`לריענון, נא קרא שוב בעיון רב יותר
את פרק הנ"ל ומשם נמשיך בקצרה...` איזה פרק? הקודם, עם בורא/ברא/נברא/יברא? הוא נגמר בתבוסתך. לא? `נקודת המוצא בדיון היא בהשגת המושג: "כל-יכול"` נו, המונח הוא omnipotent `מאוחר יותר ננסה להבין, מה הוא בכלל רוצה מאיתנו?` מי זה `הוא`? האם כוונתך ל`בורא`? `בשביל מה הגענו לעולם הזה בכלל? שהרי למעשה בכלל לא בחרנו להגיע לכאן מלכתחילה... הרי שפשוט "הנחיתו" אותנו כאן...` יש משמעות לשאלה איך נולדת. התשובה על כך תהיה הסבר על אפן הרביה של המין האנושי אין משמעות לשאלה `בשביל מה`. זו שאלת תכלית. תכלית אינה ענין הניתן להסקה מתוך התבוננות בטבע. תכלית היא הכרעה אישית של המתלבט, ומבוססת על אמונותיו בלבד, ותפישת עולמו. לא על המציאות `"כל יכול"= הכל הוא יכול` אתה אולי זקוק לשעורי עברית. אני - לא `אם "הכל-יכול" יכול הכל, מהגדרתו מובן יהיה שאין לו כל בעייה של ממש "בלהזיז אבנים"!` כתוב לענין בבקשה. אני חש שאתה בהלם מתבוסתך בענין בורא/ברא/נברא/יברא/יוצר/יצר/נוצר/יצור/מגביל/הגביל/הגביל/יגביל ועדיין לא חזרת לשווי-משקלך `רק שהשאלה היחידה היא: האם הוא חפץ בכך? מסתבר שלא!` האם `הוא` הכוונה ל`בורא`? מניין לך מה חפצו? האם אתה דוברו? האם תדרך אותך לאחרונה? מתי? אני יודע שזה טבעי שמדברים `אליו`, אולם כדאי להזעיק מומחה בריאות נפש אם אתה טוען ש`הוא` מדבר אליך `מכאן נגזרת שאלה מציקה עוד יותר והיא: מדוע אם כך, או איך זה שהוא אינו מראה לנו את "יכולתו המופלאה" בלהזיז אבנים?` אנא עארף? לא יודע אם `הוא` בכלל קים, או שמא הוא רק הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית (ולהלן הנפא"כ) בתבן, אהם, סליחה, במלוי (stuffing) אשר בין שתי אזניך `...היה אחד שבא לאחד מחכמי התלמוד ואמר לו: "תראה לי את הקדוש- ברוך-הוא. נו, תראה!". אמר לו: "אין בעיה, בו איתי..." לקח אותו החוצה. אמר לו: "אתה רואה את השמש? תביט עליה". הסתכל למעלה, הסתנוור ולא יכול היה להביט בה. אמר לו: "תסתכל טוב". אמר לו: "לא יכול להסתכל...". אמר: "אם על אחד השמשים שלו אתה לא יכול להסתכל, אותו אתה רוצה לראות?" !No problem אפשר להביט בשמש מבעד לזכוכית מפויחת, או פסת נגטיב `שרוף`. השמש (Sun) אינה השמש (beadle) של מישהו. היא ענן מימן שקרס על עצמו גרויטציונית והחל בו תהליך תרמוגרעיני ספונטאני `נתחיל דווקא בעדותם הדוממת של גרגרי החול...` אז גמרנו עם הסלעים והשמשות? `מה הקשר בין לוגיקה- רציונל- מדע למושג אמונה?` אני מקווה שתספר לנו על כך. לדעתי - אין קשר `כדי להבין זאת צריך קודם כל להגדיר מהי אמונה. אמונה: נגזרת בין היתר מהמושג אמון/ אמינות (עניין של חוזק)` בכלל לא. אמונה היא תחושת לבו של המאמין (belief) אמון הוא בטחון בישרו של מישהו (confidence) אמינות היא שנתן לסמוך עליו שלא יכזיב (reliability) זה שבעברית אלה מלים הנגזרות מאותו שרש - אינו אומר דבר. באנגלית המלים הן אחרות. תאר לך שתרגיל חשבון היה יוצא נכון בספרות (numerals) ערביות, או רומיות, אולם לא בספרות המקובלות. הרי ברור היה שהחשוב שגוי `מילים אלו אינן מרמזות ועוסקות באמונה ערטילאית. הטענה שלנו היא שדווקא הבסיס לאמונה הוא הכיוון הרציונאלי- מדעי. זהו השלב הראשון בסולם. ביהדות, הסולם הזה תחתיתו על הארץ וראשו עד השמיים...