מה בפינה – ללמד ילדים להעסיק את עצמם

מה בפינה – ללמד ילדים להעסיק את עצמם

מצ"ב מאמר קצר בנושא תפקידנו בלימוד הילדים להעסיק את עצמם. אני מעלה נושא חשוב זה, בהמשך לדיון אחר שהיה בפורום.

המאמר הועתק מדף פייסבוק של "קול להורה": https://www.facebook.com/kollahore/?fref=ts
"הילד לא יודע להעסיק את עצמו.
דואגים שלילד תהיה תעסוקה נון סטופ? אולי כדאי להאט?
בשנים הראשונות לחייו אנו ההורים דואגים להעסיק את הילד ולספק לו אטרקציות וחוויות. אבל במירוץ לעשות זאת, אנו שוכחים שלא פחות חשוב לאפשר לילד ללמוד להעסיק את עצמו.
היכולת להיות לבד היא יכולת חשובה, והיא מתפתחת בעצם בנוכחות ה"אחר", בצורה הדרגתית. כדאי לעבוד ביחד על היכולת הזו. לשם כך, חשוב קודם כל לשנות את התפיסה שלנו, ההורים. - כשאנו נשארים עם הילד בבית או לא מספקים לו פעילות כל הזמן, איננו חוטאים לו, או לא משקיעים בו. להפך, אנו מספקים לו את האפשרות ללמוד להעסיק את עצמו, לשחק לבד, ולרכוש יכולת שתשרת אותו בהמשך ההתפתחות.
את התהליך עצמו כדאי לעשות, כמו בכל תהליך של למידה- בצורה הדרגתית. אפשר אולי בשלב ראשון להחליט שמהגן חוזרים ישירות הביתה, שם מבלים חצי שעה, או שעה ורק אז יוצאים לגינה, לפארק או לפגוש חברים. גם בבית, אפשר לפתח את יכולת המשחק העצמאי באופן הדרגתי. למשל, להתחיל במשחק משותף שאותו הילד יכול להמשיך בזמן שאתם אומרים לו שאתם צריכים לעשות משהו שלכם או בשביל הבית (כלים, כביסה, מחשב, מקלחת וכו'). לאט לאט להאריך את פרק הזמן שבו הילד משחק באופן עצמאי וכמובן לחזק אותו על כך."


ולדיון שלנו:
האם הנושא הזה בעייתי אצלכם בבית?
האם הילדים שלכם יודעים להעסיק את עצמם? האם יש הבדל בהקשר הזה בין הילדים?
מה אתם עושים בשביל לעזור לילדים ללמוד להעסיק את עצמם?
תרגישו חופשי להעלות כל דבר בהקשר הזה.
 
בעיני זה מאוד מאוד חשוב שילד ידע להעסיק את עצמו.

הבת שלי שהיום היא כמעט בת 10 יכלה להעסיק את עצמה מאז ומתמיד.
בתור תינוקת היא אהבה להסתכל על הצללים, לא היתה לה בעיה עם נסיעות ארוכות או לחכות בתור, ולמרות זאת, תמיד לקחתי איתי דברים בשבילה לעשות במידת הצורך, לרוב לא היה צורך.

באפריל השנה נסענו לשבוע ימים לגלזגו. מדובר בכ8 שעות נסיעה. לקחנו איתנו מכשיר DVD נייד. באותו יום היא ראתה 3 סרטים, כאשר אנחנו נוסעים בנופים מקסימים. נראה לי ממש לא מתאים. זה לא יקרה שנית. אני חייבת לציין שבוני לא משגעת אותנו בנסיעות, ואין לה אחים לריב איתם היא כבר תמצא משהוא לעשות ואנחנו אוהבים לשחק כל מיני משחקי נסיעה או לשיר ביחד, ככה שהחיים שלנו קלים בהקשר הזה.

הרבה פעמים אני יוצאת לעבוד בגינה ובוני איתי. אני עושה מה שאני צריכה לעשות והיא ממציאה לעצמה משחקים. משחקת עם עצמה עם הצמחים שאני גוזמת, בונה לעצמה קן או מכינה סלט או מרק, מה שבא לה.
 
