bios אשמח לדום איתך בנושא בו

חי אדר

New member
אדרבא

ברשותך, הביטוי ראית אלהים המופיעה במקרא אינה מתיחסת לראיית עין אלא להשגה שכלית. משה רבינו בשיא גדולתו נאמר לו לא תוכל לראות את פני עם זאת במקום אחר כתוב ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהטו, ולכאורה יש כאן סתירה.אך באמת אין כל סתירה, מה שנאמר שדיבר פנים אל פנים הכוונה, שהנבואה של משה לא התאפיינה במצבי חרדה כמו אצל שאר הנביאים. למשל אצל אברהם נאמר והנה אימה חשיכה גדולה נופלת עליו, לפיכך אצל משה מודגש שנבואתו היא בבחינת: כאשר ידבר איש אל רעהו, כלומר כשם שאדם המדבר עם חבירו אינו פוחד ומתרגש כך המעמד הנבואי של משה היה ללא חרדה כיתר הנביאים. אך בוודאי שאין הכוונה שראה את ה'במובן הרגיל. ואדרבא דווקא התפיסה היהודית היא זו ששמה דגש על אי גשמיותו של האל ועל היותו בלי גוף וללא דמות הגוף, והרי הראיה והשמיעה קשורה לאברי החישה הקימים בגוף, ואם כן בהכרח יש להבין את הכתוב בדרך השאלה, על דרך העיקרון של " דברה תורה כלשון בני אדם.
 

anonimitusa

New member
כשאתה אומר הגישה היהודית אתה בעצם

אומר הפרשנות ההלכתית, הפרשנות הרבנית. ולצערי פרשנויות אלה מוסיפות לכתוב מה שה' לא אמר בכלל או לא עשה, או מורידות ומנקות מה שכן כתוב בכדי להתאים את הכתוב לתורת החיים שפיתחו. זה עצוב שזה ככה אבל שה מה שקרה. היהדות המסורתית היא יהדות של מסורת ויש בה אמונות רבות מאד שאינן מה' כי אם נלקחו מעמים אחרים ובגלויות בהן היינו התפתחה ליה יהדות של רבנים. (אני יכולה להראות לך סתירות רבות מאד ומנוגדות לחלוטין למה שאמר ה', וכך היהדות הרבנית מאמינה למה שאמרו חכמים ולא למה שה' בעצמו כתב- אם תרצה דוגמאות יש למכביר לצערי). אוכל להראות לך גם שה' אמר שהוא יעצום את עיני המנהיגים שלנו וחוכמת חכמיו תאבד ובינת נבוניו תסתתר: ישעיהו כ"ט פסוק י"ג יג וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי, יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה, בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי--וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי, מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה. יד לָכֵן, הִנְנִי יוֹסִף לְהַפְלִיא אֶת-הָעָם-הַזֶּה--הַפְלֵא וָפֶלֶא; וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו, וּבִינַת נְבֹנָיו תִּסְתַּתָּר. Isa 29:15 הוי המעמיקים מיהוה לסתר עצה והיה במחשׁך מעשׂיהם ויאמרו מי ראנו ומי יודענו׃ אז לצערי מנהיגי העם שלנו האמורים לייצג תא ה' לא ממש מיצגים אותו כי אם תורת חיים שלהם שאיננה קשורה ומנוגדת וסותרת את מה שכתב ה'. מתי נפתחו עיניהם ומתי החזיר להם ה' את החוכמה שלהם? זה לא כתוב. ולכן כשאמרת כי היהדות מאמינה שה' לא ממש ראה את משה פנים אל פנים זוהי פרשנות של אנשים חכמים ונבונים שחוכמתם הסתתרה ובינתם אבדה לצערי. אז אני כיהודיה שחיפשה את ה' בודאי שלא אחפש ואתו בהלכה ובפרשנויות של החכמים. קודם כל אפנה למקור ואבדוק מה קרה פה? למה זה קרה בכלל? מה עשינו? או מה לא עשינו? למה לא זכינו לאהבתו של ה' אלא רק זכינו לשואות רבות כל כך? מה קרה פה? הץפיסה היהודית עליה דיברת בה לה' אין גוף ואין צורה היא פרשנות מוטעית כי ה' בעצמו אמר שברא אותנו בצלמו ובדמותו והוא תכון לכך. ה' לא משקר. כשנלמד שמותר לנו לקרא ולחפש את ה' על מה שהוא כתב ולא על פי מה שאחרים כתבו גם נמצא אותו וגם נבין שלה' יש צורה,יש דמות וצלם וכן אפשר לראות אותו כי יש סוף להסתר הפנים. משה ראה את ה' ודיבר לאיו. ה' לא אמ ר לנו משה דיבר אל אלוהים , אלא גם הוסיף במשפט "כאשר ידבר איש אל רעהו" בכדי שנבין כי כן אפשר להראות את ה' וכן יש לו צלם ודמות. מדוע אנחנו בוחירם להגביל את יכולתו של ה'? האם ה' לא יכול ללבוש צורה ודמות אם ירצה לדבר איתנו? הוא יכול לעשות מה שיבחר. גם להפוך אדמה לאדם. ראית האלויהם מדברת במפורש על ראייה בעינים. זה נכון שישנה ראיה פיזית וראיה רוחנית. (זוכר מה הראה אלישע למשרת שלו כשהלז פחד מן האויבים שהקיפו אותם?) ה' פתח את עיניו לראות תא מה שאנחנו כבני אדם לא יכולים לראות אלא אם ה' פותח את ענינו לראות. 2Ki 6:16 ויאמר אל־תירא כי רבים אשׁר אתנו מאשׁר אותם׃ 2Ki 6:17 ויתפלל אלישׁע ויאמר יהוה פקח־נא את־עיניו ויראה ויפקח יהוה את־עיני הנער וירא והנה ההר מלא סוסים ורכב אשׁ סביבת אלישׁע׃ הראיה היא פיזית לחלוטין. כשחוזרים לה', ממש מוצאים אותו גם רויאם מה שה' בוחר להראות לנו כולל את עצמו בדמות ובצם ממש. ה' לא משקר כשאמר לנו שהסתר הפנים יסתים כשנמצא אותו. השאלה היא מדוע אנחנו כבני האדם בוחרים להאמין לתורת חים אחת ולא לשניה? האם זה רק משום שנח לנו כך להאמין? אז איך נדע מהי המאת של ה' ממש? היא חייבת להיות תואמת במאת האחוזים לחיים המציאותיים שלנו. אם ישנה סתירה בין חיינו המציאותיים לבין תורת החיים שבחרנו להאמין בה, היא איננה אמת. אולי יש בה חצאי אמיתות אבל היא לא של ה'. כי תורתו של ה' מושלמת מכיון שה' הוא מושלם. רק לראות את הבריאה הזו, לראות אותנו כבני אדם בעלי סוף משולם עם כל המערכות שבתוכנו מספק בכדי להבין כי רק MASTER MIND יכול לברא דבר שכזה. שהרי לא נבראנו מתוך טעות. אז בטעות גם הצלחנו לבנות חללית שתגיע לירח? לא, מישהו ישב וחשב כיצד לבנות אותה, תיכנן אותה. כך גם תיכנן ה' את הבריאה הזו. היא לא טעות של מפץ גדול. חייבת להיות התאמה מושלמת בין תורת החיים בה בחרנו להאמין לבים חיינו המציאותים. אחרת בחרנו בתורת חיים שאיננה אמת ומכיון שקשה לנו לקבוע מה אמת ומה לא, אנחנו נויטם להתעלם ממה שלא נח לנו בתורת החיים הזו ולהתמקד רק במה שכן מסתדר לנו. :))
 

