הילד הרגיש
הקדמה כללית על הילד הרגיש:
בחרתי להתייחס ל ״ילד הרגיש״ ולא להפרעה או בעיה ספציפית מכיוון שהנושא נפוץ בהרבה מדיאגנוזה ספציפית.
המונח ״ילד רגיש״ אינו מונח מקצועי, אלא מדובר בשפה המובנת לכל. הכוונה לילד או לילדה החווים את העולם בעוצמה מוגברת.
עבור חלק מהילדים, זה עשוי לכלול רגישויות למגוון רחב של גירוים, אבל עבור אחרים, היבט זה של רגישות עשוי להיות פחות בולט. המשותף לכל הילדים האלה הוא שהחוויות הרגשיות שלהם הרבה יותר אינטנסיביות, לפחות בהתחלה. הכאבים שלהם (כמו גם ההנאות) מורגשים הרבה יותר מאשר אצל ילדים אחרים, מה שהופך אותם לפגיעים יותר.
להלן רשימה של חלק מהתכונות של ילדים רגישים. הם לאו דווקא מתקיימים בכל הילדים והרשימה אינה כלי אבחוני. אי אפשר "ללמד" ילד רגיש להיות פחות רגיש. אין טיפול תרופתי שיעלים את הרגישות. אין צורך בטרפיה. הרשימה הזאת מיועדת רק לאימות של מה שהורים כבר חושדים או יודעים על ילדיהם:
* בררן באוכל (מגיב בחומרה למרקמים, ריחות או טעמים מסוימים או למראה האוכל)
* בררן בביגוד (גרביים אף פעם לא נוחים, הבגד יותר מדי חם או צמוד או מגרד וכו.)
* מתקשה להתמודד עם מקומות רועשים או הומי אדם
* מתקשה עם שינויים בשגרת החיים
* תגובה קשה כשהוא מתרטב, מתלכלך, נוגע במשהו דביק וכו.
* מודע אפילו לסימנים קטנים של אכזבה, כעס וגם אהדה מהאנשים בסביבה, כשהם מכוונים אליו וגם כשלא - לכן, שכר ועונש, רק מסבכים את המצב
* תגובות עוצמתיות ביחס לילדים לא רגישים (שגם הם מגיבים) למצבי תסכול (כריזות קשות במיוחד, בכי מופרז, פרצי זעם וכו)
* תגובות חזקות ל- (או המענות מ-) כל דבר שגורם לפחד (סרטים וספרים מפחידים, אנשים זרים, מצבים לא מוכרים, עזיבה של אחד ההורים וכו.)
* תגובות רגשיות חזקות במיוחד (שמחה, הנאה, כעס, זעם, פחד וכו.)
מאחר ותהליך ההתבגרות הבריא כרוך בתהליך הדרגתי של שילוב של רגשות מתנגשים, ילדים אלה מתבגרים מבחינה רגשית בקצב איטי יותר מבני גילם.
אולם אין שום סיבה, לסמן או לקטלג ילדים כאלה. אין בהם שום דבר פגום. הם פשוט זקוקים להורים סבלניים, מדריכים ואוהבים, שמבינים אותם ומסייעים להם לעבור את השלבים המכריעים והאינטנסיביים של ההתפתחות המוקדמת. כל השאר יגיע למקומו, כל עוד הם לא נפצעים תדיר על ידי בני גילם או ע״י הורים חסרי ידע (למרות כוונותיהם הטובות).
השנים הראשונות בהתפתחות הילד מתאפיינות בהתפרצויות רגשיות גדולות ובאימפולסיביות רבה. בתקופה זו ילדים חווים רצף של תסכולים, ואפילו האכזבה או הפגיעה הקטנה ביותר מורגשת בעוצמה רבה. זה משמש סוג של תקופת חיסון, המכין את הילד/ה לאכזבות גדולות בעתיד.
ככל שהם מסתגלים לחיים עם אכזבות, וככל שהאונה הקדמית/המיצחית מתפתחת, הילד לומד להתמודד יותר עם דחפים מתנגשים - "אני רוצה להכות את אחי, אבל אני גם לא רוצה לפגוע בו" או "אני רוצה להיות נקי, אבל אני מפחד שהמים ישרפו לי בעיניים".
עבור הילד הממוצע, התפתחות האונה הפרונטלית (הממשיכה להתפתח עד ראשית שנות ה - 20) מגיעה לנקודת מפנה משמעותית סביב גיל 6. בדרך כלל אנו רואים בשלב זה כי הילד מתחיל להכיל רגשות מעורבים למשך פרקי זְמַן משמעותיים. עם זאת, ייקח עוד זמן בלתי מבוטל עד שהילד יוכל להחזיק בו זמנית ברעיונות מנוגדים (אני רוצה את העוגייה, אבל ארוחת ערב בעוד 5 דקות), כאשר הם עייפים, רעבים, מוצפים רגשית וכדומה.
לעומת זאת הילד הרגיש בדרך כלל אינו מגיע לנקודת המפנה הזו בהתפתחות עד גיל מאוחר הרבה יותר - בסביבות גיל 9-11. לכן לא ניתן לשפוט אותם או להשוותם עם ילדים מאותו גיל כרונולוגי ביחס לעולם הרגשי שלהם.
לרוע המזל, מכיוון שילדים אלה יכולים להיות כה אינטנסיביים ומאתגרים להורה (כמו כל ילד בגיל הגן), ומכיוון שהם נפגעים בקלות רבה אפילו מרמז של אכזבה או כעס מצד ההורה, יש להם נטייה להגן על לבם יותר על ידי כיבוי הגישה הרגשות שלהם - מה שלא נמצא, לא יכול להיפגע.
