במה אנחנו צופים הסופ"ש?

רנדל1

New member
לוסי

הסרט טיפה הפתיע אותי. ציפיתי לסרט לוק בסוני קלאסי מהסוג של גיבורת אקשן שהרגו את המשפחה שלה ועכשיו היא חוזרת לנקום בגדול, אבל לוסי ממש לא היה כזה. טוב, אולי הוא טיפה היה כזה בהתחלה, אבל אז הוא הלך למחוזות הרבה יותר מופרכים. לוסי היא בחורה אמריקית בטיוואן שבניגוד לרצונה נאלצה להעביר שקיות של סם מיוחד שמוחבא בבטנה (דרך מגניבה להבריח סמים). כשהסם התחיל לדלוף בגופה הוא נותן לה את היכולת להשתמש ביותר מ-10% ממוחה (לפי הסרט כל בני האדם משתמשים רק ב-10%, טענה שכל חוקר מוח יכול להפריך ברגע). מאותו רגע ואילך לוסי נהיית מעין גיבורת על, שמחפשת את הבוסים של המאפיה שהחדירו לה את הסם וכו' וכו'. אבל הדבר המיוחד בסרט הוא שככל שהוא מתקדם, וככל שמוחה של לוסי מתפתח, סיפור הנקמה נהייה תפל ומשני. הסיפור המרכזי הוא כיצד משתנה התפיסה של לוסי כלפי העולם וכיצד היכולות החדשות מאפשרות לה להבין דברים בצורה אחרת. אנשים יגידו בצדק שהסרט מטופש אבל ניכר שבסון עשה באמת סרט שבו הוא ניסה להגיד משהו, הקדיש מנשמתו. והוא מצליח במשימתו באופן חלקי. יש כל מיני דברים מפוקששים בסרט, וכל מיני תאוריות עלק פילוסופיות מקושקשות, אבל גם בסרט יש דברים שבאמת מצליחים ליצוק משמעות לסרט. ולוסי, על אף שהיא נהיית דמות די מנותקת ומנוכרת לאחר השינוי, היא בכל זאת הצליחה לרגש אותי, במיוחד בשיחת הפלאפון שלה בבית החולים (מי שראה בטח יבין לאיזו סצינה אני מדבר). סקרלט ג'והנסון מפתיעה אותי כל פעם מחדש כשהיא מוכיחה כמה היא שחקנית טובה ואמיצה בניגוד לתדמית "הפנים היפות" שלה (היא אפילו שיחקה בסרט שרק שומעים אותה, בתפקיד שמבחינתי ראוי לאוסקר, מה עוד אנשים רוצים ממנה?). אני לא ממליץ בלב שלם, אבל יכול להיות שתמצאו את הסרט מעניין.
 

clouds11

New member
הרעיון העיקרי שמסתתר מאחורי לוסי

הרעיון אומר שאנחנו בפתח של קפיצה אבולוציונית מהאדם הומו ספיינס אל אדם
בעל אורך חיים כמעט אין סופי ותפיסה כמעט בלתי מוגבלת.
האבלוציה אצל האדם קשורה להתפתחות המוח ולכן הרעיון שאנחנו מנצלים רק 10% ויכולים לנצל יותר קשורה
לאמונה שהאבלוציה של האדם לא נגמרה.
הרעיון הזה הוא חלק מהתרבות הנוצרית משום שאצלם ישו הוא אדם וגם בן אלוהים
ובכך פותח ישו את האפשרות לכל אדם להתפתח למדרגה של הבורא.(היהדות מתנגדת לרעיון הזה
היהדות שוללת את האפשרות שאדם יהפוך לאלוהים)
רעיונות כאלה מופיעים אצל וולטר ג'ון וויליהאמס שם ההתפתחות מושגת על ידי הכנסת התודעה של האדם למחשב
ואז כאשר הגוף מת ניתן להחיות את האדם על ידי הכנסת התודעה לגוף חדש הסופר הזה בספרו הראשון
(יצא לפני חודש תרגום לעברית ) בשם "עיווט" (HARDWIRED ) יוצר עולם של קיבורגים כאשר המוח האנושי יכול
להתחבר לסוג מסויים של מחשב לו הוא קורא ליבה כחולה ובכך האדם משפר את ביצועי המוח למהירות של מחשב
..אז מי שמאמין באבולוציה צריך להאמין שאנחנו מנצלים רק 10% מהיכולת של המוח
דרך אגב בסון מדבר על שיפור כל המכלול של הגוף כלומר הסם משפיע על כל טרליון תאי הגוף משום שמוח
שפועל פי 100 ממוח רגיל זקוק לאנרגיה פי 1000 אותה מספק הגוף. ואנחנו רואים שלוסי עוברת שינויים גופניים
במטוס כמעט הגוף שלה מתפרק לוסי גם מאוד חזקה פיזית... ויש שם גם שליטה בזמן..
 

