הנחת יסוד מספר 4 ללמידה

../images/Emo131.gif הנחת יסוד מספר 4 ללמידה

שלומות כולם, הנה אנו ממשיכים בהנחת יסוד נוספת.. יש כאלו שהנחת היסוד הזו תיראה/תישמע להם מוכרת ו/או דומה להנחת יסוד אחרת שכבר עברנו עליה... למי שזה נראה דומה, הייתי ממליץ לשאול את עצמו/עצמה ולענות בפורום: במה זה שונה? ומה הנחת היסוד הזו מאפשרת לו לעשות? להבדיל מהנחת היסוד הקודמת.. קדימה הצלוחס אנו מגיבים בהתאם למפה שלנו של המציאות ולא למציאות עצמה. מיקי
 

Y A R A

New member
מה זו מציאות?

יו....לאיזה עולם מופלא לקחת אותנו עכשיו. מציאות. ושוב בא לי משחק מילים: מציאות באה מן המילה או השורש מ.צ.א. זאת אומרת: מה אנחנו ממציאים בראשנו שהופך מבחינתנו למציאות? או במה אנחנו מוצאים חשיבות בחיים שמבחינתנו מדגישים מציאות. המצאות ומציאות - המצאה היא שלי, סובייקטיבית כי אני ממציאה אותה. מציאה היא סובייקטיבית משום שהיא כבר קיימת. אז אם לבחור תרגום להנחה הזו בשפה שלי: אני ממציאה לי מציאות ולא מוצאת אותה בחוץ. מכאן- המציאות היא פנימית והיא בחירה חופשית וכל תגובה שלי היא בעצם נגזרת של מה שבחרתי להגדיר כמציאות. או לה לה. אני מרגישה כמו שפית צרפתיה מהוללת שמתשמשת במרכיבים הפשוטים של המציאות והופכת אותם לתבשיל שעשוי להכנס למישלן (או להדרס על ידי גלגליו...
) תודה מיקי ויום מלא מציאות נפלאה
 
מפות../images/Emo127.gif

למה שאנחנו קוראים בחיי היום יום "מפת מציאות שלנו" הן למעשה מנגנון הטעיה שבינן לבין מציאות המפה אין ולא כלוםו תפקיד המפה לאמת את קבעונות היסוד הקיימות חשיפת מבנה היסוד בזמן אמת, תגלה שהקבעונות שלנו אינם מיוחסים למציאות אוביקטיבית או סובקיטיבית הקבעון או המפה היא מושג בדוי שנוצר בשטף החוויה כישורי חיים holystCoach רבקה בן אלי
 
זרימה

להגיב למפה אותה אתה יצרת כמוהו להגיב לאיש במראה, לא מאוד אפקטיבי במקום להגיב לאיש העומד מולך מתוך רצון לשנות אותו היה עצמך מי שאתה רוצה לראות מולך. באותו אופן, מכיוון שאין לנו גישה ישירה למציאות אלא רק אל המפה שיצרנו במקום להגיב למפה עלינו להיות נוכחים לארעיות ולריקות מקיום עצמי אובייקטיבי של המפה וליצור את המפה שאנחנו רוצים לראות. מתוך נוכחות מלאה ברורה ובילתי מתפשרת לריקות של המציאות המופיעה מולינו (המפה), לא כמטאפורה או משחק מחשבתי, עוד הנחת יסוד משעשעת בנלפ, אלא כעל אמת מוחלטת, כזו שמופיעה במכולת, במעלית עם השכנים, ובעבודה עם לקוחות - לאט לאט תשתחרר האחיזה האיתנה שיש לנו במפה שאנחנו משוכנעים מעבר לכל ספק שהיא היא המציאות האמיתית, אנחנו פתוחים יותר לבחון אותה מחדש פעם אחר פעם וליצור חדשה מועילה יותר, לנו ולאחרים. יום מבורך
 

Yin

New member
תלוי איפה אתה ממשש את הפיל

יש אדם רואה הכל באור ורוד ורוד / זה לא טוב אומרים כולם אפילו רע מאוד / יש אדם רואה הכל באפלה קודרת / זו אותה המחלה רק בצורה אחרת / אל תרכיבו משקפיים / לא קודרות ולא שמחות/ הסתכלו נא בעיניים / בעיניים פקוחות / אל תאמרו אנחנו עוד בארץ רק מיעוט / דווקא פה אולי מוצדקת האופטימיות / אל תאמרו ציון רקדי ומזמורים הנעימי / דווקא פה מוצדק מעט הרגש הפסימי / אל תרכיבו משקפיים / לא קודרות ולא שמחות / הסתכלו נא בעיניים / בעיניים פקוחות / ידיעות והסברות קבל מן העיתון / אך אצלנו בוא קבל זריקה של מבסוטון / את הרע צריך לראות בכדי להילחם בו / על הטוב צריך לשמור בכדי להתנחם בו. נתן אלתרמן, בעיניים פקוחות (שיר סיום)
 

