתכן שכן, ייתכן שלא, ובעיית ניצול של אנשים היא בעיה שצריך לתת פתרון בכל מקרה. אבל זה לא בהכרח בא אחד על חשבון השני! להיפך! מסתבר, שהניצול של אנשים - ממפגעי הגלובליזציה - הולך יד ביד וקשור קשר ישר לניצול בעלי החיים! היות ומזון צמחי הוא יעיל הרבה יותר, הרי שבעולם חצי צמחוני, וחצי לא צמחוני הוא זול בהרבה לייצור! האם לדעתך, זה יאפשר לנו הצרכנים, לשלם כיאות לפועלים שמגדלים אותו לאור זאת, ובו בעת לא להצטרך לשלם יותר עבור מזון? תשובתי, לאור מה שכתבתי היא - כן, בדיוק! עבותות הניצול נקשרות זו לזו! מעבר לכך, מעבר לתזונה צמחית הוא דרך להדברת הרעב בעולם: פתאום, כל המשאבים שמתבזבזים היום "בדרך", ינוצלו ישירות ובמלואם! את "המסעדה שבסוף היקום" קראתי לפני שנים, ואני זוכר את הקטע שציינת רק במעורפל. עם זאת, שני דברים: אחד, שאני הרבה יותר סומך על זה שצוות מהנדסים מוכשר יבנה "מסנטז מאכלים", מאשר שיצליחו להנדס גנטית את הפריק הזה של הטבע שמדובר בו. וכמו שכבר ציינתי, אני ממש ממש לא סומך על המצאתו של מכשיר כנ"ל בכל זמן שהוא... :) השני הוא, שכפי שאמרתי - אי אפשר לא לפגוע באף אחד, ובשום דבר. אבל ההחלטה המנחה צריכה להיות לצמצם את הפגיעה למינימום, ולפעול למען זה שגם אחרים יצמצמו את הפגיעה למינימום. באופן חד משמעי, יש קשר ישר - ולא הפוך - בין ניצול בעלי חיים, לניצול אנשים. ובכל מקרה שתיהן תופעות שיש להאבק בהן במלוא המרץ. אני חולק עליך לכן: בהחלט יש דרך "טובה", ודרך "רעה". גם אם אי אפשר להביא את הפגיעה למינימום, ברור לי מהי הדרך הטובה: ניתן, בהחלט, לפעול למען אנשים ובעלי חיים כאחת, ופעולות אלו לא רק שאינן סותרות זו את זו, אלא משלימות זו את זו. המטרה היא לצמצם את הפגיעה בזולת למינימום, והדרך לעשות זאת היא באופן חד וברור - צריכת מוצרים מן הצומח ולא מן החי, כמו גם פעילות כנגד גופים גדולים להפסיק ניצולם של בני אדם. שי משולם
 

m_shy

New member
תיקון לפיסקה אחרונה:

הניסוח אינו מוצלח. כוונתי היא "גם אם אי אפשר להביא את הפגיעה לאפס, עדיין ברור מה הדרך הטובה"... וכן הלאה.
 

Nightwish-boy

New member
דרך טובה- שאיפה בלבד.