זה נושא מעניין

אבל זה נראה לי נושא נוסף לזה שהתדיינו עליו-
שעיקרו בעיני, היה המקום של המסכים בחיי הילדים שלנו.
&nbsp
לגבי להעסיק את הילדים,
זה נושא מורכב שמשתנה מאוד מילד לילד.
בגדול,
אני ממש לא חושבת שהורים צריכים להיות ליצני החצר ולשעשע את הילדים,
ילדים צריכים לדעת למלא את הזמן הפנוי שלהם,
אני חושבת שזה מאוד אחר שיש בבית כמה ילדים
הרבה מאוד מהיום הוא אינטרקציה בניהם.
אין הרבה סיטואציות שבהן הן צריכות שיעסיקו אותן.
&nbsp
 

alphadelta

New member
מסכים ועוד

ילד שמעסיק את עצמו ( ולראות טלויזיה לבד זה לא נחשב) לומד על עצמו המון דברים. יצירתיות, שימוש בדמיון, דחיית סיפוקים, שקט מהסביבה. אני חושבת שאחד האתגרים בשנים האחרונות זהו זמן המסך המוגבר. נכון, הם גדלים לתוך עולם טכנולוגי. וזה חשוב לתת להם כלים. אבל ילד יצרתי ובעל תושיה יכול ללמוד את זה בקלות. זמן המסכים הרב בא על חשבון משהו. אחד הכישורים העיקריים שילדים מפסידים זוהי אינטראקציה חברתית. כן, הרבה יותר קל לעשות קניות עם זאטוטים אחרי שאוספים אותם מהגן בתום יום עבודה מתיש זה לשים ביד של כל אחד מסך. אבל מה המסר? דבר ראשון אנחנו משדרים ש״לא ממש בא לי להיות איתך כעת.״. דבר שני, מפספסים הזדמנות חשובה לאינטראקציה. ילד יכול ללמוד נפלא ממשחק בטבלט שמות של צבעים. אבל גם כשמחפשים בסופר את התפוחים האדומים וקופסאות הצהובה. דבר נוסף הילד לא לומד דחיית סיפוקים. קשה לא עכשיו ומיד אמא שמה מסך ביד שלו.
כשבן ה3 יושב על השטיח ומשחק לבד בלגו כשאבא ליד מקפל כביסה. הילד מוציא ומעבד את מאורעות היום ועדיין מרגיש נוכחות הורית. כשבן ה4 מדפדף לבד בספר ליד אמא שקוראת את הספר שלה, יש לו הרגשה של גדול.
לאט לאט הם מוצאים יותר ויותר עצמאות ויותר רצון להיות בחדר אחר ( כל עוד זה בטיחותי). בנסיעות ארוכות ברחבי היבשת אין אצלינו לילדים מסכים. הם משחקים בינהם, מביטים בנוף, קוראים, אנחנו משחקים יחד משחקי דרך או מקשיבים ל״ספר שמע״. הם שרים, ממציאים משחקים וגם רבים קצת לפעמים ;) ובנתיים לומדים המון על עצמם.
 

carlimi

New member
מודה שקצת התבלבלתי ....

האם הדיון הוא על האם הילדים שלנו יכולים להעסיק את עצמם או על כמה ולמה יש להם זמן מסך?

בכל מקרה, מניחה את זה כאן - http://letslassothemoon.com/2015/08/26/limit-screen-time/
מתקלתי בזה בעת שיטוט בפינטרסט ...
אני נוטה להסכים עם הגישה (גם אנחנו בדר"כ לא מגבילים זמן מסך, הילדים בדר"כ מפסיקים לבד), ולא רק בענייני מסך אלא גם בתזונה ושאר ירקות ...
 
הדיון הוא על היכולת של הילדים להעסיק את עצמם,

במשחקים שהם לא מלחמה כזאת או אחרת) והרבה פעמים הילדים מכורים לזה ושום דבר אחר לא עושה להם את זה. לשחק לבד בלגו, קוביות או משחקי הדמיה זה משעמם לעומת המושלמות והנוחות על המסך.