ענבל כהן חמו

מאמנת אישית בכירה ומדריכת מאמנים מוסמכת
מנהל
סיפורי מציאות

המינוח שבו אני חושבת על הדברים הוא - הסיפור הפנימי שלנו - מול המציאות. לעיתים אנו מספרים לעצמנו סיפור על המציאות - לדוגמא - לקוח אמר שיתקשר אבל לא התקשר. הסיפור הפנימי יכול להיות - בעצם הוא כבר לא רוצה באימון יותר/לא היה לו נעים להגיד שזה לא מתאים לו וכו', אין ספור סיפורים. האמת היא שאנחנו לא יודעים למה הוא לא התקשר. באימון שעשיתי פעם למתאמנת היה סיפור כזה על לקוח, ובדיוק דיברנו על כך שזה לא האפשרות היחידה. כמו בסרטים, או במציאות
מצלצל הטלפון שלה ואותו לקוח על הקו מספר שהילד היה מאושפז שבוע בבית חולים והוא לא זז משם כל השבוע. אני מאמינה שיש הרבה סיפורים שאפשר לספר על המציאות, וכדאי שנבחר את זה שנוח לנו לקבל ולאו דווקא את זה שהכי מבקש שנאמין בו.
 
אני רואה כמה שלבים בתגובה שלנו

התגובה המיידית והתגובה שלאחר התגובה, שהרבה פעמים היא הטובה יותר התגובה המיידית באה מתוך מה שהבנו באותו הרגע, בהתאם לחינוך שלנו, לתרבות שלנו, לסביבה בה אנו נמצאים, ולנסיון שלנו ובמידה רבה גם למצב הרוח שלנו באותו הרגע. כבר חוזרת למילה "נסיון" כי היא מהותית התגובה שלאחר התגובה היא לאחר החשיבה השכלית ולא החשיבה הרגשית, וההבנה כי אולי היה פה משהו נוסף, ואולי אם היינו מחכים ובודקים את כל הפרמטרים היינו מגיבים/עונים אחרת לכל דבר היתרונות שלו. ולנושא הנסיון - אם נכווינו כמה פעמים והבנו באיחור שאפשר היה לראות את הדברים אחרת, בפעם הבאה ניקח זמן למחשבה לפני התגובה. הפעם הבאה יכולה להיות אחרי הרבה נסיונות, ולפעמים היא מגיעה די מהר. והטוב ביותר הוא הלמידה שלנו וההבנה שלנו שלכל אחד המציאות שלו ואם ניקח רגע פסק זמן, או צעד לאחור, או כל צורת הסתכלות שונה ממה שהתרגלנו אליה, נוכל לראות את התמונה הגדולה יותר, ונבין כי כל אחד בא ממקום אחר, ולכל אחד מפה אחרת, ורק כשנמצא את המפתח לקופסת הפלא הטמונה שם בין קפלי המפה, נמצא את המפתח לתקשורת. ולמציאות - כמה צבעים.
 
הבה ונעמיק'מה

מסכים עימך שיש שתי תגובות, האחת מיידית - היא זו האוטומטית, אשר נסמכת על המפה שלנו (התפיסה שלנו את המציאות).ושבמחשבה שניה אפשר למצוא תגובה טובה יותר... השאלה שאני שואל אותך אם כך: האם לא יהיה כדאי לשדרג את המפה שלנו כך שהתגובה האוטומטית, המיידית, תהיה הטובה ביותר? שכן..אם אני צריך להגיב אחרי מחשבה, עקרונית, כדאי לי לשקול כל מילה שאני אומר לפני שאני אומר אותה, אבל אז, השיחות שלנו יהיו איטיות בצורה שיכולה לשגע פילים. אותו כנ"ל עם התגובות שלנו. איפה מאמן הקרטה שיסביר את ההבדל והחשיבות של האימון הראשוני על יבש כדי שהתגובה האוטומטית תהיה התגובה האפקטיבית/הטובה ביותר... לכן אני אומר, זה נפלא שיש לנו את האפשרות של להגיב במיידי, רק עלינו לאמן את עצמנו שהמיידי יהיה אפקטיבי.. ולכן, כדאי לנו לשדרג את המפה שלנו בהקדם. מצ"ב מאמר קטן שנותן נקודת מבט מעניינת נוספת מיקי
 