נתחיל דווקא מהסוף, ברשותך: ה"דרך הטובה" שאתה מדבר עליה היא בעצם השאיפה שלנו, או יותר נכון השאיפה שצריכה להיות לכל אדם שהוא לא אינטרסנט בלבד (וכל בני האדם אינטרסנטים ברמה זו או אחרת) זה ללכת בדרך זו. אולם לאף אחד אין אפשרות ללכת בדרך זו, עקב כך שאנחנו אנושיים, ואנחנו צריכים לפגוע במשהו כדי לשרוד, מה שסותר את הדרך הטובה. אדם שיבחר לפעול בדרך הטובה בלבד, לא יוכל לשרוד בעולם. אני ממליץ לך לקרוא בנושא סיפור בשם "כוונות טובות" של אתגר קרת (מתוך הספר "געגועי לקיסינג´ר, שאף הוא מומלץ בחום), הסיפור מספר את סיפורו של האדם הטוב בעולם, שחולה בטוב לב כפייתי. למעשה הוא גם האדם המסכן בעולם. הוא לא יכול אפילו להתאבד, כי הוא יודע שבהתאבדות הוא יפגע באנשים אחרים.בסיפור גם מפורט איך הוא פגע בכבודו של רוצח שכיר שהוא הזמין כדי להרוג אותו, בכך שהרוצח (שחייב לו את חייו) לא יכול להרוג אותו, מה שמעיד על חוסר מקצועיות. ומה אנו למדים מכך? שככל שאתה יותר מנסה לעזור לזולת, כך גם הפגיעה תהיה גדולה יותר. ככל שאתה מעורב פחות, העזרה והפגיעה יהיו קטנות יותר. ואם אתה, באורח פלא, לא תפגע בזולת, אתה תפגע בעצמך ובאינטרס הבסיסי שאתה אמור לקיים, של הישרדות. כשאתה לא מקיים את האינטרס הזה, זאת בעצם פגיעה בסדרי הטבע. והנה, ראינו כרגע איך ניסיון שלא לפגוע בשום דבר מוביל לפגיעה לא פחות חמורה. אותו דבר קורה בכל מצב, ולא סתם אומרים שהדרך לגהנום רצופה בכוונות טובות. המטרה שלנו כבני אדם היא להגיע לפגיעה המינימלית ביותר. אין כאן כלל עניין של דרך "חדה וברורה". כל אחד שרוצה בכך פועל בדרכו שלו. והדרך שלי לשמור על כך לא נחותה מדרכך שלך. ברוב המאמר שלך שיבחת את "יעילות" המזון הצמחי, כלומר הימנעות מפגיעה בעולם. אבל האם הימנעות זאת שווה להימנעות מפגיעה ביצורים חיים אחרים? לא בהכרח. שוב, אי אפשר להכליל פה. וזה כל מה שאני יכול לומר על כך, מבלי להיכנס לסטטיסטיקה. לסיום, כל אחד מאיתנו הולך בדרכו הוא ומנסה לשמור על העולם כמקום טוב בדרכו שלו, אבל אל לנו לשכוח את האינטרסים שלנו, ואל לנו להימנע מפגיעה כלשהי וליצור פגיעה גרועה ממנה, על המזבח הזה. שלך
דור
 