האם אנחנו מודעים לנושא הזה בכלל? כל מטרת הפינה השבועית הזאת היא לעלות נושאים למודעות. לחשוב על זה.
 

carlimi

New member
אני אחדד

למרות שאני אישית מבינה היטב למה אתן מתכוונות, יש לי בעיה עם ההגדרה.
כי הילדים יודעים להעסיק את עצמם, הם רק עושים את זה עם משהו של כ ם לא נראה וזה המסכים.
מבחינתכם, ילד שיודע להעסיק את עצמו, זה רק ילד שמעסיק את עצמו במשחקי דמיון או יצירה או משהו מוחשי, שאינו מסך. אגב, האמצעי שלי לפעמים משחק מיין קראפט. אני אישית לא אוהבת את המשחק הזה (בעצם לא אוהבת משחקים בטאבלט בכלל) אבל המשחק הזה דורש דמיון. הוא בונה שם ערים שלמות, מהדמיון שלו. סתם נקודה למחשבה.
לשמחתי, הילדים שלי עדיין צעירים. הבנים יכולים בהחלט להעסיק את עצמם ללא מסכים, לבד וגם ביחד. אם זה בחוץ או בחדר עם לגו/דינוזאור/חרב או כל שטות אחרת. הם גם מחשקים הרבה ביחד (כל השלושה מאוד קרובים בגיל).
הבת פחות. אבל היא תמיד הייתה כזו. אף פעם לא שיחקה בבובות למשל. היא לא מתחברת למשחקי דמיון. היא טיפוס אתלטי. לא כולם יצירתיים ...חחח גם בעלי לא, והנה, יצא די מוצלח (לדעתי).
אממה, אנחנו למדנו שבאוטו זה לא עובד לנו. ומאחר ואנחנו מאוד אוהבים לנסוע, והמרחקים כאן הם עצומים בכל קנה מידה, כן קנינו דיוידי לאוטו ואני סבבה עם זה.
אז כשמגיעים למלון מתחילים לשחק ...לא קרה כלום

ואיך בדיוק הגענו מאוכל לסמים!?
 
תראי

אני אתחיל בזה שאין לי בעיה עם איך שאת מחליטה לגדל את הילדים שלך,
זה קצת נשמע שאת מתגוננת,
אז אני מבהירה בצורה ברורה שזכותך לחשוב אחרת

&nbsp
דעתי,
אני חושבת שילדים צריכים ללמוד למלא את החלל.
שעצם החיפוש אחרי המילוי - הוא יצירתי. (ולא במובן של אומנות)
ושהשימוש במסך בתור ממלא חלל הוא בעייתי.
ע כ ש י ו - זה לא אומר שמסכים זה רע,
זה לא אומר שאי אפשר ללמוד מהם המון,
זה לא אומר שלפעמים הם ביביסטרים מצויינים,
ולפעמים הם גם סתם מנוחה נעימה למוח.
הבעיה מבחינתי היא, (ואני מדברת גם על מבוגרים)
כשהמסכים הופכים להיות משהו שנוכח כל הזמן,
משתלט, יש לומר.
ילדים בני 9 יושבים בגן משחקים ביחד ובמקום להסתכל אחד על השני הם מתכתבים בוואטצאפ (אמיתי. נתקלתי בזה בארץ קצת לפני שנסענו)
אין לי דרך להסביר כמה אני חושבת שזה חולה.
שזה אוטם את הנפש,
הרבה יותר קל לקלל מישהו בהודעה מאשר להסתכל עליו בעינים ולקלל אותו,
אני חושבת שזאת הנקודה.
זוגות יושבים בערבים מול הטלויזיה בלי להחליף מילה.
הורים שמקשיבים לסיפורים של הילדים שלהם מהמסגרת תוך שהם משחקים בקנדי קראש,
להמשיך?
ים דוגמאות של חברה חולה לדעתי,
ואני חושבת שזה רק הולך ומחמיר.
&nbsp
וכן, אני חושבת שכולנו צריכים ללמוד לשבת על הספה עם המשפחה אחהצ שלם בלי להציץ בנייד.
ואני מאמינה שיש לזה ערך.
 

alphadelta

New member
יש לזה ערך חשוב. מאד.

מסכימה שזה הולך ומחמיר. ארוחות ערב שכולם שקועים כל אחד במסך שלו מעציבים אותי. כששאלו אותי אצל הרופא באיזה ערוץ לשים את הטלויזיה עניתי שאין לנו כבלים ( אנחנו כן עושים סטרימינג) אז אני לא יודעת. היא שאלה בשיא הרצינות ״ אז מה אתם עושים בערב? מדברים?
 

