עונה 5 פרק 3: דיון על הפרק לקוראי הספרים

תלונות

זה שהסדרה נופלת מהספרים ברמת העלילה והדמויות זה מובן ונסלח, אבל למה לעזאזל הסדרה כל כך משעממת?

זה קולנוע! אפשר לעשות הכל!
למה אין עריכה מעניינת, צילום מעניין, קצת יותר צבעים מלבד לאפור בהיר ואפור כהה, ועוד אין ספור אלמנטים שהמדיום הקולנועי יכול להציע.

רק תסתכלו על הסדרות שיצאו בשנים האחרונות ואיך שהן לא רק באותה רמה של סרטים גדולים אלא אפילו מחדשות ועושות דברים מרעננים ומדהימים מבחינה קולנועית.
משחקי הכס פחות...

נכון פעם-פעמיים בעונה יש איזה רגע מרשים(למשל פסל ההרפיה המתרסק, או הדרקונים), אבל הרגעים האלה כל כל נדירים שהם פשוט מרגישים לא קשורים לשאר הסדרה.


פשוט חבל שמרגע שהסדרה התחילה יוצרי הסדרה הגבילו אותה לכל מיני "חוקים" ועכשיו רואים שהם מנסים קצת לשבור אותם(פתאום הכניסו פלאשבק, כלי שהיה עוזר כל כך הרבה בעונות קודמות), אבל זה לא מספיק.

לדעתי בטלויזיה זה המקום המושלם לחקור ולהתנסות בכל מיני כלים קולנועים ולצאת קצת מהקופסא. הסדרות הכי גדולות כבר עושות את זה(אמפרית הפשע, אוטופיה, שובר שורות, לואי, אפילו adventure time המצוירת המצוינת ועוד...)


ובסופו של דבר זה גם משפיע ופוגע(לטעמי כמובן) בסיפור.
סדרה שמנסה להעביר את אחד מהסיפורים הכי רחבי יריעה ומלאי פרטים לא צריכה להגביל את עצמה מבחינה קולנועית, אלא להשתמש בכל הכלים שהמדיום הזה מציע כדי לתפוס את רוח המקור, שחוץ מרצח המוני וסקס שפוגע לנו בעצם הטאבו פה ושם אני ממש לא מרגיש אותה.
 
באיחור מסויים, הסיכום שלי

- החתונה של מארגרי וטומן, מעבר לנושא של סטיה מהספרים, ומעבר לחוסר העקביות (בעונה 2 סרסיי סיפרה לו סיפורי אגדות לילדים בזמן הקרב על הבלאקווטר. יחי הריקאסט!), מעניינת כי בהמשך העונה יש את העלילה של הדרורים וההאשמות של סרסיי את מארגרי בניאוף. בספרים לא נמצאו המאהבים שלה, אבל הדרורים גילו שמארגרי לא בתולה (אמנם אלמנה פעמיים, ובכל זאת אמורה להיות בתולה). כמובן שכל זה לא יהיה תקף בסדרה, וכך לא נגלה ברמזים מי המאהב של מארגרי. דווקא בעונות קודמות בשיחות שלה עם סאנסה היו רמזים על כך שהיא מנוסה מינית, ומסתבר שניאלץ לחכות לספרים...

- להתרשמותי, סאנסה, בניגוד מה שאמרו שהיא הולכת להיות, לא באמת השתנתה. היא לא תפסה שכל, ולא הפכה למוח כמו אצבעון. היא נשארה טיפשה ופשוט רוצה למצוא חן בעיני אצבעון על ידי שיתוף פעולה איתו. אפילו סרסיי הייתה מתחתנת עם ראמזי, אם היא הייתה חושבת שזה יקדם את המטרות שלה, וסרסיי רחוקה מלהיות מוח על במשחק. סאנסה מתנגדת, ואז משתכנעת בלי שאצבעון ייתן לה סיבה טובה אחת, חוץ מהבטחות עמומות לנקמה.

- בריאן הולכת "לעקוף את חפיר קאילין"? אני משוכנע שרוב סטארק היה שמח לדעת על נתיב כזה.

- לא ברור לי למה אנשים פוטרים כמובנה מאליה את העובדה שסרסיי לא באמת מתכוונת שהיא תעשה הכל בשביל מארגרי, אבל חושבים שאצבעון התכוון למה שהוא אמר כשהוא אמר לראמזי שהוא לא יודע עליו כלום. איך אמר אצבעון? "אמרתי לך לא לבטוח בי".

- שוב המגפה האפורה, שטיריון מזכיר מול ואריז. מן הסתם הוא וג'ורה ייתקלו באנשים אפורים בהמשך הדרך למירין, ומן הסתם יש עוד סיבות לאזכור של המגפה האפורה. היא קריטית כל כך להמשך העלילה שלא הורידו אותה בסדרה.

- כמות מפליאה של אנשים בוואלנטיס דוברים את הלשון המשותפת ולא ואליריאנית (גבוהה או וולגרית).
 
