אירוח בנושא פלדנקרייז מחר

הפיסוק אכן עוזר

אבל כשאני הולכת איתו או זזה קלות, כשאני מרגיעה אותו לפני השינה, אני לא מצליחה להתגבר על הכיפוף בגב התחתון.

לשאלתך, עידו צמוד בדרך כלל בטן לבטן, או בטן (שלו) לחזה.

תודה!!
 

אילהT

New member
בכל פעם שאת נושאת משקל בנוסף

על משקל גופך - זה משפיע על היציבה.
אם ההרגעה לפני השינה מפריעה מאוד - אני מציעה לשקול לעבור לישיבה.

אהה ו-גם לא יזיק להצטרף לקבוצת פלדנקרייז במתנ"ס הקרוב לביתכם.
 

פרלמנים

New member
אילה ערב טוב


בן שלוש ושמונה חודשים. אסתמטי
כשנולד חשדו ב"היפרטוניה", ובמשך הזמן החשש נגנז, אך יש ביטויים של "היפראקטיביות" טונוס שרירים גבוה יחסית, קפיציות בלתי פוסקת, טונים גבוהים מאוד (צעקות) בוכה בקלות מאוד, (גם שינה אינה שקטה), נטייה "להתמכר" להרגלים וטקסים קבועים.
מחפשת דרך "ביתית" (אין קבוצת פלדנקרייז באזור...
, אם את בקטע של יזמות מדברית) לתת לו ולנו כלים לשפר.

ת ו ד ה
ג'סיקה
 

אילהT

New member
ערב טוב ג'סיקה


תודה על ההזמנה להתארח, ועל כך שאיפשרת לי את ההזדמנות להביא את הידע שלי לכאן.


בתשובה לשאלה שלך...אני רוצה להתחיל מתחושת הבטן שלי. נראה לי שנכון לאפשר לו הרגלים קבועים שקשורים בסדר היום שלו:
זמני השכמה (אם ניתן)-אכילה-יציאה לגן-חזרה-משחק-בילוי-מנוחה-מקלחת-אוכל-שינה
אולי אפילו לארגן "סדר יום משפחה" על לוח על המקרר כשלכל ילד וגם למבוגרים יש צבע אחר.

אצל ילדים יש המון חשיבות ל"תבניות קבועות". הן יוצרות את הבטחון. את ההרגל. את השיגרה.
כל "יציאה משגרה" משבשת אצלם משהו. ולוקח זמן "לחזור לשגרה"
כך שאם יש למשפחה שינוי בתוכניות - תמיד מומלץ לדבר על זה עם הילד/ים, בבוקר (!!) של היום שבו נוסעים-הולכים-מבלים וכו
כי הבוקר - זה מספיק קרוב למועד השינוי ולילד אין מספיק זמן "לדאוג" לקראתו.

אני מאמינה בהרגלים. הם חשובים ותורמים לביטחון שלנו ו-בנוסף לכך - מגינים ושומרים על חיינו. יחד עם זאת -
חשוב ללמוד (לפעמים זה לוקח את כל תקופת חיינו) "לצאת ממהרגל" - ועל העיקרון הזה (הרגל ויציאה ממנו) שיטת פלדנקרייז מושתתת.

וכל מה שאמרתי עד כה מתגבר במיוחד כשמדובר בילד עם קושי כגון אסטמה (מתקשר גם לקושי בשינה) ולא ארחיב הלאה.

אז בואי נראה איך אתם יכולים "לעשות פלדנקרייז" בבית...[זוכרת? הרגל ו-יציאה מהרגל ותמיד כדאי שיהיה בשמחה, בהנאה, בחקר, בהתנסות]
אני כותבת דוגמא אחת לכמה נושאים. אני משוכנעת שתוכלי לעשות מזה המון וריאציות.
חשוב לזכור - סבלנות ונחת. לא בוער כלום. זה לא מבחן ולא חייבים להצטיין ולהצליח ותמיד אפשר לעזור...