Et tu Brute

New member
אבל את מדברת פה על כמה דברים שונים

כמה זמן להשתמש במכשירים אלקטרוניים בכל יום, לאיזה צרכים להשתמש בהם, ואיזה חלק מהאינטראציה החברתית הם צריכים למלא.
יש הבדל בין להשתמש באייפד הרבה כי אני קוראת עליו את אנה קארנינה לבין להשתמש בו הרבה בשביל משהו אחר (הכניסי פה דוגמא למשהו ש"הצעירים של ימינו" עושים).
&nbsp
בנוסף, לגבי הווטאסאפ וכל זה - אני חושבת שיותר חשוב שהורים בימינו יעזרו לילדים למצוא כלים לנהל "יחסים אלקטרוניים" בלי להיגרר כל כך בקלות לבוליאינג וכל מה שקורה היום. כמה שקשה להגביל את זמן השימוש במסכים - זה הפתרון הקל בשבילנו. העולם הולך לכיוון של שימוש גובר והולך במסכים ומחשבים ותוכנות, והילדים שלנו צריכים את העזרה שלנו בללמוד *איך* להשתמש בהם ולא *כמה* להשתמש בהם.
&nbsp
&nbsp
דיסקליימר: אלה רק הגיגים שלי ולא מדיניות שנוסתה בשטח, כידוע הבת שלי עוד תינוקת ואין לי באמת מושג על מה אני מדברת
.
 
בגדול אני מסכימה איתך

בקטן,
זה בהחלט גם הכמה ולא רק האיך.
(ליתר דיוק- בתוך הכמה - איך (-;
&nbsp
אני מודה שהרבה מזה זה גם ברור שלי עם עצמי,
כמה אני נותנת לזה להשתלט לי על החיים.
וההחלטה לפחות פעמיים בשבוע אחהצ שלם לסגור את המכשירים במגרה,
ולהסתדר בלי שום פונקציה,
ממחשבון ועד מצלמה,
מויקפדיה ועד אינסטגרם,
היא לא פשוטה אבל מדהימה עבורי.
 

alphadelta

New member
מה שאני חושבת

אני מסכימה. המסכים זה אכן משהו שלי לא נראה. כמו שהסברתי, זמן המסכים לדעתי בא על חשבון המון דברים אחרים. ועל חשבון כישורים אחרים שלדעתי האישית חשובים. כמו שאמרתי, אין דרך אחת נכונה לגדל ילדים. ילדי כן משתמשים במסכים למינהם. אבל יש הגבלה על הזמן. ואולי לא הבנתי, אבל הפרסומת במאמר הייתה לדרך להגביל לילדים את זמן המסך על ידי שליטה מרחוק. ולא על ידי מתן כלים וחינוך. שזו הדרך שאני מאמינה בה. וכמו שכבר אמרתי , אחייני היקר עקף אפליקציה דומה וגם סידר לאחים שלו שיוכלו לשחק יותר ;) לגבי הקשר בין אוכל וסמים: נתתי עוד דוגמא. דוגמת האוכל. אצלינו בבית כן יש חשיבות למה שנכנס לגוף. ואני מקווה שיחד עם זה ( ועוד כמה דברים) אנחנו מקנים להם כלים לשים לב מה כן כדאי שיכנס לגוף שלהם. ולא פחות חשוב, מה לא. וזה היה הקשר בין השניים. אני מאמינה שחשוב שרב מה שאנחנו עושים כהורים נובע ממחשבה שזה מה שהכי טוב לילדים הספציפיים שלנו, ולא כי לא בא לנו לריב איתם.
 

lama zebra

New member
הלגו והקוביות מנצחים אצלנו את המסך.

אין לי בעיה עקרונית עם המסכים, אבל בגבולות הסביר.
בכל מקרה, כדי שילד ידע להעסיק את עצמוף לדעתי, צריך לחשוף אותו למגוון האפשרויות שיש במשחק (רעיונות לבניה שונה, סיפור מסגרת שונה לפליימוביל, מסיבת יום הולדת לבובות/פיקניק/מפגש בגן/מסירות, כדרור וכו').
כשהם היו צעירים יותר, הם פחות העסיקו את עצמם (הוא יותר, היא פחות) וככל שהם מתבגרים הם מוצאים יותר דברים שמעניינים אותם לשחק לבד או ביחד.
לעניין המסכים, כשנראה לי שהעיסוק במסך מוגזם אני מביאה/מפזרת משחק/לגו/פליימוביל/פורשת שמיכה (פיקניק וכו') והם מתנתקים לבד מהמסך.
&nbsp
אצלנו בבית המשחק הכי שווה הוא קופסת קרטון. אין כמו קופסת קרטון ריקה לשחק בה, הם תמיד מוצאים מה לעשות איתה.
 