דעתי

- ימצאו משהו אחר להעליל על מרג'ורי. מספיק והיא תגיד לאחת התרנגולות שלה שטומן לא היה הראשון שלה, דבר שלא היה עובר בספרים, אבל בסדרה כשעושים קיצורי דרך, זה יכול לעבוד.
אני לא חושב שנגלה בספרים עם מי מרג'ורי שכבה, כי זה לא חשוב. היא שכבה, וזה מספיק.
&nbsp
- גם לי קשה עם סאנסה. אבל אנחנו צריכים לחשוב מה היה קורה לה אם היא לא הייתה מצייטת לבייליש. היא יודעת שהוא אדם מסוכן וכאחד שלא כדאי ללכת נגד התוכניות שלו. אולי היא כן עושה את הדבר החכם.
&nbsp
- בנוגע למגפה האפורה,
קל לספרים בשורה הבאה:
יש לי הרגשה שהם הולכים להחליף את הסוסה הלבנה (אם זה השם בתרגום לעברית) במגפה האפורה. זה פשוט מצטלם טוב יותר. תופעות לוואי של מחלה שנעים יותר לראות.
&nbsp
- ותוספת משלי, שני דברים שמפריעים לי בסדרה:
1. המרחקים. לוקח 10 דקות להגיע מחפיר קאילין לווינטרפל? לוקח להודעה להגיע ממעלה המלך לווינטרפל מהר יותר מ-סמס? כל הממלכה ידעה על מותו של טיווין בערך מתי שידעו את זה במעלה המלך. אני לא אתפלא אם בהמשך הסדרה ג'יימי יוציא טלפון סלולרי לדווח לסרסי מה קורה בדורן...
2. העירום. מצד אחד, מראים עירום נשי מלא עם קלוזאפים לשיער הערווה ויותר מזה (יש לכל עונה את הסצנה הפרובוקטיבית שלה - הבנות של ראמזי מתעללות בתיאון, רוז במין לסבי עם זונה וכד'), ומצד שני, השחקניות הראשיות מסתירות את החזה שלהן בעזרת השמיכה לאחר הסקס (אמיליה קלארק ונטלי דורמר), כאילו מדובר באיזה סצנה מסרט דל תקציב משנות ה-80. ולפני שדבריי יוצאו מהקשרם - זה ממש לא החזה שמעניין אותי, אלא הבימוי הגרוע. זה יותר מבסדר שהשחקניות לא רוצות להראות ציצים, רק שיביימו את הסצנה שזה לא יורגש שהשחקנית יודעת שיש מולה מצלמה ושכל העולם מסתכל, ומנגד שתי סצנות אחרי זה תעשו לי זום-אין לאיבר מין נשי, כאילו כפיצוי...
 

Stark Bannermen

New member
תיאוריה אישית שלי לגבי מארג'ורי

יש מצב שאוליבר יגיד שהוא השתתף בשלישייה עם מארג'ורי ולוראס...זה אם הם לא הולכים רק על לוראס ואכן יחפשו ללכת בכיוון של הספרים.
 
אז מה היה לנו שם

טומן זקן, מארגארי משתגלת ברישיון, הדמויות והעלילה של סאנסה ואצבעון פושטות רגל, בריאן ופודריק רפאי הטבעת (יושבים על הסוסים וצופים מראש הצוק) נוסעים לוינטרפל, הספטון העליון יושב בתאים השחורים ולראמזי יש מספיק כוח להעניש לורד בתוך הטירה שלו. אבל לפחות בנקודה העיקרית הם נצמדו למקור - העיקר שוולדה השמנה באמת שמנה!
 

Stark Bannermen

New member
מסכים ואני רק שאלה...

לא בקיא במאה אחוז בגיאוגרפיה של ווסטרוז, האם באמת..היפוטתית יש בכלל דרך לעקוף את חפיר קאילין? זה נשמע לא הגיוני בהתחשב בנכתב בספרים ואפילו לפי מה שנאמר בסדרה..
 
לצבאות אין דרך לעקוף

אלא אם יש להם שליטה ימית שתאפשר להם להנחית צבאות מסביב בדרך הים.

יחידים בעקרון מצריכים הרבה פחות לוגיסטיקה מצבאות, והם יכולים למצוא דרכים, אבל זה אזור ביצות בוגדני, מלא באריות-לטאה (כנראה הגרסה הווסטרוזית לאליגטורים), ובתושבים שמהווים קהילה סגורה ולא בהכרח מסבירת פנים לזרים, והם היחידים שמכירים את השטח (דרי הביצות הם כנראה בני תערובת של בני אדם וילדי יער. לכן הם נמוכים ולכן יכולות הקסם של ילדי היער נפוצים אצם). אז יחידים שעוברים צריכים להיות מצויידים בהרבה צידה (כי בלי הכרת השטח יהיה קשה לדעת איפה למצוא צמחים טובים למאכל ואיך לצוד או לדוג אוכל), ולהיות מוכנים להיתקלות עם דרי ביצות ואז לשכנע אותם לתת להם לעבור. אין מה לדבר על דרכים, כפרים ופונדקים.

