נעשה סדר בדברים
כמה שיקולים מדעיים עשויים להרגיע מעט את הרוחות: שכפול גנטי של אנשים איננו שכפול של נפשות או נשמות.
אי אפשר לשכפל את אישיותו של אדם.
אילו יכולנו, למשל, לשכפל את פיקסו, אין זה ברור כלל וכלל שהיינו מחיים את יכולתו האמנותית, ואילו שכפלנו את איינשטיין, המשוכפל לא היה יודע פיזיקה מיום לידתו, וכלל לא בטוח שהיה הופך לפיזיקאי מחונן, גם אם היינו מעניקים לו את החינוך הפיזיקלי הטוב ביותר.
שכפול הכבשה דולי איננו בדיוק "שכפול",
כי אם שיבוט גנטי מסוג מסוים,
שבו יוצרים שבט שכל המשתייך אליו דומה לזולתו בדבר אחד: במרבית המידע התורשתי הגלום בתאי גופו, וליתר דיוק,במידע התורשתי הכלול בגרעיני תאיו.
אי אפשר להבטיח שהזהות תהיה מוחלטת. מוטציות, למשל, עשויות לגרום הבדלים גנטיים,
אך ככלל יש לצפות שבני אותו שבט גנטי יהיו זהים מבחינה גנטית כמעט לחלוטין.
למידע התורשתי הגלום בגרעין התא יש תפקיד מכריע בקביעת תכונותינו,
אבל גם הסביבה שבה מצוי הגרעין משפיעה על כך.
כאשר משתילים גרעינים של תאים שמוצאם בפרט מסוים בביציות של נשים שונות,
יש לצפות שהפרטים בשבט שיתפתח לא יהיו זהים לחלוטין בכל תכונותיהם.
זאת ועוד: גם הסביבה שבה עובר מתפתח משפיעה על תכונותיו,
ויש להניח שבני שבט אחד שכל אחד מהם התפתח ברחם של אישה אחרת לא יהיו זהים זה לזה.
גם תאומים זהים - שבט גנטי מעשי ידי הטבע, המתפתחים בעת ובעונה אחת מאותה ביצית ברחם של אישה אחת, עשויים להיות שונים במקצת מבחינה גופנית,
ולעתים קרובות יש ביניהם הבדלים ניכרים באופי ובתכונות.
הבדלי ההתנהגות הללו מיוחסים בדרך כלל להבדלים בסביבה שבה התאומים גדלים ומתפתחים. למשל, זה שהגיח מהרחם כמה דקות לפני אחיו ייחשב לבכור במשפחה, או תאום שגילה נטיות אמנותיות וזכה לטיפוח בכיוון זה, וכדומה.
קיצורו של דבר, שכפול או שיבוט אדם אינו מבטיח יצירת עותק זהה.
עדיין יהיה צורך לחנך שבטים שאמורים להיות חיילים או פועלים לשמש בתפקידם המיועד, ואפשר שכמה מהם לא ימצאו את מקומם במסגרת שהותאמה להם לפני שנולדו, גם אם מוצאם מחייל מעולה או מפועל מצטיין. יהיה קשה אפילו למנוע את האפשרות שבנו המשובט של שליט רודן או של מוזיקאי מחונן יקום ויתמרד נגד אביו ולא יממש אף אחת מהציפיות שתולים בו. הוא הדין גם
בהורים המשכפלים ילד שמת על מנת להחיותו מחדש. הם לא ישיגו את מטרתם, משום שיהיה זה ילד אחר, לא יהיה ילדם המת ואפילו לא תאום שלו.
http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=17607