הפגאטרון - התחרות המרכזית

Dia Leoghann

New member
../images/Emo124.gifהפגאטרון - התחרות המרכזית../images/Emo70.gif

לפניכם מוצגות שלושת היצירות המתחרות בתחרות המרכזית של הפגאטרון. הדרישות לתחרות היתה כתיבת יצירה כלשהי, בעלת נפח מילים מכובד וערך עבור הפגאניות הארץ ישראלית הקדומה או המודרנית. ההצבעה תערך החל מהיום ועד יום ראשון הבא בשעה 20:00 בערב, כך שיהי לכם זמן לקרוא את שלושת היצירות ולהחליט איזו מביניהם ראויה לזכות בתחרות. שלושת היצירות יפורסמו באתר הקהילה www.israpagan.com, וכותב היצירה המנצחתל יזכה בערכת רונות מפוארת! תהנו, ובהצלחה לכולם!!
 

Dia Leoghann

New member
The Moon and the Woe

The Moon and the Woe הוא שיר בשלושה חלקים, המדבר על ההווה, העבר או התהליך שעוברת הפגאניות בישראל. השירים הנהדרים הללו נכתבו על ידי Mental Vagueness. כותב השירים בחר שלא לתת כותרת לכל חלק ולכן בחרתי אני להציג בכותרת את השורה הראשונה של כל חלק, לא כשמו של אותו חלק אלא ככותרת להודעה עצמה. תקראו ותהנו!!
 

Dia Leoghann

New member
The fog settles

The fog settles on the western coastline The birds are calm and the stars align They ponder think and wonder – Who is there above them hover To decide the course of life, strife, grief, And honor. The Moon, she is benevolent The sun is turbulent The clouds reflect their mood Like the solitude of the wood And the fabric they´ve wooed Is strengthen by faith, by the boulder of rocks and the circles of fairies As the heat from the south and the sand from the east settle, the day rotates in an everlasting fade.
 

Dia Leoghann

New member
Faith, it is weak

Faith, it is weak, it is hypocritically sick, as the Woe and the Feud are ever fueled and fused by the ignorant. Along they came with their god of gold, the only one, and nothing more. The sea opened in two out of fear of one The Moon, it was frightened, it cried out in pain The arrogant ungrateful god has killed and betrayed. He hanged his heavenly brothers on the wall… monuments for all.
 

Dia Leoghann

New member
In the city of Smog

In the city of Smog, it gasps for air, but suffocated by itself – it weeps an ancient craving, along with the two teenagers now in praying; There, sitting on the grassy knoll, up on that hill – beneath the lonely willow… They see the faeries.
 

Dia Leoghann

New member
חמישה שירים - מאת נימרודל

נימרודל כתבה לנו חמישה שירים נהדרים במקצב פשוט ואחיד. אם הבנתי אינה מטעה אותי השירים מדברים על חמשת היסודות. לכל שיר ישנה כותרת, אך הקבוצה כולה מופיעה ללא כותרת מאגדת. הכותרת "חמישה שחרחם" היא תוספת שלי. קראו ותהנו!!
 

Dia Leoghann

New member
איש המים

הוא מוריד לנו מטר, הוא מרטיב את הרחוב, ובשחר המחר, נראה הכל כי טוב. וריח טחב באפי, והשמיים אפורים, וקרירות על צווארי, ציפור שרה מזמורים. והכל כה מבורך, והכל כל כך טהור, והאוויר המקולח טיפות הגשם והאור. ושמעתי באוזני את לחישת איש המים, והוא אמר לי ולחש, וקרא מהשמיים.
 

Dia Leoghann

New member
הלהבה

רקדנית היא של הלילה, שורפת וחמה לוחשת מילות ארס מלכה היא לי רמה. מושכת וצובטת, מנשקת בגניבה, ואני לה כמשרת אמלא כל בקשתה. מספרת סיפורה אהובתי הלהבה, מקללת משינה ושירתי היא מלווה. והנה אור של יום, והנה היא דעכה, ואני פוסק לחלום על אהבה ששכחה.
 

Dia Leoghann

New member
סבא הרוחות

שריקתו חודרת עצם, חריקתו מרטיטה, ובשעה שבין ערביים שוב פולט הוא אנחה. הו סבא הרוחות, ספר לי סיפורך, הו סבא הרוחות למדני שריקתך ואם לא תהיה בודד, האם תפסיק להפחידני? וכשילד קט רועד, האם תרצה שוב לספר לי? שב לרגע לידי, ונוח פה כמעה, לא אפחד ממך סבי, אני יודע ניגונך.
 