אם כי אני לא בטוח שאפשר לעבור בביצות עם סוסים, גם יחידים. אפילו בני הלורד שלהם לא הגיעו לווינטרפל רכובים, ככה שכנראה סוס יהיה חסר תועלת בביצות, ועדיף להביא סירה טובה. מי שרכוב על סוס עדיף שיירכב ברך המלך.

כמו כן, כמו שחפיר קאילין מתואר בספרים, הוא לא מבצר שחוסם את הדרך אלא מגדלים ששולטים על הדרך. כלומר מי שמציב קשתים בראשי המגדלים יכול לעצור צבאות - אם יש לו התראה מספיקה לפני (בני הברזל השתלטו על החפיר בזכות ההפתעה והכח המספרי, אבל הכח המספרי לא היה נותן להם את החפיר אלמלי ההפתעה). זה אומר שתיאורטית יחיד יכול להתגנב בלילה על דרך המלך - כתלות במידת העירנות ובסד"כ של השומרים בחפיר. כשאין מלחמה כנראה שהחפיר לא מאוייש יותר מדי, ובלי זרקורים או מדורות לכל אורך דרך המלך אפשר לנצל את החשיכה והשקט.
 
הם לא מנסים להתגנב בדרך המלך

בריאן אמרה שהם יעקפו מסביב.
אין הכרח שדרי הביצות לא מסבירי פנים לזרים, אם אינם אויבים כמו בני פריי.
מן הסתם קשה לעבור בביצות עם סוסים, בגלל טבעה הבוגדני של הקרקע. אבל העובדה שבני ריד הגיעו לווינטרפל ברגל, לא אומרת כלום. דרי הביצות קטנים ולכן קשה להם לרכב על סוסים. זו הסיבה שהאולנד ריד פחד לעשות צחוק מעצמו בטורניר הרמחים בהארנהול.

אבל מי אמר שבריאן ופוד צריכים לרכב על סוסים בביצות? בתור נזגול הם יכולים לעוף מעל הביצות, וכל דרי הביצות ההוביטים יתחבאו מתחת לשיחים ויסתמו את האוזניים.
 

AlonPe

New member
לא'דע

אתחיל דווקא מ- נאריה:
אהבתי את הסיפור של אריה.
גם בספר וגם בסידרה.
לגבי הסידרה, אם נחזור רקע לעונה הראשונה,
שם היה נראה שהסידרה איכשהו עוקבת באופן די מדוייק,
הן במחינת העלילה והן במחינה כרונולוגית אחר הספרים.
אמנם 10 שעות לא שווה, זה זמן היסטרי (גם אם היה לי את כל הזמן הפנוי בעולם בשביל זה)
בשביל לקרוא ספר. כזה,
ובכל זאת, יש משהו נכון באמירה: "תמונה אחת שווה אלף מילים" ועל אחת כמה וכמה 24 תמונות לשנייה.
אז בעונה הזו, החדשה, עושה רושם שהסידרה החליטה להיפרד מהספרים,
גם מבחינת התוכן, העלילה, וגם מבחינת ההספק, שזה הכי מצער אותי.
את השינויים בעלילה הייתי יכול לקבל , ולא משנה אם אני אוהב או לא,
בתור חופש אומנותי של הבמא/תסריטאי, ב-תרגום מהמדיה הספרותית ולמדיה הטלויזיונית.
אבל לא קל לי.
למשל - הסיפור של אריה:
האמת, שאהבתי אותו, על כל פרטיו בספר.
התהליך שעובר על הדמות של אריה הוא מרתק בעיניי.
הייתי יכול להבליג על השיוניים העלילתיים - כמו הדמות של
היה לי מאוד מעניין איך אנשים שלא קראו ת'ספר מבינים מזה בכלל משהו!.
נגיד למשל כמו -
זה שתחכו את השיחה בין ג'ון לסטאניס.
לא זוכר איך בדיוק סטאניס אמר את זה לג'ון (בספר)
הוא אמר לו, בעצם: "תתבגר!"
וותר על הילד שבך.
זה היה מאוד חזק.
זה בסופו של דבר הוביל לעריפת הראש של ג'אנוס סלינט.
דיאלוג פנימי של הדמות של ג'ון עם אבא שלו, בדמות סאטניס....
בסידרה זה (כמו הרבה סצנות אחרות)
התפספס בגדול!.
עושה רושם, מעבר לשיוניים ה עלילתיים, הלא ברורים,
שפתאום הסידרה רצה מהר מדי קדימה.
 

Blackshift

New member
השיחה הייתה עם איימון

המלומד של טירת שחור, לא עם סטאניס,
אבל כן זה בהחלט היה משמעותי מאוד.
&nbsp
לדעתי גם זה עוד יותר משמעותי בגלל שבמשתה שסרסי זוממת להרוג את ג'ון היא משתמשת במילים "kill the boy" ובמילים האלה איימון משתמש בשיחה, רק שאיימון ממשיך אותם ל"and let the man be born" שמוביל לתיאוריה שג'ון לא מת
 
למעלה