Dia Leoghann
New member
כישוף ומכשפים בכנען ובמסופוטמיה
במסופוטמיה, כלומר שומר, אכד, בבל, ואשור, היה מספר סוגים של עושי כשפים. לכל סוג, תפקיד ומעמד משלו. בכנען ובישראל המצב לא היה שונה. הרשימה המפורטת ביותר של עושי כישוף במקרא מופיעה בספר דברים, יח, י-יא, וזה לשונה: י לֹא-יִמָּצֵא בְךָ, מַעֲבִיר בְּנוֹ-וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. יא וְחֹבֵר, חָבֶר; וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי, וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים. המונח הראשון, להעביר באש, אינו בדיוק מעשה כישוף אלא חלק מפולחן האל מולך. פרט למושג זה ניתן להבחין בשלושה סוגים של עושי כישוף: 1. מגידי עתידות (מעוננים, קוסמים ומנחשים) 2. העוסקים בכישוף עצמו (מכשף, חובר חבר) 3. אלה העוסקים בנקרומנסיה (שואל אוב, ידעוני, ודורש אל המתים). בספרים אחרים מופיעים עוד סוגים של עושי כשפים: 1. חרטומי מצריים בסיפורי משה ופרעה עסקו ב"להטים", כלומר בכישוף, ובפתרון חלומות. 2. בספר דניאל מוזכרים בחצר מלך פרס חרטומים, אשפים, מכשפים, כשדים, חכמין וגזרין. הרשימה המוזרה הזו בספר דניאל מראה שלמי שכתב את הספר לא היה מושג מה תפקידו או מיקומו של כל עושה כישוף שכזה, והחשיב את כולם לפותרי חלומות. אני אנסה לעשות את ההפרדה שמחבר המקרא פשוט לא הכיר: א. חכמין - אינם עושי כישוף אלא יועצים חכמים בחצר המלך. ב. גזרין - מגידי עתידות בפרס ג. חרטומים - עושי כשף מצריים ד. אשפים - עושי מאגיה מסופוטמיים ועוד נדבר בהם רבות ה. מכשפים - עושי מאגיה מסופוטמיים מסוג אחר, שגם עליהם עוד נדבר רבות ו. כשדים - אסטרולוגים בבליים המשך יבוא...
במסופוטמיה, כלומר שומר, אכד, בבל, ואשור, היה מספר סוגים של עושי כשפים. לכל סוג, תפקיד ומעמד משלו. בכנען ובישראל המצב לא היה שונה. הרשימה המפורטת ביותר של עושי כישוף במקרא מופיעה בספר דברים, יח, י-יא, וזה לשונה: י לֹא-יִמָּצֵא בְךָ, מַעֲבִיר בְּנוֹ-וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. יא וְחֹבֵר, חָבֶר; וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי, וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים. המונח הראשון, להעביר באש, אינו בדיוק מעשה כישוף אלא חלק מפולחן האל מולך. פרט למושג זה ניתן להבחין בשלושה סוגים של עושי כישוף: 1. מגידי עתידות (מעוננים, קוסמים ומנחשים) 2. העוסקים בכישוף עצמו (מכשף, חובר חבר) 3. אלה העוסקים בנקרומנסיה (שואל אוב, ידעוני, ודורש אל המתים). בספרים אחרים מופיעים עוד סוגים של עושי כשפים: 1. חרטומי מצריים בסיפורי משה ופרעה עסקו ב"להטים", כלומר בכישוף, ובפתרון חלומות. 2. בספר דניאל מוזכרים בחצר מלך פרס חרטומים, אשפים, מכשפים, כשדים, חכמין וגזרין. הרשימה המוזרה הזו בספר דניאל מראה שלמי שכתב את הספר לא היה מושג מה תפקידו או מיקומו של כל עושה כישוף שכזה, והחשיב את כולם לפותרי חלומות. אני אנסה לעשות את ההפרדה שמחבר המקרא פשוט לא הכיר: א. חכמין - אינם עושי כישוף אלא יועצים חכמים בחצר המלך. ב. גזרין - מגידי עתידות בפרס ג. חרטומים - עושי כשף מצריים ד. אשפים - עושי מאגיה מסופוטמיים ועוד נדבר בהם רבות ה. מכשפים - עושי מאגיה מסופוטמיים מסוג אחר, שגם עליהם עוד נדבר רבות ו. כשדים - אסטרולוגים בבליים המשך יבוא...