Dia Leoghann

New member
אמא אדמה

נותנת את חיים, מברכת הבריאה, אקשיב לך כל החיים הו אמא אדמה. ממך הכל מתחיל, בני האדם וצמחייה, אשמע שוב את הצליל אך אשמור על השתיקה. לשכב קרוב אליך, כמו לחזור לרחם אם. לשמוע אנחותיך ולאהוב בלב שלם. את תהיי איתי לנצח גם אחרי שאחלוף, במסלולך תמשיכי כך ללא שינוי ללא סוף.
 

Dia Leoghann

New member
הנפש

כמו טיפת כספית- משנה את צורתך ואלייך אדבר ורק אני אדע את שמך. כי את- זה אני ובלעדייך יש שממה, ואם הייתי לא עצמי תזכירי לי זאת במהרה. ואדע את סודותיך, ציפור שלי קטנה. אפתח מגירותיך ואזהה המנגינה. ואת תישארי לנצח, תמשיכי אחרי מותי ושאי את שמי תמיד ותיזכרי מנגינתי. ולא תהיה שנית לך, ואין אחרת מלבדך, ותשני את צורתך אך לתמיד תהיי עצמך.
 

Dia Leoghann

New member
פלישתים עלינו - מאת Dia Leoghann

חשבתם שאני אוותר על ערכת הרונות הנהדרת שלי כל-כך בקלות?? גם אני ישבתי וכתבתי מאמר יפה ומעניין (לדעתי) על הפלשתים, תרבותם, דתם ומהיכן הגיעו אלינו. קראו ותהנו!!
 

Dia Leoghann

New member
הקדמה - כשהארץ רעדה

"הארצות הזרות קשרו קשר באייהן. פתאום נתרחקו כל הארצות ונתבלבלו בתגרה. אף ארץ לא היתה יכולה לעמוד לפני נשקם. חת, קדה, כרכמיש, ארזוה ואלשיה נקטעו פתאום. מחנה הוקם במקום אחד בארץ אמֻרֻ, תושביה הושמדו וארצם היתה כלא היתה. הם באו אל מול מצריים ולהבה ערוכה לפניהם. בבריתם היו פלשת, ת'כר, שכלש, דנין, וושש, ארצות מאוחדות. לבותיהם שוקטים ובוטחים: "מזימותינו תצלחנה..." תיאור זה אינו תסריט אימה מסרט הוליוודי, גם לא חזון אפוקלפטי של אחד הנביאים. זוהי לשונה של כתובת רעמסס ה-III, מלך מצריים בין השנים 1182 ל-1151 לפנה"ס, החקוקה על קירות מקדש קברו בעיר הקדומה מדינת-האבו. הכתובת מתארת את מהלכו של משבר עולמי שאירע בסוף המאה ה-13 ותחילת המאה ה-12 לפנה"ס. מתוארת כאן נפילתן של ממלכות ועמים גדולים באנאטוליה והלבנט: חת, הלא היא ממלכת החיתים הגדולה ששלטה ממרכז אנאטוליה ועד העיר קדש בלבנון, כרכמיש היתה מרכז השלטון החיתי בסוריה, קדה היתה עיר מדינה בדרום אנאטוליה, ארזוה ישבה במערבה של אנאטוליה, אלישיה היא האי קפריסין וארץ אמֻרֻ היתה ממלכה אמורית בדרום הרי הלבנון. ארצות אלו ואחרות, כמו ערי הממלכה הכנעניות בארץ ישראל, לא עמדו בפני פולשים עזי מצח וחזקים: הפלישתים, הת'כר, השכלש, הדנין, והוושש, הלא הם גויי הים. המשבר הגדול הזה אירע בסופה של תקופה המכונה תקופת הברונזה המאוחרת, ולאחריו החלה תקופת הברזל. אך מי היו גויי הים והפלישתים? מהיכן הגיעו ומה היו מנהגיהם?
 