Yin

New member
לא יודע גבי קראטה

אני יכול לומר על הדרך שלי ללמד טאי צ'י. בתחילה יש מסגרת מסוימת של תנועות ו"אידאלים" של תנועה, אח"כ חובה לשבור את המסגרת והאידאלים ולשכוח מהם. אין באמנות לחימה תגובה אוטומטית טובה שאפר ללמוד שטובה לכל המקרים. אמנות לחימה בעיני היא אמנות הבחירה - בחירה מיידית, ללא היסוס וללא עקבות אחרי מעשה - Wei Wu Wei (עשייה ללא עשייה). אין אפשרות לבחור בחירה שכזו אם יש לך מפה ביד, או תכננת מסלול על סמך המפה שבבית. ברגע שהבחירה היא מתוך ההוויה, ללא כל הקישקושים (שלעיתים נקראים ערכים) שהחברה שמה עלינו, היא תהיה בחירה מיידית ונכונה בהתאם להקשר. דוגמא קטנה לבחירה ללא היסוס וללא עקבות: ליד נהר עז זרם פגשו שני נזירים נודדים אישה. מפוחדת ומודאגת מכוחו של הזרם פנתה אליהם בבקשה שיעזרו לה לחצות. אחד הנזירים היסס. השני, בזריזות, הרימה על כתפיו העבירה והורידה בגדה השנייה. האישה הודתה ונפרדה מהם. ממשיכים הנזירים בדרכם. הראשון מהורהר ומוטרד. כשאינו יכול לשתוק יותר פונה הוא לנזיר השני "אחי, דרכינו רוחנית מלמדת אותנו להמנע מכל מגע עם נשים. אך אתה הרמת ונשאת אחת על כתפך!" "אחי" עונה הנזיר השני, "אני הנחתי אותה בגדה השנייה, בעוד אתה עדיין נושא אותה עמך." סיפור זן, עממי לגבי שליטה - אני מקווה שאין מישהו שחושב באמת שהוא שולט במשהו. רק לבחור אנו יכולים. עדי
 
Wei Wu Wei

כפי שכתבת: בתחילה יש מסגרת מסוימת של תנועות ו"אידאלים" של תנועה, אח"כ חובה לשבור את המסגרת והאידאלים ולשכוח מהם. בהתחלה יש למידה של דרך ומיומנויות, יצירת מפה שלכל שביל בה יש מספר גדול של פניות... אך עדיין יש מפה. אח"כ חובה לשבור את המסגרת והאידאלים ולשכוח מהם... או אז תהיה שליטה של היען על הגוף (יען =יחידת עיבוד נתונים, מיינד) כמו שמי שלמד ותירגל נהיגה מתקדמת, כשהוא מגיע לכתם שמן, היען כבר יודע לשלוט באופן אוטומטי על כל התגובות של הנהג כך שהם יתנו לו את התגובה הטובה ביותר באותו הרגע לכיוון המטרה שלו באותו הרגע. להגיע לרמת מיומנות כזאת נדרש תרגול. לא לחינם אמנויות הלחימה נקראות אמנויות - מלשון אמן, להתאמן. ואחרי שהתאמנת, אמן - להאמין. להאמין ביכולת שלך, להאמין בגוף שלך ובאינסטינקטים שלך שהפעולה הטובה ביותר תגיע ברגע הנכון לפי הצורך הנכון, בארגיה הנכונה ובעוצמה הנכונה - מה שנקרא הרמוניה - Wei Wu Wei. הלעשות מבלי לעשות. הפעולה שלא אתה שולט בה, אלא לכאורה נשלטת מעצמה. כתבת: "אין באמנות לחימה תגובה אוטומטית טובה שאפר ללמוד שטובה לכל המקרים." הייתי אומר שיש לפחות תגובה אוטומטית אחת טובה שתהיה טובה לכל המקרים כולם (אני ער להכללה המסוכנת) התגובה האוטומטית היא ביטחון בגוף שלי, ביען שלי, בנשמה שלי, באימונים שעברתי ובתגובה שתבוא מתוך הסינרגיה של כל אלא ושאר המרכיבים שלי... ואז תקבל Wei Wu Wei ולא תיצור אותו. אמנות לחימה בעיני היא אמנות הבחירה - בחירה מיידית, ללא היסוס וללא עקבות אחרי מעשה - Wei Wu Wei (עשייה ללא עשייה). אין אפשרות לבחור בחירה שכזו אם יש לך מפה ביד, או תכננת מסלול על סמך המפה שבבית. ברגע שהבחירה היא מתוך ההוויה, ללא כל הקישקושים (שלעיתים נקראים ערכים) שהחברה שמה עלינו, היא תהיה בחירה מיידית ונכונה בהתאם להקשר. והאם לא זו ממש הפעולה האוטומטית הראשונית הטובה ביותר לכל סיטואציה? יכולת הבחירה מתוך ההוויה ללא כל הקישקושים שהחברה שמה עלינו, בחירה מיידית ונכונה בהתאם להקשר? ואכן, אם כבר בחרנו, מה הטעם באכזבה מבחירתנו? גם אם היא לא הייתה אפקטיבית.. עדיף ללמוד ממנה לפעם הבאה (שכן כל דבר בחיינו הוא בסך הכל מפגש אימוני עם החיים, לא כך?) מיקי
 