חי אדר

New member
גישה כללית

הנקודה כאן אינה קשורה לפרשנות הילכתית או אחרת. העיקרון שהאל הוא ישות המופשטת מחומר אינה קשורה לפרשנות הילכתית באופן דווקני. ולגבי המקורות מהיכן נלקחו ומאין נשאבו אין לכך כל רלבנטיות לעצם הדיון. בסופו של עניין כל תורה יונקת את שורשיה במישרין או בעקיפין מהרקע הסביבתתי בההיא נוצרה. הדבר נכון הן לגבי היעהדות והן לגבי הנצרות והן לגבי האיסלאם ושאר דתות. על מנת לסבר את האוזן די להתבונן בהדלים שבין הקטולים לבין הפרוטסטנטים, כדי לראות. אף הברית החדשה כשלעצמה מעצבת את תפיסתה לאור הברית הישנה בהתאם לפרשנות מסויימת.וכך הם הדברים כלפי כל אסכולה המתיימרת להציע תורה כזו או אחרת. כך שמבחינת טיב העניין ומהותו לא מחוור לי כלל מה טיבה של ההערה שציינת. לגבי עצם ראיית ה' לא מחורר לי כיצד תוכלי ליישב את הסתירה בין האמור כי לא יראני האדם וחי. ואף הנביא אומר: ואלח מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו? היגדיעם אלו מכוונים כלפי תפיסה המכירה במוגבולותו של האדם לעמוד על מהותו של האל וזאת בשל היות האדם מורכב מחומר אשר אין ביכולתו לירד לעומק המהות של ישות הנעדרת מאפיינים חומריים. ההכרה שלא ניתן לראות את ה' אינה ביטוי להגבלת ה' אלא ביטוי להגבלת יכולתו של האדם. מבחינה זו העיקרון הוא: אם ידעתיו הייתיו. גישה זו אף מקובלת על התיאולוג הנוצרי תומאס אקווינס שינק הרבה מדברי הרמב"ם ומזכירו בחיבורו סומה. כך שאין כאן עניין הממוקד רק למישור היהודי ההילכתי.
 
למעלה