Dia Leoghann
New member
גלגולו של כד - הקרמיקה הפלישתית
את השלב השני בהתפתחות הקרמיקה הפלשתית, זה שלאחר הקרמיקה מטיפוס MycIIIc, מציין טיפוס המכונה "קרמיקה דו-גונית" או "הסגנון הפלשתי": זהו סגנון אקלקטי - צורות הכלים מיקניות, מצריות וכנעניות, העיטור דו-גוני, והמוטיבים המעטרים את הכלים הם מיקנים, אך עם 'טוויסט' מקומי. עיטור כלי החרס מצביע על שילוב מוטיבים כנעניים ומיקנים. העיטור עשוי שני צבעים: שחור ואדום על גבי חיפוי לבן. עיטור זה היה מקובל אצל הכנענים במאות ה-14 וה-13 (בברונזה המאוחרת), המשיך להתקיים גם במאה ה-12, והפלשתים אימצו אותו ל'קרמיקה הדו-גונית' שלהם, לאחר שבדור הראשון, של קרמיקת MycIIIc, הם נהגו לעטר בצבע אחד בלבד, ממש כשם שנהגו המיקנים ביוון (נספחים 1 ו-2). העיטור הפלישתי מורכב מצורות גיאומטריות ויצורים מן החי. חלק ניכר מן הדגמים הם ממקור מיקני, כמו למשל הציפור שהוא מוטיב עיטורי מובהק של התרבות הפלשתית (נספח 3). תפוצת הקרמיקה הפלשתית משקפת נאמנה את תחום התיישבותם של הפלשתים. התפוצה הרבה ביותר היא בפלשת, מן הירקון (אפק ותל קסילה) עד לנחל באר-שבע (תל פארעה דרום). במזרח גבול התפוצה הוא השפלה וגב ההר. בשפלה הנמוכה, היכן ששכנו גת ועקרון הקרמיקה הפלשתית נפוצה מאוד, אולם גם בשפלה הקרובה יותר אל ההר בו שכנו בני ישראל (כמו בתל בית שמש, תל עיטון, ותל בית מריסים). מחוץ לתחום גיאוגרפי זה נמצאו כלים פלשתיים למעשה כמעט בכל מקום בארץ שהתקיים בתקופה הנדונה, אך בכמויות קטנות למדי.
את השלב השני בהתפתחות הקרמיקה הפלשתית, זה שלאחר הקרמיקה מטיפוס MycIIIc, מציין טיפוס המכונה "קרמיקה דו-גונית" או "הסגנון הפלשתי": זהו סגנון אקלקטי - צורות הכלים מיקניות, מצריות וכנעניות, העיטור דו-גוני, והמוטיבים המעטרים את הכלים הם מיקנים, אך עם 'טוויסט' מקומי. עיטור כלי החרס מצביע על שילוב מוטיבים כנעניים ומיקנים. העיטור עשוי שני צבעים: שחור ואדום על גבי חיפוי לבן. עיטור זה היה מקובל אצל הכנענים במאות ה-14 וה-13 (בברונזה המאוחרת), המשיך להתקיים גם במאה ה-12, והפלשתים אימצו אותו ל'קרמיקה הדו-גונית' שלהם, לאחר שבדור הראשון, של קרמיקת MycIIIc, הם נהגו לעטר בצבע אחד בלבד, ממש כשם שנהגו המיקנים ביוון (נספחים 1 ו-2). העיטור הפלישתי מורכב מצורות גיאומטריות ויצורים מן החי. חלק ניכר מן הדגמים הם ממקור מיקני, כמו למשל הציפור שהוא מוטיב עיטורי מובהק של התרבות הפלשתית (נספח 3). תפוצת הקרמיקה הפלשתית משקפת נאמנה את תחום התיישבותם של הפלשתים. התפוצה הרבה ביותר היא בפלשת, מן הירקון (אפק ותל קסילה) עד לנחל באר-שבע (תל פארעה דרום). במזרח גבול התפוצה הוא השפלה וגב ההר. בשפלה הנמוכה, היכן ששכנו גת ועקרון הקרמיקה הפלשתית נפוצה מאוד, אולם גם בשפלה הקרובה יותר אל ההר בו שכנו בני ישראל (כמו בתל בית שמש, תל עיטון, ותל בית מריסים). מחוץ לתחום גיאוגרפי זה נמצאו כלים פלשתיים למעשה כמעט בכל מקום בארץ שהתקיים בתקופה הנדונה, אך בכמויות קטנות למדי.