למה נטשת את ההווה החביב והטוב?
הסופ"ש עוד לא נגמר בפעם האחרונה שבדקתי! (אם כי זו יכולה להיות מחווה נחמדה לנוסעים בזמן שבינינו, או לסכיזופרנים בינינו שמאמינים שהם נוסעים בזמן. בקטע כזה של עבר והווה זה היינו הך).
כן, חתול. אז מה קראת הסופ"ש?
חתול: הנערה על הרכבת. ספר מתח שאמור להיות טוב, בפועל מאכזב עד מאוד ולגמרי לא שווה בזבוז של זמן לימודים או זמן שיטוט ללא מטרה במרחב הקיברנטי בזמן שאתה מעמיד פנים שאתה לומד. כמו עכשיו, נניח.
אולי אני מרגישה ככה כי הורגלתי לסטנדרטים של טאנה פרנץ' וג'ון וורדון (סגידהה), או כי העלו לי ציפיות לגבי הספר הזה, ואולי כי הוא פשוט באמת גרוע.
לתפיסתי, בכל אופן, ספר מתח טוב צריך לענות על שני קריטריונים:
1. תעלומה טובה עם פתרון טוב
2. מותח. כי קוראים לו ספר מתח, דה. (וכן, ספר מתח יכול להיות לא מותח. עצם העובדה שמישהו נרצח ולא יודעים מי רצח אותו לא תמיד מספיקה).
נערה לא עושה לא את זה ולא את זה
שלא תטעו, כבר קראתי ספרים בעלי תעלומות בינוניות עד הזויות - כמעט כל ספר של הרלן קובן הוא כזה, אבל הוא מצליח לחפות על היעדר התעלומתיות במיירון ו-ווין וסינדי הגדולה ואספרנזה וכל החבורה (במלעיל P: ) ובהומור מיירוני ובמתח ואקשן וכיפיות. עד הסוף, שבו אתה מגלה את פתרון התעלומה וכולך כזה, WTF? אבל אלה רק שני הפרקים האחרונים, ואתה מבין שמשאר הספר למעשה נהנית, אז לא ממש אכפת לך.
זה לא המצב כאן. הגיבורה הראשית היא פאתטית במובן הכי רכרוכי ומנוזל של המילה: אלכוהוליסטית (לא סיבה לא לחבב דמות), די טיפשה (כן סיבה), משעממת תחת ובעלת מן אישיות מוכה כזאת - כמו שאחת הדמויות האחרות תיארה אותה, "כמו כלב שהתעללו בו אבל עדיין חוזר כל פעם למתעלל שלו ומכשכש בזנב". פעם היא היתה בנאדם אחר לגמרי, אבל אז בעלה עזב אותה ונשברה לה הציפורן וזה דרדר אותה לקרקעית (לא, בעלה לא היה ערפד סקסי. אבל על הציפורן היה לק ממש יפה. וכאילו, אם זאת לא סיבה להתחיל לשתות ולפתח דכאון, מה כן?)
יש עוד שתי דמויות שיש להן נקודות מבט. הפרקים שלהן נראים כולם אותו דבר, בערך ככה:
דמות 1: "אני אוהבת את בעלי. אני אוהבת את התינוקת שלי. אני צריכה להחליף חיתול לתינוקת שלי. אני צריכה להכין ארוחת ערב לבעלי".
דמות 2: "יש לי סיוטים והתקפי חרדה. בעלי ממש חמוד אבל אני מרגישה כלואה איתו. היום שוב היה לי התקף חרדה. אולי אני אברח מהבית עם מאהב? זה נשמע רעיון נחמד. בלילה היה לי עוד סיוט, אוף. בעלי ניחם אותי. איזה מותק הוא, אה?"
זה כמו ספר שלם שבו כל אחת מהדמויות היא בלה, אבל לכל אחת יש רק צד רדוד אחד מהאישיות הלא-קיימת שלה. ואין אדוארד. אם כבר ספר גרוע, לפחות קצת תיאורי אנטומיית גוף גברי מושלם ואורגזמות!
לגבי התעלומה: ידעתי מי הרוצח לקראת האמצע ככה. אחת הסיבות היתה שבכל הספר יש בדיוק 5 דמויות, כולל קורבן הרצח. גם אם אתה מנחש ניחוש פרוע, 25% שאתה צודק. הסיבה השניה היתה שבלה לא מסוגלת לרצוח, והיתה רק דמות לא-בלה אחת בכל הספר.
לגבי מתח: טוב, אין.
ספוילרים:
.
.
.
.
.
.
למי שקרא את הספר ועומד לומר "את מגזימה, חתול, זה בכלל לא היה כזה ברור", אסביר: סקוט וכמאל לא יכולים להיות הרוצחים, זה היה עד כדי כך צפוי שבהפוך-על-הפוך זה היה עשוי למעשה להפתיע. גם רייצ'ל לא, מאותה סיבה. נשארנו עם טום ואנה. לאנה יש אישיות של נעל בית וקראנו את נקודת המבט שלה - היא לא היתה מצליחה להסתיר רצח בין שתי תכונות האופי היחידות שלה, וטום...שני אנשים בעלי נטיה לזיין מהצד גרים 4 בתים אחד מהשני ולא מזיינים אחד את השני - מה הסיכוי? אז יש לו מניע, ויש את העובדה שהוא פסיכופת (כאילו, איזה מן בנאדם נהנה מלראות את אשתך השתויה מתפלשת בבוץ בגינה שלך ובוכה שהיא רוצה לחזור אלייך?)
בלי קשר לזה, יש קצוות לא קשורים וזה מעצבן אותי. למה השמלה של אנה היתה זרוקה ליד המסילה? מזכירים אותה על ההתחלה של הספר ואחרי זה מזכירים אותה עוד איזה 4 פעמים, ולא טורחים אפילו להסביר מה הקטע. למה הציפורניים של רייצ'ל היו מלוכלכות כשהיא התעוררה? כאילו, אני מבינה, זה היה אמור להטעות אותנו ולגרום לנו לחשוב שהיא חפרה קבר. אבל היא לא, והסופרת פשוט שכחה מזה וקיוותה שגם אנחנו נשכח.
אה, וגמילה מאלכוהול לא מתרחשת באורח פלא רק כי רצחת את האקס שלך. כאילו, כן, יש אלמנט נפשי בהתמכרות, אבל יש גם אלמנט פיזי. זה לא פשוט, "טוב, תקעתי לו חולץ פקקים (קלטתם את הסמליות שבזה?) בצוואר, אז עכשיו אני חופשיה להפסיק לשתות ולהתחתן עם הנסיך צ'ארלס." אם זה היה ככה, כל האלכוהוליסטים היו רוצחים את האקסים שלהם ופוף! בחיים האמיתיים זה ממש לא פוף ולא ספה.
אבל תראו כמה אני חופרת. פלא שהציפורניים *שלי* נקיות עדיין! אסכם, אם כך: don't.