רנדל1

New member
בכוונה לא רציתי לפרט מפאת הספוילרים

אבל כן, היא יכולה לשלוט בזמן, לשנות את המציאות הקיימת ואת חוקי המדע המוכרים ולהכניס את התודעה שלה למחשב שהפך לדיס קון קי, ובסוף הסרט אכן לוסי נהיית מין ישות אוניברסלית בדרגת בורא (אולי הסרט אפילו מכיר בקיומו של אלוהים כאדם שהגיע למקסימום פוטנציאל שכלי כמו לוסי). הסרט אכן טוען שלוסי היא קפיצה אבוציונלית ולכן קוראים לה כך, על שם קופת האדם הקדמונית , איתה היא נפגשת בסרט כשהיא מחזירה את הזמן. אבל כל הרעיון לגבי השימוש ב-10% מהמוח הוא תפיסה שגויה שמבוססת על פי ממצאים מיושנים ומתעלמת ממצאים חדשים והרבה יותר אמינים שסותרים אותה. הנה קישור לכתבה של חוקרת מוח לגבי התאוריה השגויה הזו שמופיעה בסרט לוסי: http://blogs.haaretz.co.il/alumitishai/425/ .
 

מיכאל ג

New member
יש לך אסוציאציות אתה...

הרעיון של הפיכה לאלוהים לא ממש נמצאת במיינסטרים של הנצרות, אפשר להגיד שהוגה הדעות טיילר דה שרדן שעסק בזה היה נוצרי אבל הוא די מודרני והכנסיה די התנגדה לדעותיו. במיינסטרים של הנצרות לכל אחד יש את מקומו והאדם נמצא באופן ברור למטה בלי אפשרות להתקדם בעצמו. מקסימום מחכים לישו שיעשה משהו.
קראתי את הרדוויירד ממש מזמן אבל עדיין, אני חושב שאני זוכר את העלילה בכללי והעברת או שידרוג תודעה לא היתה חלק מרכזי שם. הטכנולוגיה העיקרית שהיתה שם היתה שליטה בטכנולגיה (למשל הטסת מטוס) ישירות ע"י המוח. מה שאני כן זוכר זה שהיה בעבר של הספר ניסיון ליצור אדם משודרג שיותאם לחלל - עם זוג ידיים נוסף במקום רגליים - אבל הנסיון הזה היה מבוי סתום. בכלל, וויליאמס הוא לא אוהד פעור-עיניים של רעיון הסינגולריות ולמען האמת הוא כתב יותר מסיפור אחד שהולך חזק נגד הרעיון. למשל דינוזאורים בו בני האדם מתפתחים בעתיד הרחוק למשהו הרבה פחות מאנושי, או "העולם של אבא" בו העברת תודעה למחשב היא דבר די איום ונורא, גם לסובייקט וגם לחברה ככלל.
 

רנדל1

New member
כן, תאמין או לא

אם לא ראית את הסרט אז בסופו היא הופכת למחשב על וממנו יוצא דיסק און קי (סליחה על שגיאת הכתיב בהודעה הקודמת, רק עכשיו הבנתי למה קוראים לזה ככה) שמכיל כביכול את התודעה שלה. מובן לי שהפיכת אדם רגיל לאלוהים הוא ממש לא מיינסטרים בנצרות אבל לא הבנתי מאיפה הסקת מההודעה שלי (או מהסרט) שיש קשר כלשהו לנצרות. לוסי של סוף הסרט נהייתה ישות אלוהית, כזו שנמצאת בכל מקום, מעל התפיסה גשמית ובעלת יכולת לשנות את טבע העולם. כך שלפי האלוהים שאני מכיר מהתנ"ך, לוסי בהחלט יכולה להיחשב גם היא כאלוהים (לא כאלה מאחר וברגע שהיא הופכת לישות רוחנית אין לה כבר מין).
&nbsp
&nbsp
 

