ערב טוב ג'סיקה
תודה על ההזמנה להתארח, ועל כך שאיפשרת לי את ההזדמנות להביא את הידע שלי לכאן.
בתשובה לשאלה שלך...אני רוצה להתחיל מתחושת הבטן שלי. נראה לי שנכון לאפשר לו הרגלים קבועים שקשורים בסדר היום שלו:
זמני השכמה (אם ניתן)-אכילה-יציאה לגן-חזרה-משחק-בילוי-מנוחה-מקלחת-אוכל-שינה
אולי אפילו לארגן "סדר יום משפחה" על לוח על המקרר כשלכל ילד וגם למבוגרים יש צבע אחר.
אצל ילדים יש המון חשיבות ל"תבניות קבועות". הן יוצרות את הבטחון. את ההרגל. את השיגרה.
כל "יציאה משגרה" משבשת אצלם משהו. ולוקח זמן "לחזור לשגרה"
כך שאם יש למשפחה שינוי בתוכניות - תמיד מומלץ לדבר על זה עם הילד/ים, בבוקר (!!) של היום שבו נוסעים-הולכים-מבלים וכו
כי הבוקר - זה מספיק קרוב למועד השינוי ולילד אין מספיק זמן "לדאוג" לקראתו.
אני מאמינה בהרגלים. הם חשובים ותורמים לביטחון שלנו ו-בנוסף לכך - מגינים ושומרים על חיינו. יחד עם זאת -
חשוב ללמוד (לפעמים זה לוקח את כל תקופת חיינו) "לצאת ממהרגל" - ועל העיקרון הזה (הרגל ויציאה ממנו) שיטת פלדנקרייז מושתתת.
וכל מה שאמרתי עד כה מתגבר במיוחד כשמדובר בילד עם קושי כגון אסטמה (מתקשר גם לקושי בשינה) ולא ארחיב הלאה.
אז בואי נראה איך אתם יכולים "לעשות פלדנקרייז" בבית...[זוכרת? הרגל ו-יציאה מהרגל ותמיד כדאי שיהיה בשמחה, בהנאה, בחקר, בהתנסות]
אני כותבת דוגמא אחת לכמה נושאים. אני משוכנעת שתוכלי לעשות מזה המון וריאציות.
חשוב לזכור - סבלנות ונחת. לא בוער כלום. זה לא מבחן ולא חייבים להצטיין ולהצליח ותמיד אפשר לעזור...
מתלבש לבד בבוקר? - יש "סדר לבישה"? אפשר להציע לנסות סדר הפוך. חולצה-מכנסיים
מצחצח שיניים לבד? מעולה! להחזיק את המברשת ביד השנייה. כדאי שכולם! ינסו את זה. ביחד. מול המראה.
שעת משחק בבית (אתם משחקים בבית או בחוץ?) [קחי 3-4 דקות לכל "שלב" מהדברים הבאים:]
אפשר לערום את כל הכריות שיש בבית. ליצור מהן "מסלול" עם הספה ושולחן סלוני (בתנאי שהוא לא מזכוכית!) ובכל פעם ילד אחד מראה את המסלול.
כולם צריכים לעבור את המסלול בעקבותיו. מחליפים "קובע מסלול". אחרכך - תני להם זמן חופשי. סה"כ "משחק מונחה - כ- 30 דק'"
משחקים בכדור? נפלא! [קחי 3-4 דקות לכל "שלב" מהדברים הבאים:]
לגלגל את הכדור עם כף יד אחת. עם גב כף היד. עם המרפק. עם הכתף. עם הברך. עם המצח. אחרכך תשאלי "עם מה עוד לא גלגלנו את הכדור?" תראי מה הילדים ממציאים.
יש שרפרפים בבית? גדול!
להעמיד אותם במרווח מה זה מזה.
לבקש מהילדים להראות לך:
איך אפשר לעבור מעל השרפרף מבלי להזיז אותו! [כאן מתרחשות פונקציות של זחילה וטיפוס ורוטציות ו-בקיצור = הכל!]
האם אפשר לעבור מתחת לשרפרף מבלי להזיז אותו?
לשבת כשכל הגוף על השרפרף.
ו-תבקשי מהם להציע אפשרויות נוספות.
בחוץ - אם אין סכנה!
ללכת בצעדים גדולים. קטנים. קדימה. לאחור. הצידה. ידיים פרושות. לעצור על רגל אחת. לצעוד לעצור על הרגל השנייה. ועוד ועוד....
***שיווי משקל היא מיומנות חשובה מאוד!!***.
על מנת להצליח לעמוד על רגל אחת נדרשת יכולת הקשבה וריכוז.
אין צורך להעמיד לפרקי זמן ארוכים מספר שניות ולהוציא לצעד הבא.
מיומנות ההקשבה לשיווי המשקל יכולה לשפר את מסוגלות הריכוז שלו.
אני חושבת שהצעתי די פעילויות ביתיות. לא חייבים את הכל ביום אחד.
אשמח לשמוע מה דעתך על הדברים שכתבת עד כה.
אילה