Yin

New member
../images/Emo45.gif

"כל דבר בחיינו הוא בסך הכל מפגש אימוני עם החיים" מתאים לי
 
הבה ../images/Emo6.gif

לדעתי האישית כדאי לעשות את מירב התרגולים, החשיבה, הנסיונות וכו' על מנת להגיע לדפוס חשיבה או לעדכן את המפה בצורה כזאת האומרת שיש עוד דברים שאנחנו לא מודעים אליהם, שאנחנו לא מכירים, שעוד לא חווינו, וכדאי לנו להתנהל עם ראש פתוח המוכן לקלוט כל הזמן דברים מסביב. כמובן שרצוי שזה יהיה מהיר השאלה היא - כדי להגיע למהיר צריך לעבור את דרך "החתחתים" של האימון והתרגול האישי הפנימי, להבין מדוע אנו עונים כמו שאנו עונים מתי אנו מתחברים ומדוע מתי אנו כועסים אם אנו כועסים - למה זה קורה לנו מה התחושה שלנו ומה אנו מעבירים הלאה האם זה תורם לתהליך או מפריע לו נדמה לי שבגדול התשובות ידועות לאלה שתרגלו ועברו את המסע האישי אבל כל אחד מהמקום שבו הוא נמצא באותו הרגע, ולפי מפת המציאות שלו באותה התקופה יגיב ויתנהג אני מניחה שהשאלה שלך היא לא אישית אלי, אני יודעת שעברתי את התהליך הזה בשנים האחרונות והתגובות שלי היום שונות לחלוטין מאלו של לפני שנים. היום אני מחפשת כיצד להגיע למצבי WIN-WIN מתוך אמונה שלמה שהתהליכים והחיים הם מצבי משא ומתן יחד עם זאת, ועם כל הנסיון שלי, גם אני מגיבה לפעמים רגשית ממפת המציאות שלי כפי שאני תוספת אותה באותו הזמן, ולאחר מעשה חושבת שיכולתי טוב יותר. כל יום לומדים וכל יום מתפתחים. לשמחתי זה קורה פחות ופחות, וחלק נכבד מתשובותיי ומתגובותיי עונה על הרף שלי לתשובה שמותירה מקום ליותר מאשר המפה שלי. ארוך? זהו סיימתי
 

IrisPeleg

New member
סוביקטיביות

מצד אחד אני מתרשמת שהמשפט מרמז לכך שאנחנו מגיבים באופן סוביקטיבי לארועים - כפי שאנחנו רואים אותם. מצד שני, הכל בחיים סובייקטיבי. זו גם משמעות האימון. המאמן אינו אומר למתאמן מה מתאים וטוב לו אלא שואל שאלות ונותן לו להחליט. הכל בעיני המתאמן - המפה שלו למציאות.
 
ומה אם המפה של המתאמן

הינה מפה מאוד מאוד פשוטה או עניה? האם גם אז תשאלי אותו הכל? ומה כשבמפה שלך יש 10 תגובות אפשריות לסיטואציה אפשרית, ולמתאמן יש תגובה אחת (שלא עושה עימו חסד) והוא לא מצליח למצוא או לחשוב על רעיון אחד (ואם הוא היה יודע דבר מסויים שאת יודעת, היה מייד יכול למצוא כמה רעיונות נוספים) מה את עושה אז? מיקי
 

Yin

New member
חלופות

לדעתי בהחלט אפשר ואפילו רצוי להראות למתאמן עוד חלופות ואפילו ללמד אותו מודלים חדשים ויכולות נוספות. השאלה היא איך עושים זאת ואיך מאפשרים לו לבחור מבלי ללחוץ. עדי
 
מדבריך נובע ש..