clouds11

New member
הבהרות לגבי מה שכתבתי

כתבתי שבתרבות הנוצרית ולא במיין סטרים של הנצרות בני אדם הופכים לאלים לדוגמא
אודיסאה בחלל 2001 באומן הופך לבן כוכבים (העלתי את ההשערה שזה בגלל ישו שהופך לישות אלוהית)
בסטאר גייט יש הרבה אנשים שהופכים לישויות של אור "מתעלים" בדרך כלל
זה שמתעלה זוכה להמלצה מאחד שכבר התעלה..
ב"עיווט" כתבתי במדוייק איך פעילות המוח משתפרת על ידי חיבור המוח למחשב מיוחד
ההתעלות לדרגת אל אצל וולטר ג'ון וויליהאמס מתרחשת בספר מרחבים מסתברים
בעיר של סימאק ישנו ענף של בני אדם שהם גאונים אשר מתעלים לדרגות של אדם עליון
ויש כמובן את ניטשה אשר מתאר את האדם העליון
בספר של פרנק רובינסון ה"כוח" יש תיאור של אנשים עליונים ובמוסד של אסימוב הפרד שליט הגלקסיה
מסוגל להשתלט על מוחות של אנשים
 

clouds11

New member
קלארק מתעסק עם האבולוציה וכנ"ל אסימוב שהזכרתי

באודיסאה בחלל ישנו הקטע המפורסם של הקופים המתאספים סביב האובליסק
והתוצאה של מפגש זה קפיצה באבולוציה והתחלה של שימוש בכלים.
הקופים תוקפים את היריבים שלהם בעזרת עצמות ככלי נשק ומנצחים.
אותו רעיון בדיוק מופיע בלוסי של בסון
כידוע המדע גילה שהמין האנושי נוצר במקום אחד על ידי קופה אחת שהמדע מכנה אותה בשם לוסי
(לפי ממצאים גנטיים של האדם הקדמון)אצל בסון לוסי שהפכה ליצור עליון חוזרת בזמן 5 מליון שנים
ונפגשת עם הקופה (לוסי הקופה) היא מושיטה לה אצבע בדיוק כמו בתמונה של מיכאל אנג'לו
אשר בה נראה אלוהים מושיט אצבע לאדם ומזכה את האדם בחסד אלוהי.בכך יוצרת לוסי את הקפיצה באבולוציה
בדיוק כמו האובליסק של קלארק ...
אני מציע שתגוגל את ישו בויקיפדיה יש שם דיון שלם על הפיכת ישו כבן אלוהים שם גם מופיע פסוק בנוסח
"הדת הפרוטסטנטית באמצעות העלאת ישו למדרגת אל מאמינה שעל ידי זה מתקיימת קירבה גדולה יותר בין האל לאדם עד כדי היכולת של האדם להפוך לאל"
הבעיה שאתה מעלה מסיטה את תשומת הלב מהענין העיקרי !!
הענין אינו המיינסטרים של הנצרות או המיין סטרים של התרבות הנוצרית הענין שהעלתי זה הניסיון להראות
שתיאורית ה-10% מקבלת אישוש אם חושבים בכיוון של אבולוציה (שינוי גנטי אקראי) הנדסה גנטית
או חיבור של האדם ומוח האדם עם מחשבים..כלומר ניתן לפתח את המוח וליצור אנשים מבריקים יותר
כמובן שלא ניתן לדעת בכמה מבריקים ..וברור גם שבסרט של בסון הופעת המיספרים 10% 20% ..וכ"ו נועדה ליצור דרמה קולנועית
דרך אגב אצל היהודים ברגע שהאדם מנסה להגיע לאלוהים הוא יקבל עונש ראה סיפור מגדל בבל
ויש גם תאוריה ספקולטיבית שאומרת שהסודות הכמוסים של היקום נשמרים ומי שינסה להתעסק עם הפרמטרים הבסיסיים עליהם מבוסס היקום יענש.. רעיון דומה יש בסיפור של פרסאוס המוסר את הסוד של האלים וזה האש לידיעת האדם ולכן הוא נענש.
סביר להניח שהסיפור של ישו נגזר מהמיתולוגיה היוונית שם האלים מקימים יחסים עם בנות אדם ונוצרים חצי אלים כמו הרקולס ובסיפור של ישו מריה מתעברת מרוח הקודש..וכל זה מהמיין סטרים של התרבות הנוצרית הכולל את המיתולוגיה היוונית
 

Y. Welis

New member
לא בדיוק קופה... החוליה החסרה בין הפרימאטים לקופי-האדם

אבל היום כבר מחפשים משהו קדום יותר.
&nbsp
אגב יש טייק יפה על זה ב'מצבים משתנים' - הספר (החלש למדי) של צ'ייבסקי, והסרט (הגדול - אבל *רק* למסך הגדול) של קן ראסל.
 