Dia Leoghann

New member
כתובות וציורים - גויי הים במקורות

רוב המידע על "גויי הים" מגיע מכתובות רעמסס ה-III במדינת האבו, שם הם נקראים "עמי הים והצפון", אולם כבר במכתבים מצריים מן המאה ה-14 לפנה"ס (מכתבי אל-עמארנה) מופיעים השרדנים כשכירי חרב של צבא מצריים, והלֻכים כשודדים. בימי רעמסס ה-II השתתפו שרדנים לצד המצרים בקרב קדש כנגד ממלכת החיתים. בכתובת של פרעה מרנפתח (1212-1202 לפנה"ס) מוזכרים גויי ים בברית עם הלובים במלחמתם נגד מצריים, ובימי רעמסס ה-III מוזכרים שוב השרדנים כשכירי חרב בצבא המצרי. הכתובת החשובה ביותר היא הכתובת בקבר רעמסס ה-III במדינת האבו המתארת את נצחונו על גויי הים בשנת מלכותו ה-8 (1176 לפנה"ס) בקרב ימי ויבשתי. זו הכתובת שחלקה מופיע בראש מאמר זה, ובה מוזכרים הפלשתים, הת'כר, השכלש, הדנין, והוושש. מקור חשוב אחר הוא פאפירוס האריס א' בו מובא סיכום מלחמתו של רעמסס ה-III בגויי הים: אני הרחבתי את גבולות מצרים והכיתי את המתקיפים אותי מארצותיהם. אני הכיתי את הדנין באייהם, הת'כר והפלישתים נעשו לאפר. השרדן והוושש מן הים היו כלא היו. נתפסו כולם והובלו בשבי מצרימה כחול הים. אני יישבתים במצודות כשהם נשבעים בשמי. אם כן, רעמסס ה-III היה זה שבלם את התפשטות גויי הים, ולפי פאפירוס האריס א', הוא הושיבם במצודות בארצו. בימים ההם אנו יודעים שארץ מצריים כללה גם את ארץ ישראל, וערים גדולות כמו לכיש, בית שאן ומגידו היו מרכזי שלטון מצריים חשובים. להשלמת המקורות הכתובים ישנם גם ציורי הקיר מהמקדש במדינת האבו שם מתוארים הקרב הימי והיבשתי שניהל רעמסס ה-III כנגד גויי הים (נספח 1). בציורי הקיר ספינות גויי הים הן בעלות חרטום וירכתיים המעוטרים בראשי ציפורים, ובראשן תורן עם סל לצופה (נספח 2). הלוחמים של גויי הים מתוארים עם חצאית קצרה ושריון עור. בחלק מהספינות הם לובשים כסוי ראש מעוטר ברצועה אופקית של צורות גיאומטריות וחלק עליון עשוי נוצות או רצועות עור (נספח 3). גויי ים אחרים לובשים את אותו לבוש אך חובשים קסדה בעלת שתי קרניים. הנשק של גויי הים כולל חניתות, חרבות ישרות ומגינים עגולים (נספח 4). בתיאור הקרב היבשתי, בנוסף ללוחמים נראים בין גויי הים גם עגלות עם נשים וילדים, מה שמעיד כי היתה זו הגירה ממש ולא פלישה צבאית בלבד (נספח 5). בסוף המאה ה-12, שלטונם של המצרים בכנען כבר התפורר לחלוטין והפלישתים חלקו את השלטון בארץ כנען יחד עם כנענים שחיו בערים גדולות וכן שבטים אחרים שהתגוררו באזורים ההרריים בעיקר – שבטי ישראל. אמנופה היה פקיד מצרי שסייר באותה עת בכנען ובאונומסטיקון (רשימת שמות) שלו מסוף המאה ה-12 לפנה"ס, הוא מזכיר שלוש קבוצות אתניות של גויי ים בכנען: שרדן, ת'כר, ופלשת, וכן שלוש ערים של גויי הים: אשקלון, אשדוד ועזה. מגילת ואן אמון, על שם פקיד מצרי שעבר בארץ בסביבות 1100 לפנה"ס, מספרת שהת'כר ישבו בדור ושספינותיהם היו רבות. יתכן שהפלשתים ישבו בפלשת, הת'כר בשרון, והשרדן באזור עכו ועמק יזרעאל. כמו כן יתכן וגויי הים בכנען ניהלו מסחר ובריתות עם הכוח שהחל לעלות בחוף הלבנון, כלומר ערי המדינה הפניקיות צור וצידון. במקרא מתוארות חמשת ערי פלשתים: עזה, אשקלון, אשדוד, עקרון, וגת שהיוו ככל הנראה ברית חמש ערים (פנטפוליס) כמנהג הערים היווניות ביוון. בראש כל עיר עמד סרן (ככל הנראה עיוות של המילה היוונית טיראנוס). עיקר סיפורי המקרא הקשורים בפלישתים מספרים על מלחמותיהם בישראלים. המלחמות הללו היו למעשה מאבק על הריבונות בשפלה הפנימית ובחבל ההר, ובהן ניסו הפלישתים לעצור את התפשטות שבטי ישראל בתקופת השופטים ובימי שמואל. שיאם של המאבקים בשביית ארון-הברית בידי הפלישתים. בהקשר מאבקים אלו חשובים מאוד הפסוקים מן המקרא המתארים את שליטת הפלישתים בתעשיית המתכת: "וְחָרָשׁ לֹא יִמָּצֵא, בְּכֹל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל: כִּי-אמר פְלִשְׁתִּים--פֶּן יַעֲשׂוּ הָעִבְרִים, חֶרֶב אוֹ חֲנִית. וַיֵּרְדוּ כָל-יִשְׂרָאֵל, הַפְּלִשְׁתִּים--לִלְטוֹשׁ אִישׁ אֶת-מַחֲרַשְׁתּוֹ וְאֶת-אֵתוֹ, וְאֶת-קַרְדֻּמּוֹ, וְאֵת, מַחֲרֵשָׁתוֹ. וְהָיְתָה הַפְּצִירָה פִים, לַמַּחֲרֵשֹׁת וְלָאֵתִים, וְלִשְׁלֹשׁ קִלְּשׁוֹן, וּלְהַקַּרְדֻּמִּים; וּלְהַצִּיב, הַדָּרְבָן. וְהָיָה, בְּיוֹם מִלְחֶמֶת, וְלֹא נִמְצָא חֶרֶב וַחֲנִית בְּיַד כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר אֶת-שָׁאוּל וְאֶת-יוֹנָתָן; וַתִּמָּצֵא לְשָׁאוּל, וּלְיוֹנָתָן בְּנוֹ." (שמואל א, יג, יט-כב) כותבי המקרא זיהו את מקורם של הפלשתים בכפתור, ככל הנראה הכוונה היא לאי כרתים, והנביא צפניה מזהה אותם כ"גוי כרתים" (צפניה, ב, ה). העדות הארכיאולוגית מצביעה דווקא לכיוון יבשת יוון עצמה והתרבות המיקנית כמקורם של גויי הים, והפלישתים בפרט.
 