גם הבת שלי מאוד אוהבת קופסאות קרטון,

היא טוענת שהיא אוהבת אותן כי היא נולדה ב- Boxing day.

אחד הרעיונות שהצעתי למועדון שאני עובדת בו, זה להביא המון קופסאות קרטון מכל הגדלים לאולם ספורט ולתת לילדים לעשות מה שהם רוצים. הבעיה היא איך מאפסנים את זה לפני, ואיך נפטרים מזה אח"כ
 

alphadelta

New member
לפי מה שהבנתי

הנושא הוא היכולת להעסיק את עצמך כילד. יכולת שהולכת ונעלמת כי בכל רגע של הפסקה או שקט ישר נדלק מסך. ואז הילד גדל בלי היכולת להעסיק את עצמו. ועוד דברים שכבר כתבתי אז לא אחזור על עצמי. אני רואה את זה בעבודה עם ילדים. אני מבינה מה היא אומרת במאמר ולא מסכימה. התפקיד שלי כהורה הוא בין השאר לתת גבולות. לתת לילדי כלים. כן, הם מגניבים פה ושם זמן מסך. אבל מאחר והם יודעים ומבינים מה הסיבה זה לא קורה הרבה. (לשלוט בזה מרחוק שראה לי יותר פחות לסמוך עליהם. גיסתי ניסתה משהו דומה והתברר שבנה למד איך לעקוף את זה...) הילדים שלי מאד אוהבים מסכים. וכן יש להם זמן מסך. אבל הם גם נהנים 8 שעות ברכב בלי מסך. אגב, אנחנו נותנים גבולות גם באוכל. בעיקר דרך זה שנכנס הביתה אוכל בריא. זה בא עם ההסבר על החשיבות של זה. למשל, החשיבות של מה אני מכניס לגוף. כי אני לא אהיה לידם כשיציעו את הסיגריה הראשונה או סמים. אז מדברים על זה עכשיו איתם תוך כדי השיחה על למה כדאי להכניס לגוף דברים טובים. אבל רק ימים יגידו אם מה שאני עושה נכון. ואני מאמינה שכן. הרי אם הייתה רק דרך אחת נכונה לגדל ילדים היינו עושים את זה כולנו.
 

rona73

New member
תאומים

שלי יודעים להעסיק אחד את השני.מודה שהם לא ביחד הם באים אלי.לא אומרים לי משעמם לי.המילה הזאת מחוץ ללקסיקון.אבל מתחילים לדבר איתי ולשאול אותי דברים.
ההובי שלהם זה לדבר!

תמיד היה להם אחד את השני ובפסק זמן הם נהנו להיות לבד.
אני לא דואגת שתהיה להם תעסוקה.תמיד יש מה לעשות.הם מאוד אוהבים לצאת לשחק בפארק,להתיידד עם ילדים ולשחק ביחד.הם מאוד חברותיים.
כמובן שגם אוהבים לשחק במחשב ,אני לא מגבילה זמן.למרות שיש ימים שכן אומר להחליף לפעילות אחרת.
כשבאים הביתה מיום ארוך בלימודים,הם יוצאים ב7:30 וחוזרים בסביבות 18:00 עכשיו,אני כן מאפשרת להתמרח בטלויזיה.
בסופ"ש יש להם דיי הרבה פעילויות מחוץ לבית במסגרות חברתיות .

למזלי אני לא דאגתי להעסיק אותם נון סטופ.אני כן חושבת שלא קורה כלום אם לא עושים כלום,פשוט ככה.ושהיו קטנים יותר וחיכינו בבית אף פעם לא אמרו משעמם לי!
בקיץ נסענו וזמן הנסיעה היה כ5-6 שעות.תמיד שיתפתי אותם במחשבות שלי,בנופים,ספרנו מכוניות ,אכלו קצת ,ישנו קצת.כמובן ששעלו עוד כמה זמו מגיעים ואז הגענו.
 