אבל הגישה לרגשות הוא קריטי להתפתחות בריאה. זהו אם כן האתגר של ההורה לילד הרגיש - לסייע לילד לצלוח דרך חוויות האכזבה והתסכול הבלתי נמנעות, כך שיסתגלו לדברים שאינם יכולים לשנות בחייהם, אך בו בזמן לוודא שהתסכולים אינם כה מוחצים ופוצעים עד כי הילד, להגנתו, סוגר את המערכת שנועדה לפתח אותו.
בנוגע לשאלה:
לילד הזה יש מזל שיש לו דודה שדואגת כ״כ לשלומו. הילדים שלנו אמורים לגדול בכפר או לפחות במשפחה מורחבת של אנשים הרוצים בטובתו . ילדים יכולים רק להרוויח מכך שיש הרבה מבוגרים אכפתיים, אוהבים ומהימנים בחייהם.
נשמע שהאחיין שלך הוא די רגיש, אבל גם אם לא, הוא צעיר מאוד. לכן כל המתואר מתאים ביותר לגילו. הוא רק צריך זמן להתבגר ומערכת יחסים מקושרת היטב עם לפחות מבוגר אחד אמין שאיתו ירגיש בטוח. הזמן והטבע יעשו את השאר.
רגישות יתר תסביר את תגובתו לבוץ. יש לזכור שעבורו להיות מלוכלך זה באמת "סוף העולם".
האם זה אומר שלא תיקחי אותו לטיולים? אולי. אם היום כבר היו לו יותר מדי תסכולים ו/או שאת לא יכולה להתמודד עם עוד כעס או התפרצות של תסכול עכשיו.
אבל לא בהכרח. יכול להיות שאת תכיני את עצמך ותצאו לטיול ביום בוצי ורטוב עם כמה סטים של בגדים להחלפה. או שתחליטי כי קצת ״סערה״ שווה את הזמן בחוץ ואת ההזדמנות לאפשר לאחיין להסתגל לדברים הקטנים שהוא לא יכול לשנות (התלכלכות).
הדבר החשוב הוא לא לבייש, להעניש או להרצות על היותו כועס על קצת בוץ על הבגדים. עזרי לו לעבור את הכעס ואת התסכול עד שיגיע לכך שהוא מרגיש עצב על האירוע (בניגוד לזעם וכעס). לפעמים לומר פחות עושה יותר. צריך לתת לזרם הרגשות העז לגלוש ולזרום עד למקום הרגוע בצד השני.
בנוגע לביישנות וחרדה מזרים - זהו אינסטינקט טבעי שנועד להגן עלינו ולשמור אותנו בקרבת אלה האחראים לנו והרוצים בטובתנו עד לזמן שיש לנו תחושה מספיק חזקה של זהותנו בכדי לעמוד מול השפעות של אחרים.
יש אנשים ביישנים יותר מאחרים ואין ספק שהילד הרגיש יהיה הרבה יותר שקט ושמור סביב אלה שהוא לא מרגיש קשור אליהם. עם הזמן, הביישנות יפחת. הילד יהיה פתוח יותר להרחיב את המעגל המקושר שלו כדי לכלול יותר ויותר אנשים. באופן כללי צריך להבין שאין רע בבן 4 זהיר או ביישן מדי וכנ״ל למבוגר.
הוריו לא יכולים לקלקל אותו עם יותר מדי אהבה. הם כן יכלו לטעות ב״הליכה על ביצים״ ולנסות להימנע בכל מחיר מלהרגיז את בנם. זה עלול לגרום לילד שאינו מסתגל - ילד שאינו מסוגל להתמודד עם תסכול או עם המילה "לא" - או במילים אחרות, ילד מפונק.
עם זאת התשובה אינה בהנחת כללים קשיחים, מענישים וכאלה הדורשים מהילד ציות בכל מצב. אף ילד לא יגיב טוב לרצף של תסכולים, ובוודאי שהילד הרגיש לא יוכל להתמודד עם כל תסכול שנדחף לעברו.
חוץ מזה, שלפעמים ההורה עצמו צריך גם למנוע מעצמו את ההתמודדות עם התקף זעם נוסף מילדם.
לכן התשובה היא לאפשר לילד לחוות מצבים בלתי נמנעים של תסכול מבלי להתערב ולנסות לתקן או לשנות את המצב, ובו בזמן להגן עליו מפני תסכולים נוספים ומיותרים עד שהוא מסוגל להתמודד עם יותר. תפקיד ההורה הוא להיות שם עם הילד, כמבוגר האוהב והמסייע שיעזור לעבור את רגעי הלחץ. "אני יודעת שרצית את העוגיות עכשיו. את כועסת שאמא לא נתנה לך. זה בסדר, נעבור את זה".
האחיין שלך ימשיך להגיב באופן שלילי כשאינו במקבל את מבוקשו עוד די הרבה זמן. האונה המצחית (הפרונטלית) שלו אינה מפותחת דיה כדי להחזיק בו זמנית אכזבה רגשית וגם רגשות ממתנים ומנוגדים להם.
אין זה אומר שהוא צריך לקבל את מבוקשו בכל מצב. זה אומר שאת צריכה לפנות מקום להתנגדויות שלו, ולאפשר להם למצות את דרכם. יש לקוות שהוריו, אולי עם קצת הדרכה, יילמדו את כוח ההסתגלות ואת הצורך להזיז בזהירות את הקווים האדומים מעת לעת, בניגוד לדרך פעולה המבוססת על החשש מלהרגיז את ילדם ולמנוע מצבי תסכול בכל מחיר.
בהצלחה!