מתלבש לבד בבוקר? - יש "סדר לבישה"? אפשר להציע לנסות סדר הפוך. חולצה-מכנסיים
מצחצח שיניים לבד? מעולה! להחזיק את המברשת ביד השנייה. כדאי שכולם! ינסו את זה. ביחד. מול המראה.

שעת משחק בבית (אתם משחקים בבית או בחוץ?) [קחי 3-4 דקות לכל "שלב" מהדברים הבאים:]
אפשר לערום את כל הכריות שיש בבית. ליצור מהן "מסלול" עם הספה ושולחן סלוני (בתנאי שהוא לא מזכוכית!) ובכל פעם ילד אחד מראה את המסלול.
כולם צריכים לעבור את המסלול בעקבותיו. מחליפים "קובע מסלול". אחרכך - תני להם זמן חופשי. סה"כ "משחק מונחה - כ- 30 דק'"

משחקים בכדור? נפלא! [קחי 3-4 דקות לכל "שלב" מהדברים הבאים:]
לגלגל את הכדור עם כף יד אחת. עם גב כף היד. עם המרפק. עם הכתף. עם הברך. עם המצח. אחרכך תשאלי "עם מה עוד לא גלגלנו את הכדור?" תראי מה הילדים ממציאים.

יש שרפרפים בבית? גדול!
להעמיד אותם במרווח מה זה מזה.
לבקש מהילדים להראות לך:
איך אפשר לעבור מעל השרפרף מבלי להזיז אותו! [כאן מתרחשות פונקציות של זחילה וטיפוס ורוטציות ו-בקיצור = הכל!]
האם אפשר לעבור מתחת לשרפרף מבלי להזיז אותו?
לשבת כשכל הגוף על השרפרף.
ו-תבקשי מהם להציע אפשרויות נוספות.

בחוץ - אם אין סכנה!
ללכת בצעדים גדולים. קטנים. קדימה. לאחור. הצידה. ידיים פרושות. לעצור על רגל אחת. לצעוד לעצור על הרגל השנייה. ועוד ועוד....

***שיווי משקל היא מיומנות חשובה מאוד!!***.
על מנת להצליח לעמוד על רגל אחת נדרשת יכולת הקשבה וריכוז.
אין צורך להעמיד לפרקי זמן ארוכים מספר שניות ולהוציא לצעד הבא.
מיומנות ההקשבה לשיווי המשקל יכולה לשפר את מסוגלות הריכוז שלו.

אני חושבת שהצעתי די פעילויות ביתיות. לא חייבים את הכל ביום אחד.


אשמח לשמוע מה דעתך על הדברים שכתבת עד כה.

אילה
 

פרלמנים

New member
נהדר!

תודה רבה על שהקדשת (לי ולכולנו) זמן לתשובות מפורטות ומושקעות.
אני אתייחס רגע לדברייך.
יש לנו רוטינה, אבל
יש גם תחומי תפקוד שאינם נתונים לאיזושהי רוטינה (ארוחת ערב, פעילות אחה"צ) ייתכן שלי כאדם בוגר זה פחות מפריע, אבל אולי לאבישי זה כן. לפני כשבועיים הבחנתי שאם אני מחלקת לכל ילד משימות התארגנות בבוקר, אז הכל נראה אחרת...
רק עצם החשיבה והכתיבה של התשובה הזו גורמת לי לחשוב ולהבין עד כמה הוא כ"כ נצמד ל"טקסים" ול"חזרתיות" של מה שכן רוטיני אצלנו (טקס הרדמה, פיזור בגנים בבוקר לפי סדר קבוע ועוד)
אני אנסה, בראש ובראשונה, להכניס עוד כמה תחומי תפקוד שקצת יותר מבולגנים, לאיזשהו סדר.
העצות לגהי ההפעלות בחצר/בבית מצוינות-אני לא יכולה לחכות להתחיל ולנסות אותן מחר...


