אולי אין מספיק אנשי שיווק בין המו"לים.
שידעו לשווק ולמכור טוב יותר את הספרים, להסביר מהם וחלק מתוך מה.
או במקרה של ההוצאה מחדש של ספרי אסימוב ב'מובי דיק' - למתג כסידרה איכותית, 'קלאסיקה', 'אבני דרך במד"ב' - משהו שיבדל אותם משאר המד"ב (להוסיף הקדמה של מישהו שמתמצא, אולי עם תואר ד"ר - אבל לא בכלכלה בינלאומית...).
צריך לחשוב על הקורא שאין לו מושג. מה הדבר הראשון שמציגים לו? איך מסבירים לו במינימום מלים מה הספר שלפניו, מהי חשיבותו ולמה כדאי לו ליקרוא אותו. איך יוצרים אצלו את תחושת המיתוג, האיכות; שהספר אינו כשאר הספרים אלא מיוחד; שווה.
יש תורה שלמה לכך שנקראת שיווק (שבניגוד למה שרובינו חושבים, 'שיווק' זה לא רק רוכלות), שמטרתה לקרב בין המוצר לצרכן המיועד שלו.
עוד לפני עשור הצעתי ל'אופוס' לייחד סידרה למד"ב איכותי מהרגיל (למשל האנתולוגיה של אליסון), כך שמי שיתקל באחד הספרים האלה בחנות, ידע שלפניו משהו שונה.
זה היה יכול להוסיף הילה של איכות להוצאה, כמו שיש עדיין ל'עם עובד' או ל'שוקן'.
במקום זה המד"ב בארץ ממשיך להיות משווק כטראש, כספרות זולה עם עטיפות קלושות, שמיועד לנוער בלבד (או תמהונים). חבל.