een ogenblik

New member
העסקה עצמית היא הרבה דברים

בגיל תשע כאוס בהחלט יודעת להעסיק את עצמה.
- היא מתעוררת לפנינו בימים בהם אין ביה"ס, ומדליקה בעצמה טלוויזיה. בעיני, זו העסקה עצמית ככל העסקה אחרת.
- כשחברה באה אליה, הן משתלטות על המחשב שלי, גולשות לאתר החביב עליהן, ומשחקות יחד. בעיני זו פעילות חברתית משותפת.
אולי אני מפונקת בילדה שמסוגלת להתנתק ממסכים לימים שלמים, ואיני צריכה להתמודד עם בעיות שהתמכרות למסכים יוצרת. או שאולי אנו יצרנו לה סביבה בה היא יכולה לפעול בחופשיות ולהחליט מה היא רוצה לעשות, מה שגורם לכך שלפעמים היא בוחרת פעילות מסכים זו או אחרת, ולפעמים היא בוחרת פעילות שאינה קשורה לשום מסך באשר הוא מסך. איני יודעת. קבוצת המחקר שלי קטנה מדי, וקבוצת הביקורת אינה קיימת.
בגיל שלוש-ארבע-חמש (היא אומצה בגיל שלוש) היא הייתה זקוקה הרבה יותר לפעילות משותפת איתנו. אז זה מה שעשינו. שיחקנו איתה משחקי דמיון בכל נושא בו בחרה, וקיווינו ליום בו לא תזדקק לנו. ואתם יודעים מה, הוא הגיע הרבה יותר מהר משחשבנו.
כילדה העסקתי את עצמי שעות בקריאה. את אמי זה שיגע. היא לא הבינה מדוע איני יוצאת לשחק עם ילדים אחרים בשכונה. בעיניה קריאה במשך שעות לבד זו פעילות שאינה מפתחת יכולות חברתיות אצל ילדים. כמבוגרת, אני חוששת שיש בזה משהו. כאוס לעומתי, אינה תולעת ספרים. לזמן מה זה שיגע אותי, עד שהבנתי שזו אני, לא היא. את הדמיון שלה היא ממשת בדרכים אחרות. מספיק לצפות בה מציירת את ציורי הקומיקס שלה על הלוח בכמה שניות, ואז מוחקת ומציירת את הציור הבא בעלילה, כדי לדעת שעולם הדמיון שלה מפותח ולאו דווקא מושפע מעיצוב דמיון של אחרים. לעומתי, היא יכולה לבלות ימים שלמים עם ילדים אחרים בפעילויות חוץ, כמו גם לריב איתם, וללמוד כיצד לצאת מהריב ולהשלים (לא, בעצם זה עדין קשה לה, אך אנו מקווים שתצליח לצאת מזה).

היום, למשל, אין ביה"ס (אל תשאלו למה, זו תעלומה פלמית טיפוסית, כי שאר בתי הספר פעילים). כאוס התעוררה בבוקר, הדליקה טלויזיה לבדה, והתעוררה לאיטה. האיש התעורר אחריה, והכין לה את צלחת הממתקים החביבה עליה לארוחת בוקר. כאוס הביאה לספה את הספרים שקנינו אתמול בבורסאת הספרים שהתקיימה בבית ספרה פלוס ספרים אחרים (רובם ספרי מידע על סוסים וגוף האדם).אני התעוררתי אחרונה, והאיש הכין לי קפה. הצטרפתי לחדר המשפחה. שלחתי תמונות של כאוס עם ילדים אחרים להורי אותם ילדים אחרים. התעדכנתי בקורות אחי המתגורר באוסטרליה וחי במערכת שעות שונה משלי. יודעתי על ידי אבי בהתקדמות הליכי מכירת הדירה שלנו בישראל. אני מגיבה כאן. כל הפעולות האלו בוצעו מול המחשב, כמובן. בינתיים כאוס התעוררה כבר, הקדישה את הזמן לו היא זקוקה להברשת שיער (אלוהים יודע למה צריך להבריש אותו כלכך הרבה זמן, אך מהרגע שהיא למדה לעשות זאת, איני מתלוננת על כך שאיני צריכה להאבק איתה על זה), התלבשה בבגדים שבחרה בעצמה, ארזה את ספריה והורידה אותם למטה, היכן שלוח הציור שלה ממוקם (בספריה שלי). בין לבין, היא לא אכלה את כל הממתקים, כי למרות שהיא זקוקה לראותם על הצלחת, זה לא אומר שהיא באמת אוכלת הכל. בין לבין, היא חלקה איתי מידע מספרי המידע שלה, ולפעמים ביקשה לחפש בגוגל מידע משלים.. בין לבין היא התעניינה מה קורה אצל אחי. בין לבין היא עשתה כל מיני דברים, והטלויזיה כובתה רק כאשר היא יצאה סופית מן החדר.
בסופו של דבר, גם עם מסכים ברקע של שתינו, ניהלנו קשרי משפחה תקשורתיים, כאשר כל אחת מאיתנו מעסיקה את עצמה, וכל אחת מאיתנו קשורה אל האחרת (האיש, מסכן, צריך ללכת לעבודה). עוד כשעתיים צפויה להגיע חברה, ואז אתנתק מהילדה שלי, לטובת פעילות חברתית שלה. כרגע, אני מסיימת לכתוב/לקרוא, וסוגרת את מחשבי לזמן מה.

