גלובס: כך סימנו ערוץ 2 לחסל את הישרדות../images/Emo27.gif
לדעתי העריכה של העונה הזאת, ההנחיה המוגזמת של גיא זוארץ ומועצות השבט המייגעות עושות את העבודה טוב יותר מערוץ 2, אבל זה מה שבערוץ2 חשבו : כך סימנו בערוץ 2 את "הישרדות" כמטרה לחיסול הבכירים - אבי ניר, רון לשם וטמירה ירדני - ישבו בקונטרול והכוכבים נקראו לדגל * בכיר בערוץ 2: "אין מחיר למובילות של ערוץ. הרגלי צפייה בטלוויזיה זה משהו שהשינוי בו מתרחש בטווח של שנים, וזה דבר שצריך לשמור עליו בכל מחיר" יונתן כיתאין 10:07 30/12/07 גם כשהחל שידור "נולד לרקוד 3", במוצאי השבת האחרונה, בקשת ובטדי הפקות עדיין לא ידעו כיצד בדיוק עומדת התוכנית להיראות. השעה שבה תסתיים התוכנית לא נקבעה, וכך גם עיתוי היציאות לפרסומות או מספר ההפסקות. הכול נקבע במהלך השידור החי - על־ידי הקודקודים אבי ניר, רון לשם וטמירה ירדני, שישבו בקונטרול, ובהתאם להתפתחויות בערוץ 10 המתחרה. שם שודרה באותה השעה תוכנית הריאליטי המדוברת של השבועות האחרונים, בעלת השם הכה סמלי - "הישרדות". היה זה שיאו של המאבק שהחל שבוע קודם לכן, עם שידורם ברצף של הפרק הראשון והשני של תוכנית המציאות, שהושקעו בה כחמישה מיליון דולר. כשהתברר באופן סופי שפרקי הפתיחה ישודרו במוצאי שבת מיהרו בקשת לרתום את כל מרצם וניסיונם, וגם לא מעט כסף, כדי להכות חזק ככל האפשר בערוץ 10. לא במקרה נבחרה "נולד לרקוד 3", משאבת הרייטינג ששודרה עד אז בימי רביעי, ולא במקרה הובאו שחקני חיזוק בכירים לאותה רצועה. בשבוע הראשון הופיע בתוכנית רן דנקר, כשבקשת לא מסתפקים בכך ודואגים שהופעתו על המסך תתרחש בדיוק בשעה שבה ב"הישרדות" יצאו לפרסומות. גם ההפסקות המועטות (יחסית) לפרסומות בוצעו בקפידה - רק מול הפסקות מקבילות בתוכנית המתחרה. מודעה בסוף השבוע האחרון הקפידו בערוץ 2 לחכות עד לפרסומות בערוץ 10, כדי להשליך אל עבר המזפזפים את הפיתיונות שהוכנו מבעוד מועד: כוכבי "כוכב נולד 5" שהופיעו בדואט יחד עם "האימא" של כל טאלנטי הריאליטי, נינט טייב, נטולת מחלפותיה. בנוסף, היות שהפעם לא דובר בפרק כפול של "הישרדות", כל עוד שודרה התוכנית לא יצאו ב"נולד לרקוד 3" אפילו להפסקת פרסומות אחת. על הכסף שאבד פיצו במידה כלשהי נתוני הרייטינג הגבוהים, שלפיהם נגבה הכסף על הפרסומות שבכל זאת שודרו. אם בוחנים את מבחן הרייטינג, הרי שהמהלכים של קשת הצדיקו את עצמם. בשבוע הראשון לשידורה רשמה "הישרדות" רק 14.9% לעומת 23% ל"נולד לרקוד 3". בשבוע השני נעצרו התוצאות על 18% מול 28.8%. גם קרב הבלימה של רשת ביום ראשון, שבמסגרתו הוחזר, שבועיים לפני הזמן, השעשועון המצליח "אחד נגד מאה", רשם הצלחה עם 20.6% לעומת 13.7% של "הישרדות". אפשר אולי להתווכח על מידת ההצלחה מבחינתו של ערוץ 10 - בכל זאת, נתונים גבוהים מהרגיל - אבל לא על כך שערוץ 2 נותר הערוץ המוביל, וללא עוררין. וזאת הייתה מטרת העל שעמדה מאחורי המהלכים האגרסיביים. בעבר כבר היו בקרב בין הערוצים אירועים נקודתיים, שבהם - אל מול שידורי משחקי כדורגל גדולים בערוץ 10 - העדיפו בערוץ 2 להוריד את הראש, ולהעמיד שידור חוזר כלשהו, מתוך הבנה שמדובר באירוע חד־פעמי. אבל הפעם עמד על הפרק עניין שונה לחלוטין: ריאליטי מושקע בן 40 פרקים - שני ימי שידור בשבוע - המבוסס על פורמט מצליח עם קבלות. לא צריך להיות גאון טלוויזיוני כדי להבין שמבחינת זכייניות הערוץ השני מדובר במפלצת פוטנציאלית, שאם רק ייתנו לה לגדול ולצבור קהל צופים קבוע, בהמשך יהיה קשה מאוד להוריד לה את הראש, והנזקים שהיא עלולה לגרום יהיו בלתי מבוטלים. "אין מחיר למובילות של ערוץ", מסביר גורם בכיר בערוץ 2. "הרגלי צפייה בטלוויזיה זה משהו מאוד איטי, שהשינוי בו מתרחש בטווח של שנים. זה דבר שצריך לשמור עליו בכל מחיר". בערוץ 10 משתדלים לשמור על אופטימיות ולהתמקד בנתונים החיוביים שהם מציגים, שעל־פיהם לתוכנית נתוני רייטינג גבוהים במיוחד בקרב ילדים ובני נוער (קהל שערוץ 10 חלש בו באופן מסורתי), ואף בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע. פילוח הצופים עד גיל 30, למשל, מלמד ש"הישרדות" רושמת הצלחה לא מבוטלת, כאשר בקרב הגברים היא גוברת על "נולד לרקוד 3" עם 8.9% לעומת 7.9%. זו, מצדה, נהנית משיעורי צפייה גבוהים יותר בקרב הנשים באותו חתך גיל - 12.6% לעומת 7.9% ל"הישרדות". בשולי הדברים הוביל קרב האיתנים בין שני הערוצים לכך שבשבת האחרונה, למשל, זכו ערוצי הברודקאסט לנתח גדול במיוחד מתוך סך כל הצפייה בטלוויזיה - שנותר דומה - נתון שעומד בניגוד למגמה העולמית של דעיכת מדורות השבט הגדולות לטובת דפוסי צפייה אישיים וערוצים נישתיים. הציניקנים יטרחו בוודאי להזכיר שחלק גדול מהדבק השבטי המתחדש עשוי משאריות שיערה של נינט.