כאשר מראים מודלים חדשים ויכולות נוספות - יש מימד של לחץ. האם בעצם הרעיון שעומד מאחורי ה "להראות למתאמן עוד חלופות ואפילו ללמד אותו מודלים...וגו'" - אנו בעצם רק פותחים עוד אופציות למתאמן ונותנים לו אפשרויות נוספות לבחור מהן. דבר מעניין שעלה לי מעצם החשיבה על התגובה הזו: יש מורים ויש מלמדים מורה בא מלשון הוראה - שאפשר לומר שיש בזה מימד כלשהו של לחץ. מלמד בא מלשון לימוד - אפשר לומר שאין בזה את אותו המימד של לחץ. (חשוב לציין שמימד הלחץ הוא סובייקטיבי שלי לחלוטין, אני מעריך שיש אנשים נוספים שיזדהו עם המימד הזה ויש כאלו שלא יזדהו עימו) לימוד - זהו פועלו של המורה מצד אחד וגם פועלו של התלמיד מצד שני. באנגלית קוראים ללימוד מצד המורה: Teaching . כאשר פועל הלימוד מצד התלמיד הוא: Learning. המשפט הינו "this is my teaching" - כלומר זהו הלימוד (השיעור) שלי... וואו זה מבלבל... זו כניסה אמנם לעולם פילוסופי, אך אני מעריך שיכולה לצמוח כאן תובנה מעניינת.. גם לגבי המופלאות של השפה העברית וגם לגבי אופן שימוש יותר אפקטיבי בשפה... מי יכול לעזור לי לפתח את הרעיון הזה? מיקי
 

Yin

New member
יכול שיהיה

מימד של לחץ. אם מורים, או מראים "אמת" יחידה מידת הלחץ תהיה גדולה. אם מלמדים (שזה מה שאני עושה) מאפשרים למתאמן לבחור, אני ממש לא כופה על המתאמנים במה לבחור. המקום היחיד שבו אני כופה משהו הוא על תלמיד שלי בטאי צ'י ששואל שאלה שמראה לי שהשכל מקדים את התחושה - אז אני כופה עליו לתרגל עוד 50-500 פעם ואח"כ אני מוכן לענות. הוראה באה מסמכות, לימוד בא מהמוכנות לשתף בידע. עדי
 
מה קורה כשמתאמן

שואל שאלה, או מעלה התנגדות שאתה רואה שהשכל שלו מקדים את התחושה... היינו, ההתנגדות שלו באה מתוך המפה שלו (שכרגע לא ממש עוזרת לו - אחרת הוא לא היה תקוע איפה שהוא תקוע) האם במקרה הזה אתה כופה עליו לתרגל עד שתענה לו... מיקי
 

Yin

New member
../images/Emo13.gif

בלימוד הטאי צ'י רמת הדיקטטורה (שלא לומר עדי-קטטורה) שלי הרבה יותר גבוהה מאשר באימון אישי ועיסקי. בטאי צ'י אני לא שואל, לא בשלבים הראשונים - ובדרך כלל גם לא ביותר מתקדמים, "מה הבקשה האימונית?". באימון אישי כן. באימון אישי, אם אני יכול להעביר ולהבהיר את הנקודה דרך תרגול בפגישה או בשעורי בית - כך אעשה ואומר שאני לא עונה על השאלה עד לאחר השלמת התרגיל והפנמת התובנה בשביל שלא אשפיע על התוצאה. דוגמה: בשיחה בה עלתה האפשרות להגדיל את רמת החופש ויכולת קבלת האחריות של עובדים בעסק מסוים. נשאלתי שאלה לגבי תפקוד של עובדים שנמצאים ב mode של "ראש קטן" - להלן התנגדות. עניתי בשאלה: "איך תסביר שאלו אנשים שבכל שאר תפקידהם בחיים הם ראש גדול ופתאום אצלך הם ראש קטן?" - הוא ענה לעצמו. אם אין לי תרגיל טוב - אין לי בעיה לתת תשובה מתוך נסיוני ונקודת מבטי, הכל בשביל לאשר למתאמן יכולת בחירה טובה יותר. עדי
 
למעלה