חשוב לי לקבל ממך התייחסות (במידה ויש לך תובנה) לגבי הטונים הגבוהים-הוא צועק הרבה, גם דברים שאפשר להגיד בשקט, וגם אחרי שמעירים לו, מסבירים לו או מבקשים ממנו-הוא פשוט מדבר בקול חזק מאוד ומאמץ את מיתרי הקול, הצוואר והפנים. (גם בסיטואציה של דיאלוג רגיל ופשוט). הוא שומע מצוין אגב.
אגב, בעניין עמידה על רגל אחת- האם סביר שעל רגל ימין הוא מצליח לעמוד יפה, אולם כשעומד על רגל שמאל מתקשה לשמור על שיווי משקל? (הוא ימני, אבל בכדורגל בועט ברגל שמאל מובהק

תודה בינתיים, אני, כאמור, נפעמת...
ג'סיקה
 

אילהT

New member
היי ג'סיקה...הגעתי לענות


כן! יכול להיות שעל רגל אחת יש מסוגלות לעמוד בשיוי משקל ועל הרגל השנייה לא.
ממליצה לבדוק בהזדמנות....בדיקת עיניים כולל!! מיקוד ראייה.
בקשר לשאלה השנייה - על הטונים הגבוהים יש לי כמה תהייות...
1. אולי בגן הוא נדרש להרים את הקול על מנת שהגננת/סייעת באמת ישמעו אותו
2. האם הוא נדרש לכך גם בבית?
3. כתבת שהוא שומע מצויין. מתי בדקתם לאחרונה? האם היה חולה לאחרונה? לעיתים אחרי מחלת התקררות או נטילת אנטיביוטיקה יש ירידה בשמיעה. אולי הוא סיגל לעצמו הרגל...

תודה שוב על ההזמנה להתארח
אילה
 

גואיגול

New member
בעיות זקיפות

שלום, היציבה שלי אינה זקופה, וזה מפריע לי מאוד גם מבחינה פיזית- גורם לכאבים בשכמות וגם ויזואלית.
אני עושה יוגה (כרגע בהפסקה בשל לידה לפני חודשיים וחצי- בהריון גם עשיתי) וזה מאוד עוזר ליום יומיים ואח״כ שוב המצב חוזר... בשל משקלה הלא מועט ל הקטנה העניין החמיר.
האם יש משהו שניתן לעשות ואינו דורש אנרגיה מרובה, ככה שאכן אצליח לעשותו?
תודה מראש :)
 

אילהT

New member
ערב טוב גואיגול


אני שמחה לשמוע שגם במהלך ההריון עשית יוגה.
אני מניחה שגם את חווית, כמו רוב הנשים, שינויים ביציבה במהלך ההריון. ככל שהעובר גדל היציבה משתנה.
הגוף "זוכר" את השינויים ומאפשר לנו להמשיך לחיות ולתפקד. רק שעכשיו, משילדת, הוא צריך "ללמוד מחדש" להתנהל ביציבה שמתאימה למצב.

האם את נוהגת לקחת את הקטנה (שמה?) במנשא? בידיים?

העצה המיידית שאוכל להשיא לך היא, לנסות לתרגל 2 פעולות פשוטות:
האחת: כשאת מרגישה עומס וכאב בשכמות ותחושה של חוסר זקיפות - דווקא להתכופף.
אם את בעמידה - להתחיל להוביל ידיים במורד הירכיים ולצרף אליהן את העיניים והראש והצוואר ובית החזה עד לאן שנוח לך לרדת - מבלי להתאמץ ולחזור ללא מאמץ.
אם את בישיבה - וודאי שאת יושבת בקצה הכיסא. שתי כפות הרגליים על הרצפה. מקבילות. ותני לידיים להוביל את הדרך למטה. כל מי שמצטרף - משובח.