Dia Leoghann

New member
עיניין של זמן - מתי כל זה בדיוק קרה

לפני הגעת הפלישתים לארץ, היתה נפוצה בלבנט ובאגן הים התיכון כולו קרמיקה מיובאת מהתרבות המיקנית ביוון, המכונה בקרב ארכיאולוגים MycIIIb. לאחר גל ההרס שפקד את העולם העתיק כולו בסוף המאה ה-13 לפנה"ס, נעלמה הקרמיקה הזו והחלה להופיע בארץ ישראל, סוריה, לבנון וקפריסין קרמיקה חדשה שנקראת MycIIIc והיא נחשבת לקרמיקה שהביאו איתם מהגרים מהעולם האגאי. יש חוקרים הטוענים שאת הקרמיקה הזו הביאו גויי ים שאינם פלישתים, ורק מאוחר יותר הגיעו הפלישתים עצמם ויחד איתם קרמיקה מסוג חדש הנקראת 'קרמיקה דו-גונית' או 'קרמיקה פלשתית'. לעומת חוקרים אלו ישנם כאלו הרואים ב-MycIIIc קרמיקה שהביאו איתם הפלישתים עצמם, ובגלל השפעות כנעניות, מהר מאוד היא התפתחה והפכה לקרמיקה המכונה 'קרמיקה דו-גונית'. הוויכוח הזה חשוב למדי, כיוון שעם פתרונו נדע למעשה מתי בדיוק הגיעו הפלישתים לארץ ישראל – בעת בה הופיעה קרמיקה מסוג MycIIIc או מעט מאוחר יותר כאשר הופיעה 'קרמיקה דו-גונית'. את הוויכוח הזה נשאיר לארכיאולוגים.
 
למעלה