` אז גמרנו עם אמונה/אמין/אמינות? `נמצא שהמצווה הראשונה שמונה הרמב"ם ב- "יד החזקה" היא: דע את ה`! לא להאמין כי אם לידע (לדעת) את השם. והוא פותח את ספרו במשפט הבא: "י-סוד ה-יסודות ו-עמוד ה-חכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא לכל נמצא, וכל הנמצאים בשמים ובארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מחמת אמיתת המצאו, והוא לבדו האמת! ואין לאחר אמת כאמיתתו!..." OK, השתכנענו שאתה יודע מה אמר הרמב"ם, ...So `מה זה לדעת? לדעת- זה קודם כל משהו לוגי... שהאמונה היא נכונה` לא. ידיעה מייתרת (הופכת למיותר) את האמונה. במקום שיש ידיעה - אין מקום לאמונה. אמונה קיימת היכן שלא ניתן להוכיח או לבצע נסוי, או בדיקה `אחרי שהשתכנענו (אחרי שהשתמשנו בשכל) רק אז אפשר לעלות בשלבים בסולם האמונה. זוהי גישת היהדות` איך? הרי `בורא` לא נגלה מעולם לאיש, זולת במעשיות המיתולוגיה היהודית, שאין להן אשוש חוץ-מקראי לפני המאה ה-9 לפנה"ס `והאדם המצוי בדרגה מאוד גבוהה של אמונה בבורא, האמונה הגבוהה היא תוצאה של תהליך ארוך של עבודת השם` אז זה ענין של אמונה. הודה בכך. אמונה היא תחושת לבו של המאמין, ולפיכך היא אישית ולא נתן לשתף בה את הזולת. השווה זאת עם נסוי בפיסיקה. נניח שבצעתי נסוי חלוצי וגליתי אפקט מרעיש. האם החויה שלי היא אישית? לא. אני רק צריך לכתב דו"ח נסוי ולתאר את מה שעשיתי, וכל חוקר יוכל לחזור על הנסוי במעבדתו. אמונה אינה כזו. היא שונה. היא אישית. היא צומחת מתוך צרך נפשי, מתוך נכות נפשית. לא כל אחד זקוק לה `נשאל: אבל היכן היא מתחילה? האמונה צרכה לבוא מאיזשהו בסיס! קודם כל צריך להתחיל עם השכל הישר. צריך קודם כל להכיר את נושא האמונה מבחינה שכלית (את האמיתות של התורה בצורה שכלית)` נו, נסה להראות לי `ואז, אם השתכנענו אפשר לעלות למעלה בדבקות, ע``י למידה, עשייה, תפילה, תיקון מידות וכו`... רק אז מגיעים לדרגות מאוד גבוהות של אמונה` אמונה - כן. ידיעה שאינך שוגה ומאמין לריק ולרוח - לא `אך אם אדם לא איכפת לו בכלל למה הוא פה. זה פשוט לא מעניין אותו` `למה` היא: (1) בעל חיים ממשפחת הגמליים החי בדרום אמריקה ברמות הרי האנדים (2) נזיר טיבטי (3) שאלת תכלית (בהבדל משאלת סבה) אניח שהתכוונת ל- (3) ובכן, תכלית אינה ענין הניתן להסקה מתוך התבוננות בטבע. תכלית היא הכרעה אישית של המתלבט, ומבוססת על אמונותיו בלבד, ותפישת עולמו. לא על המציאות אז אתה מצוי ב- loop `על אף שיהיה מוזר הדבר ולא טבעי מבחינת תפיסה בסיסית של בן- אנוש, אי אפשר להתווכח עם אדם כזה` להתווכח אפשר. אפשר גם להיות מובס `זהו רצונו. שהרי אי אפשר להכריח אדם להתעסק בשאלות מפתח אלמנטאריות המתבקשות של האם יתכן שישנו בורא לעולם?` ברור שאין בורא ליקום הפיסי. ואם אין ל`בורא` יד, או רגל בהתהוות היקום הפיסי, מדוע להניח שהוא מעורב בהתהוות המגוון של מיני הצומח והחי על כדה"א? `"מאין באתי ולאן אני הולך?"; ומה אני בכלל עושה בעולם הזה (או אמור לעשות...?) כל אותם "120-80-70 שנה" עד מתי "שיקחו אותי" מפה?!` אין ספק שאלה התלבטויות רציניות למי שאינו מבין את העולם והחיים בו, או אינו רוצה להשלים עם הנראה לעין בהם. אנשים ראליסטים מבינים מהם החיים. אנשים הזויים, לא מציאותיים, אינם רוצים להבין שהם בני-חלוף, ומכיוון שלא נתן להכחיש את החדלון הפיסי, המציאו לעצמם חיי-נצח לא-פיסיים `שאם סוגייה זו אינה מעניינת כלל את בן- האנוש` מענינת, והתשובה מפוכחת ואין טעם להטמין הראש בחול ולבנות מחסה של הזיות להסתתר בו `אזי מה מבדיל אותנו משאר בעלי-החיים או גרגירי החול...` אנחנו בעל חיים. עם תודעה. רובנו, בכל אפן. והתודעה `דופקת` חלק מאיתנו להשתטות ולהמציא `בורא` המחלק חיי-נצח כפרס לילדים הטובים ______________________________________________________________ 0284392761