Y. Welis

New member
ואחרי שראיתי - יש רמזים להשפעה. אבל המגע האפי הרבה יותר טוב

אצל ראסל.
&nbsp
מצער שהסרט לא עובר בקולנועים - חוויה גדולה ודי מצמררת (וגם בונוס בדמותו של בוב בלאבאן, המדען האולטימאטיבי, החל מ'מפגשים מהסוג השלישי', ועוד כמה. נולד להיות מדען).
 

Y. Welis

New member
מזכיר לי פרק ב'תיקים באפילה'

על אנשים שהיו קודחים חורים בגולגולת, לאפשר לחמצן להגיע למוח... נשמע דבר אמיתי.
&nbsp
אגב ה-10% הוא מיתוס מוכר. לא קיים. חוקרים טוענים היום שגילוי האש ובעקבותיו בישול הבשר, סייע לקצר את המעיים ואיפשר הפניית יותר דם למוח. מעניין מי בא לפני מי - המוח או הבישול...
 

clouds11

New member
ההנדסה הגנטית יכולה לגרום להתפתחות מואצת של המוח

בספר "מעוף הצללים"של אורסון סקוט קארד
בין ושלושת ילדיו באמצעות הנדסה גנטית הופכים לסוג מיוחד של אנשים
הם נולדו עם מוח ענקי וגוף ענקי אבל עם תוחלת חיים של 20 שנה
הספר אינו מרתק אבל הרעיון שניתן לבצע קפיצה באבוולוציה באמצעות הנדסה גנטית
הוא רעיון מקובל במדע משום שהדבר הזה נעשה בכלבים למשל
יש כלבי שמירה גדולים ויש כלבי שעשועים קטנים.
המספר של 10% בא לציין שיש פוטנציאל להתפתחות נוספת של מוח האדם למשל באמצעות הנדסה גנטית
 

Y. Welis

New member
אנסה, אבל הג'והנסן מרתיעה

באמת שעדיין לא ראיתי משהו טוב שלה. לא אמיתית - עדיין לא הרגשתי משהו אמיתי אצלה.
 

Y. Welis

New member
אגב טאיוואן - כל ה'סינים' שבסרט הם קוריאנים...

אחד מהם אגב (החלקלק הצעיר) היה יכול להיכנס ל'פיינאל פנטסי' או אנימה אחרת/נינג'ה בקלות.
 

מיכאל ג

New member
Big Hero 6

סרט דיסני "מהיוצרים של לשבור את הקרח" כמו שכתוב בפרסומת אבל בתכלס - הרבה יותר קרוב לפיקסאר ובעיקר ל- incredibles. בגדול זה origin story של קבוצת גיבורי על, פחות או יותר - אולי קצת כמו קיק-אס, הם חיים בעולם בו יש קומיקס וסרטי מפלצות כך שהתגובה שלהם לאיום מצד נבל על כלשהו היא לייצר לעצמם תחפושות וכלי נשק מגניבים.
הסרט עצמו מתרחש בעיר שהיא שילוב של טוקיו וסן פרנסיסקו, במשהו שהוא בערך העתיד הקרוב, ואפשר לראות שהיוצרים עשו מחקר רציני בתחום הטכנולוגיה - הגיבורים הם סטודנטים במעבדה לרובוטיקה, והסרט די מבוסס מדעית, יחסית לזה שהוא סרט אנימציה לכל המשפחה. יש בו המון הומור והוא מהנה מאוד למרות שהסיפור שלו בגדול לא הכי מקורי.
האנימציה כרגיל מדהימה, בעיקר סצינות הטיסה מעל העיר.
 

הייזל

New member
אחרי כמה פרקים של הפלאש

אני מגלה שאני מרוגזת.
מילא להפוך את גרין ארו לבאטמן לעניים אבל פלאש עכשיו כל כך דומה לסופרמן שאני מתחילה לחפש את הקריפטונייט בכל פרק. זה הגיע למצב כזה שבפרק של השבוע אחד האנשים של הפלאש אומר לגרין ארו בדיוק מה שסופרמן אומר לבאטמן "אהי לא אוהב את השיטות שלך אבל אני מבין שהן נחוצות" יש אפילו משולש אהבה עם שתי צלעות.
 
למעלה