m_shy

New member
התעקשות בינארית

בתגובתי הקודמת עשיתי יותר מאשר רק לשבח את יעילות המזון הצמחי. הבאתי נתונים ועובדות, המוכיחים שצריכת מזון צמחי היא לכל דבר ועניין פחות פוגעת בסביבה ובבעלי החיים מאשר צריכת מזון מן החי. אומר זאת שוב: בצריכת מזון מן החי אתה גורם לגידול של פי כמה יותר מזון צמחי - לתצרוכת משק החי, אתה מדביר פי כמה יותר "מזיקים", אתה מבזבז משאבים, ובסופו של תהליך אתה גם מביא לסבל והרג מתועש של בעלי החיים המהוים את משק החי. העובדות והניתוח שהבאתי הן עובדות וניתוח מקובלים, שנאספו לצרכי תיעוד ומחקר במהלך שנים של פעילות של אנשים שחקרו את הנושא. הם גם מתיישבים היטב עם הבנתנו המדעית את עקרון הבזבוז שהזכרתי בכל פעם שעולים חוליה בשרשרת המזון. הפגיעה הנגרמת בצריכת מזון צמחי היא באופן חד משמעי ומוכח קטנה לאין שיעור מאשר זו הנגרמת מצריכת מוצרים מן החי. לכן, היות ואנחנו מסכימים כי השאיפה היא לצמצם את הפגיעה (בסביבה, בבעלי החיים, באנשים במדינות עולם שלישי) למינימום, המסקנה שלנו לא יכולה להיות שונה לגבי איזו משתי הדרכים היא העדיפה! ברור איזו דרך כאן מהוה את הפגיעה המינימלית. זו הפעם השניה שאתה מפנה אותי למקור ספרותי. אני מקוה שברור לך, שהמקורות שציינת אינם יכולים לשמש כהוכחה לנקודה שאתה מעלה, אלא רק כאמצעי לנסח ולהבהיר אותה. הוכחות - לא הבאת. גם אני, בעצמי, נוהג להביא מקורות שכאלה כדי שישמשו כמסגרת, או כאמצעי להדגים ולהעביר נקודה מסוימת. אבל זו לא הוכחה, אלא אמצעי להעברת המסר בלבד. הוכחות - אני מספק באמצעים אחרים - כאשר הן נדרשות. אני, דוקא מציע לך עיסקה שאינה דומה בכלל למה שמתואר במקור שהבאת. אני מציע לך עסקה כדאית בהרבה: אני מציע לך, בבת אחת, את כל הדברים הבאים: 1) תהיה בריא יותר 2) תפגע פחות בסביבה ובעלי חיים. 3) תהיה פטור מהידיעה המעיקה שלאוכל שלך היתה פעם אמא. התשלום שאני "דורש" הוא נכונותך להתאמץ לעבור לאוכל טבעוני לי זה לא נראה תשלום גדול במיוחד. לי זה נשמע מאוד מאוד כדאי. אתה ממשיך ומאיים ב"פגיעה גדולה הרבה יותר שאנחנו עלולים לגרום תוך כדי נסיונותינו למנוע פגיעה בבעלי חיים ובסביבה", אבל אינך מפרט, ואינך מנמק. אני הבאתי נימוקים מדוע מעבר לתזונה צמחית הוא משהו שכל הצדדים ירויחו ממנו, מדוע הוא ידידותי יותר לסביבה, מדוע פחות בעלי חיים נפגעים תוך "ייצורו", ומדוע זו גם דרך שרירה ותקפה דוקא לעזור לעולם השלישי, ולפתור את מצוקת הרעב שם. דור, אנא הבן: אני לא מבקר אותך, ולא כועס עליך, ולא שום דבר. אני מתנצל עם דבריי פוגעים בך, או שאני נשמע כאילו אני מנסה להוכיח לך שאני "קדוש" בסופו של דבר, היות ואכן לא ניתן גם לחיות, וגם לא לפגוע באף אחד, גם אני חלק בפגיעה שנגרמת. כל שאני מנסה להוכיח הוא שטבעונות היא אכן דרך טובה, יעילה, ומוכחת לצמצום פגיעה, ושהמסקנה הנגזרת מכך היא שכל מי שרוצה לצמצם פגיעה - אך הגיוני שייבחר בתזונה צמחית. אני לא חושב שאתה אדם "רע" אם אתה אוכל בשר. כמו שכתבתי, כל מי שמשתתף במשחק משיכת החבל ומוכן למשוך - מהמקום שהוא נמצא בו - לכיוון של אפס פגיעה - הוא שותף חשוב במאבק. הסכמנו בינינו שאי אפשר להגיע לאפס פגיעה, וסיכמנו עלינו לעשות הכל בשביל לשאוף עד כמה שאפשר להגיע לאפס פגיעה. אף אחד כאן לא מציע לאף אחד כאן להתאבד בשביל שלא יפגע באף אחד. אנחנו כולנו אנשים הגיוניים, ודברים כאלה לא זו בלבד שהם לא עולים בקנה אחד עם השאיפה עליה מדובר לצמצום הפגיעה - הם גם עיוות גס ומוזר של השאיפה הזו. נדמה לי שהשתכנעת שאכן קיימות "רמות שונות של אפור" בעמדות השונות - ומכאן המסקנה ההכרחית היא שיש דרכים לחיות שהן עדיפות על אחרות. זה שאתה נמצא בנקודה זו ולא אחרת, לא הופכת אותך אדם פחות טוב או יותר טוב. אבל זה לא נכון לטעון שהנקודה בה אתה נמצא שקולה לכל נקודה אחרת. בהחלט יש החלטות יומיומיות, ודרכי חיים אחרות שאם תאמץ אותן - תגרום לפחות סבל בעולם. קיימות גם דרכי חיים כאלה בעבורי. להיות פעיל למען זכויות, או למען עולם טוב יותר - אין משמעו להיות מוצף ברגשות אשם על "מה אני לא עושה בסדר", וגם לא להיות שקוע בניסיונות לראות אם אני יותר או פחות בסדר מפעיל אחר... אני חושב שהמשמעות של זה היא לשאוף לצמצם, מיום ליום את הפגיעה שאנחנו גורמים - גם שלנו, וגם של סביבותינו. בשביל לעשות את זה נדרשת כמובן למידה - אם בשביל לדעת מה צריך לעשות בשביל לצמצם את הפגיעה הזו, ואם בשביל ליכול להוכיח ולשכנע 1) שצמצום הפגיעה הוא דבר שצריך לעשות 2) שהדרך שאנחנו מציעים היא דרך טובה, וסבירה לעשות את זה. אני, לדוגמא, הגעתי לצמחונות בגיל מאוחר יחסית בחיי, ולטבעונות בגיל מאוחר עוד יותר. אם להשתמש במטפורת "גן העדן והגיהנום", אוכל לומר, שלצערי, לא מעט תרנגולות מחכות לי במצב רוח די מזופט שם למעלה, כדי לסגור איתי חשבון על כל השנים ההן... אבל השאלה היא לא איך אני ביחס לאחרים, וגם לא מה עשיתי בעבר. השאלה היא מה ניתן לעשות היום, ומה אוכל לעשות מחר בנוסף, כדי לעשות את מחרתיים - יותר טוב! שי משולם
 
למעלה