העסקה עצמית, כפי שהתחלתי, כוללת הרבה דברים. עבורי היא כוללת כתיבה מפורטת, וזה נעשה הרבה על מסך זה או אחר. ככל שכאוס גדלה, אני לומדת לשחרר אותה לפעילויות שלה, ולא להשליך ממני אליה ולהפך. פעילות המסכים שלה שונה משלי. אינה גרוע יותר, אינה טובה יותר, פשוט שונה. אבל כל עוד אני משקיעה זמן כה רבה בכתיבה שכזו, איך אני יכולה להתלונן על פעילותיה, אם זה מה שהיא בוחרת לעשות? (ושוב, זה לא *כל* מה שהיא בוחרת לעשות, אז אולי אני מפונקת, כי ברור גם לי שיש ילדים המכוריםף ואני מודעת להשלכות אפשריות על התפתחות מוחית בעקות חשיפת יתר.)
 
תיארת פה מצב מאוזן של ילדה שיודעת להעסיק את עצמה,

ומשתמשת במסכים בתור חלק מהחיים שלה שזה מעולה, כי זה חלק מהחיים שלנו היום.
את כאוס אני "מכירה" וירטואלית, ודרך המילים שלך, כבר כמה שנים, והיא בהחלט ילדה שיודעת להעסיק את עצמה. הבעיה עם המסכים היא כאשר הם הופכים להיות העיקר בחיים, ואם ילדים שלא יודעים מה לעשות עם עצמם בלי מסך כזה או אחר.
 

alphadelta

New member
שאלות

כאוס , ובכלל התא המשפחתי שלכם נשמע מקום שרוצים להיות בו. אני חושבת שיש כמה שאלות שעלינו לשאול את עצמינו בתור הורים. למשל, מה קורה ששמים את הילד בחדר בלי מסך. האם הוא ידע להעסיק את עצמו? לבד וגם עם חבר. פרט לכך, האם המסכים הם לא על חשבון התפתחות כישורים חברתיים? בנוסף, האם מסך הוא אכן העסקה עצמית? האם באמת אפשר להשוות לראות סרט ולקרוא ספר? חלק מקסם המסך הוא שהכל לעוס ומוכן. ומלא צבעים וגירויים. וכן, ילדי אוהבים לראות טלויזיה. וגם אנחנו ההורים. אבל זו מדיה אחרת. שטובה בנוסף ולא במקום.
 

een ogenblik

New member
כן, לעניות דעתי מסך, כל מסך, הוא העסקה עצמית

השאלה הרלוונטית יותר בעיני היא האם זו העסקה עצמית המוצאת חן בעיני ההורה או לא, וזו כבר שאלה אחרת לחלוטין.
כפי שפתחתי את ההודעה הקודמת, וניסיתי לסיים אותה, העסקה עצמית יכולה להיות הרבה דברים, רק שלא בטוח שכל אותם דברים מקובלים על הורים תמיד. קריאה, למשל, היא פעילות מאוד בודדה, ואת אמי הוציא מן הדעת שכלכך הרבה זמן אני שוהה לבדי. בטלויזיה, לעומת זאת, אפשר לצפות ביחד.
מה שמעלה שאלה נוספת, האם היכולת להעסיק את עצמך לבד היא תמיד חיובית? האם העובדה שאנו מעסיקים את עצמנו במה שמעניין אותנו, אינו גורם לנו להתכנס בתוך עצמנו ולהמנע מקשרים חברתיים? כי האמת היא שרוב מה שמציק לי בתרבות הטלפונים החכמים היא ההתכנסות של ילדים לתוך ד' אמותיהם ותקשורת עם אחרים רק באמצעות מכשיר מתווך. כאשר אני רואה שלושה ראשים צמודים זה לזה מעל מסך יחיד, מנסים בקולניות להגיע להחלטה לאן להמשיך הלאה, ממש לא אכפת לי שהם עושים זאת מעל מסך ולא מול משהו אחר.
 
למעלה