השנייה: חבקי את עצמך. יד אחת מעל הכתף והשנייה מתחת לבית השחי. מרפק מונח מעל מרפק. (לא חשוב איזו יד עליונה, כי תחליפי ידיים כאשר תבצעי את התרגיל פעם שנייה) וכשאת מחובקת הניעי את פלג הגוף העליון בעדינות ובקלות מצד לצד. חזרי על התנועתיות הזו כ- 10 פעמים. הורידי לאט את הידיים. והבחיני אם השתנתה תחושת היציבה.

אשמח אם תעדכני אותי!!

ממתינה לשמוע ממך,
אילה
 
שלום אילה

אני אשמח לקבל טיפים/רעיונות בנושא גמישות יתר.
הילדה בגן חובה. בשעת ציור לעיתים אוחזת בחוזקה את העפרון/הצבע.
האם ישנה דרך לנתב את החוזק?

תודה!
 

אילהT

New member
שלום גלי


איזה יופי של יצירות את עושה. תמיד היית מוכשרת!!


כבר בגן חובה הבת שלך? וואו - איך שהזמן טס!

לעיתים, במצבים של גמישות יתר - יש אחיזות "פיצוי" במקומות אחרים.
היות ושאלת באופן ספציפי על אחיזת העיפרון - זה נושא חשוב מאוד - היות שיש קשר הדוק בין אחיזה ל-אופן הישיבה.

הציצי עליה, כשהיא מציירת (או יוצרת) בבית - איך היא יושבת על הכיסא ליד השולחן.
האם האגן שלה מונח על הכסא כשעצמות המושב על הכיסא ו-2 כפות הרגליים על הרצפה?
או שיש לה נטייה למשוך אגן לאחור והרגליים מושטות קדימה?
או שהאגן "נדחף קדימה וכפות הרגליים נכנסות מתחת לכיסא?

כמו כן - האם הדף מונח לפניה במעט שיפוע או ישר? מה קורה בגוף שלה?

מחכה לשמוע ממך.

אילה
 
תודה


תודה על ההתייחסות ועל המחמאות

בדקתי קצת וראיתי שהיא יושבת זקוף כששתי כפות הרגליים על הרצפה כשהיא נועלת נעליים
וכשהיא ללא נעליים לעיתים היא מניחה כף רגל אחת על השניה.
לעיתים נשענת על גב הכסא ולעיתים לא (אך הגב עדיין זקוף).
הדף מונח לפניה ישר.

אני מבינה שאופן הישיבה קשור, כך שאנסה לכוון אותה לשבת בנוח
(דבר שמשתנה עם כל שליחת יד לאסוף צבע ממרכז השולחן).

שוב
 

אילהT

New member
בטח שתנוחת הישיבה משתנה

וטוב שכך!!

במידה ואת יושבת איתה ושמה לב שאחיזת הצבע חזקה מאוד
הציעי לה לאחוז אותו במקום גבוה יותר ואחרכך כך לנסות לאחוז אותו פחות חזק ושוב פחות וכו'..
להעשיר את יכולתה להפעיל לחץ מדורג ושונה על הצבע.

כל טוב
אילה
 

Yifatule

New member
זחילת גחון לעומת זחילה על 6

אילה שלום,

תודה רבה על האירוח.

ביתי הקטנה (ללא ק"פ) בת ממש כמעט חצי שנה.
מתהפכת כבר חודשיים.
לאחרונה החלה לעלות לעמידת 6 ומתחילה להתקדם ולזחול.
הזחילה שלה מתבצעת כך: היא עולה על 6, מקדמת את 2 הרגלים ביחד, מצליחה להתקדם עם יד אחת ובשניה היא כבר נופלת.
ברור לי שתוך כמה ימים היא כבר תתפוס את הפואנטה ותזחל על 6 לכל מקום.

יצא שהיא דילגה על זחילת גחון.

מה היתרונות של זחילת גחון לעומת זחילה על 6?

תודה רבה,
יפעת
 

אילהT

New member
שלום ל Yifatula

נחמד לשמוע על ההתקדמות המתוקה הזו
כשאת כותבת שהיא מקדמת את שתי הברכיים ביחד זה קצת מזכיר לי התקדמות של ארנבת, לא?


לא בטוח שהיא "דילגה" על זחילת גחון. אולי היא תגלה שלהישען עם 2 ברכיים ויד אחת כדי להוביל את היד השנייה קדימה דורש ממנה הרבה מאמץ ואולי עוד אין מספיק כוח לארגן את הגוף לשיווי משקל שכזה. כך שיש סיכוי שהיא תרד לזחילת גחון ומשתרגיש שמיצתה אותה תצליח להתרומם לעמידת 6 וכן הלאה.

ברגע שמתקיימת זחילה מאורגנת - כלומר רגל ויד נגדיים והראש פנוי לתנועה, להתבוננות, להובלה - אין שום בעיה. הייתרונות הם זניחים אם בכלל.

היות וכתבת שהיא התחילה להוביל 2 ברכיים יחדיו הייתי מציעה לעבוד על "הפרדות".

השכיבי אותה על הגב. הביאי את עצמך למצב של כריעה מולה. בקשי ממנה (או עזרי לה להביא) יד ימין לכף רגל ימין. יד שמאל לכף רגל שמאל. ואת אוחזת בכל יד שלך זוג גפיים שלה. לדוגמא: בכף יד ימין שלך את אוחזת רגל+יד שמאל שלה.
את מתחילה להוביל יד ימין ימינה ואז כולה מתגלגלת אחרי היד שלך לצד שמאל. מובילה יד ימין לכיוון התקרה - היא חוזרת לשכב על הגב. כך גם לצד שני.
זה משחק מאוד נחמד וילדים מאוד נהנים ממנו.
אפשר להוביל לצד לאט ולחזור מהר או להפך מה שהילד אוהב.
לעצור באמצע!! כדי לאפשר למערכת העצבים לפענח את השינוי התנוחתי והתנועתי.
בשלב השני את לוקחת יד שמאל שלה+כף רגל ימין שלה ביד ימין שלך ובשמאל שלך את הגפיים האחרות.
ובאותו אופן מגלגלת אותה לצד אחד ובחזרה למרכז. ואחרכך לצד השני ובחזרה.
כך הגוף לומד שיש "צד אחד" ויש "צד שני" וגם יש הצלבות.
הצלבות ומעברי קו אמצע מאפשרים התארגנות מתאימה לקיום כל הפעולות הקונטראלטרליות שלנו - זחילה, הליכה, ריצה כתיבה וכו.

זה מעולה לאפשר לה למצוא את הדרך אך מאוד מומלץ להציע לה "הזדמנות למידה" להפרדות.

אשמח לשמוע איך היא התקדמה.
ערב טוב,
אילה
 

זייד18

New member
היפוטוניה וגמישות יתר

שלום, בני המתוק נולד עם קלאב פוט דו"צ. כיום בן 9 חודשים אובחן כהיפוטוני ובעל גמישות יתר. אנו מטופלים בפיזיותרפיה במכון להתפתחות הילד. האם בפלדנקרייז התרגילים שונים ממה שמתורגל בפיזיותרפיה? והאם יש תרגילים מומלצים לעידוד זחילה?
 

אילהT

New member
שלום ל זייד18


אני מומחית בשיטת פלדנקרייז. אינני יודעת אילו תרגילים עושים בפיזיוטרפיה.

השאלה החשובות הן:
האם יש לו מטפלת קבועה והם נהנים ביחד?
האם הילד נהנה במפגשים?
האם את מרגישה התקדמות ושיפור?
מה מדווחת לך המטפלת??

הייתי שמחה לשמוע ממך באיזה מצב הגעתם אל הפיזיו ומה הוא "למד" ומה הוא כבר עושה באופן עצמאי?

אילה
 
למעלה